Naturismi muutti Osmo Heinosen suhtautumista naisten ulkonäköön.

– Olin naturistirannalla ensimmäisen kerran kymmenen vuotta sitten Pärnussa. Sen enempää miettimättä heitin uikkarit pois. Merituulen hyväillessä ihoani tajusin, että tätä olen aina halunnut, kertoo Osmo Heinonen.

– Ensin panttasin asiaa vaimoltani, mutta kyllähän hän näki, että minulla oli jotain mielessäni. Kun vähän häpeillen kerroin olleeni alasti rannalla, hän ei ihmetellyt lainkaan, vaan piti alastomana olemista täysin luonnollisena.

"Aluksi en harrastuksestani juuri kertonut."

– Olin silloin vielä työelämässä ja aika vastuullisissa tehtävissä, enkä halunnut luottamuksellisten asiakassuhteiden vaarantuvan vääränlaisten mielikuvien takia.

Kun Osmo jäi eläkkeelle, hän antoi ensimmäisen haastatteluni naturismista oululaiseen sanomalehteen. Kirkkonummella asuva Osmo ajatteli, että juttu ilmestyy niin kaukana, ettei kukaan tuttu sitä näe.

– En arvannut, että artikkeli ilmestyisi kuvineen myös Turun Sanomissa. Poikani tuoreelta anopilta putosi kahvikuppi kädestä hänen nähdessään minut alasti kokosivun kuvassa.

"Naturistielämässä viehättää sosiaalisuus."

– Ihminen on helppo kohdata ihmisenä, kun emme rakenna toisistamme mielikuvia vaatteiden perusteella. Olen ollut vuosia mukana Luonnonmukaiset-naturistiyhdistyksessä. Lähes jokainen yhdistykseen tullut kiittelee mukaan tulemisen helppoutta ja on onnellinen toimivan ystäväpiirin saamisesta.

– Suhtautumiseni naisten kauneuteen on muuttunut naturismin myötä. Aiemmin arvioin pinnallisesti ”pakkausta”, nyt näen sisäinen kauneuden. Naturistitapaamisissa tajuaa, että kaikkine muhkuneimme ja helttoneimme me kaikki olemme kauniita.

Pysykologi Mikael Saarinen muistuttaa, että  alastomana kuljeskelu on esimerkiksi lapsilla hyvin luontaista.

– Kun siihen aletaan kasvatuksen ja normien kautta puuttua, suurin osa sisäistää yhteisön normit nopeasti. Osa lapsista kuitenkin reagoi riisuuntumista lisäämällä ja osa kontrolloimalla pukeutumista liikaa.

– Nudismi ja vapaus kulkea yläosattomissa ovat kulttuurisidonnaisia tapoja. Ne ovat siis tietoisia valintoja.

Suhtautuminen alastomuuteen vaihtelee: toisille se on luontainen olotila, toisille häpeällinen kokemus.

– Häpeän tunne muodostuu usein liian ankarasta, seksuaalisuutta tukahduttavasta kasvatuksesta ja tiukoista normeista. Myös murrosikä on keskeisellä sijalla: saako nuori kehon muuttuessa tukea ja hyväksyntää vai kieltoja ja moitteita, Saarinen sanoo.

Teksti on muokattu ET-lehdessa 13/2016 julkaistusta artikkelista.

Nakuilun etiketti

Alasti saa olla kaikkialla, kunhan siiten ei liity häiritsevää käytöstä. Toisten huomioiminen on naturisteille luontaista, ja alastomuutta on syytä välttää paikoissa, jossa se voi ulkopuolisia häiritä. Rannalla kietaistaan pyyhe vyötäisille, kun poiketaan kahvilassa ja alastonvaelluksille valitaan vähemmän kuljettuja reittejä.

Kuvaaminen on naturistirannoilla ja -tapahtumissa periaatteessa kiellettyä. Kännykkäkameroiden aikana kuvaamista on kuitenkin mahdotonta kontrolloida. Hyviin tapoihin kuuluu, että kuvia ei näytetä ulkopuolisille. Sama koskee naturistitapaamisia. Emme kerro keitä niissä käy.

Peflettiä kannetaan koko ajan mukana. Se heitetään pyllyn alle aina kun istutaan.

Vinkit antoi Osmo Heinonen

Sauvakävely on tuttu laji jo 1,5 miljoonalle suomalaiselle. Laji sopii niin kestävyysharjoitteluksi kuin tueksi painonhallintaan.

Kynnys sauvakävelyn aloittamiseen on matala: laji sopii hyvin myös ylipainoisille sekä aiemmin vähän liikkuneille.

Välineiksi tarvitaan vain kävelysauvat ja mukavat kengät. Sauvakävellä voi ympäri vuoden ja harrastamaan voi lähteä kotiovelta.

Hyvässä seurassa kauniissa luonnossa sauvakävely on fyysisten terveysvaikutuksien lisäksi myös psyykkisesti arvokas liikuntamuoto.

Sauvakävely oikein suoritettuna on tehokkaampaa kuin kävely:

  • hapenkulutus nousee enemmän
  • syke nousee korkeammalle
  • kaikki lihasryhmät joutuvat töihin
  • askel pitenee ja kävelyryhti paranee
  • parantaa käsien lihaskestävyyttä
  • pienentää alamäessä hieman polviniveleen kohdistuvaa kuormitusta
  • rintarangan liikkuvuus paranee
  • selän lihakset pysyvät terveempänä
  • positiivisia tuntemuksia mielialalle
  • tuntuu fyysisesti kevyemmältä kuin ko. rasitustaso

Sauvakävelyn teholukuihin vaikuttaa aina henkilön paino, pituus ja sauvojen tehokkaan käytön osaaminen, maasto sekä vauhti.

Harjoittelua voi tehostaa vaihtelevalla maastolla, nopeammalla tempolla sekä lisäpainoilla.

Sauvakävelyn tekniikka on helppo oppia. Oikealla tekniikalla hartiat pysyvät rentona, ylävartalo tekee tehokkaasti töitä ja askel rullaa hyvässä kävelyrytmissä.

Kävelyssä ylävartalon tulisi nojata hieman eteenpäin: näin selkälihasten aktivoituminen lisää selän lihastukea.

Sauvat tehostavat ylävartalon ja rintakehän vastakiertoa rangan ympäri ja aktivoivat hartioiden ja lapaluiden liikettä.

Sauvojen ansiosta lonkan oikea asento ja lonkkanivelen ojentuminen kävelyn varvastyöntövaiheessa parantuu ja lantionseudun käyttö tehostuu.

Sauvakävelyharjoitukset kannattaa aloittaa roikottamalla sauvoja rennosti alhaalla suorilla käsillä ja hakemalla kävelyrytmiä.

Kun rytmi löytyy, askeleeseen yhdistetään vastakkaisen käden sauvatyöntö taakse.

Sauvojen hihnoihin tukien sormet aukeavat kädensijoista ja ylävartalo kiertää käsiojennukseen mukaan.

Sompaa ei heitetä missään vaiheessa eteen. Etummaisen käsivarren ollessa hieman koukussa ja somman vastakkaisen jalan kanssa suunnilleen samalla tasolla, sauva osuu maahan viistosti noin 40 asteen kulmassa.

Turvallinen ja tehokas sauvakävelytekniikka:

  • jalkaterät eteenpäin
  • tehokas päkiätyöntö eli jalkaterä rullaa askeleessa
  • vartalo tiukkana, mutta hieman etukenoon, napa selkärankaan
  • katse kaukaisuuteen ja ryhdikäs olo
  • sauvat liikkuvat vartalon sivuilla - älä pidä "appelsiineja" kainalossa
  • herkkä ote sauvasta - älä purista
  • sauva osuu maahan vastakkaisen jalan kantapään taakse
  • sauvojen suunta on koko suorituksen ajan viistosti taaksepäi
  • käsi aukeaa sauvatyönnön lopuksi vartalolinjan takana
  • hartiat alhaalla, älä nosta olkapäitä
  • yläselkään tulisi saada liikettä ja pientä kiertoa

Lähde: Suomen Latu ry.

Jos vaikeasti ylipainoinen ei monista yrityksistä huolimatta onnistu laihduttamaan, lihavuusleikkaus saattaa olla ratkaisu. Leikkaukseen haluavan on täytettävä tietyt vaatimukset. Omalääkäri Risto Laitila kertoo, mitkä kriteerit ovat, miten leikkaus tehdään ja miten paino putoaa leikkauksen jälkeen. 

Katso myös aiemmat videosarjan osat:

Riston vastaanotolla: Näin eroon turvotuksesta ja vatsakivuista

Riston vastaanotolla: Diabetes voi iskeä salakavalasti – pidä silmällä näitä oireita

Riston vastaanotolla: Mies ramppaa jatkuvasti vessassa – tästä on kyse

Riston vastaanotolla: Onko kuorsaus vaaran merkki? Tästä tunnistat uniapnean

Kaikki Riston vastaanotolla -videosarjan jaksot löydät täältä!

Pilkettä silmiin, rusotusta poskille ja pikkuisen muutakin, niin olet valmis kauniina juhlaan

1. Keskity tärkeimpiin

Keskity ihon tasoittamiseen, kasvojen muotoiluun, hehkeyttämiseen, luomiväriin ja huulten huolelliseen meikkaamiseen.

2. Iho kauniiksi

Huolehdi ensin ihon hyvästä pohjustuksesta. Levitä ihotyypillesi sopiva kosteusvoide ja anna sen imeytyä ennen kuin levität meikin.

Jos tiedossa on koko päivän kestävä juhla, meikkivoiteen alle voi levittää meikinpohjustusvoiteen. Se tasoittaa ihoa, tuo hehkeyttä ja pitää muun meikin paikoillaan pidempään. Jos ihosi on rasvoittuva, valitse pohjustustuote, joka pitää ihon mattapintaisena. Kuivaihoisen kannattaa valita valoa heijastava, kuultoa kasvoille tuova pohjustusvoide.

Valitse meikkivoide, joka sisältää maltillisesti valoa heijastavia pigmenttejä. Ne saavat ihon värin ja pinnan näyttämään tasaisemmalta ja hehkeältä.

Levitä meikkivoide kasvojen keskeltä reunoille päin. Laita voidetta silmänalusille toinen kerros, jos ne ovat kovin tummat. Silmänalusten häivyttämiseen voit käyttää myös peitevoidetta.

Jos tarpeen, kiinnitä meikki irtopuuterilla. Käytä puuteria vain aavistus, jottei se korosta ryppyjä. Toinen vaihtoehto on meikinkiinnityssuihke, joita löytyy nykyisin monelta merkiltä.

3. Väriä kasvoille

Muotoile kasvoja aurinkopuuterilla, jos ne kaipaavat kaventamista ja kaksoisleuan häivyttämistä. Sipaise aurinkopuuteria pullealla siveltimellä poskiluun ja leuan alle sekä hiusrajaan.

Terveen näköisen rusotuksen loihdit kasvoille roosan tai aprikoosin värisellä poskipunalla. Jos kasvot punoittavat helposti, voit jättää poskipunan pois.

4. Pilkettä silmiin

Etenkin rasvoittuvat luomet on hyvä pohjustaa ennen luomivärin levittämistä. Suoraan iholle levitetty luomiväri karkaa helposti luomivakoon päivän kuluessa. Luomet voi pohjustaa silmämeikinpohjustusvoiteella tai juoksevalla peitevoiteella. Puuteroi luomet pohjustuksen jälkeen irtopuuterilla tai ihosi sävyisellä luomivärillä – se kiinnittää pohjustustuotteen ja tekee luomivärin häivytyksestä helpompaa.

Pilkettä silmiin saat kätevästi usean luomivärin sisältävästä luomiväripaletista, sillä niiden värisävyt on mietitty toisiinsa sopiviksi. Paletista löytyy yleensä tummempi väri luomivaon varjostukseen, vaaleampi häivytykseen ja kirkkaampi muotiväri antamaan pilkettä joko liikkuvalle luomelle tai keventämään tummaa rajausta.

Ripsiväri antaa syvyyttä katseeseen.

Muista meikata myös kulmat! Se tuo ryhtiä koko kasvoille. Valitse kulmakynä, sopivan sävyinen luomiväri tai kulmavaha.

5. Punaa huulet

Viimeistele meikki huolellisesti punatuilla huulilla. Taputtele huulille ja niiden ympärille ensin huultenpohjustusainetta ja rajaa huulet. Näin puna pysyy huulilla, eikä lähde leviämään huulijuonteisiin. Levitä huulipuna huolellisesti siveltimellä. Pitkäkestoinen, satiininhohtoinen puna on hyvä valinta aikuiselle juhlijalle.

Terveydenhoitaja, erityistason seksuaaliterapeutti Sari Mäki listaa kuusi syytä harrastaa seksiä, tuota terveyttä vahvistavaa puuhaa.

Seksi vaikuttaa positiivisesti sydänterveyteen, varsinkin miesten, seksologi Sari Mäki kertoo. Säännöllisesti koetut orgasmit vahvistavat sydäntä.

– Miesten kuolleisuusriski pienenee, jos he saavat viikoittain kaksi orgasmia.

Sari Mäki on ET:stäkin tuttu asiantuntija, joka puhuu mielellään myös nautinnosta ilman yhdyntää.

Yhdyntä ei nimittäin riitä aina nautinnon antajaksi. Esimerkiksi naisen sukuelimistä klitoris on herkin, ja suurin osa naisista saa orgasmin juuri sen hyväilyn kautta. 

– Orgasmin voimaa ei pidä kiistää, vaikka seksi on kivaa ilmankin.  Tärkeää on olla kokeilunhaluinen.

Enemmän orgasmeja, vähemmän kuolleita:
Näin seksi vaikuttaa terveyteen

  1. Miesten kuolleisuusriski vähenee, jos he saavat kaksi orgasmia viikossa.
  2. Seksuaalinen pidättyvyys lisää naisten sydäntautiriskiä.
  3. Orgasmit lievittävät kuukautiskipuja.
  4. Orgasmi lieventää stressiä.
  5. Seksi pienentää syöpäriskiä.
  6. Seksi helpottaa naisten vaihdevuosioireita. 

Lähde: Seksologi Sari Mäki