Kun Leena Pursiaisen molemmat lonkat leikattiin, hän sai käyttää mielikuvitustaan selvitäkseen arjen tilanteista. Näillä keinoilla hän onnistui, käytä vinkit hyväksesi. 

1. Vaatekaapin parhaimmalle paikalle on syytä järjestää runsas määrä kevyitä, joustavia, lahkeistaan löysiä ja helposti puettavia vaatteita. Nauhallisia tai vetoketjulla varustettuja kenkiä ei kannata edes kokeilla. Parhaat jalkineet ovat kantapäästä avoimet lipokkaat ja aamutossut.

2. Sukkien pukemiseen on olemassa vetolaite, jonka voit lainata terveyskeskuksesta.

3. Loistava apuväline on pitkävartinen, koukkupäinen kenkälusikka. Koukkupään avulla voit vetää vaikkapa alushousut jalkaan.
Kenkälusikoita kannattaa olla useammassa paikassa, vuoteen lähellä, eteisessä ja keittiössä.

4. Vuoteeseen meno ja siitä nouseminen ei ehkä onnistu kuten oppaissa yleensä neuvotaan. Vuoteen tulee olla niin korkea, että pääset helposti selinmakuulle. Testaa vuoteeseenmeno- ja nousuliikkeet ennen leikkausta. 
Sänkyä voit korottaa nikkaroimalla jalkojen alle tukevat ja liukumattomat puukorokkeet. Jos tämä ei onnistu, korkeutta saat kovilla lisäpatjoilla, jotka voit laittaa varsinaisen patjan alle. 

5. Istuminenkin saattaa olla toipilaana kivuliasta. Peffan alla kannattaa kokeilla nukkumiseen tarkoitettua tyynyä. Samanlainen tyyny toimii hyvin myös auton istuimella lisäkorokkeena. Apuvälinekaupasta saa kääntöalusen, joka helpottaa autoon istumista ja siitä nousua. .

6. Kun liikuskelet kotona kyynärsauvojen kanssa, varaa lähellesi kevyt kangaskassi, jossa on niin pitkät kädensijat, että sen voi ripustaa kaulaan tai olkapään yli vinottain. Laita siihen päivän lehti tai mitä milloinkin kuljetat huoneesta toiseen.

7. Lattialle pudonneita tavaroita voit nostaa tarttumapihtien avulla. Ne tosin eivät sovellu painavien esineiden nostamiseen, siihen ovat tavalliset grillipihdit tukevammat. 

8. Ruokaa kannattaa varata ja valmistaa pakastimeen riittävästi mikrossa lämmitettäväksi. Keittiössä kaikki tarvittava välineistö on syytä siirtää vyötärön korkeudelle, koska kumartuminen on aluksi kiellettyä. 

9. Kaikki raskaat työt, nostamiset ja kantamiset on parasta antaa muiden tehtäväksi. Kannattaa pyytää rohkeasti apua kaupassa ja asioilla käyntiin. Autolla-ajokieltoa on paras noudattaa lääkärin ohjeitten mukaan.

10. Huomaa myös: Saat sairaalasta mukaasi kotihoito-oppaan, mutta siinä olevat vinkit on suunnattu vain toisesta raajasta leikatulle. Jos kuulut siihen ryhmään, jolla leikataan samalla kertaa molemmat raajat, varautuminen toipilasaikaan on entistä tärkeämpää!
 

Vierailija

Näin selviät lonkkaleikkauksen jälkeen

Mielestäni sosiaalitoimisto ei saa edes mennä toisen henkilön verkkapankkiin ilman lupaa.. ja toiseksi onko pakko sosiaalitoimistolle antaa verkkopankkitunnuksia.. Mielestäni sosiaalitoimelle riittää kun vie tiliotteet kahden kuukauden ajalta.. tosin seki on mun mielestä epäoikeuden mukaista.. pitäs riittää kun kertoo mistä mitäkin saa..
Lue kommentti
Vierailija

Näin selviät lonkkaleikkauksen jälkeen

Ei sossu mene kenenkään pankkitileille minkäänlaisilla verkkotunnuksilla. Jos tunnuksia sossussa pyydetään, niin niitä ei missään nimessä pidä antaa vaan ilmoittaa kysyjän esimiehelle, sama kuin varastaisi passin. Tiliotteet pyydeltyltä ajalta riittävät. Muutamia tahoja on joille pyydettäessä pankin on pakko toimittaa tiliotteet, sossu eikuulu niihin. Verkkopankkiotunnuksia EI saa antaa kenellekkään EI edes puolisolle, ne on henkilökohtaiset.
Lue kommentti

Munuainen on kuin elimistön supersankari, jolla monia tärkeitä tehtäviä. Se poistaa kehosta nestettä ja säätelee verenpainetta, mutta silläkin on rajansa.

1. Ylipaino

Haitallisinta on keskivartaloon kertynyt ylipaino eli vyötärölihavuus. Siinä ylimääräinen rasva kertyy sisäelinten ympärille, mikä vaurioittaa sisäelimiä ja verisuonia. Ahtautuneet verisuonet nostavat verenpainetta ja vaurioittavat puolestaan munuaisia.

Lue myös: Keskivartalolihavuus – 6 vaikeaa kysymystä

2. Korkea verenpaine

Vain joka viidennen suomalaisen verenpaine on ihanteellisella tasolla. Korkean verenpaineen voi havaita vain mittaamalla, sillä se ei aina aiheuta oireita. Ihanteellinen verenpaine on alle 120/80. Jos suvussa on todettu munuaissairauksia, verenpaine kannattaa tarkistuttaa säännöllisesti.

Verenpaine koholla? Kaikki sydänvaivoista täältä.

3. Suola

Liika suolan käyttö on haitallista terveydelle. Se kuormittaa munuaisia, sydäntä ja verisuonia. Runsas suolankäyttö nostaa myös verenpainetta.
Tunnista terveellisin suola

4. Diabetes

Diabeteksen hyvä hoito suojaa munuaisia. Huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes on merkittävä riski saada myös munuaissairaus.

Hirvittävä visio: Miljoona diabetespotilasta Suomessa

5. Huonot elintavat

Huonoilla elintavoilla tarkoitetaan tässä tupakointia ja runsasta alkoholin käyttöä, jotka aiheuttavat verisuonten muutoksia, nostavat verenpainetta ja vaurioittavat munuaiskudosta heikentäen munuaisen toimintaa.

Katso, onko alkoholin käyttösi jo vaarallista

+ Perinnölliset munuaissairaudet

Polykystinen munuaissairaus eli rakkulamunuaistauti on yleisin perinnöllinen munuaissairaus. Se havaitaan yleensä 30 ikävuoteen mennessä.
Munuaisten vajaatoimintaa kehittyy harvoin nuoruusiässä, mutta siihen voi liittyä jo varhaisessa vaiheessa verenpaineen nousua.

Kroonisessa munuaisten vajaatoiminnassa kuona- ja muiden aineiden poistuminen elimistöstä hidastuu. Ilman hoitoa munuaiset lakkaavat lopulta toimimasta ja potilas menehtyy. Yleisiä aiheuttajia ovat muun muassa diabetes, verenpainetauti, perinnöllinen munuaissairaus ja ylipaino.

Lähteet: Munuais- ja maksaliitto sekä etlehti.fi

Vierailija

Älä tee tätä munuaisellesi – 5 pahinta kuormittajaa

Terveyden eteen tehdään vaikka mitä , kuten terveystalot jotka rosvoavat suomalaisten veroeurot verottomiksi.(katso MOT-ohjelma) Se on suorastaan maan petos käyttää yksityisiä terveysasemia. Näin ollen siellä toimivia lääkäreitä/ hoitajia voi hyvällä syyllä pitää suomen pettureina ja niitä käyttäviä maan pettureina. Päättäjät jotka ovat tämän sallineet saisivat hävetä. Huolestunut kunnallisten palvelujen käyttäjä.
Lue kommentti

Muuttuvatko seksihalut iän myötä? Miksi vaimo kavahtaa kosketustani, kyselee yli 60-vuotias mies.

Olen 62-vuotias, pitkässä avioliitossa elävä mies.
Miten naisen seksuaalisuus muuttuu vanhemmiten?

Vieläkö 62-vuotias tykkää samoista asioista kuin 32-vuotias? Olen huomannut, että vaimoni kavahtaa usein kosketustani.
Nimimerkki Seppo

Jokainen meistä on yksilö. Ajatukset parisuhteesta tai seksistä voivat pysyä samoina tai yhtä hyvin muuttua elämänkaaren aikana.

Naisen seksuaalisuuteen voivat vaikuttaa vaihdevuodet ja hormonitoiminnan muutokset. Kuukautisten päättyminen ja ehkäisytarpeen loppuminen voivat lisätä naisen seksuaalista halua. Joillakin naisilla taas vaikeat vaihdevuosioireet vähentävät seksuaalista halukkuutta.

Tavallisin vaihdevuosioire on limakalvojen kuivuus ja hauraus. On ehdottoman tärkeää käyttää seksissä liukuvoidetta, sillä kuivat limakalvot aiheuttavat kipua ja lisäävät tulehdusten riskiä.

Jos seksi tuntuu kivuliaalle, käy helposti niin, että sitä vältellään. Se voi myös vaikuttaa siihenkin, miten suhtautuu kumppanin kosketukseen. Kosketusta voidaan pelätä siksi, että ajattelee toisen haluavan seksiä ja tästä seuraa läheisyyden välttelyä.

Kaiken ikäiset naiset kaipaavat mieheltä posi­tiivista palautetta naiseudestaan. On tärkeää myös kokea olevansa rakastettu ja haluttu. Tähän asiaan sinä voit miehenä vaikuttaa. Huomioi vaimoasi, kerro hänelle rakkaudesta. Osoita tunteita ja pidä lähellä.

Voit yrittää keskustella aiheesta vaimosi kanssa ja kysyä, mitä hän toivoo nykyään parisuhteelta ja seksiltä.

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä ja lakiasioista.
Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.

Löylyistä nauttiminen on tärkeä osa elävää kansakulttuuriamme. Saako täydellä vatsalla saunoa? Entä mikä on parasta saunajuomaa? Kysyimme saunamestarilta.

Kehon oma mielihyvähormoni, endorfiini, jyllää saunan lauteilla. Hikimajan lämpö, hämärä ja rauha hellivät ruumista ja sielua. Teet juhannuslöylyistä täydelliset painamalla mieleen seuraavat seikat:

1. Lämmitä sauna kuivilla ja laadukkailla haloilla. Älä laita pesään jäte- tai lakkakäsiteltyä puuta. Koivu on lämmitysarvoltaan parasta, mutta se myös nokeaa eniten. Suosi siis sekapuuta.

2. Tarkista sauna ennen lämmitystä. Varmista ainakin putkien, savupeltien ja kiukaan moitteeton kunto. Aloita lämmittäminen pienillä puilla. Lisää isompia halkoja, kun tuli on kunnolla syttynyt.

3. Siirrä tuohet, sanomalehdet ja risut pois luukun läheltä paloturvallisuuden takaamiseksi. Näin kipinät eivät pääse lentämään sytykkeisiin. Korjaa vaatteet pois saunasta ennen sen lämmitystä.

4. Anna puiden palaa hiillokselle ennen seuraavaa pesällistä. Turhan ahkera halkojen lisääminen voi nostaa saunan lämpötilaa liian nopeasti.

5. Ideaali saunomislämpötila on 80–100 celsiusastetta. Löylyjen kannattaa kuitenkin olla ainakin 70-asteiset, jotta mahdolliset bakteerit kuolevat.

Suomalaista mökkisaunaa ei saa niin kuumaksi, että lämpötila kohoaisi terveydelle haitalliseksi.

Hyviä ovat enintään 20 minuutin löylyttelypätkät. Pidä niiden jälkeen aina juoma- ja vilvoittelutauko.

Lähde saunasta pois heti, mikäli tunnet itsesi huonovointiseksi.

6. Huolehdi nesteytyksestä. Voit menettää pitkissä löylyissä jopa 1-2 litraa nestettä. Parasta saunajuomaa on vesi tai laimea mehu. Vissystä saat kivennäisiä poishikoiltujen tilalle.

7. Säästele alkoholissa. Vaikka yksi lauteilla nautittu olut ei vaaraksi olekaan, käytä alkoholia löylyissä kohtuudella. Vauhdikkaampi juhannusjuhlinta on parempi aloittaa vasta saunonnan jälkeen.

8. Saunaan muovimukeja. Rikkoutuneen lasipullon sirpaleita on vaarallista keräillä hämärän saunan lattialta. Juoma kannattaa siksi nauttia mieluummin esimerkiksi muovimukista.

9. Sulattele ruokaa. Täydellä mahalla saunominen voi tuntua epämiellyttävältä, vaikkei se vaarallista olekaan. Juuri syöneenä verenkierto keskittyy vatsaan, mikä saattaa alkaa nukuttaa tai kuvottaa löylyjen lämmössä.

10. Vilvoittele säännöllisesti. Viivy saunan terassilla löylyjen jälkeen 10-15 minuuttia tai suuntaa järveen. Keho ehtii jäähtyä tarpeeksi ennen pulahdusta, eikä yhtäkkinen lämpötilaero ole terveydelle haitallinen.

11. Vilkastuta verenkiertoa. Vastominen vilkastuttaa pintaverenkiertoa. Hehkeän punakka iho on tavoite lauteilla läiskytellessä. Vastominen ei kuitenkaan saa sattua. Jos haluat vastoa saunakaveria, muista aloittaa varovasti ja kuunnella toisen mieltymyksiä.

Koivuvastaan kannattaa lisätä rohkeasti jotain uutta, esimeriksi mintun oksia. Keski-Euroopassa suositaan tammesta tehtyä oksakimppua.

Vinkit antoi Suomen Saunaseuran toiminnanjohtaja Katariina Styrman.

Tämä herkku on kehoa hoitava terveyspommi. Sen hyvät vaikutukset löytyvät myös apteekin hyllyltä.

1. Kevyt herkku

Makeakaan mansikka ei sisällä juuri lainkaan energiaa, mistä syystä se sopii mainiosti linjoistaan huolta pitävän herkkupalaksi. Ylikuormaa ei mansikoitakaan kannata syödä – ainakaan herkkävatsaisten.
Mansikassa on 47 kcal/100 g

Lue myös: Tätä tärkeää vitamiinia ei kannata haalia apteekista – vaan jääkaapista

2. Vitamiinia riittää

Mansikassa on C-vitamiinia enemmän kuin appelsiinissa. C-vitamiinista on tullut suosittu lisäravinne, jonka uskotaan parantavan yleiskuntoa. C-vitamiinin nauttimisen flunssan aikana on havaittu lyhentävän flunssan kestoa – tosin tutkimuksissa määrät ovat olleet melko suuria.

Mansikassa on C:tä 60 mg/100 g, appelsiinissa 51 mg/100 g

Mikä amppelimansikoissani on vikana? 5 ongelmaa ja ratkaisua

3. Popsi janopalana

Juotko varmasti riittävästi vettä? Helteellä veden saaminen on entistä tärkeämpää. Miksi et tehostaisi nesteytystä mansikoilla? Yhdessä mansikassa on vettä 85 prosenttia.

4. Runsaasti kuitua

Kaksi desiä mansikoita sisältää saman verran kuitua kuin pala ruisleipää. Mansikan kuitu on veteen liukenevaa eli geeliytyvää kuitua. Liukenevat kuidut vaikuttavat positiivisesti sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan.

5. Makea kuin karkki

Mansikan makeuden tekee fruktoosi, eli hedelmäsokeri. Fruktoosi nostaa verensokeria muita sokereita hitaammin, mutta maistuu esimerkiksi ruokosokeria makeammalle.

Fruktoosia eli hedelmäsokeria 3 g, sakkaroosia eli ruokosokeria 2,3 g ja glukoosia eli rypälesokeria 3,1 g/100 g

6. Vähentää turvotusta

Kun nestettä on kertynyt kehoon liikaa, se pöhöttää, vaikuttaa ulkonäköön ja väsyttää. Mansikka on hyvä luomulääke nesteenpoistajaksi.

7. Vatsan ystävä

Mansikassa on runsaasti foolihappoa, joka auttaa ruoansulatuskanavaa ja suolinukkaa voimaan hyvin. Erityisesti naiset kärsivät elämänsä eri vaiheissa folaatin eli foolihapon puutteesta.

Vierailija

Tiesitkö tämän mansikasta? 7 faktaa

En säilö ostomansikkaa ollenkaan pakastimeen,koska en niin hirveästi pidä mansikasta.Oman maan tuotosta olen yleensä vähän säilönyt.Nyt kyllä ei tarvi sitäkään säilöä kun mansikka"maa" on pienentynyt enkä uutta aio perustaa,myyrät, linnut ja etanat tykkää niistä liikaa,liian paljon työtä hyötyyn nähden.
Lue kommentti