Takamuksen ja reisien muhkurat loiventuvat liikunnan, ruoka­valion, hieronnan, kuiva­harjauksen ja selluliittivoiteiden yhteispelillä.

1. Miten kosmeettinen selluliitti syntyy ja mitä se on? Vaikuttavia tekijöitä on paljon: perimä, hormonaaliset muutokset, ruokavalio, stressi, uni, liian vähäinen tai runsas liikunta, jolloin elimistö ei ehdi palautua. Selluliitissa ihon pinta on muhkurainen, ihonalaiseen sidekudokseen on kertynyt liikaa rasvaa, nestettä ja kuona-aineita. Selluliittia voi olla laihoillakin paikallisesti.

2. Häviääkö selluliitti, jos laihdutan ja sauvakävelen tunnin päivittäin?
Koska ei ole yhtä selkeää syntysyytä, ei ole myöskään yhtä poppakonstia päästä siitä eroon. Kimppuun kannattaa käydä monipuolisesti. Ruokavalio kuntoon eli syö vain sen verran kuin kulutat. Liiku, jotta aineenvaihdunta ja verenkierto tehostuvat. Hiero tai kuivaharjaa ja käytä voiteita.

3. Tarvitaanko selluliitti­voidetta, eikö kuiva­harjaus riitä? Kuivaharjaus on erittäin tehokas päivittäin suoritettava hoito selluliittia vastaan. Se silottaa ihon pintaa ja aktivoi aineenvaihduntaa ja verenkiertoa. Sen jälkeen voiteiden tai öljyjen tehoaineet pääsevät vaikuttamaan paremmin.

4. Kuinka usein ja kuinka kauan kerrallaan pitäisi kuivaharjata?
Mielellään 5–10 minuuttia päivittäin, eikä liian voimakkaasti.

5. Minulla on suonikohjuja. Voinko siis kuivaharjata tai käyttää selluliitti­voidetta? Lievät suonikohjut eivät ole este kuivaharjaukselle, kunhan väline on hellävarainen. Esimerkiksi raakasilkkihansikas on erittäin hyvä. Varmista voidetta ostaessa, että tuotteen koostumus on sopiva verenkiertohäiriöitä ajatellen.

6. Reisieni muhkurat ovat kosketusarat. Miten niitä pitäisi hoitaa?
Todennäköisesti kysymyksessä on selluliitin vaikein eli kolmas aste. Itsehoito voi olla jo hankalampaa. Suosittelisin hakeutumaan kosmetologille tai lymfahoitajalle.

7. Voiko selluliittivoidetta käyttää myös roikkuviin käsivarsiin?
Kiinteyttävä voide yhdessä jumpan kanssa tehoaa alleihin.

8. Miksi voiteiden ohjeissa kehotetaan hieromaan voide ihoon?

Hieronta tehostaa verenkiertoa ja ihon aineenvaihduntaa. Se saa voiteenkin vaikuttamaan tehokkaammin.

9. Kuinka nopeasti voiteet vaikuttavat?
Muutamassa viikossa eli kun pakkaus on käytetty loppuun. Uusimmat voiteet sisältävät valoa heijastavia pigmenttejä, joiden ansiosta ihon pinta näyttää heti sileämmältä.

10. Onko selluliittivoiteissa eroja?
Eroja on koostumuksissa, käyttötavoissa ja vaikuttavissa aineissa. Säästyt monilta virheostoilta, kun kysyt neuvoa asiantuntevalta myyjältä tai kosmetologilta.

Vierailija

10 kysymystä ja vastausta selluliitista

Terveys 10 kysymystä ja vastausta selluliitista Takamuksen ja reisien muhkurat loiventuvat liikunnan, ruoka­valion, hieronnan, kuiva­harjauksen ja selluliittivoiteiden yhteispelillä. 1. Miten kosmeettinen selluliitti syntyy ja mitä se on? Vaikuttavia tekijöitä on paljon: perimä, hormonaaliset muutokset, ruokavalio, stressi, uni, liian vähäinen tai runsas liikunta, jolloin elimistö ei ehdi palautua. Selluliitissa ihon pinta on muhkurainen, ihonalaiseen sidekudokseen on kertynyt liikaa rasvaa,...
Lue kommentti

Elämänmuutoksen voi tehdä, vaikka se alkuun mietityttää ja pelottaa. Monta muutosta läpi käynyt Elise vinkkaa, miten muutosta voi lähestyä. 

Turkulainen Elise Heikkinen-Johnstone lähti kehitysyhteistyön perässä maailmalle 19-vuotiaana. Hän on kokenut monta elämänmuutosta kaukana kotoa. Jotkut ovat tulleet pyytämättä, mutta suurimpaan osaan on vaadittu oma päätös. 

Nämä vinkit Elise haluaa antaa muutosta miettivälle:

  1. Tärkeintä on olla rehellinen itselle ja ottaa vastuu omasta hyvinvoinnista.
  2. Sopiva hetki on aina ja ei koskaan. Aina löytyy syitä, joiden takia voit ajatella muutoksen olevan mahdoton juuri nyt. Vain harvoin muutos on oikeasti mahdoton, ja isonkin muutoksen voi aloittaa pienin askelin.
  3. Muutokseen ei tarvita erityistä rohkeutta. Kun olen uskaltanut ottaa ensimmäisen askeleen kohti tuntematonta, muutos ei ole enää pelottanut.
  4. Isoissa muutoksissa minua on auttanut jättää hyvästit vanhalle – myös rituaalisesti. Kun ensimmäinen mieheni kuoli, hävitin melkein kaiken, mikä muistutti yhteisestä elämästämme.
  5. Uuteen haluan aina lähteä avoimin mielin. En usko, että tulevaa voi tai kannattaa hirveästi suunnitella. Ajattelen, että otan nyt vastaan sitä mitä tästä uudesta jutusta tai paikasta tulee.

Lue Elisen tarina ET-lehden numerosta 8/2017.

Vaikka yölliset vessakäynnit lisääntyisivät kiusaksi asti, moni mies ei silti uskaltaudu lääkäriin. Usein syynä on hyvälaatuinen eturauhasen liikakasvu, joka on helppo hoitaa, vakuuttaa omalääkäri Risto Laitila videolla.   

Katso myös edellinen Riston vastaanotolla -videosarjan osa:

Riston vastaanotolla: Mitä tehdä, jos epäilee altistuneensa homeelle?

Täältä löydät kaikki muut sarjan videot!

 

Ulla Ylisirniö aloitti ratsastuksen, kun kotiin jäi lapsen vanha kisaratsu kolmen tyttären muutettua pois. Lue Ullan vinkit aikuisratsastajalle.

Ulla Ylisirniö, 55, hymyilee leveästi. Hän voisi puhua hevosista vaikka kuinka pitkään.

– Minulle hevostelu on syvästi tunneasia, ihmeellinen maailma, Ulla toteaa.

Yli viisikymppinen Ulla ei ole ollut hevostyttö koko ikäänsä. Itse asiassa vasta neljä vuotta. Perheeseen kun jäi lasten lähdettyä hevonen.

– Keskimmäiselle tyttärelle ostettin 14-vuotiaana oma hevonen, jolla hän kävi kilpailemassa. Kun hän sitten kirjoitti ylioppilaaksi ja muutti ulkomaille töihin, hänen oli tarkoitus ottaa hevonen mukaan. Samoihin aikoihin  kuitenkin selvisi, että hevoselle oli tullut pieni kuluma etujalkaan, joten sen hyppyura oli ohi.

Niin Aatu-hevonen jäi koti-Suomeen, ja Ulla alkoi kuntouttaa sitä. Hän ei ollut ratsastanut aiemmin, mutta oli ollut aina tyttären kisoissa mukana ja tottunut hoitamaan Aatua. Siitä oli ehtinyt tulla hänelle tärkeä kaveri.

– Kesän 2013 kuntoutin Aatua, taluttelin, taivuttelin ja jumppasin. Kun hevonen sitten vetryi, aloin käydä sen kanssa tunneilla.

Tunne tärkein

Taalintehtaalla asuva Ulla ratsastaa nykyään kuutena päivänä viikossa. Yhden kerran viikossa hän käy ratsastustunnilla.

Ulla myöntää, että hänellä on käynyt hyvä tuuri, hän on saanut alusta asti laadukasta opetusta.

Mutta eikö alussa yhtään pelottanut?

– Ei. Siinä vaiheessa en tajunnut, miten vähän osasin, siksi en osannut pelätä. Mutta anna olla, kun rupesin tajuamaan! Ulla hymähtää.

Hän on neljän vuoden aikana tippunut kuusi seitsemän kertaa. Tuntuu aina ikävältä, kun tipahtaa kohtuullisen korkealta, 170-senttisen hevosen selästä. Olkapääkin on murtunut kertaalleen. Silti ratsastus on Ullalle erittäin rakasta. Kun hän saapuu tallille, unohtuu työ lastenpsykiatrina ja kaikki muukin.

– Minulle ratsastuksen aloittamisessa aikuisena oli konkretian, puitteiden sijaan tärkeämpää tunne, hevostelun synnyttämät tuntemukset ja fiilistely, Ulla toteaa.

Hänelle tunteet ja tuntemukset ovat olleet tärkeä osa myös oppimista. Niinpä myös Ullan kaikissa viidessä neuvossa ratsastusta aloittavalle korostuvat tunteet: ilo, uskallus, tuntemukset. Kun hevosen kohtaa kaikilla aisteilla, se jättää vahvan tunnejäljen. Ja aiheuttaa helposti riippuvuutta!

1. Jätä päteminen pois

Kun aiot kokeilla ratsastusta, pyri jättämään aikuisuus tallialueen ulkopuolelle: jäykkyys, päteminen, estot. Olet opettelemassa jotain ihan uutta, ja minkään asian ihmettely, mitkään kysymykset eivät ole tyhmiä eivätkä turhia. Uskalla olla tietämätön – ja myös oma itsesi.

Pyri unohtamaan tärkeily. Sinulla on rutkasti enemmän kokemusta elämän lähes miltä tahansa alueelta kuin samalla tunnilla viilettävillä lapsilla ja nuorilla, mutta ei todennäköisesti ratsastuksesta.

Pyri nauramaan itsellesi. Ja hyväksymään, että joskus ei mikään tunnu onnistuvan. Se ei tee sinusta huonompaa ihmistä. Päinvastoin, on hienoa että uskallat yrittää jotain uutta.

2. Opiskele kaikilla aisteilla

Pyri löytämään talli, jossa kunnon opastuksella saat laittaa hevosen itse valmiiksi. Käytä tilaisuus hyväksesi, ei vain oppiaksesi satuloimaan ja suitsimaan, vaan myös tunnustellaksesi, millaisia tuntemuksia hevonen sinussa aiheuttaa.

Kokeile ja silitä hevosen karvaa, turpaa. Miltä ne tuntuvat? Työnnä nenäsi hevosen kaulaan ja haistele, miltä hevonen tuoksuu tai haisee. Miltä tuntuu nostaa hevosen jalkoja, putsata kavioita? Kun hevonen nostaa jalkansa, koet yllättävän voiman ja onnistumisen tunteen.

3. Miltä hevonen tuntuu ratsailla?

Kun tunti alkaa, kuuntele huolellisesti ratsastuksenopettajan ohjeita ja myös noudata niitä. Mutta yritä taas myös tunnustella: miltä tuntuu istua korkealla, miltä tuntuu hevosen lämpö, sen askeleet, askeleiden rytmikkyys, niiden kopina.

Pyri ajan kanssa rentoutumaan niin, että pääset mukaan hevosen liikkeiden rytmiin. Miltä se tuntuu?

4. Uskalla onnistua

Pyri löytämään jokaisesta tunnista jotain, jossa olet onnistunut, vaikka ihan pientäkin. Jos et keksi mitään muuta, niin ymmärrä ainakin se, että et ole antanut periksi, vaan jaksoit yrittää koko tunnin. Kun onnistut, nauti siitä täysillä ja ole ylpeä.

Sitten kun tiput ensimmäisen kerran, ajattele, että tästä se alkaa, tämä kuuluu ratsastukseen. Kukaan intohimoisesti ratsastava ei voi koko elämäänsä ratsastaa tippumatta. Jos sattuu, tiedät olevasi elossa.

5. Anna itsellesi aikaa

Anna itsellesi ja hevosellesi aikaa. Sinun täytyy todennäköisesti oppia ratsastamaan jonkin verran ennen kuin pääset tunteeseen, että olette yhtä. Mutta tunnistelu ja fiilistely jo heti ensimmäisestä kohtaamisesta lähtien voi aiheuttaa sen, että intohimo hevosteluun ja ratsastuksen oppimiseen syttyy heti. 

Lue lisää Ulla Ylisirniöstä ET-lehdestä 8/2017.

Suomalainen saa natriumia yli tarpeen, vaikkei heiluttelisi suolapurkkia lainkaan ruokapöydässä eikä ruuanlaitossa. Lue kuusi faktaa suolan terveysvaikutuksista.

1. Haastava ruoka-aine

Suola on natriumin ja kloridin yhdiste. Natrium on ihmiselle välttämätön kivennäisaine, mutta runsas saanti kohottaa verenpainetta ja aiheuttaa muita terveyshaittoja.

Natriumia tarvitaan nestetasapainon ylläpitämiseen sekä hermoston ja lihasten toimintaan. Riittävän määrän natriumia saa jo noin 1,5 grammasta suolaa päivässä. Siihen voi päästä, jos ei lisää suolaa lainkaan ruokaansa eikä käytä teollisia elintarvikkeita.

2. Trendisuolassa natriumia

Erikoissuoloja, kuten ruusu-, intiaani-, kristalli- ja sormisuolaa, markkinoidaan terveellisinä, koska ne sisältävät pieniä määriä kivennäisaineita. Mukana tulee kuitenkin yhtä paljon natriumia kuin tavallisessa ruokasuolassa.

3. Vaihtamalla paranee

Mineraalisuolasta on poistettu natriumia ja korvattu sitä muilla kivennäisaineilla. Mineraalisuolassa, esimerkiksi Pan-suolassa tai Seltinissä, on noin puolet vähemmän natriumia kuin tavallisessa suolassa.

4. Elintärkeä jodi ja hormoni

Jodioitu ruokasuola on tärkeä jodin lähde. Jodi on elimistölle välttämätön ravintoaine, jota tarvitaan kilpirauhashormonien muodostamiseen. Erikoissuolat eivät sisällä jodia, ja myös merisuolassa on hyvin vähän jodia. Ruokateollisuus käyttää pääasiassa jodioimatonta suolaa. Mineraalisuola on yleensä jodioitu.

5. Parannettavaa on

Suomalaisen miehen suolakuorma on keskimäärin 9 grammaa päivässä, naisen 6,5 grammaa. Suositus on enintään 5 grammaa eli vajaa teelusikallinen päivässä.

6. Salakavala piilosuola

Suolasta valtaosa tulee muualta kuin varsinaisesta ruokiin lisätystä suolasta. Suola piileskelee etenkin leivissä ja leivänpäällysteissä, makkaroissa, valmisruuissa, liemikuutioissa ja maustekastikkeissa. Kun valitsee niistä ja muista usein käyttämistään elintarvikkeista vähäsuolaisen, suolan saanti
vähenee kuin huomaamatta. Sydänmerkki pakkauksen kyljessä auttaa oikeille jäljille.

Asiantuntija: laillistettu ravitsemusterapeutti Mari Kolonen.

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 1/2017.