ET-lehden lukija haluaa tietää, miten vartaloa pitäisi kannatella vesijuostessa. Miksi vyön päällä ei pitäisi maata?

Mikä on oikea vesijuoksuasento? Minua kiukuttavat uimahallissa ne vesijuoksijat, jotka näyttävät makaavan vyön päällä ja tekevän käsillä uintiliikkeitä. Olen oppinut, että pitää olla pystyssä ja vetää vettä käsillä vuorotellen edestä taakse. Onko uiminen tehottomampaa, jos makaa vyön päällä? 

– Marjatta

Fysioterapeutti Marianne Kyrklund vastaa:

Olet oppinut aivan oikein: vesijuoksussa ollaan enemmän pystyssä kuin vaakatasossa. Pieni vartalon etukeno, 15–20 astetta, on kuitenkin hyvä olla. Muuten selkä menee helposti notkolle, kun potkaiset jalan taakse.

Kun vesijuokset, tue selkääsi vatsalihaksilla vetämällä vatsaa kevyesti sisään. Pidä niska pitkänä ja hartiat alhaalla. Nosta polvia vuorotellen eteen ylös ja ojenna sitten jalka joka potkulla taakse suoraksi. Näin saat tehotreenin myös pakaralihaksille.

Lue myös: Miksi saan kramppeja vesijuoksusta? 

Koukista nilkka edessä ja ojenna takana. Pidä kädet lähellä kylkiä kyynärpäät koukussa ja kauho rytmisesti vettä sormet kuppina. Käsi- ja jalkaliikkeiden tulisi olla samanaikaisia mutta vastavuoroisia. Tempon muutoksilla saat vaihtelua vesijuoksuun.

Pystyasennossa juokseminen on tehokkaampaa kuin vyön päällä vatsallaan polskiminen. Pystyasennossa veden vastus on suurempi. 

 

Ukkovarvas vääntyy kohti muita varpaita. Kipua, hiertymiä, känsiä. Vaivaisenluuhun tepsivät kunnon kengät ja jumppa, joka voi jopa korjata vaivan.

1. Vääränkokoiset kengät

Suurin syyllinen vaivaisenluuhun ovat vääränkokoiset kengät. Kapeakärkiset jalkineet eivät jätä varpaille tilaa liikkua, minkä lisäksi naisilla on taipumus ostaa liian pieniä kenkiä.

Moni katsoo kengässä pelkkää numeroa, ei kokoa. Saman numeron kenkä voi olla toisella valmistajalla pienempi kuin toisella. Myös perintötekijät vaikuttavat vaivan syntyyn.

2. Varpaat suoraan

Hyvässä kengässä kaikki varpaat mahtuvat olemaan suorassa ja erillään. Kenkiä ostaessa on syytä tutkia ensimmäiseksi lesti.
Jos laajuusmerkintää ei löydy kengän sisäpinnasta, kysy sitä myyjältä. F-kirjain tarkoittaa normaalilestiä, joka sekin on aika kapea suomalaiseen jalkaan. H-lesti soveltuu sekä leveälle että vaivaisenluuta potevalle jalalle.

3. Eläköön lättäpohja!

Hyvä kenkä kiertyy, kun sitä vääntää keskikohdasta. Joustavuus vapauttaa jalkaterän toimimaan luonnollisesti.

Kelpo kengänpohja on ohut ja taipuu päkiästä. Silloin jalkaterän ja varpaiden lihakset tarttuvat napakasti alustaan ja pääsevät tekemään työtä. Ohuet pohjat kehittävät myös tasapainoa. On jopa arveltu, että niillä kaatuillaan vähemmän.

Jalkineiden aatelia ovat kevytjalkineet eli paljasjalkakengät. Sukkamaisen ohut pohja antaa tunteen kuin kävelisit paljain jaloin, mutta silti se suojaa jalkoja kaikelta terävältä. Jos jaloissa on pahoja kipuja, kevytjalkineissa voi käyttää iskua vaimentavia pohjallisia.

4. Korot alas

Korkokengät ovat jalkojen vihollinen numero yksi. Mitä korkeammat korot, sitä pahemmin lanneranka vääntyy notkolle ja paino putoaa päkiöiden ja varpaiden varaan.

Työkengissä paras on 1–2 sentin korko. Päivän aikana kengät on myös hyvä välillä riisua, jotta varpaat saavat liikkua vapaasti ja jalkaterä levitä rauhassa oikeaan asentoon.

Vannoutuneen korkokenkäihmisen kannattaa vaihdella erilaisia korkoja – ja totutella myös matalampiin. Jos käytät aina vain korkokenkiä, akillesjänteesi lyhentyvät ja koroitta kulkeminen käy vähitellen kivuliaaksi.

5. Sukalla on väliä

Liian pienessä sukassa varpaat taipuvat koukkuun. Se edistää vaivaisenluun syntyä ja pahentaa jo valmista vaivaa. Sukka saisikin olla yhden tai kaksi numeroa suurempi kuin kenkä, sillä sukkien ja kenkien numeroinnit eivät vastaa toisiaan. Erityisen hankalia ovat hoitosukat, koska ne vetävät varpaat suppuun. Avovarpaiset versiot ovat parempia, niissä varpaita voi liikutella. Jos suosii umpinaisia, varpaita pitäisi muistaa jumpata käytön jälkeen.

6. Paljain jaloin

Hyvä tapa ehkäistä ja hoitaa vaivaisenluuta on kulkea mahdollisimman paljon avojaloin. Se on laiskan ihmisen jalkajumppaa ja riittää hyvin, jos vaivaisenluuta ei ole.

7. Sitkeää voimistelua

Jos vaivaisenluu on jo päässyt syntymään, jalkaterapeutin opettama spiraalidynaaminen voimistelu auttaa. Voimistelu opettaa jalkaterän ja jalan kaaret liikkumaan oikealla tavalla. Usein liikkeiden korjaukset lähtevät lantiosta asti.

Voimistelun avulla lievä ja keskivaikea vaivaisenluu voivat korjautua jopa täysin, mutta harjoitteluun on sitouduttava kunnolla ja kärsivällisesti. Tulokset alkavat näkyä aikaisintaan kuuden viikon kuluttua.

8. Apua välineistä

Apteekin apuvälineet helpottavat vaivoja. Punoittavaan kyhmyyn voi kokeilla ohutta vaivaisenluun suojaa. Se ehkäisee painetta ja kipua ja estää ihon hankautumista.
Ilman suojaa kyhmy saattaa paisua kananmunan kokoiseksi. Sukan sisään laitettava, Epitactsilikonilevystä leikattava soikio ehkäisee jatkuvaa ihon hankausta ja punoitusta.

Fleecy web -ihonsuojamateriaali suojaa hankaukselta esimerkiksi juoksu- tai sauvakävelylenkin aikana. Ensiapua antaa myös pehmeä Superlon-suojaputki.
Saatavissa on myös jalkaterän ja isonvarpaan ympärille sidottava Hallufix-lasta, joka helpottaa kipua ja korjaa varpaan virheasentoa. Lastaa voi käyttää sekä yöllä nukkuessa että päivällä kengän sisällä.
Sen sijaan vaivaisenluuhun tarkoitetut huoparenkaat voivat jopa lisätä hankausta, kun iho pursuaa ulos renkaasta.

9. Leikkaus on viimeinen vaihtoehto

Leikkaus on viimeinen vaihtoehto, kun mikään muu keino ei auta ja kivut haittaavat päivittäistä elämää. Leikkauksesta ei vain välttämättä ole lopullista apua, ja suurella osalla se joudutaankin uusimaan.

Kotijumppa-ohjeet

  1. Leikkaa tennispallo terävällä veitsellä puoliksi. Istu tuolilla ja laita pallon puolikas päkiänivelten taakse. Pidä kantapää lattiassa.
  2. Paina päkiää palloa vasten niin, että päkiänivelten rystyset näkyvät ja varpaat osoittavat suorina lattiaa kohti. Pidä tämä asento 10 sekuntia. Toista liike 10 kertaa. l Istu tuolilla ja laita tennispallo jalkapohjan alle.
  3. Paina jalkapohjaa, erityisesti sisäkaarta, palloa vasten ja pyöritä edestakaisin. Paina eri voimakkuuksilla, jotta saat tuntuman, mikä on tehokasta. Tee liikettä 2–4 minuuttia kummallakin jalkapohjalla.
  4. Laita tennispallon puolikas isovarpaan tyvinivelen alle.
  5. Paina tyviniveltä alustaa vasten niin, että pallo menee lyttyyn. Pidä jännitystä 10 sekuntia. Toista 10 kertaa.

Lisätietoja

Lähimmän jalkaterapeutin löydät Suomen Jalkojenhoitaja- ja Jalkaterapeuttiliitto ry:n nettisivuilta www.sjjl.fi.

Lue myös: et:n lukijat testasivat paljasjalkakenkiä

Vierailija

Näin pääset eroon vaivaisenluista

Vaivasenluut ei kyllä jumpalla parane. On meinaan sellaiset potit meikäläisellä isovarpaan vieressä. Monille ihmisille käy samalla tavalla kun tarpeeksi tallaa maanteitä siis kun on vuosia mittarissa riittävän paljon. Leikkaus on ainoa keino saada kauniit ja sopusuhtaiset jalat vaan enpä anna leikata kun vielä kykenen kävelemään jos on sopivat jalkineet. Jumppa tosin vahvistaa jalan lihaksia, joten ei se hukkaan mene jumppailla vaan eipä ne vaivaisluun potit mihinkään silti katoa. Enempi on...
Lue kommentti
Vierailija

Näin pääset eroon vaivaisenluista

Vaivaisenluista ei noilla jumppakeinoilla pääse eroon, mutta ovat hyviä keinoja niiden ennaltaehkäisyssä. Tärkeitä ovat myös kunnon jalkineet, niinkuin kaikki varmaan tietävät että kapeakärkiset kengät vääntävät peukalovarpaan luonnottomaan asentoon ja edesauttavat vaivaisenluun kehittymistä.
Lue kommentti

Nenä tukkoilee, yskittää, hengitys kiristyy. Allergiaa? Aikuiselle allergia puhkeaa harvoin, mutta sitäkin useammin raskaan olon takana voi olla hoitamaton astma.

Miksi lentokoneessa tuntuu tukkoiselta, vaikkei allergiaa virallisesti ole? Miksi saan allergisia oireita hajuvettä käyttävien ihmisten lähellä? 

Aina yliherkkyys ei ole allergiaa. Moni kantaa mukanaan periytyvää taipumusta yliherkkyyteen, atopiaa, jonka ympäristötekijät toisinaan laukaisevat allergiaksi. Atooppiset henkilöt ovat taipuvaisia reagoimaan muita herkemmin hajuihin ja pölyihin, kylmään ilmaan, pakokaasuun, tupakansavuun tai hajusteisiin; nenän limakalvot turpoavat, silmiä kirvelee, yskittää.

Allergeenit, eli erilaiset ympäristössämme olevat aineet tai ainesosat, tunkeutuvat toisinaan terveenkin ihmisen limakalvoille ja saattavat ärsyttää. Allergisella ihmisellä reaktio syntyy helpommin ja nopeammin, jopa sekunneissa, verrattuna terveeseen, ja oireet ovat useimmiten hankalia. Esimerkiksi siitepölyallergisuus voidaan todeta varmasti vasta-ainetesteillä, mutta helpotusta tarjoavat reseptivapaat apteekin antihistamiinit.

Mistä sitten tiedän, onko kyseessä allergia vai tavallinen nuha?

Allerginen nuha voi olla vaikea erottaa tavallisista kausiflunssista, sillä esimerkiksi antihistamiini helpottaa flunssankin oireita

Hyvä nyrkkisääntö on, että allerginen nuha on usein pitkäkestoista ja vetistä, silmätkin vuotavat. Nuhaisuuden voi lisäksi ajoittaa tiettyihin tilanteisiin, paikkoihin tai vuodenaikoihin: siitepölyaikaan, hetkeen katupölyssä tai huonoon sisäilmaan. Allergiset ja yliherkkyyteen taipuvaiset saavat usein oireita myös kuivassa tai kylmässä ilmassa.

Muuttuneet mikrobit koettelevat

Huonepölyt, samoin kuin pölyt vaikkapa julkisissa liikennevälineissä, sisältävät huomattavan määrän erilaisia mikrobeja, joita kannamme vaatteissamme. Niitä irtoaa myös esimerkiksi huonekaluista ja kotieläimistä. Pölyn koostumus ja mikrobikantamme on muuttunut vuosikymmenten saatossa, mikä koettelee vastustuskykyämme ja saattaa osaltaan lisätä erilaisia yliherkkyyksiä. Kehon immuunijärjestelmä joutuu puolustautumaan uusia iskuja vastaan.

Allergiat ja yliherkkyydet ovat Suomessa yleistyneet. Teollistuneissa maissa joka toinen kokee jossakin elämänsä vaiheessa allergiaoireita, kehittyvissä maissa allergiset sairaudet eivät ole yhtä yleisiä.

– Puhutaan asfaltti-ilmiöstä, mikä kuvaa hygienian kehityksen aiheuttamia muutoksia vastustuskyvyllemme. Paikoin olemme ehkä liiankin puhtaita, ja mikrobit pääsevät muuttumaan. Koko ajan ei kannata kulkea rätti kädessä, allergia- ja astmaliiton neuvoja Anne Vuorenmaa sanoo.

Hoitosuositukset ovat viime vuosina kääntyneet päälaelleen:

– Ennen allergisen koti piti pitää lähes tekstiilittömänä, ei verhoja eikä mitään. Kalusteet nahkaa tai puuta. Nyt tuosta pelkistetystä tilasta on kannustettu tekemään ihan normaali, Anne Vuorenmaa lisää.

Aikuisen astma on usein vajaatoiminta

Yliherkkyys voimakkaille tuoksuille lisääntyy iän myötä. Erilaisista hajusteista tai kosmetiikasta iho- tai hengitysoireita saavat etenkin naiset. Tuoksuyliherkkyydellä tarkoitetaan erilaisten tuoksujen aiheuttamia fyysisiä oireita kuten silmien ja nenän limakalvojen ärtymistä, hengitysoireita, päänsärkyä, pahoinvointia ja huimausta. Jos pölyssä, kuivassa ilmassa ja tuoksuissa olo käy erityisen tukalaksi, eikä kävelylläkään enää tahdo ilma kunnolla kulkea, vaivana saattaa olla astma.

Astmaa moni aikuinen sairastaa tietämättään. Lisäksi osa oireilevista ei halua vaivaa myöntää; joku vierastaa säännöllistä kortisoli-lääkitystä, joku ajattelee pikkuyskän olevan ihan normaalia. Tupakoivat kuittaavat köhän tupakkayskänä, reippailevat taas ajattelevat kylmän ilman ottavan henkeen. Ylipaino, tupakointi ja stressi lisäävät etenkin naisten riskiä sairastua astmaan.

– Astma vaikeutuu, mitä pidempään se on hoitamatta. Todettukin astma saattaa jäädä vanhemmiten liian vajaalle lääkitykselle, sillä iän myötä sisäänhengitysvoima heikkenee, eikä lääke tehoa enää samalla tavalla. Toki terveellisillä elintavoilla, kuten liikunnalla, oireita voidaan helpottaa, Anne Vuorenmaa sanoo.

Astman diagnosoimisessa on ollut ongelmia. Mitä iäkkäämmästä potilaasta on kyse, sen helpommin huomio on kiinnitetty sydämeen.

Astman oireita on pidetty sydämen vajaatoiminnan oireina.

Astma voidaan selvittää yksinkertaisilla puhalluskokeilla. Ja mitä pikimmin, sen parempi: jos astma jää hoitamatta, vaarana voi olla keuhkoputkien pysyvä ahtautuminen.

Iho ohenee – muista suojaus!

Ruoka-aineallergioiden puhkeaminen aikuisena on harvinaista – usein niiden oireet saattavat jopa helpottaa. Allergiaepäilyjä voivat kuitenkin herättää ravintoaineiden imeytymiseen liittyvät häiriöt ja muutokset ruuansulatuksessa – vatsavaivat ja huonovointisuus – joiden vuoksi ruokailutottumuksia täytyy muuttaa. Sen sijaan ikääntynyttä ihoa vaivaa yleisesti kuivuus, jopa atooppinen ihottuma.

Ihon ikääntyessä sen toiminnot hidastuvat ja rakenne muuttuu. Solujen uusiutuminen sekä talin ja hien eritys hidastuu, puolustuskyky heikkenee, lämmönsäätely ja tuntoaistimukset häiriintyvät. Iho vaatii aikaisempaa enemmän suojaa ja kosteutta, mutta pitkään jatkuva, punoittava ihon kutina voi olla jo merkki tulehduksesta, ekseemasta. Silloin ihottuma näkyy selvästi, ja ihoa täytyy kosteuttaa säännöllisesti.

Asiantuntijana Allergia- ja astmaliiton allergianeuvoja Anne Vuorenmaa ja allergologi Erkka Valovirta. Lähteenä myös: Péter Csonkan ja Päivi Junttilan Lapsiperheen allergiaopas. WSOY.

Toimitus suosittelee
ET:n omalääkäri Risto Laitila vastaa yleisimpiin terveyskysymyksiin uudessa videosarjassa!

ET-lehden omalääkäri Risto Laitila kertoo, milloin kannattaa epäillä kilpirauhasen vajaatoimintaa. Hän käy läpi myös vajaatoiminnan hoidon pääperiaatteet. Milloin niin sanottua yhdistelmähoitoa kannattaa kokeilla? 

25% T3-hormonia

Riston vastaanotolla: Miten kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan? Katso video

Toivottavasti saksalainen THYROID TRANS ACT -tutkimusohjelma saa perinpohjin vinksahtaneen kilpirauhashoidon raiteilleen. Nykyisellään on omaksuttu väärät lähtökohdat ja valittu toimenpiteiden pohjaksi väärät johtopäätökset. Kymmenien epäkohtien korjaamista on viivästänyt se, että yli puolet potilaista pärjäiee jotenkuten tyroksiinilääkkeellä. Useinkin niin että hitaasti pahenevän vajaatoiminnan jälkeen eivät enää muista millaista on olla oikeasti terve. Heinäkuun 2017 puolivälissä julkistettu...
Lue kommentti
Vierailija

Riston vastaanotolla: Miten kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan? Katso video

"Tavallinen lääkärikö" ei voi määrätä yhdistelmähoitoa ? Kyllä voi kun otattaa muutenkin tärkeimmän verikokeen T3v ja annostelulla säädetään T3v-arvo viidestä kuuteen . http://bit.ly/1mKHqvP sisältää Vesa Ilvesmäen ohjeen tähän. On viitteitä, että ferritiinin ja B12:n vajauksien poistaminen voi auttaa kuten T3-lääkelisä. (Netissä on Kilpi-lehti 2-2016, jossa sivulla 19 on Ville Pöntysen erinomaisia ajatuksia.)
Lue kommentti

Usko mustaan magiaan ei jyllää vain syrjäkylissä. Noidan palveluksiin turvautuvat myös poliitikot, bisnesmiehet ja viranomaiset, kertoo tietokirjailija Eija Pulkkinen.

Eija Pulkkinen asui ja työskenteli yli kaksikymmentä vuotta Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa yhdessä puolisonsa, suurlähettiläs Kimmo Pulkkisen kanssa. Samalla hän kirjasi ylös monenlaisia riittejä ja uskomuksia, joista hän kertoo keväällä ilmestyneessä teoksessaan Syntymän ja kuoleman kirja.

 Esimerkiksi Filippiineillä Eija pääsi todistamaan salaisessa seremoniassa miehen ristiinnaulitsemista.

– Mies oli luvannut jumalille, että hänet saa ristiinnaulita 12 kertaa, jos hänen vaimonsa paranee. Olin katsomassa kuudetta kertaa, ja ainakin tuolloin mies kannettiin pyörtyneenä pois paikalta.

Eijakin myöntää hämmentyneensä naulojen suuruudesta.

Silpomisessa liikkuvat suuret rahat.

Monesti ollaan valmiimpia uhraamaan jonkun muun keho kuin oma. Esimerkiksi Tansaniassa tapetaan ja vainotaan albiinoja, koska heidän raajojensa uskotaan olevan voimallisia taikakaluja. Julmassa touhussa liikkuvat niin suuret rahat, että siihen on sotkeutunut myös varakkainta väkeä.

Meksikon vuorilla asuvat maineikkaat juoksijat, Tarahumara-intiaanit, tyytyvät taikoja tehdessään ”luonnollisiin” tuotteisiin.

Jos istukka haudataan synnytyksen jälkeen lieden ääreen, tyttövauvasta varttuu hyvä emäntä. Jos pojasta toivotaan etevää metsästäjää, istukka viskataan puun oksaan.

– En minä olisi tuollaista asiaa älynnyt kysyä, mutta maaseudulla liikkuessa minulla oli tapana jäädä istumaan naisten kanssa. Hetken minua arvioituaan, he yleensä alkoivat kertoa.

Eija Pulkkinen.
Eija Pulkkinen.

Apua murhan ratkaisuun

Latinalaisessa Amerikassa noidat ovat erottamaton osa arkea ja juhlaa. Vuosikausia jatkunut taloudellinen ahdinko ja alati kasvava väkivalta ovat lisänneet noitiin turvautuvien määrää, joten noidan perinteiset työpäivät – tiistai ja perjantai – eivät riitä, vaan asiakkaita on otettava vastaan joka päivä.

– Ammatistaan ylpeät noidat koristelevat kotinsa seinät asiakkaiden kuvilla, ja mitä tärkeämpi asiakas, sitä suurempi kuva.

Meksikossa arvostetuimpia ovat Vera Cruzin rannikon noidat. Juuri heiltä vallassa olijat ja valtaa janoavat hakevat voimaa amulettiinsa, jota he pitävät kaulassa, taskussa tai takin liepeeseen ommeltuna.

– Apua ei haeta vain itselle tai perheelle. Meksikon entinen oikeusministeri pyysi noidan apua jopa visaisen murhan ratkaisemiseksi.

Presidentin viimeinen kylpy

Bolivian pitkäaikainen ulkoministeri David Choquehuanca Cespedes on saanut koulutuksensa Euroopassa. Silti hän on myöntänyt tutkivansa enemmän kokapensaan lehtiä kuin lukevansa kirjoja.

Huomattavin noitiin turvautunut valtionpäämies on Perun entinen presidentti Alberto Fujimori, joka kerran vuodessa kävi noitansa kanssa  kylpemässä  Guaringas-laguunissa, 4000 metrin korkeudessa.

– Yhtenä vuonna vesi oli niin kylmää ja sateista, että kylpemisestä ei tullut mitään. Silloin kansa tiesi, että myös Fujimorin päivät presidenttinä ovat pian ohi.

Eija Pulkkinen kertoo laajemmin kansainvälisestä elämästään ET-lehdessä 14/2014.