Kuvat Manu Tuppurainen

Suomen markkinoille ilmestyi autouutuus, jonka kilpailuvaltiksi kerrotaan halpa hinta. Kannattaako tämä ostaa eläkevuosiksi?

Eteläkorealainen SsangYong on tuore tulokas Suomen automarkkinoilla. Merkki on kuitenkin ehtinyt valmistaa autoja vuodesta 1954, ja koeajetun Korando-mallin tuotantokin alkoi jo vuonna 1983. Nyt myynnissä on Korandon kolmas sukupolvi, joka esiteltiin maailmalla vuonna 2010.

Tilat

Korando on tyypillisen keskikokoisen katumaasturin mitoissa. Se tarkoittaa yleensä sitä, että eteen saadaan kunnon tilat, mutta takapenkillä vähän ahtaampaa. Tällainen tilanne on Korandossakin.

Kuskin paikalla tunnelma on kuin lentokoneen ohjaamossa istuisi. Kojelaudan kaarevat muodot ja erilaisten nappuloiden moderni ulkonäkö tekevät kokonaisuudesta persoonallisen. Ajoasennosta saa hyvän ratin ja penkin reilujen säätöjen ansiosta.

Korando ansaitsee erityiskiitokset hiljaisesta matkustamosta. Sekä moottorin murinat että rengasmelu on saatu vaimennettua miellyttävästi.

Takapenkin selkänoja on lähes tasainen, joten keskipaikallakin on tavallista parempi istua. Useinhan reunapaikkojen selkänojat on muotoiltu sen verran kaarevasti, että keskimmäisen matkustajan olo on hiukan tukala. Korandon takapenkin istuinosa on valitettavan matalalla, ja sen takia penkillä istutaan polvet koukussa.

Tavaratila on reilun kokoinen ja selkeän muotoinen. Pohjan alla on erillinen lokerikko, jossa voi kuljettaa pikkutavaroita. 

Lue lisää: Skoda Fabian takakontin koko mykistää.

Turvallisuus

Korandossa on periaatteessa kaikki kunnossa: ajonvakautusjärjestelmä löytyy, samoin turvatyynyjä etu- ja takamatkustajille sekä isofix-kiinnikkeet lastenistuimille. Neliveto helpottaa ajamista hankalissa ajo-olosuhteissa, ja automaattivaihteiston ansiosta kuski voi keskittyä paremmin liikenteen seuraamiseen.

Pari asiaa kaipaisi kuitenkin parannettavaa. Ajovalojen teho ei ole kovin kummoinen. Lisäksi Korandoon ei saa edes lisärahalla ksenonvaloja. Vielä isompi ongelma on se, että auton jarrut toimivat verraten huonosti. Jo ensimmäinen jarrutus paljastaa, että jarrupoljinta pitää survoa reilusti ennen kuin vauhti alkaa hidastua. Ja vaikka poljinta kuinka painaisi, vaatii Korandon pysähtyminen tavallista enemmän aikaa. Auton pysähtymismatkaksi sadan kilometrin vauhdista on mitattu 50 metriä, kun nykyautot stoppaavat yleensä noin 40 metrissä.

Talous

SsangYongin kilpailuvaltiksi kerrotaan tavallista edullisempi hinta. Korando onkin kilpailijoitaan jonkin verran edullisempi, mutta koeajetun version hinta nousee silti melko korkeaksi, sillä automaattivaihteiston ja dieselmoottorin saa vain yhdessä parhaan varustetason kanssa. Auton hinta on tällöin yli 35 000 euroa. Metalliväri ja nahkaverhoilu nostavat koeajoauton hintaa vielä entisestään.

On jokaisen oma asia arvioida, voiko 35 000 euron autoa pitää edullisena. Tuossa hintaluokassa valinnanvaraa on kuitenkin niin paljon, että kilpailu on väkisin kovaa.

Lue lisää: Etkö kehtaa ajaa maasturilla?

Automaattivaihteisto nostaa kulutuslukemia. Virallinen keskikulutus on 7,3 litraa dieseliä sadalla, mutta käytännössä polttoainetta kuluu tuotakin enemmän. Hiilidioksidipäästöt ovat nykymittapuulla suuret, 194 grammaa kilometrillä. Se taas nostaa autoveron määrää.

Tekniikka

Koeajossa oli malliston huipulle sijoittuva versio, jossa on kaksilitrainen dieselmoottori. Hevosvoimia dieselmallissa on 149 ja vääntöä mukavat 360 newtonmetriä. Voima ei siis lopu heti kesken. Sen ansiosta autolla saa hinata jopa 2000 kiloa painavaa peräkärryä tai asuntovaunua. Moottorista on olemassa tuotakin tehokkaampi versio, mutta sitä ei ainakaan tällä hetkellä Suomeen tuoda.

Lue lisää: Riittäisikö pienempikin moottori?

Auto on normaalitilanteessa etuvetoinen, mutta liukkaalla auto muuttuu nelivetoiseksi. Tarvittaessa nelivedon voi lukita päälle. Kun maavaraakin on 18 senttiä, pärjää Korandolla keskivertoa hankalammissa olosuhteissa – ominaisuus jota moni mökkeilijä voi arvostaa.

Lue lisää: Vuoden auto on mökkeilijän kaveri.

SsangYong Korando D20 AWD 6AT QUARTZ

LUKUJEN VALOSSA

Mitat (mm): pituus 4410, leveys 1830, korkeus 1675, akseliväli 2650, raideleveys edessä 1573, takana 1558, maavara 180. Kääntöympyrä 10,8 m.
Painot (kg): omamassa 1747, kantavuus 513, perävaunu jarruin 2000 ja jarruitta 750.
Tavaratila (l): 486, laajennettuna 1312.
Moottori: iskutilavuus 1998 cm³, teho 110 kW (149 hv)/3400–4000 r/min, vääntö 360 Nm/1500–2800 r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,2 sekuntia, huippunopeus 180 km/h.
Kulutus: 7,3 l/100 km, diesel.
Hiilidioksidipäästöt: 194 g/km.
Hinta: 35 390 euroa (hinta lisävarustein 37 236 e)

ARVIO

SsangYong Korando on monia kilpailijoitaan edullisempi auto, vaikka koeajetun auton hinta nouseekin korkeaksi. Tuhti moottori, neliveto ja reilu maavara ovat auton parhaita puolia. Jarruissa ja valoissa taas olisi parannettavaa.

PLUSSAT

Matkustamon hiljaisuus
Vetokyky

MIINUKSET

Kulutus ja hiilidioksidipäästöt
Jarrujen toiminta

Kun toimit järkevästi lainojen ja arvopapereiden kanssa, säästät sievoisen summan rahaa. 

  1. Asiakkaista kilpailevat pankit ottavat auliisti uusia laina-asiakkaita. Pankkisi saattaa laskea korkomarginaalia, jos ilmoitat kyseleväsi tarjouksia muista pankeista.
  2. Marginaalista voit neuvotella pankkisi kanssa, vaikkapa vuosittain, jos epäilet, että sinun maksamasi on selvästi korkeampi kuin senhetkinen yleinen taso. Hyvällä asiakkaalla on aina varaa esittää toivomuksia.
  3. Älä silti vaihda pankkia suin päin halvimman lainamarginaalin perässä. Vertaile, mistä pankista saat edullisimman pakettihinnan kaikista tarvitsemistasi pankkipalveluista.
  4. Jos sinulla on asuntolaina ja kulutusluotto, tapa kulutusluotto. Kulutusluoton korko on aina reilusti korkeampi kuin asuntolainan. Siksi Sinun kannattaa maksaa kulutusluotto mahdollisimman nopeasti pois, vaikka se hidastaisi asuntolainan maksamista. Voit pyytää pankista lyhennysvapaata ja näin vapautuvilla rahoilla voit kulutusluottoa.
  5. Hanki tarvitsemasi mieluummin säästöillä kuin kulutusluotolla. Pankkitililtä saamasi korkotuotto on paljon pienempi kuin kulutusluotosta maksamasi korko.
  6. Lähes nollakorkoisella pankkitilillä rahasi hupenevat inflaatiopeikon kitaan, vaikka se tällä hetkellä onkin melko vähäruokainen. Tutki, sopisiko sinulle säästäminen sijoittamalla. Rahastohin voi pistää vaikka muutaman kympin kuussa ja saada rahoilleen hieman parempaa tuottoa.
  7. Oletko myynyt arvopapereita? Jos et itse selvitä verottajalle arvopapereiden hankintahintaa, käyttää verottaja kannaltasi todennäköisesti epäedullista hankintameno-olettamaa.
  8. Muista vähentää aiempien vuosien arvopaperikaupoista aiheutuneet tappiot mahdollisista myyntivoitoista. Vuodesta 2016 lähtien sijoitustappiot on voinut vähentää saman tai viiden seuraavan vuoden aikana tulevista kaikista pääomatuloista, joita ovat arvopaperikaupan voittojen lisäksi muun muassa korko- ja osinkotulot sekä vuokratulot.

Auto vai joukkoliikenne? Raaskinko käydä teatterissa tai hierojalla? Näillä vinkeillä säästäät ilman suuria tuskia. 

  1. Käyttämällä joukkoliikennettä ja jättämällä auton autoliikkeeseen, säästät mahdollisen autolainan kulut, verot, vakuutus- ja katsastusmaksut sekä polttoaine-, rengas- ja korjauskulut. Sanalla sanoen: tuhansia. Joka vuosi.
  2. Jos ajat harvoin, voi ahkerakin taksilla ajaminen olla halvempaa kuin oman auton pitäminen.
  3. Jos sinulla kuitenkin on jo auto, et välttämättä säästä mitään käyttämällä julkisia kulkuvälineitä. Autoosi on sitoutunut paljon rahaa. Siksi sitä kannattaa käyttää mahdollisimman paljon, sillä silloin auton kokonaiskulujen määrä ajettua kilometriä kohden laskee.
  4. Tarvitsetko höyrypesurin, oksasahurin tai peräkärryn ikiomaksi? Kerää kimppa, sopikaa pelisäännöt ja ostakaa vimpain yhdessä.
  5. Käy päivänäytöksissä. Elokuvissa, oopperassa ja teatterissa ne ovat iltanäytöksiä edullisempia. Valitse parvipaikka. Esimerkiksi oopperassa parvipaikka on permantoa monta kymppiä halvempi. Kysele mahdollisuutta päästä katsomaan tai kuuntelemaan kenraaliharjoitusta. Monissa kaupungeissa orkesteriteoksia kuulee näin muutamalla eurolla.
  6. Hanki kirjoja poistohyllystä. Sellainen on monella kirjastolla.
  7. Suosi oppilastöitä. Hieronta-, kampaamo-, ja kosmetologikoulut hoitavat kauneutta halvalla.
  8. Liity klubeihin. Esimerkiksi laivayhtiöiden kanta-asiakkaat saavat toisinaan ilmaisia risteilyjä.

Lastenhuoneen rojukasassa saattaa olla tavaroita, joista keräilijät ovat valmiita maksamaan isoja summia.

Monessa perheessä eletään saman ongelman kanssa: lapset ovat lentäneet pesästä ja jättäneet jälkeensä huoneellisen vanhoja tavaroitaan. Lasten kirjoista, levyistä ja harrastusvälineistä pitäisi päästä eroon, mutta kannattaako kaikkea kiikuttaa kaatopaikalle? Voisiko joukossa olla arvotavaraakin, josta keräilijät olisivat valmiita maksamaan isojakin summia?

– Keräilymaailma olisi liian helppoa, jos vastaukset pystyisi antamaan ja saamaan muutamalla lauseella. Se on ihan sama kuin pörssiosakkeiden kanssa, toteaa ET-lehden keräilyn ja arvotavaran asiantuntija Pentti Avomaa.

Hyvä esimerkki löytyy nukkemaailmasta: Barbie-nuken poikaystävä Ken saattaa olla 50 euron arvoinen, mutta hinta saattaa nousta 500 euroon, jos nukke on alkuperäispakkausessaan. Sama koskee muitakin leluja.

– Monet lelut, esimerkiksi Märklinin pienoisjunanvaunut ja nuket, arvostetaan alkuperäispakkauksissaan paljonkin korkeammalle kuin käytettyinä.

Toisissa leluissa ajan patina ja leikkien jäljet saavat sen sijaan näkyä.

– Huippunallet, muun muassa Steiff, taas saavat olla vähän järsittyjäkin, ja silti niistä maksetaan kovia hinta – harvinaisimmista jopa tuhansia euroja. Se on vähän samaa kuin vanhojen itämaisten mattojen kanssa. Vanhoista ja käytössä kuluneista maksetaan usein jopa enemmän kuin uusista.

Harvinaisen Steiff-nallen hinta saattaa nousta kansainvälisissä huutokaupoissa kymmeniin tuhansiin euroihin.
Harvinaisen Steiff-nallen hinta saattaa nousta kansainvälisissä huutokaupoissa kymmeniin tuhansiin euroihin.

Pop-kulttuuri on hinnoissaan

Kirja- ja levyhyllyäkään ei kannata suin päin tyhjentää. Etenkin sarjakuvista voidaan maksaan hämmästyttäviä summia.

Aku Ankan näytenumero joulukuulta vuodelta 1951 olisi arvokas löytö, kertoo Avomaa.

Sellaisesta pyydetään antikvariaatissa yli 4000 euroa. Kokonaiset Aku Ankan vanhat vuosikerratkin ovat hinnoissaan, ja yksittäisen numeronkin hinta voi nousta satoihin euroihin. Muistakin sarjakuvista maksetaan isoja summia. Esimerkiksi vanhojen Asterix-albumien arvo voi olla lähes sata euroa.

Kattavaa ja ajantasaista hinnastoa sarjakuville ei helpolla löydä, mutta internetissä on ansiokkaita harrastajien ylläpitämiä sivuja aiheesta.

Muutaman vuoden ikäisistä musiikkikaseteista saatetaan maksaa satoja euroja, mutta silloin on kyseessä todellinen harvinaisuus.

– Levykaseteilla ei ole yleisesti ottaen niin paljon arvoa kuin vinyyleillä, mutta yleisohjetta ei voi tässäkään antaa. Minäkin olen kasetteja heitellyt roskiin, mutta vinyyleitä en.

Levyjen hinnanmäärittely on salatiedettä, jossa artistin lisäksi pitää huomioida levyn ja levypakkauksen kunto sekä esimerkiksi se, onko kyseessä harvinainen erikoispainos. Maallikolle tehtävä on mahdoton. Suuntaa antavan hinnan voi kuitenkin tarkistaa esimerkiksi englanninkieliseltä Discogs-verkkosivulta. Suomenkielinen Suomalaisten vinyyli- ja cd-levyjen hintaopas -kirja on myös suositeltava lähde.

Harrastusvälineillä on hintansa

Kaikki vanhemmat tietävä, kuinka paljon tilaa sukset, luistimet ja kypärät vievät tilaa. Hyväkuntoisille harrastusvälineille on aina ostajansa, vaikkei myyntihinta välttämättä nouse kovin korkeaksi. Jos tavaroita ei tee mieli itse kaupata, voi niitä tarjota vaikkapa paikalliseen urheiludivariin. Huutonetin kaltaiset "nettikirppikset" ovat myös otollisia paikkoja myydä kaikenlaista käyttökelpoista tavaraa.

Jos jälkeenpäin huomaa kaikesta huolimatta heittäneensä arvotavaraa roskiin, ei kannata kauheasti harmitella. Niin on käynyt toisillekin.

– Kaatopaikalle on aina päätynyt tavaraa, joka myöhemmin olisi osoittautunut arvokkaaksi säilyttää. Toisaalta kodeissa säilytetään paljon tavaraa, jonka oikea osoite olisi kaatopaikka, toteaa Avomaa.

 

Terveys- ja toimeentulohuolia, asunnottomuutta, luukulta toiselle pompottelua, mutta myös uutta työtä. Pitkäaikaistyöttömät kertoivat elämästään ET-lehdelle.

Vaikka Suomessa oli työ- ja elinkeinoministeriön mukaan vuoden 2016 joulukuussa 358 100 työtöntä, tunnelin päässä näkyy pilkahdus valoa: työttömiä oli liki 20 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Yli vuoden työttömänä olleiden eli pitkäaikaistyöttömien määrä sitä vastoin on kasvanut. Joulukuussa heitä oli 122 000, mikä on 3 800 enemmän kuin vuotta aiemmin.

Lukujen takana on aina ihmisiä. Pyysimme nettisivuillamme pitkäaikaistyöttömyyden kokeneita kertomaan kokemuksistaan. Mikä työttömyyden on aiheuttanut? Miten se on vaikuttanut elämään? Miten työttömyysturva on toiminut? Millä keinoin yrittänyt työllistyä? Tässä neljä elämäntilannetta:

Karenssilla uhkailua

”Jäin työttömäksi valmistauduttuani toimitilahuoltajaksi. On vierähtänyt neljä vuotta, enkä ole monista yrityksistä huolimatta työllistynyt. Terveydelliset syyt estävät minua kouluttautumasta uudelleen tai edes harkitsemaan oman alan töitä. Työvoimatoimisto potkii henkilöltä toiselle, valmennuksesta toiseen. Aina uudestaan ohjataan vain toiselle taholle.

Jos ei tee jotain, mitä määrätään, uhataan karenssilla. Jos teen, mitä käsketään, työttömyysetuus katkaistaan. Sen palauttamiseksi pitää soitella monta puhelua. Voi mennä liki viikko, että saan työttömyyspäiväraha-asiat rullaamaan kunnolla. Onko tämän reilua?”
– Työttömän_Sairaan_Arki

Päivärahalla ei pärjää

”Olen ollut yli kolme vuotta työttömänä ja voin sanoa, ettei se ole herkkua. Minulla ei ole ammatillista koulutusta, joten ei kai ole ihme, etten ole ollut kuin tukityöllistettynä koko ikäni. Melkein 15 vuotta olen kuitenkin hoitanut vanhuksia ja tehnyt siivoustyötä, mutta nyt kun olen yli 50-vuotias, työnsaanti tuntuu olevan erityisesti kiven takana.

”Penniä saa venyttää oikein kunnolla.”

Kelan työmarkkinatuki on naurettava juttu. Eivät isot eivätkä pienemmätkään herrat tulisi päivääkään toimeen sillä rahalla. Penniä olen saanut venyttää oikein kunnolla. Mitään on turha haaveilla, jos ei hanki osamaksulla tai saa lahjaksi. Hyvä kun saa edes päivittäisiin tarpeisiin terveysmenoineen. Toimeentulotukea pitää hakea joka kuukausi.

Silti en ole vielä menettänyt toivoa. Olen tarjoutunut samoihin paikkoihin, joissa olin työllistettynä, tosin laihoin tuloksin. Uusille tai entisille tukityöllistetylle ei anneta edes mahdollisuutta tulla töihin muuten kuin uudelleen tukityöllistettynä.” – Tumali
 

Laskut ulosottoon

”Olen ollut työttömänä 12 vuotta ja ikää on vasta 43 vuotta. Kun jouduin työttömäksi, tuli avoero ja laskut menivät ulosottoon. Samaan aikaan alkoi ikärasismi työpaikoilla. Aina tuli tilalle nuorempi ja osaavampi. Ulosotto vie rahat eikä pätkätöissä ollut varmaa tietoa, mistä sitä seuraavaksi tulee ja kuinka paljon.

”Oli helpompaa olla työtön.”

Kelan ja sossun käsittelyt kestivät useita kuukausia, joten oli helpompaa olla vain työtön eikä säätää joka kuukausi papereiden kanssa. Sama raha tulee tilille riippumatta siitä, käykö töissä vai onko työtön.

Nykyään minulla ei ole edes asuntoa, koska luottotietonsa menettänyt ei sellaista saa, joten työttömyys jatkuu. Suomessa on pakko ilmoittaa työkkäriin kolmen kuukauden välein, onko saanut töitä, mutta luottotiedottomille ei ole pakko järjestää asuntoa.” – Johanna

Onnelliset tähdet

”Työsuhteeni oli kestänyt melkein 20 vuotta, kun se irtisanottiin joulukuussa 2012. Työttömäksi jäin kolmen kuukauden päästä maaliskuussa, mutta ei haitannut, koska olin suunnitellut pitäväni vuoden verran vuorotteluvapaata. Siinähän se tuli. Ajattelin katsella kaikessa rauhassa, mihin ryhtyisin.

”Sain vakituisen työpaikan 54-vuotiaana.”

Mutta olen vissiin syntynyt onnellisten tähtien alla, koska sain ihan kyselemättä työtarjouksen. Voisi melkein sanoa, että paikka on parempi kuin entinen. Sain 54-vuotiaana vakituisen työpaikan, mikä on pieni ihme.” – Lucky me

Lue lisää pitkäaikaistyöttömien tarinoita ET-lehden numerosta 4/2017.

Vierailija

Pitkäaikaistyöttömien arki: Epäreilua pompottelua, mutta toivonkipinä elää

Nykyinen pol järjestelmä ei toimi. Jaetaan rahaa sukulaisille ja globaalien firmojen johtajille. Ja laumailmiöön perustuu varmaan koko yhteiskuntajärjestelmä. Osa ihmisistä äänestää niitä joiden tietää tai luulee muidenkin äänestävän niin saa harhaisesti kuvitella olevansa voittajien puolella kun on äänestänyt enemmistön kannan mukaisesti. Mitä siitä jos napajäätiköt sulavat saaden aikaan lisää pakolaisia, mitäpä mehiläisten kuolemista joka tietää ruoan loppumista, mitä muovin mikrohiukkaset...
Lue kommentti
Valheita kertova hallitus

Pitkäaikaistyöttömien arki: Epäreilua pompottelua, mutta toivonkipinä elää

Hallitus pitää tahallaan työttömyyttä korkealla jotta heillä on ne työttömät ihmiset syyllisinä etteivät hallitusherrat halua hoitaa hommiaan. Työttömiä ja vanhuksia, lapsia ym on niin helppo syyllistää kun poliitikot eivät osaa työtään.Työttömyyttä pidetään sen takia yllä, jotta saadaan suomeen halpatyövoimaa, ilmaistyövoimaa jotta herrat vivat elää leveästi. valhtelemalla suomen tilan. Suomi ei ole käyhä maa, mutta valheilla siitä on semmoinen tehty, jotta rahat saa ujutettua herrojen omiin...
Lue kommentti