Nyt tilaajaa hemmotellaan! ET:n tilaajana saat nyt lukea kaikki Sanoman aikakauslehtiä verkossa. Ulottuvillasi on 15 huippulehteä.

ET:n tilaajana voit nyt lukea kaikkia Sanoman aikakauslehtiä digitaalisesti. Digilehdet-palvelussa käytössäsi ovat ET:n lisäksi ET Matkaopas, ET Terveys, Kodin Kuvalehti, Gloria, Glorian Koti, Glorian ruoka & viini, Hyvä Terveys, Meidän Perhe, Me Naiset, Cosmopolitan, Sport, Suuri Käsityö,Tiede ja Vauva.

Kunkin lehden uusin numero ilmestyy Digilehdet-palveluun samana päivänä kun se ilmestyy paperipainoksenakin. Palvelussa on lehtiä vuoden 2015 alusta asti.

Näin saat edun käyttöön

Jos sinulla jo on digilukemiseen tarvittavat tunnukset, kirjaudu sisään Digilehdet-palveluun etusivun yläkulmasta olevasta Kirjaudu-painikkeesta.

Ellet ole vielä ottanut tilaukseesi kuuluvaa digiominaisuutta käyttöön, tee se ensin osoitteessa https://oma.sanoma.fi/aktivoi/digilehdet. Aktivoinnin jälkeen pääset kirjautumaan suoraan digilehdet.fi-palveluun.

Ellei sinulle vielä tule ET-lehteä, tilaa se täältä

Lue lisää Digilehdet-palvelusta täältä.

Kaupallinen yhteistyö

Hyvä tasapaino parantaa elämänlaatua, joten sitä kannattaa ylläpitää ikääntyessä.

Kokeile seisoa yhdellä jalalla 10 sekunnin ajan. Jos harjoitus tuntui haastavalta, on se merkki siitä, että sinun kannattaa treenata tasapainoasi.

”On täysin normaalia, että ikääntyneen tasapaino ei ole enää yhtä hyvä kuin nuorempana. Syitä tasapainon heikentymiseen voi olla monia. Lihasvoima heikkenee vanhetessa, ja monet sairaudet ja lääkkeet voivat vaikuttaa tasapainoon”, sanoo Terveystalon fysioterapeutti Maijastiina Kivinen.

Hän kuitenkin muistuttaa, että hyvää tasapainoa voi ylläpitää vanhanakin.

Tasapainoa voi treenata monin eri tavoin. Sitä kehittävät erityisesti liikuntalajit, joissa liikesuunta ja -nopeus vaihtelevat. Tällaisia ovat muun muassa hiihto, tanssi ja sulkapallo. Hyvään tasapainoon tarvitaan myös lihasvoimaa.

”Tasapainoa treenatakseen ei kuitenkaan välttämättä tarvitse lähteä edes kotiovesta ulos”, Kivinen muistuttaa. ”Esimerkiksi ruokaa laittaessa tai puhelimessa puhuessa tasapainoa voi harjoittaa seisomalla silloin tällöin yhdellä jalalla.”

Myös epätasaisessa maastossa kävely kehittää tasapainoa.

Lenkille kannattaakin toisinaan suunnata asfalttipäällysteisen tien sijaan vaikkapa metsäpolulle.

Hyvä tasapaino voi auttaa välttämään harmia aiheuttavat liukastumiset.

”Talvella moni seniori pelkää liukastumista ja välttää siksi ulkoilua. Erityisesti ne, jotka ovat joskus satuttaneet itsensä liukastuessa, saattavat alitajuisesti välttää ulkona liikkumista talviaikaan”, Kivinen sanoo.

Hän kehottaa yrittää karistamaan kehosta turhasta varovaisuudesta aiheutuvan jäykkyyden. Kun keho on rento, on tasapainokin usein hyvä. Polviin kannattaa lisätä hieman joustoa ja ylävartalo ottaa mukaan liikkeeseen tasapainon tueksi, mikäli jännittää liukastumista jäykkänä.

”Jos keli on kovin liukas ja tiet jäisiä, ei välttämättä auta hyvä tasapainokaan. Kannattaakin satsata laadukkaisiin nastakenkiin, joita löytyy niin kävelyyn kuin juoksemiseenkin”, Kivinen vinkkaa.

Tasapainotellessa kehon eri osat toimivat aivojen sääteleminä yhteistyössä. Esimerkiksi silmillä, lihaksistolla ja sisäkorvan tasapainoelimellä on oma roolinsa tasapainon säätelyssä.

Toisto on erityisen tärkeää tasapainoa harjoittaessa, sillä kun liikemallit vahvistuvat aivoissa, on tasapainon korjaaminen yllättävässä tilanteessa helpompaa.

Kivinen kehottaa varaamaan rohkeasti ajan fysioterapeutille, mikäli haluaa ammattilaisen neuvoja tasapainon parantamiseen. Monelle tasapainon kohentuminen on elämänlaatua parantava tekijä. Kun tasapaino on hyvä, on liikkuminenkin helpompaa.

 

 

Näillä liikkeillä voit testata ja treenata tasapainoasi helposti kotona:

 

  1. Istuudu tuolille ja nouse seisomaan ilman, että otat käsillä tukea. Varmista, että polvet eivät taivu sisäänpäin vaan osoittavat samaan suuntaan varpaiden kanssa. Nouse suoraan ylös ja jää seisomaan hyvään, ryhdikkääseen asentoon.
  2. Aseta jalat peräkkäin niin, että ne ovat samassa linjassa. Alussa voit jättää jalkojen väliin hieman tilaa, jotta saat suuremman tukipinnan. Asennossa tulisi pysyä 30 sekuntia tukea ottamatta. Kun liike alkaa tuntua helpolta, tuo jalkoja lähemmäs toisiaan niin, että toisen jalan varpaat koskettavat toisen jalan kantapäätä.
  3. Seiso yhdellä jalalla. Kuinka kauan pysyt pystyssä? 10 sekuntiin voit olla jo tyytyväinen – ja 30 sekuntiin erittäin tyytyväinen!
  4. Kokeile nostaa lattialta kevyt esine, esimerkiksi aamutossu, ilman tukea. Liikkeen tulisi onnistua helposti ja turvallisesti.

 

Tervetuloa Terveystaloon

Terveystalo tarjoaa yleis- ja erikoislääkäripalveluiden lisäksi hammaslääkäripalveluita, diagnostiikkapalveluita, fysioterapiapalveluita sekä työterveys- ja työhyvinvointipalveluita. Lääkärikeskuksia ja sairaaloita on noin 170 ympäri Suomen. Terveystalon asiantuntijat auttavat sinua mielellään kaikissa terveyteen liittyvissä kysymyksissä. Ajanvaraus hoituu kätevästi verkossa klikkaamalla tästä.

 

 

Seniorit pitävät terveydestään entistä parempaa huolta, sanoo asiantuntija. Uudenlaisten palveluiden ansiosta se on myös entistä helpompaa.

Ihmiset ovat keskimäärin yhä terveempiä yhä pidempään. Ikääntyvän suomalaisen terveydentilaa laskevat usein ensimmäisenä kansansairaudet, kuten diabetes, sepelvaltimotauti ja aivoverenkiertohäiriöt.

”Elimistön ikääntyminen alkaa jo 20 ja 30 ikävuoden välissä. Elimistön rapautumista vauhdittavat erilaiset sairaudet, mutta luonnollisesti myös terve elimistö vanhenee”, sanoo Terveystalon yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halonen.

Sairauksien lisäksi terveydentilaan vaikuttavat ympäristötekijät ja elintavat, joihin jokainen voi omilla valinnoillaan vaikuttaa.

Suomalaiset kansansairaudet voi olla vaikea havaita varhaisessa vaiheessa. Jos elintavat ovat suhteellisen terveelliset eikä ylipainoa ole kertynyt merkittävästi, ne oireilevat tavallisesti vasta silloin, kun sairaus on edennyt jo pidemmälle.

”Esimerkiksi valtimosairaudet alkavat hiljalleen ja oireet ilmaantuvat usein vasta silloin, kun valtimot alkavat jo olla tukossa”, Halonen kertoo.

Moni suomalainen arkailee ottaa yhteyttä lääkäriin, jos oireet eivät ole vielä äityneet pahoiksi.

Halonen suosittelee juttelemaan rohkeasti ammattilaiselle, mikäli oma terveydentila ja siinä tapahtuneet muutokset mietityttävät.

”Esimerkiksi suorituskyvyn lasku voi olla oire useasta eri sairaudesta. Jos on aiemmin jaksanut harrastaa liikuntaa ja tehdä raskaita askareita ja sitten alkaa yhtäkkiä väsyä ja hengästyä helposti, kannattaa selvittää, mistä on kyse.”

Seniori-ikäisen tulisi seurata omaa terveydentilaa säännöllisesti. Halonen suosittelee myös oireettomia henkilöitä seuraamaan terveyttään yhdessä ammattilaisen kanssa. ”Helppo ja nopea keino kartoittaa omaa terveydentilaa on esimerkiksi terveyskatsastus”, hän sanoo.

Katsastuksessa potilaalta otetaan verikoe, josta tutkitaan muun muassa sydäntautiriski, krooniset tulehdukset, vitamiinitasot, kilpirauhasen toiminta ja yleinen verenkuva. Miehiltä mitataan myös esimerkiksi prostataspesifinen antigeeni, joka voi paljastaa alkaneen eturauhassyövän.

”Eturauhassyöpä on miesten tavallisin syöpä, mutta sitä ei seulota samalla tavoin kuin vaikkapa naisten rintasyöpää”, Halonen huomauttaa. ”Tämä johtuu siitä, että tutkimuksessa voi tulla ilmi eturauhassyövän muotoja, jotka eivät edellytä hoitoa.”

Terveyskatsastuksessa käynyt potilas saa tiedon tuloksista muutaman päivän sisällä. Tämän jälkeen hän voi milloin tahansa avata chat-yhteyden Oma Terveys -palvelussa, jossa lääkäri päivystää vuorokauden ympäri. Lääkäri tulkitsee tulokset potilaalle ja keskustelee niistä tämän kanssa.

”Chat-vastaanotolla on aikaa keskustella ja kysyä. Lääkärin tehtävä on selventää potilaalle, mitä verikokeesta on selvinnyt ja vastata kaikkiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin sekä tarvittaessa suositella jatkotoimenpiteitä”, Halonen kertoo.
 

 

Jos perintötekijät painavat ja elintavoissa on parantamista, suosittelee Halonen terveydentilan seurantaa vuosittain. Jos taas on täysin terve eikä mainittavia riskitekijöitä ole, riittää seuranta harvemmin, muutaman vuoden välein.

 

Terveyden seuranta kannattaa, sillä tulee usein huomattavasti helpommaksi ja halvemmaksi ennaltaehkäistä kuin hoitaa jo puhjennutta vaivaa tai sairautta.

Halonen on pannut vastaanotollaan merkille, että ikääntyvät tuntuvat pitävän entistä parempaa huolta terveydestään. ”Moni seniori-ikäinen käy kuntosalilla ja kiinnittää huomiota painoonsa.”

Hän korostaa, että arkisilla valinnoilla on suuri merkitys sen kannalta, kuinka pitkään voi viettää henkisesti ja fyysisesti tasapainoista ja rikasta elämää. ”Riittävä uni sekä monipuolinen ravinto ja liikunta ovat äärettömän tärkeitä. Ne ovat jokaiselle tuttuja perusasioita, joihin voi helposti itse vaikuttaa.”

Osallistu arvontaan ja voita Terveystalon terveyskatsastus!

Jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella. Arvomme kaikkien 27.3. mennessä osallistuneiden kesken kaksi terveyskatsastusta. Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti. Lue arvonnan säännöt täältä.

Tervetuloa Terveystaloon

Terveystalo tarjoaa yleis- ja erikoislääkäripalveluiden lisäksi hammaslääkäripalveluita, diagnostiikkapalveluita, fysioterapiapalveluita sekä työterveys- ja työhyvinvointipalveluita. Lääkärikeskuksia ja sairaaloita on noin 170 ympäri Suomen. Terveystalon asiantuntijat auttavat sinua mielellään kaikissa terveyteen liittyvissä kysymyksissä. Ajanvaraus hoituu kätevästi verkossa klikkaamalla tästä.

 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Kaupallinen yhteistyö

Järjestäjä
Terveystalo, jäljempänä ”Järjestäjä”, järjestää Terveyskatsastus-arvonnan, jäljempänä ”Arvonta”.

Sääntöjen soveltaminen
Näitä sääntöjä sovelletaan Järjestäjän osoitteessa http://www.etlehti.fi/terveyskatsastus järjestämään Arvontaan.

Osallistumisen ehdot
Arvontaan voivat osallistua kaikki Suomessa pysyvästi asuvat 18 vuotta täyttäneet henkilöt pois lukien Järjestäjän työntekijät.
Osallistumalla Arvontaan osallistujat sitoutuvat noudattamaan näitä sääntöjä. 

Henkilötietojen käsittely
Arvontaan osallistuneet henkilöt merkitään Järjestäjän suoramarkkinointirekisteriin, mikäli he ovat antaneet siihen luvan osallistuessaan Arvontaan. Luvan antaneiden henkilötietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksiin henkilötietolain mukaisesti. Osallistumisen yhteydessä annettuja puhelinnumeroa ja osoitetietoja käytetään myös voittajien tavoittamiseen ja mahdollisten palkintojen toimittamiseen. Markkinointiluvan antaneet henkilöt hyväksyvät, että he saattavat saada sähköistä suoramarkkinointia.

Osallistuminen ja arvonta-aika
Arvontaan voi osallistua  6.3.-27.3. välisenä aikana. Osallistuminen tapahtuu täyttämällä  sivulla http://www.etlehti.fi/terveyskatsastus olevassa lomakkeeseen siinä pyydetyt tiedot, ja vahvistamalla osallistuminen painamalla Lähetä-painiketta. Arvontaan voi osallistua vain internetissä. Epäselvästi tai vajavaisin tiedoin täytettyjä osallistumisia ei huomioida. 

Palkinnot ja voittajan valinta
Arvonnan palkintona on kaksi terveyskatsastusta Terveystalossa. Palkintoa ei voi muuttaa rahaksi.
Palkinnot arvotaan viikolla 13 kaikkien arvontaan osallistuneiden kesken. 

Palkintojen luovutus ja voittajan julkistus
Järjestäjä ilmoittaa viipymättä arvonnan suorittamisen jälkeen arvontavoitoista voittajille sähköpostitse, puhelimitse tai postitse. Jos voittajaa ei tavoiteta hänen osallistumisensa yhteydessä antamien yhteystietojen kautta, arvotaan tilalle uusi voittaja. Järjestäjä vastaa palkinnon toimittamisesta voittajan ilmoittamaan osoitteeseen Suomessa.   

Järjestäjän vastuunrajoitus
Järjestäjän vastuu Arvontaan osallistumisesta rajoittuu näissä säännöissä mainittujen palkintojen määrään ja arvoon sekä palkintojen luovuttamiseen. Järjestäjä ei vastaa esimerkiksi mahdollisista tietoliikenneyhteyksiin liittyvistä ongelmista arvontaan osallistumisen yhteydessä taikka osallistumisesta, palkinnon lunastamisesta tai käyttämisestä aiheutuvista kustannuksista tai Järjestäjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevista tapahtumista, jotka saattavat vaikuttaa esimerkiksi palkinnon hyödyntämiseen.

Verotus
Järjestäjä vastaa arpajaisverosta. Järjestäjä antaa tiedon palkinnoista ja palkinnonsaajan tarpeellisista henkilötiedoista veroviranomaisille voimassaolevien verosäännösten edellyttämän mukaisesti. 

 

Takaisin arvontasivulle >>

Suomalaiset syövät liikaa suolaa. Tässä viisi keinoa, joilla sen käyttöä on helppo vähentää.

Lähes jokainen suomalainen syö liikaa suolaa – siis todennäköisesti sinäkin. Aikuisten tulisi syödä enintään viisi grammaa eli noin yksi teelusikallinen suolaa päivässä. Määrä voi yllättäen tulla täyteen jo muutamasta isosta leipäviipaleesta, jos niiden päälle laittaa reilusti runsassuolaista levitettä ja juustoa sekä kasan metvurstia.

Syypää liiallisen suolan saantiin onkin usein elintarvikkeiden sisältämä piilosuola. Nouto- ja ravintolaruokien piilosuola kasvattavat salakavalasti päivittäistä suolansaantia. Siksi liian suurta suolamäärää ravinnossa voi olla vaikea tunnistaa.

Yleisin merkki liiallisesta suolansaannista on kehon turvotus.

Suola aiheuttaa kuitenkin vakavampiakin oireita; ruokasuolassa on aina natriumia, ja ylimääräinen ruokavaliosta saatu natrium nostaa verenpainetta.

Korkea verenpaine vahingoittaa valtimoita, ja riski sairastua sydäninfarktiin ja aivohalvaukseen kasvaa verenpaineen kohotessa. Liiallisen suolansaannin on todettu lisäävän sydämen vasemman kammion liikakasvua sekä altistavan munuaisvaurioille.

Arkisilla ja toistuvilla, pienillä valinnoilla on suuri merkitys suolansaannin kannalta.

Ruokasuolasta saatavan natriumin saannin vähentäminen on yksi helpoimmista keinoista alentaa verenpainetta ja näin vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Suolaa kannattaa vähentää ruokavaliosta hiljalleen. Maku tottuu vähempisuolaisempaan ruokaan nopeasti. Seuraavien vinkkien avulla pääset helposti alkuun suolan vähentämisessä ruokavaliosta:

 

  1. Kokkaa kotona.
    Kun sinä kokkaat, päätät itse, kuinka paljon suolaa lisäät ruokaan. Noutoruoka ja ravintolaruoka voivat usein olla todellisia suolapommeja.
  2. Kiinnitä huomio leipään.
    Joissakin leivissä voi olla suolaa jopa 1,7 %. Valitse leipä, jossa suolaa on käytetty vähemmän (enintään 1,1 %) tai leivo itse. Kokeile esimerkiksi granolanäkkäriä ja juuresleipää.
  3. Kiinnitä huomio leivänpäällisiin.
    Leivänpäällisistä löytyy suolatasoltaan erilaisia vaihtoehtoja. Kokeile esimerkiksi Valio Oivariini ® vähemmän suolaa -rasvaseosta ja Valio Polar® 15 vähemmän suolaa -juustoviipaleita. Tuotteissa osa tavallisesta suolasta on korvattu Valio ValSa® maitosuolalla, jossa on lähes 80 % vähemmän natriumia kuin tavallisessa ruokasuolassa. Mausta ei silti tarvitse tinkiä – maku on sama, vaikka suolaa on vähemmän.
  4. Käytä suolan sijaan muita mausteita
    Mausta ruokaa esimerkiksi chilillä, yrteillä ja pippureilla. Vältä kuitenkin maustevalmisteita, kuten tahnoja ja valmiskastikkeita. Ne ovat usein voimakkaasti suolattuja.
  5. Syö paljon kasviksia.
    Kasviksissa ei ole lainkaan lisättyä suolaa. Kun ruokavalioon sisällyttää paljon kasviksia, suolaa sisältävien ruoka-aineiden osuus pienenee automaattisesti.

 

Lähteet:
hs.fi: Suomalaiset käyttävät liikaa suolaa – kaksi leipäpalaa täyttää päivän suosituksen
Mitä suola on ja paljonko suolaa saisi syödä?
Suola, verenpaine ja muut suolan haitat
Maitosuola, mitä se on?
 

 

Juuston valmistuksessa syntyy oheistuotteena heraa, joka koostuu
heraproteiinista sekä maidon mineraaleista, siis maitosuolasta. Valio
ValSa® maitosuola koostuu maidon luontaisista mineraaleista. Maito-
suolalla voidaan korvata osa elintarvikkeiden valmistuksessa käytet-
tävästä tavallisesta ruokasuolasta. Samalla tuotteiden suolapitoisuus
laskee merkittävästi eikä mausta tarvitse silti tinkiä. Maitosuolassa
on natriumia lähes 80 % vähemmän kuintavallisessa ruokasuolassa.
Lisätietoa Valio ValSa® maitosuolasta täällä.

Käyttäjä1245
Seuraa 
Liittynyt19.9.2016

Liika suola lyhentää elinikää – näin vähennät suolaa ruokavaliostasi

2. ja 3. ÄLÄ syö leipää. Viljavalmisteita (puuro, leipä, näkkileipä, riisi, pasta, makaroni, mysli jne...) ei raavaskaan mies tarvitse kahta annosta enempää päivässä, koska sisältävät paljon hiilihydraatteja ja vähän ravinteita, sillä muuten ei jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla vähintään puolet aterian koosta. Heinäkasvit ovat 4 mahaisen märehtijän ruokaa, koska niiden ravinteet ovat sitoutuneet fytaatteihin. Tarvitaan 4 mahaa tai idätys,...
Lue kommentti