Parannuksen takaava EU:n uusi pakettimatkadirektiivi julkistetaan vuoden loppuun mennessä. Tarkennettu lainsäädäntö astuu voimaan kesään 2018 mennessä.
Ensimmäinen kuluttajaa suojaava pakettimatkadirektiivi tuli voimaan 1990. Sen jälkeen matkailualalla on tapahtunut paljon.
Kaupankäynti on siirtynyt internetiin, ja matkojen myynti yli rajojen on lisännyt kilpailua, osin vääristäen sitä.
Samaa tahtia kuluttajat ovat muuttaneet käyttäytymistään. Jopa 65 prosenttia valmismatkoista Suomessa ostetaan nykyisin netistä.
Lue myös: Lomalle ilman huolia
Matkailun keskeisen lainsäädännön, Suomessa valmismatkalain, saattaminen tämän päivän tasalle on ollut pitkään sekä Euroopan kuluttajaviranomaisten että matkanjärjestäjien toiveena.
Moni on luullut nauttivansa todellista suuremmasta kuluttajansuojasta.
– Moni matkustaja on luullut nauttivansa huomattavasti suuremmasta kuluttajansuojasta, kuin mitä heillä todellisuudessa on ollut, kertoo Suomen matkatoimistoalan liiton SMAL:n toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.
Usein matkustaja ei ole ollut suojattuna esimerkiksi joissakin matkamyyjän konkurssitapauksissa tai matkakohteessa tapahtuneessa, avustusta vaatineessa yllättävässä tilanteessa.
– Uusi lainsäädäntö laajentaa konkurssisuojaa ja lisää siihen ja avustamiseen velvoitettujen matkailuyritysten määrää merkittävästi.
Samat vaatimukset
Jatkossa kaikki ne toimijat, jotka myyvät kahden tai useamman matkailupalvelun yhdistelmää ovat vähintään vakuudenasettamisvelvollisuuden osalta valmismatkalainsäädännön piirissä.
Matkailupalvelulla tarkoitetaan tyypillisesti kuljetusta ja majoitusta. Sellaiseksi lasketaan myös esimerkiksi autonvuokra, safari tai lippu oopperaan, jos se on oleellinen osa matkaa.
Taustaa: Valmismatka ei ole valmis
Matkoja myyvät nykyisin esimerkiksi hotellit ja lentoyhtiöt, ja nettikaupan toimija voi olla vaikka EU:n ulkopuolisessa maassa, kuten Yhdysvalloissa tai Australiassa.
Uuden direktiivin myötä sillä ei ole merkitystä, onko myyjä internetissä markkinoiva palveluntarjoaja, lentoyhtiö, online-matkatoimisto tai matkanjärjestäjä.
Kun vaatimukset ovat kaikille toimijoille samat, uskotaan matkoja myyvien yritysten keskinäisen kilpailutilanteen tasoittuvan.
Ikkuna merelle?
Päivitetyn pakettimatkadirektiivin myötä matkustajalle tulee uutena oikeutena myös niin sanottu mielipahakorvaus.
– Sitä maksetaan, jos matka ei matkanjärjestäjästä johtuvasta syystä vastaa sitä sovittua. Jos on esimerkiksi luvattu merinäköala ja hotellihuoneen parveke on sisäpihalle, oikeus korvaukseen syntyy. Jo nykyisellään tällaisessa tapauksessa on ollut oikeus hinnanalennukseen. Korvaus on kuitenkin astetta järeämpi käsite, Mäki-Fränti sanoo.
Lisäksi matkanjärjestäjän velvollisuudet laajenevat, kun sen tehtäväksi tulee huolehtia kuljetusyhtiön ohella tietyin rajoituksin matkustajan majoituksesta ja paluukuljetuksesta, jos sovittu paluumatka peruuntuu poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi.
Tiesitkö: Oululainen eläkeläinen hoidattaa hampaansa Intiassa
Matkustajalla on jatkossa oikeus myös peruuttaa matka kuluitta, mikäli valmismatkan hinta nousee sopimuksentekohetken jälkeen yli kahdeksalla prosentilla.
Suomen valmismatkalainsäädäntö muutetaan uuden direktiivin vaatimusten mukaiseksi seuraavien kahden vuoden aikana.
Uudistetun lainsäädännön tulee olla käytössä kesällä 2018.