Juhani Salomaa oppi kiitämään pikaluistimilla jo nuorena ja taitaa lajin yhä. Parasta siinä on kunnossa pysyminen ja tutut kaverit.

Stadin kundi Juhani Salomaa sitoi ensimmäiset pikaluistimet jalkaansa 1950-luvun alussa.

– Siihen aikaan oli hyvä, jos pystyi hankkimaan luistimet jostain. Sain ostaa mestariluistelija Matti Hambergin vanhat skrinnarit. Olin tosi ylpeä niistä.

Innostus on kantanut läpi elämän ja vieläpä samassa seurassa, 1928 perustetussa Helsingin Työväen Luistelijoissa HTL:ssä.

– En pidä voittamista tärkeänä. Pitää tuntea itsensä. Minua on kiinnostanut vain olla mukana.

Lue myös: Talviliikuntakausi on avattu

Harjoitteluun kuuluvat spurtit, sillä Juhani on lyhyiden matkojen mies.

Jos treeneissä ei tunnu hyvältä, hidastetaan. Tyyli pidetään yllä.

– Tunnin treeneissä teemme monta kovaa vetoa. Olen keulamiehenä ja antamastani merkistä lähdetään. Jos ei tunnu hyvältä, hidastetaan. Tyyli pidetään yllä.

Batman tekojäällä

Oulunkylän tekojääradalla Juhanista kuoriutuu sporttinen hahmo. Vanhat luistelutrikoot istuvat päällä kuin toinen iho.

– Kun vedän nämä kotona ylleni, saan kuulla vitsailua Batmanista, hän naurahtaa.

Sitten repusta nousevat vanhat Viking-pikakiiturit.

– Näissä on kiinteät terät. Nykyluistimet ovat klaps-mallia. Niissä terä aukeaa potkuvaiheessa kantapäästä, jolloin se pysyy kiinni jäässä pidempään. Kun klapsit tulivat 1990-luvun lopulla, kaikki ennätykset menivät uusiksi.

Jotain

 

kertoo vanhan liiton meiningistä, ettei Juhania häiritse takamuksen kastuminen, kun hän istahtaa lumiselle penkille nauhoja sitomaan. Mitä nyt laittaa hanskat alleen.

Jäällä Juhani näyttää lähtöasennon niin kiinteäteräisille kuin klaps-luistimille. Itse hän on pitäytynyt perinteisessä tyylissä.

– Klapsit ostan sitten, kun ikätoverit painelevat ohi, hän virnistää.

Katso video Saimaan luonnonjäiltä

Vakaasti ja keskittyneesti mies liu’uttelee perinteisilläkin. Potku ja käden heilautus näyttävät kuin pumppaavan häntä vauhtiin. Katse on suunnattuna suoraan eteen.

Kaarteissa on oma tekniikkansa.

– Oikealla jalalla sisään, oikealla ulos. Tempoa pitää kiihdyttää, jotta pääsee riittävän kovaa ulos. Nämä ovat perussääntöjä.

Oulunkylän erottamattomat

Juhanin puhe siirtyy usein kavereihin, joiden kanssa hän on treenannut viisikymmenluvulta. Siihen aikaan käytiin Brahen kentällä Kalliossa ja Eläintarhassa eli Brahiksessa ja Eltsussa.

Seuraavaksi HTL:n toiminta siirtyi Pirkkolaan ja lopulta Oulunkylään, kun tekojää valmistui 1970-luvun lopussa.

Pertti Venhola (vas.), Eero Aarnio ja Juhani Salomaa.

Pitkään yhdessä pysynyt porukka on Juhanille tärkeintä harrastuksessa.

Pertti Venhola, Leo Mayer, Eero Aarnio, Juhani Palko, hän luettelee.

Vielä on mainittava legendaarinen Kaija Mustonen, joka on aktiivisesti mukana toiminnassa.

– Funtsi, Grenoblen olympiavoittaja asettelemassa nappuloita radalle. Meidän sukupolvi ei ole tottunut tulemaan valmiille.

Kumppanukset kokoontuvat Oulunkylän jäälle lähes joka päivä.

– Luisteleminen pitää yllä kondista ja nupin kasassa. En tee itselleni kiirettä, harrastukset ovat etusijalla. Käyn myös uimassa ja nyrkkeilemässä. Nyrkkeily tuo ketteryyttä, Juhani sanoo ja näyttää malliksi nopean iskusarjan.

Urheileminen tarjoaa yhteisöllisyyttä ja rytmiä eläkepäiviin. Juhani ei aio seisahtua paikoilleen.

– On hyvä, kun on koko ajan mieluisaa menoa. Nyt käyn kotona syömässä ja palaan sitten takaisin treeneihin.

Tiesitkö: Näin liikut oikein

 

Juhani Salomaa

Syntynyt 24.9.1941.
Asuu Helsingissä.
Eläkkeellä offset-painajan töistä.
Helsingin Työväen Luistelijoiden pitkäaikainen jäsen.
Harrastaa myös uintia ja kuntonyrkkeilyä.

Kysely

Löytyykö kaapistasi luistimet?

Ei
Ei
80.0%
Kyllä
Kyllä
20.0%
Ääniä yhteensä: 5

Kotijumppa on helppoa, tehokasta ja ilmaista. Nämä liikkeet vahvistavat koko kehoa. Jumppaliikkeet laati liikuntatieteiden maisteri Eija Holmala. 

Tee jumppa kuntopiirinä eli siirry jokaisen liikkeen jälkeen ilman taukoa seuraavaan. Tee kutakin liikettä aluksi 10-15 kertaa ja kaksi kierrosta.

Kun lihaskuntosi kehittyy, lisää toistoja. Voit pyrkiä tekemään niin monta toistoa kuin jaksat ja lisätä kierrosten määrän 3–4:ään. 

1. 

Seiso jalat hartioiden levyisessä haara-asennossa. Astu oikealla jalalla pitkä askel taakse, pudota polvi lähelle lattiaa. Pidä vasen jalka 90 asteen kulmassa. Vie samalla kädet koukkuun ja purista sormet nyrkkiin. Pidä hetki ja ponnista pakaraa käyttäen takaisin alkuasentoon. Aloita sama liike toisella jalalla. 

Muista! Pidä etummainen polvi kantapään yläpuolella ja pidä takimmainen polvi, lantio ja hartia samassa linjassa. Selkä on ryhdikäs ja vatsa tiukka.
Vaikutusalue: Reidet, pakarat ja hauis 

2.  

Käy konttausasentoon, kädet ja polvet lantion leveydellä. Ojenna vasen käsi ja oikea jalka pitkiksi, pidä hetki ja laske alas. Tee sama toiselle puolelle.

Muista! Pidä keskivartalo tiukkana. 
Vaikutusalue: Selkä- ja pakaralihakset

3. 

Käy polvillesi etunojaan, kädet hartioiden leveydellä olkapäiden kohdalla. Koukista kädet, kunnes rinta hipaisee alustaa. Pidä hetki ja punnerra ylös ojentaen kädet.

Muista! Pidä selkä suorana ja vartalo tiukkana koko suorituksen ajan.
Vaikutusalue:  Rintalihakset ja käden ojentajat, myös keskivartalon lihakset. 

4. 

Asetu selinmakuulle ja koukista jalat vatsan päälle. Tue käsillä niskaa. Hengitä ulos, kierrä ylävartaloa niin että vasen kyynärpää kohtaa oikean polven ja ojenna samalla vasen jalka suoraksi. Pidä hetki ja palaa sisäänhengityksellä alkuasentoon. Tee sama toiselle puolelle.

Muista: Pidä ristiselkä lattiassa ja yritä aktivoida uloshengityksellä myös syvät vatsalihakset
Vaikutusalue: Vinot ja syvät vatsalihakset.

5. 

Asetu selällesi. Pidä jalat hieman koukussa vatsan päällä ja kädet sivulla vaakatasossa, kämmenet alaspäin. Vie koukussa olevia jalkoja rauhallisesti sisäänhengityksellä vasemmalle ja uloshengityksellä vedä jalat takaisin keskelle. Tee sama toiselle puolelle.

Muista! Kun kierrät jalkoja sivulle, käännä pää vastakkaiseen suuntaan.
Vaikutusalue: Vinot ja syvät vatsalihakset.

Vanhemmiten lääkityksiltä ei voi välttyä, ja tiettyjen lääkkeiden sivuvaikutuksena voi olla haluttomuutta tai erektiohäiriöitä.

Monet niin fyysisten kuin psyykkisten sairauksien hoidossa käytettävät lääkkeet aiheuttavat tai vahvistavat seksuaalisia toimintahäiriöitä.

– Tavallisimmin lääkkeet aiheuttavat seksuaalisen halun, kiihottumisen ja orgasmin häiriöitä sekä miesten erektiohäiriöitä. Miesten erektiohäiriöistä noin yksi kymmenestä johtuu yleensä lääkkeistä. Toki pitää muistaa se, että lääkitys voi myös tuoda helpotusta seksuaaliongelmiin, sanoo erityistason seksuaaliterapeutti RFSU Sari Mäki.

Betasalpaajat ja haluttomuus

Psyykenlääkkeiden tavallisimpia haittavaikutuksia on seksuaalinen haluttomuus. Masennus itsessäänkin myös vähentää seksuaalista halukkuutta, ja lääkitys voi tuoda helpotustakin tilanteeseen.

Muita ongelmia voivat olla seksuaalisen kiihottumisen ja laukeamisen ongelmat. Verenpainelääkkeistä beetasalpaajat ja osa nesteenpoistolääkkeistä voivat aiheuttaa haluttomuutta ja erektiovaikeuksia.

Mikä sitten neuvoksi, jos lääkkeitä on kuitenkin syötävä?

– Hyvä hoitotasapaino ja omatoiminen terveydestä huolehtiminen voi tuoda helpotusta lääkityksiin ja terveyteen, jolloin myös seksuaaliongelmat helpottuvat. Terveelliset elämäntavat eli painonhallinta, liikunta, terveellinen ravitsemus, kovien eläinrasvojen välttäminen ja suolan vähentäminen parantavat myös seksuaaliterveyttä, Sari Mäki korostaa.

Erektio-ongelmaan on lääkkeitä

Lääkityksiä ei pidä itsenäisesti vähentää tai lopettaa. Lääkärin kanssa on hyvä puhua seksuaaliongelmista, niin voidaan miettiä, onko lääkitystä mahdollista muuttaa. Jos lääkitys aiheuttaa erektio-ongelmia, siihen on hyviä lääkkeellisiä hoitoja.

Hyvä parisuhde ja avoin keskustelu kumppanin kanssa ovat myös avain parempaan seksuaaliterveyteen. Asiasta kannattaa siis puhua asiasta kumppanin kanssa.

Onko jossain outo kyhmy? Onko paino pudonnut ilman syytä? Moni miettii, voivatko oireet merkitä syöpää. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila kertoo, mitkä ovat sellaisia merkkejä, joiden ilmaannuttua on syytä käydä lääkärillä. 

Helsinkiläisnainen Raili Wallenius, 76, pääsi eroon diabeteksesta ruokavaliota muuttamalla ja sauvakävelemällä.

”Pistin ruokavalioni kokonaan uusiksi viisi vuotta sitten, kun sain kuulla sairastavani diabetesta. En halunnut syödä lääkkeitä, joten ryhdyin sauvakävelemään ja syömään terveellisesti.

Aiemmin olin syönyt ihan mitä vain. Kun lapset olivat pieniä, söin heiltä yli jääneet ruoat. Tykkäsin myös kahvileivistä, kuten pullasta ja berliininmunkeista. Miehen kuoleman jälkeen 15 vuotta sitten söin kahvileipää suruuni entistä enemmän.

Omakotitalon pihalla tuli myös usein grillattua makkaraa. Kun tein ruokavaliomuutoksen, juuri makkarahyllyn ohi käveleminen teki tiukkaa. Nykyään menen liukkaasti ohi enkä ajattele koko makkaraa.

Makkaran lisäksi jätin pois kahvileivät, perunan ja riisin. Leipää syön nykyään vähän, ja sekin vähä on ruista.

Syön paljon kaalia, bataattia, porkkanoita, lanttua ja varsiselleriä sekä kalaa. Keitän myös raparperi-puolukkasoppaa.

En käytä levitteitä ollenkaan, mutta syön oliivi- ja rypsiöljyä. Juustoa syön aamuisin leivän päällä taatakseni kalsiumin saannin.

Sokerin ja suolan käytön olen lopettanut melkein kokonaan. Joskus saatan syödä korvapuustin iltapäiväkahvin kanssa.

Itsepäisyys auttaa

Aluksi otin ruokalautaseksi anopin vanhan kahvikupin asetin. Nykyään syön lasten lautaselta enkä ikinä santsaa. Minulla oli tosi iso vatsalaukku aikoinaan, mutta nyt se on kutistunut niin, etten tarvitse paljoa ruokaa.

Saatan syödä vain 2–3 kertaa päivässä, mikä on nykyisiä ruokailuohjeita vastaan. Voin tosi hyvin, joten tämä rytmi sopii minulle.

Minulta lähti toistakymmentä kiloa melkein heti, kun muutin ruokavaliotani. Vuoden päästä oli lähtenyt 20 kiloa.

Aluksi mittasin verensokeriani jopa neljä kertaa päivässä. Se oli syömisen jälkeen korkea ja liikunnan jälkeen matala. Meni pari vuotta ennen kuin arvot rupesivat pysymään tasaisena. Nykyään käyn kerran kuukaudessa apteekissa mittauttamassa verensokerini, ja se on yleensä vähän alle viiden.

Tämä on ollut elämänmuutos eikä mikään laihdutuskuuri.

"Itsepäisyyteni on auttanut minua pysymään terveellisessä ruokavaliossa."

Olen päättänyt, että minähän en lipsu, enkä ole lipsunut.

Jos lipsuisin, sokeriarvoni nousisivat heti. En minä sitä halua, koska ihmisen on helpompi olla terve kuin sairas.

Helpon ja terveellisen ruoan saa, kun heittää wokkipannulle vähän öljyä, lehtikaalia, kirsikkatomaattia, paprikaa ja sipulia. Sitten lisätään mausteita ja rikottuja ohrasuurimoita, jotka imevät nesteen itseensä.

Elämänmuutokseeni kuului myös liikunnan aloittaminen. Ryhdyin sauvakävelemään. Ensin en jaksanut kulkea kuin muutama sata metriä, mutta nykyään kävelen joka aamu neljä–viisi tuntia.

Olen laihtunut yhteensä 52 kiloa. Nyt ei enää väsytä eikä ole hengenahdistusta. Mielikin on tosi virkeä.”