Henkilökohtaisen asiakaspalvelun määrä vähenee jatkuvasti. Missä tilanteissa sinä vielä toivot saavasi palvelua? Entä missä olet viimeksi saanut poikkeuksellisen hyvää palvelua? Vastaa jutun lopusta löytyvään kyselyyn. 

ET-lehden netissä bloggaava tutkija Liisa Väisänen kirjoitti viime maaliskuussa Liisa Ihmemaailmassa -blogiinsa kipakan tekstin suuresta itsepalveluhuijauksesta. Teksti on noussut nyt uudelleen etlehti.fi:n luetuimpien joukkoon.

Bloggaaja arvostelee tekstissään Suomessa vallitsevaa itsepalvelukulttuuria – siis sitä, että yhä useampi entinen palvelu on siirretty ihmisten itsensä tehtäväksi.

– Meillä halutaan teettää ilmaiseksi kaikki, Liisa kirjoittaa. 

Itsepalvelukulttuuri merkitsee myös työpaikkojen katoamista.

– Harva mietti sitä poloista, joka menetti työpaikkansa. Ei kukaan miettinyt sitäkään, kuka maksaa hyvinvointiyhteiskunnassa työttömyyskorvauksen työttömäksi jäävälle. Tärkeämpää on, että "minä säästän nyt pennin".

Itsepalvelukäytäntö on nykyään käytössä yhä useammassa paikassa, esimerkiksi pankeissa, lentokentillä ja matkatoimistoissa. 
Lääkärinäkin toimiminen onnistuu, kun Googlelta voi kysyä, mitä kehon oireet merkitsevät.

Toisten mielestä itsepalvelukulttuuri on hyvä asia. Tärkeät asiat voi hoitaa kätevästi kotoa poistumatta ja jonoissa seisomatta. Emme ole enää niin riippuvaisia muista ihmisistä. Mutta millä hinnalla? Sitä pohtii bloggaajamme:

– Ajan säästämien on yksi itsepalvelukulttuurin suurimpia argumentteja. Mutta ammatti-ihminen tekee asiat nopeammin kuin ammattitaidoton. Se on itsestäänselvyys, jonka mielellämme unohdamme. Kaikkein kamalinta itsepalvelukulttuurin leviämisessä on, että ammatti-ihminen tekee tietenkin asian kuin asian paremmin kuin ammattitaidoton.

Kommentteja puolesta ja vastaan

Blogiteksti kirvoitti suuren määrän kommentteja. Moni oli kirjoittajan kanssa samaa mieltä: 

"Puhelimeenkin toivon saavani ihmisen vastaamaan, en konetta, joka pyytää valitsemaan numeroita jne ja soittaa musiikkia, koska kaikki asiakaspalvelijat ovat varattuja.... montakohan heitä on jäljellä?"

"Olen aivan samaa mieltä useimmista asioista, mutta yhtään en kaipaa pankissa jonottamista ja laskujen maksua tiskillä!"

Osa taas piti itsepalvelukulttuuria hyvänä asiana. 

"Minä nautin kyllä siitä, ettei tarvitse ottaa töistä vapaata käydäkseen palveltavana virastoissa, vaan esimerkiksi Kelan ja vakuutusyhtiön asiat voi hoitaa paljon nopeammin verkossa. "

"Eihän kellään olisi enää aikaa tehdä omia töitään, kun pitäisi käydä teetättämässä pikkujuttuja ammattilaisilla."

"Kauhealta kalkkikselta vaikutat, vaikka karulta kuulostaakin. Ikäero tässä taitaa olla se syy, koska en ikinä menisi liikeeseen ja maksaisi ohjelman asennuksesta, kun sen voi muutamalla klikkauksella tehtyä itse. Tulevaisuudessa itsepalvelu tulee kasvamaan, koska minun ikäiseni osaavat itse hoitaa asiansa ilman, että siihen pitää joku palkata." T. Nainen 23v

ET-lehti haluaa tietää sinun mielipiteesi itsepalvelusta. Etsimme myös suomalaista asiakaspalvelun mestaria!

Vastaa alla olevaan kyselyyn ja paljasta paikka, jossa olet saanut hyvää henkilökohtaista palvelua. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Kerro, mistä jutusta pidit. Millaisia juttuja toivoisit seuraaviin numeroihin?

Vastaajien kesken arvomme Silja Linen Päivä Tukholmassa -risteilyn Helsingistä A-hytissä. Palkinnon arvo on n. 372 €.

Vastaa 26.6.2017 mennessä.

”Varaa uusia muistoja silja.fi”?

 

Yhteystiedot

Olen täysi-ikäinen ja haluan saada ensimmäisten joukossa kilpailukutsuja, ainutlaatuisia etuja ja edullisia tarjouksia Sanoma Media Finland Oy:ltä ja sen kanssa kulloinkin samaan Sanoma-konserniin kuuluvilta yhtiöiltä.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Ota valokuva, jossa esiintyy kaunis Suomi. Osallistu kuvallasi ET:n kilpailuun, ja voit voittaa upean illallisen Finnjävel-ravintolassa.

Katsele kotimaatasi uusin silmin. Metsää, maalaismaisemaa, katuja, toreja, veneretkiä ja hilpeitä hetkiä. Neljän vuodenajan taikaa. Ota valokuva, joka koskettaa, naurattaa, liikuttaa tai yllättää – tai kaiva arkistostasi elämäsi kuva.

Lähetä kuvasi ET Matkaoppaan ja ET-lehden suureen Suomi-kuvakilpailuun 31.8. mennessä. Osallistua voi vain digikuvalla. Valitsemme kuvista 13 otosta, joista koostamme ET Matkaoppaan ja ET-lehden tilaajille käytännöllisen Kaunis Suomi -seinäkalenterin.

Palkitsemme kaikki 13 voittajaa seuralaisineen upealla juhlaillallisella yhdessä ET:n päätoimittajan Riitta Korhosen kanssa Finnjävel-ravintolassa. Palkinnon arvo on 220 e voittajaa kohden. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.

Illallinen Finnjävelissä on elämys. Ravintola on huippukokkien Henri Alenin ja Tommi Tuomisen kunnianosoitus suomalaiselle ruokaperinteelle ja designille. Illallinen on Helsingissä 8.12. klo 18.

ET-lehti ei maksa voittajien matkoja ravintolaan tai muita kustannuksia. 

Kaikkien kuvan lähettäneiden kesken arvomme lisäksi kirjapalkintoja.

ET antaa tiedon palkinnoista ja palkinnonsaajan tarpeellisista henkilötiedoista veroviranomaisille voimassaolevien verosäännösten edellyttämän mukaisesti. Palkinnon lunastamisesta mahdollisesti aiheutuvasta tuloveroseuraamuksesta vastaa palkinnon voittaja itse.

Toimi näin:

  1. Lähetä kisaan itse ottamasi kuva. Jos kuvassa näkyy ihmisiä, kysy lupa julkistamiseen ja kuvan käyttöön myös heiltä, alaikäisten osalta heidän huoltajiltaan.
  2. Suositeltavat kuvaformaatit ovat jpg ja png. Hyvällä kännykkäkameralla otettu kuva kelpaa, mutta käytä kuvan alkuperäistä tarkkuutta, älä pienennä kuvaa. Kuvan tulee olla kooltaan noin 4000 x 3000 pikseliä. 
  3. Lataa valitsemasi kuva ohjeiden alla olevalla lomakkeella. Otsikoi kuva. Kirjoittamasi otsikko näkyy kuvasi yhteydessä julkisessa kuvagalleriassa.
  4. Kerro jotain kuvasta: miksi se on sinulle merkityksellinen, mistä se on otettu, miksi lähetät sen kuvakisaan, onko kuvallasi tarina. Kuvauksesi julkaistaan kokonaisuudessaan netissä.
  5. Lisää yhteystietosi. Ne jäävät vain toimituksen tietoon.
  6. Lähettämällä kuvan kilpailuun annat oikeuden käyttää sitä ET Matkaopas -lehden ja ET-lehden aineistoissa.
  7. Kilpailuun voi osallistua 31.8.2017 asti.
  8. Kaikki kuvat kootaan kuvagalleriaksi etlehti.fi-sivustolle. 
  9. Lehden raati valitsee jokaiselle kuukaudelle voittajakuvan. Raatiin kuuluvat ET:n päätoimittaja Riitta Korhonen, AD Elina Vilpakka, toimituspäällikkö Elina Salo, brändistrategi Sari Keurulainen ja tuottaja Maria Niemi.
  10. Voittajat valitaan 4.9. ja heihin otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti.

Kerro, mistä jutusta pidit. Millaisia juttuja toivoisit seuraaviin numeroihin?

Arvomme vastaajien kesken 24-osaisen Hackmanin Linnea-aterinsetin. Sarja on saanut inspiraatiota perinneaterimista. Yksityiskohdat on hiottu tarkkaan ja käyttö-mukavuus pohdittu loppuun asti. Aterimet on suunnitellut ruotsalaisen muotoilun nouseva tähti Jens Fager.

Arvomme yhden palkinnon, jonka arvo on 299 euroa.

Vastaa 30.5.2017 mennessä.

 

 

Yhteystiedot

Olen täysi-ikäinen ja haluan saada ensimmäisten joukossa kilpailukutsuja, ainutlaatuisia etuja ja edullisia tarjouksia Sanoma Media Finland Oy:ltä ja sen kanssa kulloinkin samaan Sanoma-konserniin kuuluvilta yhtiöiltä.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Kerro, mistä jutusta pidit. Millaisia juttuja toivoisit seuraaviin numeroihin?

Omron E3 Intense Pain Reliever kannettava laite helpottaa lihas- ja nivelkipuja. Laite käyttää TENS-teknologiaa. Ihon kautta tapahtuva sähköinen stimulaatio. Supistaa lihasta ja vilkastuttaa verenkiertoa, vapauttaa elimistöön kivuntunnetta vähentäviä endorfiineja sekä torjuu aivoille lähteviä kipuviestejä. Pieni ja helppokäyttöinen laite, jonka mukana elektrodit.

Yhdeksän erilaista hoito-ohjelmaa on valittavissa helposti nuolinäppäimillä. Hoitoaika näkyy näyttöruudulla. Hoidon kesto 15 minuuttia. Hoito voidaan toistaa, jolloin hoitoaika voi olla myös 30 minuuttia. Suositeltava maksimihoitokerta on kolme kertaa vuorokaudessa.

Arvomme kolme laitetta. Yhden palkinnon arvo on 98 euroa.

Vastaa 15.6. mennessä.

 

Yhteystiedot

Olen täysi-ikäinen ja haluan saada ensimmäisten joukossa kilpailukutsuja, ainutlaatuisia etuja ja edullisia tarjouksia Sanoma Media Finland Oy:ltä ja sen kanssa kulloinkin samaan Sanoma-konserniin kuuluvilta yhtiöiltä.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.