Suomalaiset syövät liikaa suolaa. Tässä viisi keinoa, joilla sen käyttöä on helppo vähentää.

Lähes jokainen suomalainen syö liikaa suolaa – siis todennäköisesti sinäkin. Aikuisten tulisi syödä enintään viisi grammaa eli noin yksi teelusikallinen suolaa päivässä. Määrä voi yllättäen tulla täyteen jo muutamasta isosta leipäviipaleesta, jos niiden päälle laittaa reilusti runsassuolaista levitettä ja juustoa sekä kasan metvurstia.

Syypää liiallisen suolan saantiin onkin usein elintarvikkeiden sisältämä piilosuola. Nouto- ja ravintolaruokien piilosuola kasvattavat salakavalasti päivittäistä suolansaantia. Siksi liian suurta suolamäärää ravinnossa voi olla vaikea tunnistaa.

Yleisin merkki liiallisesta suolansaannista on kehon turvotus.

Suola aiheuttaa kuitenkin vakavampiakin oireita; ruokasuolassa on aina natriumia, ja ylimääräinen ruokavaliosta saatu natrium nostaa verenpainetta.

Korkea verenpaine vahingoittaa valtimoita, ja riski sairastua sydäninfarktiin ja aivohalvaukseen kasvaa verenpaineen kohotessa. Liiallisen suolansaannin on todettu lisäävän sydämen vasemman kammion liikakasvua sekä altistavan munuaisvaurioille.

Arkisilla ja toistuvilla, pienillä valinnoilla on suuri merkitys suolansaannin kannalta.

Ruokasuolasta saatavan natriumin saannin vähentäminen on yksi helpoimmista keinoista alentaa verenpainetta ja näin vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Suolaa kannattaa vähentää ruokavaliosta hiljalleen. Maku tottuu vähempisuolaisempaan ruokaan nopeasti. Seuraavien vinkkien avulla pääset helposti alkuun suolan vähentämisessä ruokavaliosta:

 

  1. Kokkaa kotona.
    Kun sinä kokkaat, päätät itse, kuinka paljon suolaa lisäät ruokaan. Noutoruoka ja ravintolaruoka voivat usein olla todellisia suolapommeja.
  2. Kiinnitä huomio leipään.
    Joissakin leivissä voi olla suolaa jopa 1,7 %. Valitse leipä, jossa suolaa on käytetty vähemmän (enintään 1,1 %) tai leivo itse. Kokeile esimerkiksi granolanäkkäriä ja juuresleipää.
  3. Kiinnitä huomio leivänpäällisiin.
    Leivänpäällisistä löytyy suolatasoltaan erilaisia vaihtoehtoja. Kokeile esimerkiksi Valio Oivariini ® vähemmän suolaa -rasvaseosta ja Valio Polar® 15 vähemmän suolaa -juustoviipaleita. Tuotteissa osa tavallisesta suolasta on korvattu Valio ValSa® maitosuolalla, jossa on lähes 80 % vähemmän natriumia kuin tavallisessa ruokasuolassa. Mausta ei silti tarvitse tinkiä – maku on sama, vaikka suolaa on vähemmän.
  4. Käytä suolan sijaan muita mausteita
    Mausta ruokaa esimerkiksi chilillä, yrteillä ja pippureilla. Vältä kuitenkin maustevalmisteita, kuten tahnoja ja valmiskastikkeita. Ne ovat usein voimakkaasti suolattuja.
  5. Syö paljon kasviksia.
    Kasviksissa ei ole lainkaan lisättyä suolaa. Kun ruokavalioon sisällyttää paljon kasviksia, suolaa sisältävien ruoka-aineiden osuus pienenee automaattisesti.

 

Lähteet:
hs.fi: Suomalaiset käyttävät liikaa suolaa – kaksi leipäpalaa täyttää päivän suosituksen
Mitä suola on ja paljonko suolaa saisi syödä?
Suola, verenpaine ja muut suolan haitat
Maitosuola, mitä se on?
 

Mikä ihmeen maitosuola?

 

Juuston valmistuksessa syntyy oheistuotteena heraa, joka koostuu
heraproteiinista sekä maidon mineraaleista, siis maitosuolasta. Valio
ValSa® maitosuola koostuu maidon luontaisista mineraaleista. Maito-
suolalla voidaan korvata osa elintarvikkeiden valmistuksessa käytet-
tävästä tavallisesta ruokasuolasta. Samalla tuotteiden suolapitoisuus
laskee merkittävästi eikä mausta tarvitse silti tinkiä. Maitosuolassa
on natriumia lähes 80 % vähemmän kuintavallisessa ruokasuolassa.
Lisätietoa Valio ValSa® maitosuolasta täällä.

Käyttäjä1245
Seuraa 
Liittynyt19.9.2016

Liika suola lyhentää elinikää – näin vähennät suolaa ruokavaliostasi

2. ja 3. ÄLÄ syö leipää. Viljavalmisteita (puuro, leipä, näkkileipä, riisi, pasta, makaroni, mysli jne...) ei raavaskaan mies tarvitse kahta annosta enempää päivässä, koska sisältävät paljon hiilihydraatteja ja vähän ravinteita, sillä muuten ei jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla vähintään puolet aterian koosta. Heinäkasvit ovat 4 mahaisen märehtijän ruokaa, koska niiden ravinteet ovat sitoutuneet fytaatteihin. Tarvitaan 4 mahaa tai idätys,...
Lue kommentti