Takamuksen ja reisien muhkurat loiventuvat liikunnan, ruoka­valion, hieronnan, kuiva­harjauksen ja selluliittivoiteiden yhteispelillä.

1. Miten kosmeettinen selluliitti syntyy ja mitä se on? Vaikuttavia tekijöitä on paljon: perimä, hormonaaliset muutokset, ruokavalio, stressi, uni, liian vähäinen tai runsas liikunta, jolloin elimistö ei ehdi palautua. Selluliitissa ihon pinta on muhkurainen, ihonalaiseen sidekudokseen on kertynyt liikaa rasvaa, nestettä ja kuona-aineita. Selluliittia voi olla laihoillakin paikallisesti.

2. Häviääkö selluliitti, jos laihdutan ja sauvakävelen tunnin päivittäin?
Koska ei ole yhtä selkeää syntysyytä, ei ole myöskään yhtä poppakonstia päästä siitä eroon. Kimppuun kannattaa käydä monipuolisesti. Ruokavalio kuntoon eli syö vain sen verran kuin kulutat. Liiku, jotta aineenvaihdunta ja verenkierto tehostuvat. Hiero tai kuivaharjaa ja käytä voiteita.

3. Tarvitaanko selluliitti­voidetta, eikö kuiva­harjaus riitä? Kuivaharjaus on erittäin tehokas päivittäin suoritettava hoito selluliittia vastaan. Se silottaa ihon pintaa ja aktivoi aineenvaihduntaa ja verenkiertoa. Sen jälkeen voiteiden tai öljyjen tehoaineet pääsevät vaikuttamaan paremmin.

4. Kuinka usein ja kuinka kauan kerrallaan pitäisi kuivaharjata?
Mielellään 5–10 minuuttia päivittäin, eikä liian voimakkaasti.

5. Minulla on suonikohjuja. Voinko siis kuivaharjata tai käyttää selluliitti­voidetta? Lievät suonikohjut eivät ole este kuivaharjaukselle, kunhan väline on hellävarainen. Esimerkiksi raakasilkkihansikas on erittäin hyvä. Varmista voidetta ostaessa, että tuotteen koostumus on sopiva verenkiertohäiriöitä ajatellen.

6. Reisieni muhkurat ovat kosketusarat. Miten niitä pitäisi hoitaa?
Todennäköisesti kysymyksessä on selluliitin vaikein eli kolmas aste. Itsehoito voi olla jo hankalampaa. Suosittelisin hakeutumaan kosmetologille tai lymfahoitajalle.

7. Voiko selluliittivoidetta käyttää myös roikkuviin käsivarsiin?
Kiinteyttävä voide yhdessä jumpan kanssa tehoaa alleihin.

8. Miksi voiteiden ohjeissa kehotetaan hieromaan voide ihoon?

Hieronta tehostaa verenkiertoa ja ihon aineenvaihduntaa. Se saa voiteenkin vaikuttamaan tehokkaammin.

9. Kuinka nopeasti voiteet vaikuttavat?
Muutamassa viikossa eli kun pakkaus on käytetty loppuun. Uusimmat voiteet sisältävät valoa heijastavia pigmenttejä, joiden ansiosta ihon pinta näyttää heti sileämmältä.

10. Onko selluliittivoiteissa eroja?
Eroja on koostumuksissa, käyttötavoissa ja vaikuttavissa aineissa. Säästyt monilta virheostoilta, kun kysyt neuvoa asiantuntevalta myyjältä tai kosmetologilta.

Vierailija

10 kysymystä ja vastausta selluliitista

Terveys 10 kysymystä ja vastausta selluliitista Takamuksen ja reisien muhkurat loiventuvat liikunnan, ruoka­valion, hieronnan, kuiva­harjauksen ja selluliittivoiteiden yhteispelillä. 1. Miten kosmeettinen selluliitti syntyy ja mitä se on? Vaikuttavia tekijöitä on paljon: perimä, hormonaaliset muutokset, ruokavalio, stressi, uni, liian vähäinen tai runsas liikunta, jolloin elimistö ei ehdi palautua. Selluliitissa ihon pinta on muhkurainen, ihonalaiseen sidekudokseen on kertynyt liikaa rasvaa,...
Lue kommentti

Mitä kivulle voi tehdä ja mitä sen piinaamana pysyy tekemään? Asiantuntijalääkäri neuvoo, miten selviät kivun kynsistä.

1. Mihin kipua tarvitaan?

Kivun tehtävänä on varoittaa uhkaavasta tai jo tapahtuneesta kudosvauriosta. Kipu on siis elintärkeä tuntemus, jota ilman emme ymmärtäisi hellittää hetkeksi.

Kivun tunne syntyy aivoissa, jonne kehon hermoradat välittävät sähköisen viestin esimerkiksi silloin, kun lihaksesi on venähtänyt. Kipuimpulssin tehtävänä on hälyttää, että ota rauhallisemmin, lepää ja hoida itseäsi.

2. Miksi kivut joskus kroonistuvat?

Kun kipu kroonistuu eli jää pysyväksi, aivot oppivat jo ennalta tulkitsemaan vaikkapa jotkut kipua tuottavat liikkeet satuttavina. Kipu on aina henkilökohtainen tuntemus, jonka voimakkuus riippuu kokijastaan. Juuri tämän vuoksi kivun kanssa voi oppia elämään, sillä voimme kesyttää kipua siedättämällä itseämme.

Kroonisia kipuja poteva voi opetella olemaan antamatta kivulle valtaa. Kivusta on mahdollista valmentaa seuralainen, joka kulkee mukana osana elämää. Konsteja on monia, kuten mielialaharjoitteet, rentoutusterapia ja eri liikuntalajit. Lihas- ja peruskuntoa sekä tasapainoa ylläpitävät lajit ovat hyvää kipukoulutusta.

3. Miten kipua lääkitään?

Ennen lääkkeiden määräämistä pitää selvittää, mistä kipu johtuu. Lääkkeet valitaan kivun aiheuttajan mukaan. Kudosvauriokipuun ja tavallisiin särkyihin sopivat vatsaystävällinen parasetamoli ja tulehduskipulääkkeet, kuten ibuprofeeni. Kipugeeleissä taas vaikuttavana lääkeaineena on muun muassa diklofenaakkia tai piroksikaamia.

Näitä lääkkeitä saa apteekista ilman reseptiä. Jos ne eivät tehoa, vaihtoehtona ovat reseptilliset kipu- ja tulehduskipulääkkeet. Vahvimpia niistä ovat opioidit, jotka ovat kuitenkin tunnettuja riippuvuutta aiheuttavista ominaisuuksistaan sekä haitallisista yhteisvaikutuksista muiden lääkkeiden kanssa. Siksi opioideja saa vain lääkärin määräyksestä, usein pienen annoksen kerrallaan.

4. Kivuilleni ei ole löytynyt kunnon syytä. Voivatko kipuni olla kuviteltuja?

Kipusi ovat todellisia, vaikkei niille olisi löytynyt syytä. Tilanteesi on kuitenkin raskas, jos kipujasi vähätellään. Pitkään jatkuva kipu on kenties saanut sinut turhautuneeksi, ärtyneeksi ja jopa vihaiseksi. Jatka sinnikkäästi sellaisten keinojen etsimistä, joilla jaksat paremmin ja jotka katkaisevat kivultasi ainakin sen terävimmän kärjen.

5. Voiko kivuliaana liikkua?

Tee sitä, mikä tuntuu hyvältä. Aluksi on tärkeää tunnistaa, millainen liikunta aiheuttaa kipuja. Harjoittelumäärä on liian suuri, jos nivelkipu jatkuu yli kaksi tuntia liikuntarupeaman jälkeen. Liiasta harjoittelusta kielivät myös paheneva lihasheikkous, heikentynyt nivelten liikkuvuus ja nivelturvotus.

Kokeile uintia, hiihtoa tai tanssia - toisin sanoen liikuntaa, jossa koko kehosi on mukana ja josta nautit.

6 Voiko kivun kahleista päästä psyykkisesti irti?

Kyllä, sillä kipua on mahdollista kouluttaa. Aseta itsellesi vaikkapa tällainen tavoite: "Kun koskee, en vetäydy, vaan ponnistaudun liikkeelle. Haluan voida paremmin, joten tarvitsen mielenhallintaharjoitusta." Etene sitten näin. Kun huomaat mielessäsi asettavasi jonkin aikeesi eteen sanan 'mutta' tai 'koska', kysy itseltäsi, onko sinulla oikeasti syytä estää itseäsi. Esimerkiksi ajatuksesi voi olla: "Lähtisin lenkille, mutten voi, koska olen kivulias ja väsynyt." Sen sijaan sano itsellesi: "Lähden lenkille, vaikka olen kivulias ja uupunut. Hyväksyn kipuni, mutta siitä huolimatta pidän hyvinvoinnistani kiinni."

Mitä hyötyä uudesta ajattelutavasta on? Opit pikkuhiljaa, että olet suurempi kuin kipujesi summa. Voit itse päättää, teetkö jotakin vai annatko valtaa kivulle. Jos vain odotat, että kiputilasi muuttuu, voit joutua odottamaan kauankin. Silloin olisit kipujesi vanki, vaikka niin ei tarvitse olla.

7. Onko luontaistuotteista tutkittua näyttöä polven nivelrikkokivun hoidossa?

Glukosamiini ja kondroitiini ovat ravintolisiä, joiden tehosta on nivelrikon hoidossa ristiriitaista tietoa. Jotkut kokevat kuitenkin saavansa niistä apua. Glukosamiini ja kondroitiini ovat nivelruston proteoglykaanien rakenneosasia. Ne parantavat nivelruston kimmoisuutta. Voit siis toki kokeilla niitä polvioireisiisi.

Yksi vaihtoehto ovat lääkärin antamat nivelensisäiset hyaluronaattiruiskeet lievän tai keskivaikean polvinivelrikon kivun hoidossa. Hyaluronaatin tarkkaa vaikutusmekanismia ei tunneta, mutta aineen vaikutus perustunee tulehdusta ja kipua lieventäviin ominaisuuksiin. Ruiskeen parantava vaikutus polven kipuun ja toimintakykyyn saattaa alkaa hitaasti, mutta sen teho on pitkäkestoisempi kuin perinteisen, tulehdusta lievittävän kortisonipistoksen. Molemmat ruiskeet annetaan tavallisesti kerran puolessa vuodessa tai viikon välein kolmesti. Hyaluronaatista, toisin kuin kortisonipistoksesta, puuttuu kuitenkin luotettava näyttö.

Luontaistuotteita käyttävän potilaan on syytä lähteä lääkäriin viimeistään, kun polviniveliä särkee jatkuvasti levossakin. Tulehtunut nivel rauhoitetaan kortisonipistoksella.

8. Entä jos lääkkeet eivät auta kipuun?

Lääkäri voi suunnitella jokaiselle oman kivunhoitopolun. Lääkkeettömiä hoitoja ovat esimerkiksi kylmä, lämpö, sähkö tai akupunktio.
Esimerkiksi kylmä jarruttaa kiputuntemuksen kulkeutumista selkäytimeen ja vähentää kipeän kudoksen tulehdusreaktiota. Kodin pakastimesta napattu kylmäpakkaus tarjoaa sekä ensihoitoa moniin äkillisiin kipuihin että tukihoitoa kroonisiin kipuihin, kuten kulumavikakipuihin.

Lämpö voi helpottaa etenkin lihasperäisissä kiputiloissa. Akupunktio puolestaan lievittää usein muun muassa sitkeää jännityspäänsärkyä sekä niska- ja hartiaseudun kiputiloja.

Lääkärien ja fysioterapeuttien lisäksi kivunhoidon ammattilaisia ovat koulutetut osteopaatit, kiropraktikot ja naprapaatit. Jokainen on oman kipunsa paras asiantuntija. Jos kipu talttuu yhdestä konstista mutta toisesta ei, luota tuntemukseesi.

9. Millaista on hermovauriokipu?

Hermovauriokivun syy on kipua välittävässä hermoradassa. Tällainen kipu voi syntyä esimerkiksi diabeteksen tai hermovamman seurauksena, leikkauksen haittana tai vyöruusuinfektion jälkitilana. Kipu voi olla pistelyä, kuuman tai kylmän tunnetta, polttelua, puristusta tai sähköiskumaisen tuikkaavaa.

Reseptilääkkeet hermovauriokipuun etsitään kokeilemalla epilepsia- tai mielialalääkkeistä. Tavalliset särky- ja tulehduskipulääkkeet eivät tepsi.
 

Asiantuntijana kivunhoitolääketieteen erityispätevyyden omaava fysiatrian erikoislääkäri Jari Arokoski, Itä-Suomen yliopisto ja KYS.

Artikkeli on julkaistu ET -lehdessä 8/2016.
 

 

ET-lehden omalääkäri Risto Laitila opettaa videolla koko kansan itsepuolustustaidon eli eteisvärinän tunnistamisen. Miten eteisvärinän erottaa tavallisista lisälyönneistä? Entä miten eteisvärinää hoidetaan? 

Kysy Risto Laitilalta mitä tahansa terveydestä!

Kirjoita kysymyksesi alla olevaan kenttään tai lähetä se sähköpostitse osoitteeseen et.kysy@sanoma.com. Kysymyksiin saatetaan vastata myöhemmin ET-lehdessä tai etlehti.fi:ssä. 

Voit kysyä ET-lehdeltä mitä tahansa myös ravitsemuksesta, seksistä ja lakiasioista. Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.

 

Katso myös muut Riston vastaanotolla -videot:

Miten kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan?

Voivatko oireeni johtua kilpirauhasen liikatoiminnasta?

Outo oire – voiko se olla syöpää?

Näin eroon turvotuksesta ja vatsakivusta

Tästä johtuu olkapääkipu

Polvessa on nivelrikko – mitä tehdä?

Kolme tapaa tunnistaa aivoverenkiertohäiriö

Uskaltaako statiineja syödä sivuvaikutuksista huolimatta?

Milloin rintakipu on sydänifarktin oire?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Noin 60 prosenttia suomalaisista on käyttänyt jotakin ravintolisää vuoden aikana, ja 30 prosenttia käyttää ravintolisiä kuukausittain.

Ravintolisiä myydään Suomessa yli 300 miljoonan euron arvosta vuodessa. Kun mukaan lasketaan myös muut luontaistuotteet, kokonaismarkkinat kasvavat 500 miljoonaan euroon.

Ahkerimmin ravintolisäpurkkeja availevat koulutetut, liikuntaa harrastavat ja terveellisesti syövät yli 50-vuotiaat naiset.

Ravintolisiä käytetään tavallisimmin täydentämään ruokavaliota, ehkäisemään tai hoitamaan flunssaa, torjumaan väsymystä tai kohentamaan mielialaa.

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton tekemän jäsenkyselyn mukaan kaupaksi käyvät nyt etenkin:

  • Vatsan ja suoliston hyvinvointiin liittyvät valmisteet, kuten probiootit, entsyymit ja kuidut
  • Nivelten, luuston ja lihasten hyvinvointiin tarkoitetut tuotteet, kuten kollageeni, magnesium ja orgaaninen rikkiyhdiste MSM
  • D-vitamiini
  • B12- ja K2-vitamiinit sekä vitamiinien kaltainen yhdiste koentsyymi Q10
  • Rasvahappovalmisteet, kuten omega-3-rasvahapot, kookosöljy ja MCT-öljy, joka valmistetaan useimmiten pelkästä kookosöljystä, joskus myös palmuöljystä
  • Kasviproteiinivalmisteet, kuten soija-, hamppu-, herne-, riisi- ja auringonkukkaproteiini
  • Superfoodit, kuten pakuri, havupuu-uutejuoma ja marjajauheet
  • Rohdoskasveista valmistetut ravintolisät, kuten punahattu, eteeriset öljyt ja yrttiteet
  • Lääkinnälliset mausteet, kuten valkosipuli, inkivääri ja kurkuma
  • Ihon hoitoon liittyvät ravintolisät, kuten kollageeni ja biotiini.

 

Lähde: Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry, terveystuotekauppa.fi

Proteiinipitoiset linssit ovat monen kasvisruokailijan perustarvike, mutta myös sekasyöjän kannattaa lisätä niitä lautaselleen.

Hyvä vaihtoehto lihalle 

Pikkuruisista linsseistä valmistuu täyteläistä, edullista ja ravitsevaa ruokaa. Linssit ovat ravintoarvoltaan monipuolisia: ne pursuavat proteiineja ja sisältävät lisäksi runsaasti rautaa ja muita kivennäisaineita, kuituja ja antioksidantteja.

Painonhallitsijan ystävä 

Kuitupitoisten linssien syöminen auttaa alentamaan kolesterolia ja pitämään verensokerin tasaisena. Linssit sopivat hyvin myös painonhallintaan: linsseissä ei ole liiemmin kaloreita, mutta ne täyttävät mukavasti vatsaa ja pitävät kylläisenä pitkään.

Värikartta täyttöön 

Ravitsemuksellisesti eri linssilajeissa ei ole merkittäviä eroja. Linssit kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan. Vihreät ja ruskeat linssit sopivat keittoihin, patoihin ja salaatteihin, koska ne pysyvät keitettäessä paremmin koossa. Punaiset ja keltaiset linssit ovat soseutuvia ja sopivat keittojen ja patojen lisäksi pyöryköihin sekä pihveihin.

Papua vatsaystävällisempi 

Hernekasveihin kuuluva linssi, toiselta nimeltään kylvövirvilä, saattaa aiheuttaa herkimmille vatsavaivoja, etenkin isoina annoksina. Yleensä linssit kuitenkin sopivat herkkävatsaiselle paremmin kuin pavut ja herneet.

Helposti hyvää 

Linssit eivät vaadi liotusta ja esikeittämistä kuten pavut. Linssit pitää kuitenkin huuhtoa siivilässä ennen käyttöä, koska niissä saattaa olla pölyä ja muita epäpuhtauksia. Ne kypsyvät nopeasti, 10-20 minuutissa.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Katri Kaukio.