Kuvat Manu Tuppurainen

Suomen markkinoille ilmestyi autouutuus, jonka kilpailuvaltiksi kerrotaan halpa hinta. Kannattaako tämä ostaa eläkevuosiksi?

Eteläkorealainen SsangYong on tuore tulokas Suomen automarkkinoilla. Merkki on kuitenkin ehtinyt valmistaa autoja vuodesta 1954, ja koeajetun Korando-mallin tuotantokin alkoi jo vuonna 1983. Nyt myynnissä on Korandon kolmas sukupolvi, joka esiteltiin maailmalla vuonna 2010.

Tilat

Korando on tyypillisen keskikokoisen katumaasturin mitoissa. Se tarkoittaa yleensä sitä, että eteen saadaan kunnon tilat, mutta takapenkillä vähän ahtaampaa. Tällainen tilanne on Korandossakin.

Kuskin paikalla tunnelma on kuin lentokoneen ohjaamossa istuisi. Kojelaudan kaarevat muodot ja erilaisten nappuloiden moderni ulkonäkö tekevät kokonaisuudesta persoonallisen. Ajoasennosta saa hyvän ratin ja penkin reilujen säätöjen ansiosta.

Korando ansaitsee erityiskiitokset hiljaisesta matkustamosta. Sekä moottorin murinat että rengasmelu on saatu vaimennettua miellyttävästi.

Takapenkin selkänoja on lähes tasainen, joten keskipaikallakin on tavallista parempi istua. Useinhan reunapaikkojen selkänojat on muotoiltu sen verran kaarevasti, että keskimmäisen matkustajan olo on hiukan tukala. Korandon takapenkin istuinosa on valitettavan matalalla, ja sen takia penkillä istutaan polvet koukussa.

Tavaratila on reilun kokoinen ja selkeän muotoinen. Pohjan alla on erillinen lokerikko, jossa voi kuljettaa pikkutavaroita. 

Lue lisää: Skoda Fabian takakontin koko mykistää.

Turvallisuus

Korandossa on periaatteessa kaikki kunnossa: ajonvakautusjärjestelmä löytyy, samoin turvatyynyjä etu- ja takamatkustajille sekä isofix-kiinnikkeet lastenistuimille. Neliveto helpottaa ajamista hankalissa ajo-olosuhteissa, ja automaattivaihteiston ansiosta kuski voi keskittyä paremmin liikenteen seuraamiseen.

Pari asiaa kaipaisi kuitenkin parannettavaa. Ajovalojen teho ei ole kovin kummoinen. Lisäksi Korandoon ei saa edes lisärahalla ksenonvaloja. Vielä isompi ongelma on se, että auton jarrut toimivat verraten huonosti. Jo ensimmäinen jarrutus paljastaa, että jarrupoljinta pitää survoa reilusti ennen kuin vauhti alkaa hidastua. Ja vaikka poljinta kuinka painaisi, vaatii Korandon pysähtyminen tavallista enemmän aikaa. Auton pysähtymismatkaksi sadan kilometrin vauhdista on mitattu 50 metriä, kun nykyautot stoppaavat yleensä noin 40 metrissä.

Talous

SsangYongin kilpailuvaltiksi kerrotaan tavallista edullisempi hinta. Korando onkin kilpailijoitaan jonkin verran edullisempi, mutta koeajetun version hinta nousee silti melko korkeaksi, sillä automaattivaihteiston ja dieselmoottorin saa vain yhdessä parhaan varustetason kanssa. Auton hinta on tällöin yli 35 000 euroa. Metalliväri ja nahkaverhoilu nostavat koeajoauton hintaa vielä entisestään.

On jokaisen oma asia arvioida, voiko 35 000 euron autoa pitää edullisena. Tuossa hintaluokassa valinnanvaraa on kuitenkin niin paljon, että kilpailu on väkisin kovaa.

Lue lisää: Etkö kehtaa ajaa maasturilla?

Automaattivaihteisto nostaa kulutuslukemia. Virallinen keskikulutus on 7,3 litraa dieseliä sadalla, mutta käytännössä polttoainetta kuluu tuotakin enemmän. Hiilidioksidipäästöt ovat nykymittapuulla suuret, 194 grammaa kilometrillä. Se taas nostaa autoveron määrää.

Tekniikka

Koeajossa oli malliston huipulle sijoittuva versio, jossa on kaksilitrainen dieselmoottori. Hevosvoimia dieselmallissa on 149 ja vääntöä mukavat 360 newtonmetriä. Voima ei siis lopu heti kesken. Sen ansiosta autolla saa hinata jopa 2000 kiloa painavaa peräkärryä tai asuntovaunua. Moottorista on olemassa tuotakin tehokkaampi versio, mutta sitä ei ainakaan tällä hetkellä Suomeen tuoda.

Lue lisää: Riittäisikö pienempikin moottori?

Auto on normaalitilanteessa etuvetoinen, mutta liukkaalla auto muuttuu nelivetoiseksi. Tarvittaessa nelivedon voi lukita päälle. Kun maavaraakin on 18 senttiä, pärjää Korandolla keskivertoa hankalammissa olosuhteissa – ominaisuus jota moni mökkeilijä voi arvostaa.

Lue lisää: Vuoden auto on mökkeilijän kaveri.

SsangYong Korando D20 AWD 6AT QUARTZ

LUKUJEN VALOSSA

Mitat (mm): pituus 4410, leveys 1830, korkeus 1675, akseliväli 2650, raideleveys edessä 1573, takana 1558, maavara 180. Kääntöympyrä 10,8 m.
Painot (kg): omamassa 1747, kantavuus 513, perävaunu jarruin 2000 ja jarruitta 750.
Tavaratila (l): 486, laajennettuna 1312.
Moottori: iskutilavuus 1998 cm³, teho 110 kW (149 hv)/3400–4000 r/min, vääntö 360 Nm/1500–2800 r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,2 sekuntia, huippunopeus 180 km/h.
Kulutus: 7,3 l/100 km, diesel.
Hiilidioksidipäästöt: 194 g/km.
Hinta: 35 390 euroa (hinta lisävarustein 37 236 e)

ARVIO

SsangYong Korando on monia kilpailijoitaan edullisempi auto, vaikka koeajetun auton hinta nouseekin korkeaksi. Tuhti moottori, neliveto ja reilu maavara ovat auton parhaita puolia. Jarruissa ja valoissa taas olisi parannettavaa.

PLUSSAT

Matkustamon hiljaisuus
Vetokyky

MIINUKSET

Kulutus ja hiilidioksidipäästöt
Jarrujen toiminta

Ruokakaupassa käynti onnistuu nykyään myös netissä. Itse valitut tuotteet voi saada kotiovelle jopa ilman lisämaksua. 

1. K-ruokakauppa.fi

Toimittaa haluamasi K-ruokakaupan tuotteet kotiisi.

Kuljetus maksaa: 9,90 e, yli 130 e ostoksissa kuljetus maksutta.

Missä toimii: Eri puolilla maata. Tarkista kuljetusmahdollisuus syöttämällä palveluun postinumerosi. 

2. Citymarket.fi

Toimittaa Citymarketin tuotteet kotiisi. 

Kuljetus maksaa: 9,90 e, yli 140 euron kuljetus maksutta.

Missä toimii: Pääkaupunkiseutu

3. Alepa Kauppakassi

Toimittaa lähimmän Alepan tuotteet kotiisi Foodie.fi -palvelun kautta. Voit saada tuotteet jo tilauspäivänä, jos tilaat ne arkisin ennen klo 12 ja lauantaisin ennen klo 9. 

Kuljetus maksaa: alkaen 8,90 e, S-Etukortilla alkaen 5,90 e. Saman päivän tilauksiin 5 e lisämaksu.

Missä toimii: Pääkaupunkiseutu, Tuusula, Nurmijärvi, Klaukkala 

4. S-market, Prisma & Sale Kauppakassi

Foodie.fi -palvelu toimittaa joidenkin S-markettien, Prismojen ja Sale-kauppojen tuotteet kotiovelle. 

Kuljetus maksaa: Vaihtelee paikkakunnittain; esimerkiksi Lahdessa 11,90 e.

Missä toimii: Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Oulu, Iisalmi. Tarkista täältä toimitusalueet tarkemmin. 

5. Ruoka.net

Riippumaton päivittäistavaraverkkokauppa, joka toimittaa tuotteita tukusta kotiovellesi. 

Kuljetus maksaa: 9,90 e

Missä toimii: Pääkaupunkiseutu 

6. Kauppahalli24.fi

Riippumaton verkkokauppa, joka hankkii tilaamasi tuotteet suoraan tuottajilta, tavarantoimittajilta ja tukuista ja toimittaa ne kotiisi. Saat tuotteet aikaisintaan kahden päivän päästä tilauksestasi. 

Kuljetus maksaa: 5,90 e 

Missä toimii: Pääkaupunkiseutu, Järvenpää, Tuusula, Sipoo, Kirkkonummi, Klaukkala, Veikkola, Jokela ja Hyvinkää

7. Svarfvars.fi

Raaseporilainen Svarfvarsin luomutila pitää Hyvän Elämän Ruokakauppa -nettikauppaa ja toimittaa luomu- ja biodynaamisia elintarvikkeita kotiisi.

Kuljetus maksaa: 10 e, yli 50 e ostoksissa kuljetus maksutta. Alle 25 euron tilauksia ei käsitellä.

Missä toimii: Pääkaupunkiseutu ja Länsi-Uusimaa

8. Avada.fi

Toimittaa tuotteet markettien valikoimista. Voit valita tuotteet vapaasti tai tilata valmiiksi kootun perhekassin (65 e) tai pikkukassin (34 e).

Kuljetus maksaa: 12 e

Missä toimii: Jyväskylä

9. Kauppakassi.com

Kerää tuotteet Metro-tukun valikoimasta ja toimittaa ne kotiisi.

Kuljetus maksaa: 8,90 e

Missä toimii: Helsingin ja Espoon keskusta 10 km säteellä, sovittaessa kauempana

Raha ja lahjakortit ilahduttavat useimpia valmistuvia, mutta on muitakin vaihtoehtoja. Tässä ET:n toimituksen käytännössä koetellut mainiot vinkit – ja omat lahjamuistot.

Elämyksiä – jopa lahjan antajan seurassa – voi riihikuivan rahan sijasta lahjoittaa nuorelle aikuiselle, vinkkaa ET:n toimitus:

”Nuori ei ehkä koskaan ole syönyt kolmen tai useamman ruokalajin illallista ravintolassa. Valitse kukkarollesi sopiva ravintola ja osta lahjakortti. Voit lupautua illallisseuraksi!”

”Yhteinen matka kotimaassa tai jopa ulkomaille.”

”Matkalahjakortti (esim. reilaus tai vastaava) on aika hyvä lahjaidea.”

Elämyslahjoiksi voi laskea nämäkin ehdotukset:

”Paikalliset taidegraafikot usein myyvät grafiikkaa sopuhintaan. Valitse pieni ja hillitty grafiikka ja kehystytä se valmiiksi, niin nuorella on jotakin seinälle laitettavaa omaan kotiin muuttaessaan.”

”Harva nuori satsaa hyviin veitsiin, vaikka se tekee ruuanlaitosta huomattavasti miellyttävämpää. Ehkä joku innostuu keittiöhommista sinun lahjasi ansiosta!”

Lahjakortti ajatuksella

Lahjakortin valinnalla voi kertoa, että lahjan saajan persoonaa on ajateltu:

”Jos tiedän nuoren harrastuksen, voin ostaa lahjakortin alan liikkeeseen tai esimerkiksi Lippupalveluun.”

"Lahjakortti hyvään ravintolaan, urheiluliikkeeseen tai muuhun nuoren kiinnostuksen kohteeseen."

Muutamia tavaralahjoja ET:n toimituksen väki tohtii suositella:

”Elektroniset opiskeluvälineet (tietokone, tabletti) ja käyttökelpoiset, mutta kauniit astiat ovat hyviä lahjoja.”

”Marimekon pussilakanat, Hackmanin kattila.”

”Tytöille olen ostanut astioita, jos ovat jo nuorena intoutuneet hankkimaan jotain sarjaa. Kivat kahvimukit käyvät aina.”

Lapsenlapselle 100–500 e

Rahan suosio lahjana on toki et:läisten tiedossa, ja itsekin he sitä usein suosivat. Naapurin nuorelle sopiva lahjasumma on heidän mielestään 20–50 euroa, kummilapsen tai sisaruksen jälkikasvulle 50–100 euroa ja omalle lapsenlapselle 100–500 euroa.

Toimituksen nuori kesävahvistus kertoo muutaman vuoden takaisista ylioppilasjuhlistaan: ”Mummini oli varta vasten säästänyt rahaa ylioppilaslahjakseni.”

Ylioppilas vuosimallia 1975 muistelee:

”Sain lahjaksi rahaa yhteensä 450 markkaa. Ostin sillä polkupyörän, jolla poljin 33 vuotta. Olin kaikin puolin tyytyväinen lahjaan.”

Muita mieluisia lahjoja ovat olleet Iittalan astiasto, taidekirja ja matkalahjakortti.

Voi ei, pitsiliina

Hyvästä sydämestä annetut, mutta saajaansa kauhistuttaneet lahjat ovat tuttuja myös ET:n toimituksessa:

”Sain mummolta ja papalta Timo Sarpanevan Kumela-maljakon, jonka laattaan on kaiverrettu nimeni ja ylioppilaspäiväni. Design-maljakko ei ole lainkaan makuni mukainen, joten en ole ikinä käyttänyt sitä. En osaa sitä poiskaan heittää, joten se on kulkenut alkuperäispakkauksessa mukanani 20 vuotta.”

Karmeiden lahjojen listalla ovat myös pitsiliina ”Made in China” ja tädin tuunaama pöytälamppu.

Jotta lahjastasi jäisi mukava muisto, ET:n toimitus suosittelee välttämään näitä: korut, koriste-esineet, maljakot, antajan maun mukainen design, käytöksen kultainen kirja, aforismikirja.

Näitäkin voi harkita, jos lahjan saajan maku on tiedossa, tai hän on jotain näistä erityisesti toivonut. Lahjavinkkiä voi myös kysyä valmistujan vanhemmilta.

Kysely: Tavaralahjaksi kännykkä

Tavaralahjoista elektroniikka, kuten kännykät ja tabletit nousi ykköseksi Itäkeskuksen kauppakeskuksen kävijäkyselyssä. Toivelistalle pääsivät myös elämykset, korut ja kellot, astiat, tekstiilit ja vaatteet.

Eniten silti toivottiin rahaa ja lahjakortteja, ja näitä myös valtaosa lahjan antajista piti parhaina vaihtoehtoina.

Matkailuautossa on joka reissussa kuin kotonaan. Vuokraa ensin käytetty, niin saat tuntumaa matkantekoon.

Tuusulalaiset Irmeli ja Ari Valve ovat innokkaita matkailuautoilijoita. Irmeli on myös SF Caravan Matkailuautoilijat -yhdistyksen puheenjohtaja. Pariskunta asuu autossa lähes puolet vuodesta.

– Enemmänkin reissaisimme, mutta Ari on vielä töissä. Autoilemme lähes kaikki viikonloput ja lomat. Caravan-paikallisyhdistyksillä on rosvopaisti-iltoja ja muikkutreffejä, ja kesällä kierrämme kesäteattereita, Irmeli kertoo.

–  Valitsemme aina uudet paikat ja tiet. Viime kesänä ajoimme Via Balticaa pohjoismaiseen karavaanaritapahtumaan Tanskaan. Samalla kiertelimme Puolassa ja Saksassa.

Matkailuautoilla on sen verran hintaa, että ostoa on syytä harkita tarkkaan.

– Kannattaa kokeilla reissaamista ensin vuokra-autolla, Irmeli vinkkaa.

Paikallisia vuokrafirmoja löytää hyvin Karavaanarit.fi-sivustolta. Touring Cars, McRent ja Laiska-Lassi ovat isoja vuokrafirmoja. Viikon vuokraushinta on auton iästä, kunnosta, koosta ja varustuksesta riippuen 500-2500 euroa.

Osta käytetty liikkeestä

Omaa matkailuautoa haluavan on mietittävä auton käyttötarkoitusta, koska se määrittelee varustetason. Toinen kysymys on, ostaako uuden vai käytetyn. Uusi voi houkuttaa, kunhan muistaa, että sen arvo tippuu nopeasti.

Käytettyjä autoja on tarjolla paljon. Ensimmäistä autoa hankkivaa Irmeli neuvoo kääntymään autoliikkeen puoleen.

–  Liikkeessä takuut ovat kunnossa. Yksityiseltä ostettaessa voi olla heikossa asemassa, jos tulee yllättäviä ongelmia.

Auton takatalli eli säilytystila on erityisen tärkeä, jos ostajan täytyy kuljettaa mukana isoja harrastusvälineitä esimerkiksi laskettelua, golfia, kalastusta tai pyöräilyä varten.

–  Matkustamme mieheni ja koiran kanssa kolmistaan neljän hengen autossamme. Tilavassa takatallissa on polkupyörät ja leiriytymistä varten pöytä, tuolit, grilli ja vokki.

B-ajokortin haltija saa ajaa vain alle 3 500 kiloa painavaa autoa, painavampi vaatii vähintään C1-kortin. Irmelin ja Arin auto painaa 3 850 kiloa, minkä vuoksi Irmeli ajoi muutama vuosi sitten kuorma-autokortin.

Valven pariskunnan auto on LMC vuodelta 2009, integroitu malli. Verot ja vakuutukset maksavat 1 700 euroa vuodessa, pakolliset huollot, kaasun koeponnistus ja kosteustarkastus noin 900 euroa. Päälle tulevat kaasukulut.

Talvipakkasilla yksi kaasupullo riittää yhden viikonlopun lämmitykseen, kokkailuun ja jääkaapin viilentämiseen. Kesällä pärjää kahdella kaasupullolla koko kesän. Kaasupullon hinta on 20-25 euroa.

Täyden palvelu leirintäalueet

Irmeli hehkuttaa matkailuautoilun vapautta: voi aamulla päättää mihin jatkaa.

– Kaikki 6-9 viikon Euroopan reissumme ovat olleet mukavia. Usein ajamme Via Balticaa, sillä lautta Saksaan maksaa jopa 2 000 euroa. Puolassa on paljon nähtävää. Kroatia on kaunis, siisti ja edullinen. Tänä kesänä ajamme Norjaan, Tanskaan, Hollantiin, Puolaan ja Baltiaan.

Valveet yöpyvät aina leirintäalueilla, sillä siellä saa sähköä, voi ladata akut ja tyhjentää likavedet. Iso kylpyhuone on iso nautinto.

– Mies haluaisi Islantiin, mutta minä tykkään lämmöstä. Kun hän pääsee eläkkeelle, kiertelemme koko talven Etelä-Euroopassa, Irmeli suunnittelee.

Testissä matkailuauto: "Kotiuduin kuin leikkimökkiin"

Reija Ypyä ja Börje Uimonen reissaavat matkailuautolla tapahtumiin ja kalaretkille.
Reija Ypyä ja Börje Uimonen reissaavat matkailuautolla tapahtumiin ja kalaretkille.

Reija Ypyä, Helsinki: 

"Saimme mieheni Börje Uimosen kanssa kahdeksi viikoksi käyttöön uudenkarhean LMC 2015 -matkailuauton. Vertailukohtana on oma 18-vuotias Viva-asuntoautomme.

En ollut ennen ajanut automaattivaihteilla – olipa ihanan helppoa! Autoa oli mukava ajaa myös mutkaisella ja kapealla tiellä.

Auton 'makuuhuoneessa' on kaksi kiinteää sänkyä, joissa on hyvät joustinpatjat. Niiden väliin saisi viriteltyä sängyn vaikka lapselle. Myös istuinryhmästä saisi lisävuoteen, mutta oikeasti auto on paras pariskunnalle. Omassa Vivassamme voi neljäkin yöpyä mukavasti.

Sänkyjen päällä on runsaasti kaappitilaa, mutta kokopitkä henkarikaappi puuttui. Sellainen olisi tarpeen varsinkin talvella. Tässä autossa takit pitää jättää oven koukkuun.

Suihkun ja wc:n pinnat ovat ihanan uusia. Itse asiaa se ei toki muuta: pienessä tilassa on varsinkin ison miehen hankala suihkutella. Jos emäntä kokkaa samaan aikaa keittiössä kylppärin oven luona, liikkumisvuorot täytyy jakaa. 

Vessaa ja vesiä käytetään tavalliseen tapaan. Säiliöt tyhjennetään sellaisella huolto-asemalla, jossa siihen on mahdollisuus.

Keittiö on erittäin miellyttävä. Siinä on neljän levyn kaasuliesi ja uuni. Kaappitilaa on paljon, mutta kunnollinen roskakorin paikka puuttuu. 

Oman automme jääkaappi viilenee kaasulla, mutta tässä valinta on automaattinen. Jos auto on kytketty verkkovirtaan, se käyttää sähköä. Ajossa viilennys tapahtuu akun avulla ja sähköttömässä pysähdyspaikassa kaasulla.

Ilahduimme tilavasta takatallista. Vetokoukku puuttui, samoin pyöräteline, joka olisi meille hyvin tarpeellinen.

Koeajoauton hinta on noin 75 000 euroa. Saman laatuluokan pari vuotta vanhat autot maksavat 55 000-60 000 euroa. Vivan mallia 1997 saisi 15 000 eurolla.

Pysäköintisääntöjen puitteissa yövymme lähes millä tahansa parkkipaikalla: uimarannalla, torilla, kirkon luona, marketin pihassa tai sillan kupeessa. Leirintäaluetta emme kaipaa. Autossahan on kaikki mitä tarvitsemme."

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 11/2016.

Reija Ypyä ja Börje Uimonen reissaavat matkailuautolla tapahtumiin ja kalaretkille.

Jopa seitsemän kymmenestä mökkeilee kesällä. Muttta mitä maksaa valmismökin rakennuttaminen?

1. Haluan uuden talviasuttavan mökin kaikilla mukavuuksilla. Mitä teen?

Etsi valmistaja, joka pystyy tekemään kaikki tarvitsemasi työt hormeja myöten. Ennen mökkitoimittajan valintaa, kysy suosituksia jo tehdyistä töistä. Saat mökin juuri niin valmiina kuin haluat, jos sinulla on varaa maksaa siitä.

Avaimet käteen -periaatteella toimitettavien mökkien osuus on nyt noin 15 prosenttia, mutta määrä on kasvussa. Valmiina toimitettavissa mökeissä näkyy pieni trendi: nuoremmat ostajat haluavat mökkinsä ihan valmiina, varttuneemmat viimeistelevät mökin itse.

2. Minkä kokoisia mökkejä nyt tilataan?

2010-luvulla rakennetut mökit ja vapaa-ajanasunnot ovat keskimäärin 72-neliöisiä ja paremmin varusteltuja kuin vanhemmat mökit. Talviasuttavat mökit ovat hiukan tilavampia kuin kesämökit.

3. Miten saan juuri sellaisen mökin kuin haluan?

Etsi talovalmistajan mallistosta lähinnä sopivin pohja ja muokkaa sitä yhdessä valmistajan kanssa toiveidesi mukaiseksi. Älä tyydy "ihan kivaan", jos voit toteuttaa unelmasi.

Toinen vaihtoehto on pyytää apuun arkkitehti. Hän kuuntelee toiveesi ja tekee piirustukset sen mukaan. Vaativissa kohteissa arkkitehdin käyttö tuo usein parhaan lopputuloksen. Arkkitehti voi myös hoitaa mökkisi rakennuttamisen. Jos haluat piirtää mökkisi itse, viralliset piirustukset laatii aina ammattilainen.

4. Mitä rakentaminen maksaa?

Hintaan vaikuttavat esimerkiksi materiaalit, talviasuttavuus ja varustetaso. Halvinta on tehdä itse, kalleinta tilata mökki avaimet käteen -toimituksena. Talviasuttavan mökin rakennuttaminen maksaa suurin piirtein saman verran kuin omakotitalon rakennuttaminen,1800-2000 euroa neliöltä, kesä-asuttavan noin 1550 euroa neliöltä.

5. Mitä tarvittava paperisota maksaa?

Rakentamiseen vaadittavista paperitöistä ja valvonnasta kertyy muutaman tuhannen euron lasku. Rakennusluvan hinta vaihtelee kunnittain. Yleensä hinta on kiinteä 200-400 euroa ja lisäksi muutama euro neliötä kohden. Enimmillään lupa maksaa reilut tuhat euroa. Lisäkuluja tulee pakollisesta naapurien kuulemisesta. Naapurien kuulemisen voi tehdä itse, mutta teetettynä hinta on noin 25 euroa naapuria kohden.

Valmismökin pääsuunnittelija hoitaa yleensä hakupaketin, kuten asemapiirustukset ja jätevesisuunnitelmat. Sen hinta on pari tonnia. Lisäksi tarvitaan rakennuslupakuvat. Mökkipaketissa ne yleensä sisältyvät kauppaan.

Kun teet sopimusta valmismökin rakennuttamisesta, älä oleta mitään, vaan kysy. Selvitä, mitä hintaan kuuluu: lupapaperit, valvonnat, pääsuunnittelijan palvelut? Valmismökin toimittaja hakee myös rakennusluvan puolestasi, jos niin haluat.

6. Saako purkukuntoisen rantamökin tilalle rakentaa uuden?

Ihan rantaan ei saa enää rakentaa uutta mökkiä edes puretun tilalle. Jollet pura kivijalkaa, mikään ei periaatteessa estä sinua remontoimasta jo olemassa olevaa.

Kannattaa kuitenkin varmistaa asia mökkikunnan rakennusviranomaisilta.

Vertaa & mieti

  • Hintojen vertailu on hidasta ja vaikeaa, mutta se kannattaa. Tutki tarkkaan, mitä tilaamasi paketti käytännössä sisältää ja mistä asioista sinun pitää mahdollisesti vastata itse.
  • Haluatko teettää saunamökin perustus- tai pystytystyöt itse? Arvion todellisesta hinnasta saat kertomalla uuden saunamökin hinnan noin 2,5:llä.
  • Kesämökin rakentajalle hyödyllisiä ovat Lomarakentajan valintaopas sekä rakentajan laskurit. Ne ja paljon muuta tietoa rakentamisesta, kuten lakiasiat-osio, löytyy kootusti sivustolta suomirakentaa.fi.
  • Talomerkin valintakone antaa vinkkejä, kuka voisi olla se oikea valmistaja sinun mökillesi. Koneessa on 30 suurinta valmistajaa, mutta myös pienet toimittajat on esitelty.
  • Suurimmat loma-asuntojen valmistajat ovat Kontio, Honka ja Kuusamo Hirsitalot.
  • Opettele rakentamiseen liittyvät perustermit, niin tiedät aina, mistä puhutaan. Ja kysy reippaasti, jos et tiedä.
  • Uusien, vuonna 2014 valmistuneiden kesämökkien omistajien keski-ikä oli 54 vuotta, kun kaikkien mökinomistajien keski-ikä vuonna 2014 oli 62 vuotta.
  • Sähkövirta on käytössä yhdeksällä mökillä kymmenestä, verkkosähkö on 77 prosentilla. Aurinkosähkö on jo 14 prosentilla.
  • Yhdeksällä mökillä kymmenestä oli ainakin takka, kamiina tai uuni. Suora sähkölämmitys oli 56 prosentilla. Lämpöpumpun osuus on kasvanut lähes viidenneksen.
  • Huussi eli tavallinen kuivakäymälä oli enää 44 prosentilla mökeistä.
  • Suomessa on kaikkiaan puoli miljoonaa kesämökkiä, eniten Mikkelissä, Kuopiossa, Paraisilla, Lohjalla ja Savonlinnassa.

Lähteet: Suomirakentaa.fi, Mökkibarometri, Tilastokeskus