Se, mitä ja miten syöt, näkyy ihossa. Sitä mieltä on ravitsemusterapeutti Anette Palssa.

– Jos ruoka on vääränlaista tai se imeytyy huonosti, se näkyy nopeas­ti iholla pintasolukon hilseilynä, Anette Palssa toteaa.

Ravinnon pitää siis imeytyä suolistosta, ja siksi Palssa painottaakin suoliston kuntoa. Sen hyvinvointi näkyy ihon, kynsien ja hiusten ­hyvinvoinnissa.

THL:n ravintoguru: "Syöminen kiihdyttää aineenvaihduntaa – erityisesti nämä ruoat"

– Siksi vaikkapa sokeri, valkoinen vehnäjauho, alkoholi ja pitkälle prosessoitu ruoka lisäaineineen eivät suolistoa myllertäessään tee hyvää ihollekaan.

Nesteen tarve vaihtelee ihmisen aktiivisuustasosta riippuen litrasta yli kahteen päivässä.

– Ja sen pitää olla muutakin kuin kahvia, Palssa muistuttaa.

Hyviä rasvoja ovat kasvirasvat, joita etenkin naiset usein saavat liian vähän. Samoin kasviksia, hedelmiä ja marjoja – niin värikkäästi kuin mahdollista – pitäisi Palssan mielestä syödä kuusi kourallista päivässä.

Lue myös: Suolisto kuntoon – viisi vinkkiä hyvinvointiin

– Jos kärsii kuivasta ihosta, kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa rasvojen syöminen. Kun vähän lurauttaa päivittäin kasviöljyä salaattiin ja kahmaisee kourallisen pähkinöitä välipalaksi, niin yleensä ihon kuivuus vähenee ­huomattavasti.

Omegaa on monenlaista

  • Öljyjen saanti pitää olla tasapainossa. Omega-6-rasvahappoja saadaan yleensä liikaa länsimaisesta ruokavaliosta.
  • Omega-3-rasvahappojen lähteitä ravinnossamme on vähemmän, mutta niitä saa hyvin esimerkiksi kalaöljyistä.
  • Kalan runsas syöminen parantaa omega-suhdetta elimistössämme. Kolmosten ja kuutosten tasapainoinen suhde edistää terveyttä.
     

Kiinnostava artikkeli: Kauppiaspari pudotti kymmenen kiloa 5:2-dieetillä

Herkän hipiän vitamiinit
  • A on elintärkeä ihon ja limakalvojen hyvinvoinnille. A-vitamiinia saa hedelmistä, porkkanoista, vihreistä kasviksista, maksasta ja maitovalmisteista.
  • C on tehokas antioksidantti ja välttämätön ihon kollageenin muodostuksessa. Appelsiinit, greippi, mansikat, kiivit, melonit sekä parsa- ja kukkakaalit sisältävät C-vitamiinia runsaasti.
  • B sisältää vitamiiniryppään. B2-vitamiinin puute voi aiheuttaa kuivia, hilseileviä ja rasvaisia kohtia ihoon. Myös suupielien halkeilu voi johtua B2- tai B6-vitamiinin liian vähästä saannista. B6-vitamiinin puute aiheuttaa rasvaisen, tulehtuneen ihon nenän, kulmakarvojen ja hiusrajan tienoille.
  • E hoitaa ihoa ja suojaa sitä ennenaikaiselta vanhenemiselta. E-vitamiinipitoisia ruokia ovat kasviöljyt, pähkinät, siemenet, oliivit, pinaatti ja parsa

Pohjois-Euroopassa asuvat sairastuvat MS-tautiin etelässä asuvia aiemmin, kertoo uusi tutkimus. Tulokset saattavat liittyä ultraviolettisäteilyn määrään.

MS-tautia sairastavien oireilu alkaa muutaman vuoden aikaisemmin Euroopan pohjoisosiossa verrattuna eteläiseen Eurooppaan. Tuoreen tutkimuksen tulokset vihjaavat, että yhteys saattaa liittyä ultraviolettisäteilyn määrään. 

Tulokset perustuvat 22 000 MS-tautia sairastavan potilaan terveystietoihin, joita kerättiin 21 eri maasta. Osallistujat ovat pääosin eurooppalaisperäisiä, mutta mukana oli myös muualla kuin Euroopassa asuvia. Tutkimus julkaistiin Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry -lehdessä. 

Kun tutkijat vertasivat potilaiden asuinpaikkatietoja tietoihin sairastumisvuosista, he havaitsivat, että pohjoisessa asuvat sairastuivat MS-tautiin 1,9 vuotta nuorempina kuin esimerkiksi Välimeren seuduilla asuvat. Samanlainen yhteys löytyi, kun analysoitiin potilaiden altistumista ultraviolettisäteilylle. Kun ultraviolettialtistus kasvoi, myös sairastumisikä nousi tasaisesti. 

Lue myös MS-potilaan tarina: "Kaikesta huolimatta olen onnekas"

Havainnot ovat mielenkiintoisia, sillä aiemmissa tutkimuksissa on havaittu yhteyksiä myös D-vitamiinitasojen ja MS-taudin oireilun välillä. Auringonvalo ja ultraviolettisäteily synnyttävät ihossa D-vitamiinia.

MS-tautia eli multippeliskleroosia sairastaa noin 7 000 suomalaista. Tautia sairastavan keskushermostossa tapahtuu muutoksia, jotka aiheuttavat muun muassa halvauksia raajoissa sekä tuntoaistin, puheen ja näön häiriintymistä. Lisäksi potilailla ilmenee kävelyvaikeuksia, uupumusta ja pahoinvointia. Tautiin ei ole parantavaa hoitoa.

 

Copyright Duodecim 2016. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Tämä on Potilaan Lääkärilehden tuottamaa aineistoa. Potilaan Lääkärilehti on Suomen Lääkäriliiton julkaisu.

Paljon tyydyttyneitä rasvoja käyttävät todella ovat suuremmassa sydäntautivaarassa. Jo pieni muutos ruokavaliossa pienentää sepelvaltimotaudin riskiä. 

Tuore tutkimus vahvistaa, että tyydyttyneitä rasvoja paljon syövät sairastuvat sepelvaltimotautiin selvästi muita todennäköisemmin. Tutkimus julkaistiin British Medical Journalissa.

Harvardin yliopiston tutkijoiden havainnot ovat erittäin vakuuttavia. Ne perustuvat pitkään ja huolellisesti kerättyyn aineistoon, joka kattaa 73 000 naisen ja 43 000 miehen terveystiedot. Tutkimuksessa tarkasteltiin neljän keskeisen tyydyttyneen rasvan vaikutuksia yhdessä ja erikseen. Seuranta kesti 24–28 vuotta.

Tulokset kertovat, että eniten tyydyttyneitä rasvoja syövät sairastuivat sepelvaltimotautiin selvästi todennäköisemmin kuin vähiten niitä syövät. Tämä yhteys koski kaikkia tarkasteltua neljää rasvahappoa eli lauriinihappoa, myristiinihappoa, palmitiinihappoa ja steariinihappoa.

Osallistujat saivat tyydyttyneistä rasvoista keskimäärin 9–11 prosenttia päivittäisestä energiantarpeestaan. Huomattavaa on se, että vaihtamalla tästä vain yhden prosenttiyksikön verran monityydyttyneisiin rasvoihin, täysjyvätuotteisiin tai kasviproteiineihin, sepelvaltimotaudin riski pieneni 6–8 prosenttia. Suurin muutos havaittiin, kun vähennys painottui palmitiinihappoon.

Tulokset ovat painava lisätodiste siitä, että tyydyttyneitä rasvoja paljon sisältävä ruokavalio on epäterveellinen. Moni asia on kuitenkin yhä selvittämättä. On muun muassa epäselvää johtuvatko tulokset siitä, että tyydyttyneet rasvat ovat epäterveellisiä, vai siitä, että monityydyttymättömät rasvat ja kuidut ovat terveellisiä.

Oli miten oli: sydänriskit pienenevät, kun tyydyttyneiden rasvojen määrää vähentää ja tilalle ottaa terveellisiä kasvi- tai kalarasvoja ja täysjyväviljoja.

 

Lähde: Intake of individual saturated fatty acids and risk of coronary heart disease in US men and women: two prospective longitudinal cohort studies. 

Copyright Duodecim 2016. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Tämä on Potilaan Lääkärilehden tuottamaa aineistoa. Potilaan Lääkärilehti on Suomen Lääkäriliiton julkaisu.

Yksi vetää leukoja oven pielessä, toinen vääntyilee luudanvarren kanssa. ET-lehden lukijat kertovat omahoito-ohjeensa jumiutuneisiin niskalihaksiin. 

1. Puistelutauko

"Tauko, pieni kävely ja kehon puistelu pyörityksineen ja venytyksineen auttaa, tai kuminauhajumppa. TÄllainen keino auttaa erityisesti tietoväkkärätyöskentelyssä." – Pentti Jokinen

2. Keppijumppa

"En tunne enää niskakipuja enkä pääkipuja. Helppo ja halpa keppijumppa onnistuu luudanvarren kanssa!" – Irma Nissinen

3. Leuanvedot

"Leuanvetojen harjoittelu on auttanut niskajumiin. Yhtään kokonaista leukaa en saa vielä vedettyä, mutta jotain se yrittäminen saa aikaan kropassa." – Freija Özcan

4. Hyvät unet

"Minulla on niska kipeänä silloin, kun univelka pääsee niin sanotusti niskan päälle." – Satu Mikkola

5. Piikkimatto

"Rentoudun piikkimatolla ja kuuntelen lempimusiikkiani. Särkylääkkeiden kulutus on minulla vähentynyt ainakin kymmenellä prosentilla." – Hannah Koskioksa

6. Kipugeeli

"Jokin kipugeeli, esimerkiksi Voltaren Forte, auttaa aina vähäksi aikaa." – Satu Mikkola

Kilpirauhasen vajaatoiminta yleistyy iän myötä. Erityistason seksuaaliterapeutti Sari Mäki uskoo, että sairaus vaikuttaa seksuaalisuuteen.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on aika yleistä, ja sen esiintyvyys lisääntyy iän karttuessa. Sairaus voi aiheuttaa hyvin monenlaisia oireita, yleisimpiä ovat väsymys, vetämättömyys, jopa masennus ja painonnousu. Erityistason seksuaaliterapeutti Sari Mäki lisää oireiden listaan myös seksuaalisen haluttomuuden.

- Sairauteen liittyvä väsymys voi myös omalta osaltaan vaikuttaa seksuaaliseen halukkuuteen. Limakalvojen kuivuus sukuelinten alueella voi liittyä ikääntymisen aiheuttamaan hormonitoiminnan hidastumiseen, mutta kilpirauhasen vajaatoimintakin aiheuttaa sitäkin, Mäki huomauttaa.

Pyydä säännöllistä seurantaa

Sairauden näkökulmasta on tärkeää, että kilpirauhasarvoja seurataan säännöllisesti ja lääkärin kanssa keskustellaan lääkehoidosta. Lääkäriltä ja apteekista saa hyvän ohjauksen lääkehoitoon ja sen toteuttamiseen, ja siihen vaikuttaviin asioihin, kuten miten lääke otetaan ja miten muut lääkkeet vaikuttavat lääkehoidon onnistumiseen. Hyvällä hoitotasapainolla vaikutetaan sairauden tuomiin oireiin.

Lue lisää: Mihin aikaan päivästä pitäisi ottaa vitamiinit?

Lääkärille on myös hyvä kertoa jos olo on lääkehoidosta huolimatta kovin uupunut ja jopa masentunut, koska potilaan oireet laboratoriotulosten lisäksi ovat hänelle mittareita, jotka kertovat hoidon onnistumisesta ja lääkehoidon riittävyydestä.

- Lääkärin kanssa voi keskustella onko tarvetta tutkia vitamiinien ja hivenaineiden imeytymistä. Näissä voi olla myös joskus puutoksia kilpirauhasen vajaatoiminnankin yhteydessä, Mäki muistuttaa.

Hyvä yöuni voi lisätä halukkuutta

Sari Mäki kannustaa puhumaan. Kumppanin kanssa on hyvä jutella avoimesti haluttomuudesta, ja kertoa sairauden mahdollisesta vaikutuksesta haluun.

- Voitte myös yhdessä miettiä, mitä voitte yhdessä tehdä asian eteen. Kumppani, joka ymmärtää haluttomuuden syyn ja on valmis parisuhteen vaalimiseen muilla keinoilla kuin seksillä, on arvokas.

Seksuaaliterapeutilla on myös vinkkejä halukkuuden lisäämiseen.

- Kokeilkaa,  voiko seksin vaihtelevuudella vaikuttaa tilanteeseen, lisääkö yleinen lläheisyyden lisääminen seksuaalisia haluja, entä voiko sairastuneen jaksamista ja vireyttä tukea jotenkin muuten niin, että seksiinkin riittäisi intoa? Mäki luettelee.

- Yksi keino on kokeilla seksiä aamusta, kun olette saaneet hyvin levättyä.

Lääkärit pohtivat - hiipuuko seksi hormonien mukana

Rakastan sinua on terveyttä lisäävä lause

Parisuhteen hyvä hoitaminen yhteisellä ajalla, hellyydellä ja hyvällä vuorovaikutuksella on tärkeä rooli tilanteessa, jossa kumppanin halukuuteen vaikuttaa joko sairaus tai lääkitys.

- Miehen sanoilla ja rakkaudenosoituksilla voi olla suuri merkitys, silloin kun nainen kokee itsensä haluttomaksi, Mäki korostaa.

Mahdolliseen limakalvojen kuivuuteen on syytä käyttää seksissä liukuvoidetta, sillä kuivat limakalvot ja sen aiheuttama kivulias seksi voi lisätä naisen haluttomuutta entisestään seksiin.

- Liukuvoiteita löytyy ihan päivittäistavarakaupoista.

RFSUn liukuvoiteet voit katsoa sivuilta www.rfsu.fi
 

5 merkkiä siitä, että on syytä tarkistaa kilpirauhanen