Eeva-Maija Matero saa päivittäisestä vesijuoksusta hyvää mieltä ja helpotusta kilpirauhasvaivoihin.

Kuusi vuotta sitten suomussalmelainen Eeva-Maija Matero, 63, lihoi parikymmentä kiloa lyhyessä ajassa. Lisäksi hän oli väsynyt ja vetämätön. Mieskin valitti, että aina siippa vain nukkui. Saamattomuus oli outoa, sillä Eeva-Maija on ikänsä ollut impulsiivinen ikiliikkuja, tehnyt montaa asiaa yhtäaikaa. Ja nyt hän nukahti aina, kun pysähtyi.

– Oli minulla myös sydämen muljahtelua ja tykytystä, mutta paljon laitoin sen piikkiin, että konekauppayrittäjän elämä on kiireistä. Pohkeissa oli ihottumaa, ja senkin arvelin olevan stressin sivutuote. Toisilla menee pää sekaisin, minä kynsin itseni verille. Lopulta huolestuin ja menin lääkärin määräämänä verikokeisiin. Niistä selvisi, että kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Lue myös: Viisi merkkiä siitä, että on syytä tarkistaa kilpirauhanen

Kilpirauhasen vajaatoiminta on aineenvaihduntasairaus. Se aiheuttaa muun muassa väsymystä, masentuneisuutta, aloitekyvyttömyyttä, palelua, painonnousua ja ihon kuivumista. Oireet kehittyvät usein hitaasti, ja niihin sopeutuu huomaamattaan. Niin kävi Eeva-Maijallekin.

– Lääkäri totesi, että vaiva on voinut muhia pitkäänkin. Hän kyseli, onko minulla ollut masennusta tai yliaktiivisuutta. Soitin siskoille ja huomasimme, että muutamalla meistä yhdeksästä on sama vaivaa. Ja äitikin varmasti kärsi tästä aikoinaan, sillä hänen mielialansa vaihtelivat hurjasti eikä hän osannut koskaan olla levollinen.

"Lääkärin mukaan vaiva on voinut muhia pitkäänkin."

Eeva-Maija kuvailee olleensa aina impulsiivinen jokapaikan pörrääjä, joka innostuu kaikkeen mukaan ja miettii vasta myöhemmin. Naimisiinkin hän meni kahden viikon tuttavuuden jälkeen. Hän on aina kuitannut tämän karjalaisten sukujuurten ja temperamentin syyksi.

– Opin paljon itsestäni diagnoosin myötä. Kilpirauhasen toiminnan häiriöt selittävät osin aktiivisuuttani.

Tyroksiinilääkitys auttoi

Tyroksiinilääkitys auttoi, kun sopiva annos löytyi. Aluksi Eeva-Maija voi pitkään pahoin, ja annosta pienennettiin. Nyt se on minimissään, 0,5 mikrogrammaa aamuisin.

Eeva-Maija on tottunut liikkumaan paljon. Hän metsästää, ajaa moottorikelkalla, kalastaa, hakkaa halkoja ja pyöräilee. Hän on uinut vuosia päivittäin hallilla 1–2 kilo­metriä kerrallaan.

Lue kaikki kilpirauhasta käsittelevät ET-lehden jutut täältä.

– Se ei kuitenkaan aikaisemmin piristänyt minua, tai ehkä en osannut uida oikein. Katsoin viime syyskuussa hallilla, kun mummot jynttäsivät menemään vesijuoksuvyön kanssa, mutta se ei kiinnostanut minua. Yhtenä päivänä päätin kuitenkin kokeilla vesijuoksua vyön kanssa, ja sain hyvät tekniikkaohjeet. Jäin heti koukkuun, kun huomasin lajin mukavaksi ja tehokkaaksi liikunnaksi.

– Selkä pitää olla suorana. Teen pitkiä vetoja käsillä ja laajoja harp­pauksia jaloilla. Paikallaan jypyttä­minen samassa paikassa ei anna kunnon rasitusta.
Sopivan liikuntalajin löytymisestä alkoi suuri elämänmuutos. Eeva-­Maija käy joka aamu vesijuoksemassa pari tuntia. Hän on laihtunut vuodessa 11 kiloa ja voi hyvin. Kilpirauhasarvot ovat todella hyvät.

– Jäin viime elokuussa varhennetulle eläkkeelle ja ”mummipäiville”. Käyn pari kertaa kuussa Sipoossa leikkimässä kaksivuotiaan tyttärentyttäreni kanssa. Nautin eläkkeellä olemisesta, koska en ole ollut 20 vuoteen lomalla. Sipoossa ollessani käyn Porvoon uimahallissa vesijuoksemassa, ja minulla on siellä jo tuttujakin.

– Kesällä siirryn pyöräilyyn ja hyötyliikuntaan. Ajan sähköpyörällä 25–40 kilometrin mäkisen lenkin Suomussalmelta Ämmänsaareen.

Eeva-Maija rohkaisee naisia tutkittumaan kilpirauhasarvonsa, jos on heillä on epämääräisiä oireita.

"Jos tämän ikäisellä naisella ei olisi jotain vaivoja, niin sehän olisi jo kuollut!"

– Puhun mieluummin kivemmista asioista kuin vaivoista. Jos tämän ikäisellä naisella ei olisi jotain vaivoja, niin sehän olisi jo kuollut!
 

Eeva-Maija Matero

Syntynyt 1951 Savu­koskella.
Asuu Suomussalmella.
Perhe Aviomies, tytär ja yksi lapsenlapsi.
Harrastaa näyttelemistä, metsästystä ja luonnossa liikkumista.

Sauvakävely on tuttu laji jo 1,5 miljoonalle suomalaiselle. Laji sopii niin kestävyysharjoitteluksi kuin tueksi painonhallintaan.

Kynnys sauvakävelyn aloittamiseen on matala: laji sopii hyvin myös ylipainoisille sekä aiemmin vähän liikkuneille.

Välineiksi tarvitaan vain kävelysauvat ja mukavat kengät. Sauvakävellä voi ympäri vuoden ja harrastamaan voi lähteä kotiovelta.

Hyvässä seurassa kauniissa luonnossa sauvakävely on fyysisten terveysvaikutuksien lisäksi myös psyykkisesti arvokas liikuntamuoto.

Sauvakävely oikein suoritettuna on tehokkaampaa kuin kävely:

  • hapenkulutus nousee enemmän
  • syke nousee korkeammalle
  • kaikki lihasryhmät joutuvat töihin
  • askel pitenee ja kävelyryhti paranee
  • parantaa käsien lihaskestävyyttä
  • pienentää alamäessä hieman polviniveleen kohdistuvaa kuormitusta
  • rintarangan liikkuvuus paranee
  • selän lihakset pysyvät terveempänä
  • positiivisia tuntemuksia mielialalle
  • tuntuu fyysisesti kevyemmältä kuin ko. rasitustaso

Sauvakävelyn teholukuihin vaikuttaa aina henkilön paino, pituus ja sauvojen tehokkaan käytön osaaminen, maasto sekä vauhti.

Harjoittelua voi tehostaa vaihtelevalla maastolla, nopeammalla tempolla sekä lisäpainoilla.

Sauvakävelyn tekniikka on helppo oppia. Oikealla tekniikalla hartiat pysyvät rentona, ylävartalo tekee tehokkaasti töitä ja askel rullaa hyvässä kävelyrytmissä.

Kävelyssä ylävartalon tulisi nojata hieman eteenpäin: näin selkälihasten aktivoituminen lisää selän lihastukea.

Sauvat tehostavat ylävartalon ja rintakehän vastakiertoa rangan ympäri ja aktivoivat hartioiden ja lapaluiden liikettä.

Sauvojen ansiosta lonkan oikea asento ja lonkkanivelen ojentuminen kävelyn varvastyöntövaiheessa parantuu ja lantionseudun käyttö tehostuu.

Sauvakävelyharjoitukset kannattaa aloittaa roikottamalla sauvoja rennosti alhaalla suorilla käsillä ja hakemalla kävelyrytmiä.

Kun rytmi löytyy, askeleeseen yhdistetään vastakkaisen käden sauvatyöntö taakse.

Sauvojen hihnoihin tukien sormet aukeavat kädensijoista ja ylävartalo kiertää käsiojennukseen mukaan.

Sompaa ei heitetä missään vaiheessa eteen. Etummaisen käsivarren ollessa hieman koukussa ja somman vastakkaisen jalan kanssa suunnilleen samalla tasolla, sauva osuu maahan viistosti noin 40 asteen kulmassa.

Turvallinen ja tehokas sauvakävelytekniikka:

  • jalkaterät eteenpäin
  • tehokas päkiätyöntö eli jalkaterä rullaa askeleessa
  • vartalo tiukkana, mutta hieman etukenoon, napa selkärankaan
  • katse kaukaisuuteen ja ryhdikäs olo
  • sauvat liikkuvat vartalon sivuilla - älä pidä "appelsiineja" kainalossa
  • herkkä ote sauvasta - älä purista
  • sauva osuu maahan vastakkaisen jalan kantapään taakse
  • sauvojen suunta on koko suorituksen ajan viistosti taaksepäi
  • käsi aukeaa sauvatyönnön lopuksi vartalolinjan takana
  • hartiat alhaalla, älä nosta olkapäitä
  • yläselkään tulisi saada liikettä ja pientä kiertoa

Lähde: Suomen Latu ry.

Jos vaikeasti ylipainoinen ei monista yrityksistä huolimatta onnistu laihduttamaan, lihavuusleikkaus saattaa olla ratkaisu. Leikkaukseen haluavan on täytettävä tietyt vaatimukset. Omalääkäri Risto Laitila kertoo, mitkä kriteerit ovat, miten leikkaus tehdään ja miten paino putoaa leikkauksen jälkeen. 

Katso myös aiemmat videosarjan osat:

Riston vastaanotolla: Näin eroon turvotuksesta ja vatsakivuista

Riston vastaanotolla: Diabetes voi iskeä salakavalasti – pidä silmällä näitä oireita

Riston vastaanotolla: Mies ramppaa jatkuvasti vessassa – tästä on kyse

Riston vastaanotolla: Onko kuorsaus vaaran merkki? Tästä tunnistat uniapnean

Kaikki Riston vastaanotolla -videosarjan jaksot löydät täältä!

Pilkettä silmiin, rusotusta poskille ja pikkuisen muutakin, niin olet valmis kauniina juhlaan

1. Keskity tärkeimpiin

Keskity ihon tasoittamiseen, kasvojen muotoiluun, hehkeyttämiseen, luomiväriin ja huulten huolelliseen meikkaamiseen.

2. Iho kauniiksi

Huolehdi ensin ihon hyvästä pohjustuksesta. Levitä ihotyypillesi sopiva kosteusvoide ja anna sen imeytyä ennen kuin levität meikin.

Jos tiedossa on koko päivän kestävä juhla, meikkivoiteen alle voi levittää meikinpohjustusvoiteen. Se tasoittaa ihoa, tuo hehkeyttä ja pitää muun meikin paikoillaan pidempään. Jos ihosi on rasvoittuva, valitse pohjustustuote, joka pitää ihon mattapintaisena. Kuivaihoisen kannattaa valita valoa heijastava, kuultoa kasvoille tuova pohjustusvoide.

Valitse meikkivoide, joka sisältää maltillisesti valoa heijastavia pigmenttejä. Ne saavat ihon värin ja pinnan näyttämään tasaisemmalta ja hehkeältä.

Levitä meikkivoide kasvojen keskeltä reunoille päin. Laita voidetta silmänalusille toinen kerros, jos ne ovat kovin tummat. Silmänalusten häivyttämiseen voit käyttää myös peitevoidetta.

Jos tarpeen, kiinnitä meikki irtopuuterilla. Käytä puuteria vain aavistus, jottei se korosta ryppyjä. Toinen vaihtoehto on meikinkiinnityssuihke, joita löytyy nykyisin monelta merkiltä.

3. Väriä kasvoille

Muotoile kasvoja aurinkopuuterilla, jos ne kaipaavat kaventamista ja kaksoisleuan häivyttämistä. Sipaise aurinkopuuteria pullealla siveltimellä poskiluun ja leuan alle sekä hiusrajaan.

Terveen näköisen rusotuksen loihdit kasvoille roosan tai aprikoosin värisellä poskipunalla. Jos kasvot punoittavat helposti, voit jättää poskipunan pois.

4. Pilkettä silmiin

Etenkin rasvoittuvat luomet on hyvä pohjustaa ennen luomivärin levittämistä. Suoraan iholle levitetty luomiväri karkaa helposti luomivakoon päivän kuluessa. Luomet voi pohjustaa silmämeikinpohjustusvoiteella tai juoksevalla peitevoiteella. Puuteroi luomet pohjustuksen jälkeen irtopuuterilla tai ihosi sävyisellä luomivärillä – se kiinnittää pohjustustuotteen ja tekee luomivärin häivytyksestä helpompaa.

Pilkettä silmiin saat kätevästi usean luomivärin sisältävästä luomiväripaletista, sillä niiden värisävyt on mietitty toisiinsa sopiviksi. Paletista löytyy yleensä tummempi väri luomivaon varjostukseen, vaaleampi häivytykseen ja kirkkaampi muotiväri antamaan pilkettä joko liikkuvalle luomelle tai keventämään tummaa rajausta.

Ripsiväri antaa syvyyttä katseeseen.

Muista meikata myös kulmat! Se tuo ryhtiä koko kasvoille. Valitse kulmakynä, sopivan sävyinen luomiväri tai kulmavaha.

5. Punaa huulet

Viimeistele meikki huolellisesti punatuilla huulilla. Taputtele huulille ja niiden ympärille ensin huultenpohjustusainetta ja rajaa huulet. Näin puna pysyy huulilla, eikä lähde leviämään huulijuonteisiin. Levitä huulipuna huolellisesti siveltimellä. Pitkäkestoinen, satiininhohtoinen puna on hyvä valinta aikuiselle juhlijalle.

Terveydenhoitaja, erityistason seksuaaliterapeutti Sari Mäki listaa kuusi syytä harrastaa seksiä, tuota terveyttä vahvistavaa puuhaa.

Seksi vaikuttaa positiivisesti sydänterveyteen, varsinkin miesten, seksologi Sari Mäki kertoo. Säännöllisesti koetut orgasmit vahvistavat sydäntä.

– Miesten kuolleisuusriski pienenee, jos he saavat viikoittain kaksi orgasmia.

Sari Mäki on ET:stäkin tuttu asiantuntija, joka puhuu mielellään myös nautinnosta ilman yhdyntää.

Yhdyntä ei nimittäin riitä aina nautinnon antajaksi. Esimerkiksi naisen sukuelimistä klitoris on herkin, ja suurin osa naisista saa orgasmin juuri sen hyväilyn kautta. 

– Orgasmin voimaa ei pidä kiistää, vaikka seksi on kivaa ilmankin.  Tärkeää on olla kokeilunhaluinen.

Enemmän orgasmeja, vähemmän kuolleita:
Näin seksi vaikuttaa terveyteen

  1. Miesten kuolleisuusriski vähenee, jos he saavat kaksi orgasmia viikossa.
  2. Seksuaalinen pidättyvyys lisää naisten sydäntautiriskiä.
  3. Orgasmit lievittävät kuukautiskipuja.
  4. Orgasmi lieventää stressiä.
  5. Seksi pienentää syöpäriskiä.
  6. Seksi helpottaa naisten vaihdevuosioireita. 

Lähde: Seksologi Sari Mäki