Miksi nukkuminen on joskus niin vaikeaa? Samassa sängyssä koisii yhtenä yönä todella huonosti, toisena hyvin.

Ei ole huolia, huone on tuuletettu mutta silti uni ei tule. Tai se tulee ja menee.
Yöllisen pakkomakuun sijaan kannattaa miettiä, josko vaikka puuhaisi jotain. Parin tunnin unettomuuden voi selittää tekemällä käsitöitä, esivalmistelemalla seuraavan päivän ruokaa tai vaikka katsomalla elokuva. Eläkeläinen voi nukkua milloin vain.

Pika-gallup ajoittaisista uniongelmista kärsiville paljastaa monta hyvää unikokemusta ja -paikkaa. Useimmiten nautinnollinen päivätorkkuilu onnistuu kaikilta. Kai niissä on jotain kielletyn hedelmän makua, silloin uni maistuu parhaimmalta. Samoin kesämökin unilystejä kehuvat lähes kaikki: aitta, vene, kuistin sohva ja puutarhakeinu ovat mainioita paikkoja.

Punkku ja tylsä kirja

Mirja, 62, kehuu nukahtavansa mökillä riippukeinussa tuulen huminassa hetkessä makeisiin tunnin parin päiväuniin. Hän on keksinyt kotonakin konsteja houkutella unta.

 – Kun herään suden hetkellä kello 02–03, nousen ylös, keitän aamukahvit ja luen Hesarin, jos se on tullut. Sen jälkeen menen takaisin sänkyyn ja uni maittaa taas. Jos omassa sängyssä ei uni tule, siirryn olohuoneen sohvalle tyynyni ja peittoni kanssa. Usein uni tulee siinä paremmin.

Kirsti, 59, ei edes muista, koska olisi nukkunut tosi makeasti ja yhtäjaksoisesti illasta aamuun.

– Kaikki keinot on kokeiltu, mutta paras apu on nukahtamislääke, joskus toimii lasi punkkua ja huono kirja.

Ville, 63, tavoittaa höyhensaaret parhaiten viileässä, pimeässä hirsiaitassa pihan perällä puiden siimeksessä. Omakotitaloasukkaiden kannattaisi panostaa pihamökkinukkumiseen!

– Ulkona tehty ruumiillinen työ, sauna, uinti ja pari kaljaa on tehokasta unilääkettä. Samoin rakastelu, jos joku vielä muistaa mitä se on... Oppaista voi toki tarkistaa, Ville nauraa.

Piikkimatto ja telkkari

Helena, 52, on aina ollut huono nukkuja. Viime aikoina on apu löytynyt piikkimatosta. Hän laittaa sen nukkumaan mennessään patjan päälle. Piikitys rentouttaa ja hän nukahtaa.

– Jossain vaiheessa herään ja otan sen pois, mutta uni jatkuu. Jos menen nukkumaan ilman piikkimattoa, otan sen herätessäni yöllä ja rentoudun taas. Kannattaa kokeilla.

Helenan mies Tapio, 55, arvostaa eniten unta, johon vajoaa telkkaria katsellessa tai kirjaa lukiessa. Hän kokee sen täydellisen rentona ja voi jatkaa unia sohvalla aamuun asti. Usein telkkarin mökä häiritsee kumppania, mutta yksin asujien kannattaa kokeilla.

Unet keskiyön auringossa

Miten joku paikka ja sen unikarma voikin jäädä unohtumattomasti mieleen. Liisa, 53, vietti viikon Pykeijan kylässä Pohjois-Norjassa kotimajoituksessa leskirouvan yläkerrassa.

– Keskiyön aurinko paistoi enkä sulkenut verhoja lainkaan. Mutta nukahdin niin yö- kuin päiväunille kuin tukki heti, kun laitoin silmäni kiinni. Se oli uskomatonta. Ehkä meri-ilma vaikutti myös asiaan.

 Pirjo, 65, nukahtaa hyvin liikkeessä, autossa ja veneessä.

– Unettomina hetkinä, kun en voi sytyttää valoja mieheni takia, kuvittelen tarinoita ja osaan suggeroida itseni mielessäni keinuvaan liikkeeseen. Uni tulee.

– Myös viileän ja lämpimän yhdistelmä takaa hyvät unet: huoneessa saa olla jopa hieman kylmä ilma, mutta peiton täytyy olla painava ja lämmin. Oma tyyny, jossa on ”minun muotoni” on supertärkeä. Kotimaassa kuljetan tyynyäni aina mukana.

Haastateltavien nimet on vaihdettu.

Sauvakävely on tuttu laji jo 1,5 miljoonalle suomalaiselle. Laji sopii niin kestävyysharjoitteluksi kuin tueksi painonhallintaan.

Kynnys sauvakävelyn aloittamiseen on matala: laji sopii hyvin myös ylipainoisille sekä aiemmin vähän liikkuneille.

Välineiksi tarvitaan vain kävelysauvat ja mukavat kengät. Sauvakävellä voi ympäri vuoden ja harrastamaan voi lähteä kotiovelta.

Hyvässä seurassa kauniissa luonnossa sauvakävely on fyysisten terveysvaikutuksien lisäksi myös psyykkisesti arvokas liikuntamuoto.

Sauvakävely oikein suoritettuna on tehokkaampaa kuin kävely:

  • hapenkulutus nousee enemmän
  • syke nousee korkeammalle
  • kaikki lihasryhmät joutuvat töihin
  • askel pitenee ja kävelyryhti paranee
  • parantaa käsien lihaskestävyyttä
  • pienentää alamäessä hieman polviniveleen kohdistuvaa kuormitusta
  • rintarangan liikkuvuus paranee
  • selän lihakset pysyvät terveempänä
  • positiivisia tuntemuksia mielialalle
  • tuntuu fyysisesti kevyemmältä kuin ko. rasitustaso

Sauvakävelyn teholukuihin vaikuttaa aina henkilön paino, pituus ja sauvojen tehokkaan käytön osaaminen, maasto sekä vauhti.

Harjoittelua voi tehostaa vaihtelevalla maastolla, nopeammalla tempolla sekä lisäpainoilla.

Sauvakävelyn tekniikka on helppo oppia. Oikealla tekniikalla hartiat pysyvät rentona, ylävartalo tekee tehokkaasti töitä ja askel rullaa hyvässä kävelyrytmissä.

Kävelyssä ylävartalon tulisi nojata hieman eteenpäin: näin selkälihasten aktivoituminen lisää selän lihastukea.

Sauvat tehostavat ylävartalon ja rintakehän vastakiertoa rangan ympäri ja aktivoivat hartioiden ja lapaluiden liikettä.

Sauvojen ansiosta lonkan oikea asento ja lonkkanivelen ojentuminen kävelyn varvastyöntövaiheessa parantuu ja lantionseudun käyttö tehostuu.

Sauvakävelyharjoitukset kannattaa aloittaa roikottamalla sauvoja rennosti alhaalla suorilla käsillä ja hakemalla kävelyrytmiä.

Kun rytmi löytyy, askeleeseen yhdistetään vastakkaisen käden sauvatyöntö taakse.

Sauvojen hihnoihin tukien sormet aukeavat kädensijoista ja ylävartalo kiertää käsiojennukseen mukaan.

Sompaa ei heitetä missään vaiheessa eteen. Etummaisen käsivarren ollessa hieman koukussa ja somman vastakkaisen jalan kanssa suunnilleen samalla tasolla, sauva osuu maahan viistosti noin 40 asteen kulmassa.

Turvallinen ja tehokas sauvakävelytekniikka:

  • jalkaterät eteenpäin
  • tehokas päkiätyöntö eli jalkaterä rullaa askeleessa
  • vartalo tiukkana, mutta hieman etukenoon, napa selkärankaan
  • katse kaukaisuuteen ja ryhdikäs olo
  • sauvat liikkuvat vartalon sivuilla - älä pidä "appelsiineja" kainalossa
  • herkkä ote sauvasta - älä purista
  • sauva osuu maahan vastakkaisen jalan kantapään taakse
  • sauvojen suunta on koko suorituksen ajan viistosti taaksepäi
  • käsi aukeaa sauvatyönnön lopuksi vartalolinjan takana
  • hartiat alhaalla, älä nosta olkapäitä
  • yläselkään tulisi saada liikettä ja pientä kiertoa

Lähde: Suomen Latu ry.

Jos vaikeasti ylipainoinen ei monista yrityksistä huolimatta onnistu laihduttamaan, lihavuusleikkaus saattaa olla ratkaisu. Leikkaukseen haluavan on täytettävä tietyt vaatimukset. Omalääkäri Risto Laitila kertoo, mitkä kriteerit ovat, miten leikkaus tehdään ja miten paino putoaa leikkauksen jälkeen. 

Katso myös aiemmat videosarjan osat:

Riston vastaanotolla: Näin eroon turvotuksesta ja vatsakivuista

Riston vastaanotolla: Diabetes voi iskeä salakavalasti – pidä silmällä näitä oireita

Riston vastaanotolla: Mies ramppaa jatkuvasti vessassa – tästä on kyse

Riston vastaanotolla: Onko kuorsaus vaaran merkki? Tästä tunnistat uniapnean

Kaikki Riston vastaanotolla -videosarjan jaksot löydät täältä!

Pilkettä silmiin, rusotusta poskille ja pikkuisen muutakin, niin olet valmis kauniina juhlaan

1. Keskity tärkeimpiin

Keskity ihon tasoittamiseen, kasvojen muotoiluun, hehkeyttämiseen, luomiväriin ja huulten huolelliseen meikkaamiseen.

2. Iho kauniiksi

Huolehdi ensin ihon hyvästä pohjustuksesta. Levitä ihotyypillesi sopiva kosteusvoide ja anna sen imeytyä ennen kuin levität meikin.

Jos tiedossa on koko päivän kestävä juhla, meikkivoiteen alle voi levittää meikinpohjustusvoiteen. Se tasoittaa ihoa, tuo hehkeyttä ja pitää muun meikin paikoillaan pidempään. Jos ihosi on rasvoittuva, valitse pohjustustuote, joka pitää ihon mattapintaisena. Kuivaihoisen kannattaa valita valoa heijastava, kuultoa kasvoille tuova pohjustusvoide.

Valitse meikkivoide, joka sisältää maltillisesti valoa heijastavia pigmenttejä. Ne saavat ihon värin ja pinnan näyttämään tasaisemmalta ja hehkeältä.

Levitä meikkivoide kasvojen keskeltä reunoille päin. Laita voidetta silmänalusille toinen kerros, jos ne ovat kovin tummat. Silmänalusten häivyttämiseen voit käyttää myös peitevoidetta.

Jos tarpeen, kiinnitä meikki irtopuuterilla. Käytä puuteria vain aavistus, jottei se korosta ryppyjä. Toinen vaihtoehto on meikinkiinnityssuihke, joita löytyy nykyisin monelta merkiltä.

3. Väriä kasvoille

Muotoile kasvoja aurinkopuuterilla, jos ne kaipaavat kaventamista ja kaksoisleuan häivyttämistä. Sipaise aurinkopuuteria pullealla siveltimellä poskiluun ja leuan alle sekä hiusrajaan.

Terveen näköisen rusotuksen loihdit kasvoille roosan tai aprikoosin värisellä poskipunalla. Jos kasvot punoittavat helposti, voit jättää poskipunan pois.

4. Pilkettä silmiin

Etenkin rasvoittuvat luomet on hyvä pohjustaa ennen luomivärin levittämistä. Suoraan iholle levitetty luomiväri karkaa helposti luomivakoon päivän kuluessa. Luomet voi pohjustaa silmämeikinpohjustusvoiteella tai juoksevalla peitevoiteella. Puuteroi luomet pohjustuksen jälkeen irtopuuterilla tai ihosi sävyisellä luomivärillä – se kiinnittää pohjustustuotteen ja tekee luomivärin häivytyksestä helpompaa.

Pilkettä silmiin saat kätevästi usean luomivärin sisältävästä luomiväripaletista, sillä niiden värisävyt on mietitty toisiinsa sopiviksi. Paletista löytyy yleensä tummempi väri luomivaon varjostukseen, vaaleampi häivytykseen ja kirkkaampi muotiväri antamaan pilkettä joko liikkuvalle luomelle tai keventämään tummaa rajausta.

Ripsiväri antaa syvyyttä katseeseen.

Muista meikata myös kulmat! Se tuo ryhtiä koko kasvoille. Valitse kulmakynä, sopivan sävyinen luomiväri tai kulmavaha.

5. Punaa huulet

Viimeistele meikki huolellisesti punatuilla huulilla. Taputtele huulille ja niiden ympärille ensin huultenpohjustusainetta ja rajaa huulet. Näin puna pysyy huulilla, eikä lähde leviämään huulijuonteisiin. Levitä huulipuna huolellisesti siveltimellä. Pitkäkestoinen, satiininhohtoinen puna on hyvä valinta aikuiselle juhlijalle.

Terveydenhoitaja, erityistason seksuaaliterapeutti Sari Mäki listaa kuusi syytä harrastaa seksiä, tuota terveyttä vahvistavaa puuhaa.

Seksi vaikuttaa positiivisesti sydänterveyteen, varsinkin miesten, seksologi Sari Mäki kertoo. Säännöllisesti koetut orgasmit vahvistavat sydäntä.

– Miesten kuolleisuusriski pienenee, jos he saavat viikoittain kaksi orgasmia.

Sari Mäki on ET:stäkin tuttu asiantuntija, joka puhuu mielellään myös nautinnosta ilman yhdyntää.

Yhdyntä ei nimittäin riitä aina nautinnon antajaksi. Esimerkiksi naisen sukuelimistä klitoris on herkin, ja suurin osa naisista saa orgasmin juuri sen hyväilyn kautta. 

– Orgasmin voimaa ei pidä kiistää, vaikka seksi on kivaa ilmankin.  Tärkeää on olla kokeilunhaluinen.

Enemmän orgasmeja, vähemmän kuolleita:
Näin seksi vaikuttaa terveyteen

  1. Miesten kuolleisuusriski vähenee, jos he saavat kaksi orgasmia viikossa.
  2. Seksuaalinen pidättyvyys lisää naisten sydäntautiriskiä.
  3. Orgasmit lievittävät kuukautiskipuja.
  4. Orgasmi lieventää stressiä.
  5. Seksi pienentää syöpäriskiä.
  6. Seksi helpottaa naisten vaihdevuosioireita. 

Lähde: Seksologi Sari Mäki