Henkilökohtaisen asiakaspalvelun määrä vähenee jatkuvasti. Missä tilanteissa sinä vielä toivot saavasi palvelua? Entä missä olet viimeksi saanut poikkeuksellisen hyvää palvelua? Vastaa jutun lopusta löytyvään kyselyyn. 

ET-lehden netissä bloggaava tutkija Liisa Väisänen kirjoitti viime maaliskuussa Liisa Ihmemaailmassa -blogiinsa kipakan tekstin suuresta itsepalveluhuijauksesta. Teksti on noussut nyt uudelleen etlehti.fi:n luetuimpien joukkoon.

Bloggaaja arvostelee tekstissään Suomessa vallitsevaa itsepalvelukulttuuria – siis sitä, että yhä useampi entinen palvelu on siirretty ihmisten itsensä tehtäväksi.

– Meillä halutaan teettää ilmaiseksi kaikki, Liisa kirjoittaa. 

Itsepalvelukulttuuri merkitsee myös työpaikkojen katoamista.

– Harva mietti sitä poloista, joka menetti työpaikkansa. Ei kukaan miettinyt sitäkään, kuka maksaa hyvinvointiyhteiskunnassa työttömyyskorvauksen työttömäksi jäävälle. Tärkeämpää on, että "minä säästän nyt pennin".

Itsepalvelukäytäntö on nykyään käytössä yhä useammassa paikassa, esimerkiksi pankeissa, lentokentillä ja matkatoimistoissa. 
Lääkärinäkin toimiminen onnistuu, kun Googlelta voi kysyä, mitä kehon oireet merkitsevät.

Toisten mielestä itsepalvelukulttuuri on hyvä asia. Tärkeät asiat voi hoitaa kätevästi kotoa poistumatta ja jonoissa seisomatta. Emme ole enää niin riippuvaisia muista ihmisistä. Mutta millä hinnalla? Sitä pohtii bloggaajamme:

– Ajan säästämien on yksi itsepalvelukulttuurin suurimpia argumentteja. Mutta ammatti-ihminen tekee asiat nopeammin kuin ammattitaidoton. Se on itsestäänselvyys, jonka mielellämme unohdamme. Kaikkein kamalinta itsepalvelukulttuurin leviämisessä on, että ammatti-ihminen tekee tietenkin asian kuin asian paremmin kuin ammattitaidoton.

Kommentteja puolesta ja vastaan

Blogiteksti kirvoitti suuren määrän kommentteja. Moni oli kirjoittajan kanssa samaa mieltä: 

"Puhelimeenkin toivon saavani ihmisen vastaamaan, en konetta, joka pyytää valitsemaan numeroita jne ja soittaa musiikkia, koska kaikki asiakaspalvelijat ovat varattuja.... montakohan heitä on jäljellä?"

"Olen aivan samaa mieltä useimmista asioista, mutta yhtään en kaipaa pankissa jonottamista ja laskujen maksua tiskillä!"

Osa taas piti itsepalvelukulttuuria hyvänä asiana. 

"Minä nautin kyllä siitä, ettei tarvitse ottaa töistä vapaata käydäkseen palveltavana virastoissa, vaan esimerkiksi Kelan ja vakuutusyhtiön asiat voi hoitaa paljon nopeammin verkossa. "

"Eihän kellään olisi enää aikaa tehdä omia töitään, kun pitäisi käydä teetättämässä pikkujuttuja ammattilaisilla."

"Kauhealta kalkkikselta vaikutat, vaikka karulta kuulostaakin. Ikäero tässä taitaa olla se syy, koska en ikinä menisi liikeeseen ja maksaisi ohjelman asennuksesta, kun sen voi muutamalla klikkauksella tehtyä itse. Tulevaisuudessa itsepalvelu tulee kasvamaan, koska minun ikäiseni osaavat itse hoitaa asiansa ilman, että siihen pitää joku palkata." T. Nainen 23v

ET-lehti haluaa tietää sinun mielipiteesi itsepalvelusta. Etsimme myös suomalaista asiakaspalvelun mestaria!

Vastaa alla olevaan kyselyyn ja paljasta paikka, jossa olet saanut hyvää henkilökohtaista palvelua. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Kerro, mistä jutusta pidit. Millaisia juttuja toivoisit seuraaviin numeroihin?

Omron E3 Intense Pain Reliever kannettava laite helpottaa lihas- ja nivelkipuja. Laite käyttää TENS-teknologiaa. Ihon kautta tapahtuva sähköinen stimulaatio. Supistaa lihasta ja vilkastuttaa verenkiertoa, vapauttaa elimistöön kivuntunnetta vähentäviä endorfiineja sekä torjuu aivoille lähteviä kipuviestejä. Pieni ja helppokäyttöinen laite, jonka mukana elektrodit.

Yhdeksän erilaista hoito-ohjelmaa on valittavissa helposti nuolinäppäimillä. Hoitoaika näkyy näyttöruudulla. Hoidon kesto 15 minuuttia. Hoito voidaan toistaa, jolloin hoitoaika voi olla myös 30 minuuttia. Suositeltava maksimihoitokerta on kolme kertaa vuorokaudessa.

Arvomme kolme laitetta. Yhden palkinnon arvo on 98 euroa.

Vastaa 15.6. mennessä.

 

Yhteystiedot

Olen täysi-ikäinen ja haluan saada ensimmäisten joukossa kilpailukutsuja, ainutlaatuisia etuja ja edullisia tarjouksia Sanoma Media Finland Oy:ltä ja sen kanssa kulloinkin samaan Sanoma-konserniin kuuluvilta yhtiöiltä.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Kerro, mistä jutusta pidit. Millaisia juttuja toivoisit seuraaviin numeroihin?

Arvomme vastaajien kesken Daisy Dream Marc Jacobs Kiss (50 ml) -tuoksuja.

Daisy Dream Kiss on miellyttävä yhdistelmä mehukkaita hedelmiä ja auringon hyväilemiä kukkia. Keveyttä ja leikkisyyttä tuoksu saa verigreipistä, johon sydäntuoksun raikkaat kukkaisvivahteet yhdistyvät. Setripuu saa aikaan aistillisen viipyilevän jälkituoksun.

Arvomme seitsemän palkintoa. Yhden palkinnon arvo on 74 euroa.

Vastaa 25.4. mennessä.

Yhteystiedot

Olen täysi-ikäinen ja haluan saada ensimmäisten joukossa kilpailukutsuja, ainutlaatuisia etuja ja edullisia tarjouksia Sanoma Media Finland Oy:ltä ja sen kanssa kulloinkin samaan Sanoma-konserniin kuuluvilta yhtiöiltä.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Onko elämäsi saanut uuden suunnan? Ota yhteyttä, ET-lehti haluaa kuulla tarinasi. 

Elätkö nyt uutta, hyvää vaihetta elämässäsi? Olet ehkä selvinnyt sairaudesta, hankalasta ihmissuhteesta, läheisen kuolemasta tai muusta menetyksestä. Kenties olet muuttanut hiljattain elämäsi suuntaa tai aloittanut jotain aivan uutta. Tai tiedätkö jonkun, jonka tarina ansaitsisi tulla kerrotuksi?

ET-lehti etsii mielenkiintoisia tarinoita ja niiden kertojia. Jos olet valmis haastateltavaksi, ota meihin yhteyttä! Ohjeet löydät alta:

Lähetä sähköpostia osoitteeseen et-lehti@sanoma.com. Kirjoita otsikkokenttään "Uusi alku". Kerro viestissäsi lyhyesti hieman itsestäsi. Kuvaile, mistä kokemuksesta olet selvinnyt, miten olet muuttanut elämäsi suuntaa tai mitä uutta olet aloittanut. Mitä ajatuksia ja tunteita kokemasi sinussa herättää?

Alta löydät esimerkkejä ET:ssä aiemmin kerrotuista tarinoista:

Halvaantunut Marja voi puhua vain silmillään: "Olen yhtä puhelias kuin ennenkin" 

Junaonnettomuus teki Eijasta 23-vuotiaana omaishoitajan

Hilkka avasi kahvilan 56-vuotiaana: "Vuodessa näkee kuinka ämmän käy"

Näkönsä menettänyt Juhani Pesola: "Aloitin uuden elämän leskenä ja yksin­huoltajana"

Leskeksi jäänyt Kirsi Lihr-Koistinen: "Tunteet eivät kuole"

 

 

Mikä makea jälkiruoka on bravuurisi? Lähetä sen resepti meille. Osallistujien kesken arvotaan upea yleiskone, ja parhaat reseptit palkitaan sähkövatkaimilla ja keittokirjoilla.

Mikä makea jälkiruoka on perheesi bravuuri? Millä jälkiruualla hemmottelet itseäsi tai vieraita? Onko se kuohkea suklaamousse vai mehevä marjapaistos? 

Lähetä meille paras jälkiruokaohjeesi tai makea leivonnainen, jota tarjoat jälkiruoan tapaan. Se voi olla perheesi perinneohje tai jotain aivan uutta jälkiruokarintamalla. Myös gluteenittomat ohjeet ovat tervetulleita.  

Lukijoidemme mehevimmät jälkiruokaohjeet julkaisemme ET-lehden numerossa 17. 

Palkinnoksi arvomme kaikkien vastaajien kesken ylellisen Chef Titanium yleiskoneen KVC7300S (kuva yllä), arvo 799 euroa. Kaksi parasta reseptiä palkitsemme Kenwood Mix sähkövatkaimella ja kolmannen ET Klassikot ja Glorian Ruoka & Viini 100 parasta -keittokirjoilla.

Toimi näin:

Lähetä yksi ohje 30.4. mennessä sähköpostilla et-lehti@sanoma.com tai postitse Sanoma Media Finland/ET-lehti, PL 100, 00040 Sanoma.