Jooga parantaa ryhtiä, lisää hapenottokykyä ja rentouttaa kiristyneen rintarangan. Erityisen hyvin tämä itämainen laji sopii ikänsä istumatyötä tehneelle tai sitä tekevälle.

 

Näissä joogavinkeissä asiantuntijana toimii joogaopettaja ja fysioterapeutti ­ Kylli Kukk.

1. Mitä jooga on?

Jooga on kehon ja mielen harjoitus. On monta tapaa suhtautua siihen: Yhdelle jooga on voimistelua, toiselle hengitysharjoituksia ja kolmannelle mielen rauhoittamista. Joillekin se edustaa henkisyyttä, kuten yhteyden kokemusta universumiin tai luojaan, mutta Suomessa jooga lähtee yleensä fyysisestä näkökulmasta. Alun perin sana jooga on tarkoittanut yhteyttä sielun ja luojan välillä.

Suomessa joogatunnit keskittyvät yleensä joogaliikkeisiin eli asanoihin, jotka tehdään hengityksen avustamina. Joogaamalla voi parantaa kokonaisvaltaisesti terveyttään: se muun muassa notkistaa, voitelee nivelet, hoitaa selkää, poistaa stressiä, helpottaa univaikeuksia ja parantaa ruuansulatusta.

Kävellessä, pyöräillessä tai kuntosalilla vartaloon ei tule taivutuksia eikä pyörityksiä, koska selkä pysyy suorana. Joogassa liikutellaan monipuolisesti selkärankaa, mikä heijastuu heti lihaksiin ja muuhun elimistöön. Koko keho saa liikettä monipuolisesti, minkä vuoksi jooga parantaa myös ketteryyttä ja tasapainoa.

2. Miksi hengitys on tärkeää joogassa?

Yksinkertaistettuna voisi sanoa, että joogan erottaa tavallisesta jumpasta hengitys. Joogassa liikkeet tehdään siten, että samalla keskitytään hengittämään rauhallisesti nenän kautta.

Ihmiset hengittävät nykyään pinnallisesti ja kiihkeästi. Silloin hengityksen rytmi antaa aivoille ja hermostolle viestin, että ihminen on stressissä. Se puolestaan ruokkii stressiä. Myös kireät housut ja muut vaatteet estävät hengittämästä syvästi.

Pintahengitystilasta pääsee pois joogassa, jossa opetellaan hengittämään syvään ja rauhallisesti. Sisään ja uloshengityksen välissä on aina pieni tauko. Hengityksen laatu paranee ja syvenee, mikä rauhoittaa mieltä.

Jos mieli käy oikein ylikierroksilla, joogan hengitysrytmi voi aluksi tuntua vaikealta. Myös kireät lihakset voivat alussa haitata hengittämistä.

3. Kenelle jooga sopii?

Jooga sopii aivan kaikille. Ei haittaa, vaikka keho on kankea, jos mieli ja sydän ovat notkeita ja avoimia. Kankeus katoaa joogassa hiljalleen.

Joogan voi aloittaa missä iässä tahansa. Jos keho asettaa rajoituksia, opettaja antaa liikkeille vaihtoehtoja.

Jos ei esimerkiksi pysty istumaan lattialla, voi istua tuolilla tai käyttää tyynyjä hyväkseen.

Jooga on oiva laji myös kuntoutukseen, koska liike on lääkettä.

Erityisen hyvin jooga sopii stressaantuneille. Rauhallinen hengitys lievittää stressiä, ja joillakin tunneilla tehdään lisäksi rentouttavia mielikuvaharjoituksia, kuten visualisoidaan itsensä makaamaan lämpimälle rantakalliolle.

4. Mikä joogalaji sopii juuri minulle?

Joogassa on monia eri suuntauksia hyvin fyysisistä tunneista lempeisiin venyttelytunteihin. Helpoimmasta päästä ovat yleensä hatha- ja yin-jooga, ja monessa paikassa järjestetään seniorijoogaa.

Kannattaa tiedustella joogaohjaajalta tai -koululta, mikä tunti sopii aloittelijalle. On myös hyvä kokeilla rohkeasti eri vaihtoehtoja. Jos ei pidä tunnista, voi aivan hyvin lähteä kesken pois. Jokaiselle löytyy varmasti sopiva laji ja ohjaaja.

Suomen Joogaliitto kouluttaa lempeitä, nivel- ja selkäystävällisiä joogaohjaajia. Myös Joogayhdistys tarjoaa aloittelijoille ja senioreille sopivia tunteja ympäri Suomen.

5. Voiko selkävaivoista tai muista ­sairauksista kärsivä joogata?

Kyllä voi. On kuitenkin tärkeää kertoa ohjaajalle vaivoista, jotta tämä voi antaa vaihtoehtoisia liikkeitä. Esimerkiksi välilevyn pullistumasta kärsivälle eivät sovi tietyt selkäliikkeet, eikä verenpainetautisen ole hyvä olla pitkään pää alaspäin. Myös tekonivelestä on hyvä kertoa ohjaajalle.

Viime talvena julkaistun laajan tutkimuskatsauksen mukaan jooga vaikuttaa myönteisesti sydänsairauksien riskitekijöihin kuten ylipainoon, verenpaineeseen ja rasva-arvoihin. Joogaharrastuksesta hyötyvät myös sellaiset henkilöt, joilla on jo sydänsairaus ja siihen säännöllinen lääkitys.

Joogassa ei pakoteta kehoa mihinkään, vaan tunneilla edetään pikkuhiljaa ja lempeästi. Itseä ei myöskään vertailla toisiin.

6. Onko jooga uskonnollista?

On ja ei. Jooga ei oman määritelmänsä mukaan ole uskonto, mutta joogan juuret ovat muinaisintialaisissa filosofioissa. Suomessa suurin osa joogatunneista on voimistelua ja venyttelyä sekä hengitykseen keskittymistä ilman uskonnollista näkemystä.

Henkisempää harjoitusta voi kokeilla esimerkiksi sahaja-joogan parissa. Se on meditaatiotekniikka, jonka taustalla vaikuttava uskonto on hindulaisuus.

7. Mitä vaikutuksia joogalla on aineenvaihduntaan ja painoon?

Aineenvaihdunta kiihtyy, koska joogassa liikutellaan kehoa niin, että verenkierto, imunestekierto ja ruuansulatus tehostuvat. Joogasta on hyötyä myös painonhallinassa.

Yhdysvaltalaistutkimuksessa havaittiin, että säännöllinen joogaaminen helpottaa tavoitepainossa pysymistä ja hidastaa lihomista.

Hyvin pehmeilläkin joogalajeilla voi olla vaikutusta painoon. Niistä saa mielenrauhaa, joka parantaa elintapoja. Harvan tekee mieli esimerkiksi roskaruokaa joogatunnin jälkeen.

8. Riittääkö jooga ainoaksi liikuntalajiksi?

Osa joogalajeista on hyvin fyysisiä ja niissä tehdään monipuolisesti lihaksia rasittavia liikkeitä. Sellaisia ovat esimerkiksi kundaliini- ja astangajooga. Näiden lajien harrastajat eivät välttämättä tarvitse muuta liikuntaa.

Yksi rauhallinen joogatunti viikossa ei kuitenkaan riitä kunnon ylläpitäjäksi. Sen rinnalle seniorille sopivat esimerkiksi tanssi, lenkkeily ja kuntosali. Kotona voi tehdä myös voimaharjoituksia, kuten tuolilta nousuja. Monella ikäihmisellä on kuluneet nivelet, ja ne tarvitsevat ympärilleen vahvoja lihaksia.

 

Jos vaikeasti ylipainoinen ei monista yrityksistä huolimatta onnistu laihduttamaan, lihavuusleikkaus saattaa olla ratkaisu. Leikkaukseen haluavan on täytettävä tietyt vaatimukset. Omalääkäri Risto Laitila kertoo, mitkä kriteerit ovat, miten leikkaus tehdään ja miten paino putoaa leikkauksen jälkeen. 

Katso myös aiemmat videosarjan osat:

Riston vastaanotolla: Näin eroon turvotuksesta ja vatsakivuista

Riston vastaanotolla: Diabetes voi iskeä salakavalasti – pidä silmällä näitä oireita

Riston vastaanotolla: Mies ramppaa jatkuvasti vessassa – tästä on kyse

Riston vastaanotolla: Onko kuorsaus vaaran merkki? Tästä tunnistat uniapnean

Kaikki Riston vastaanotolla -videosarjan jaksot löydät täältä!

Pilkettä silmiin, rusotusta poskille ja pikkuisen muutakin, niin olet valmis kauniina juhlaan

1. Keskity tärkeimpiin

Keskity ihon tasoittamiseen, kasvojen muotoiluun, hehkeyttämiseen, luomiväriin ja huulten huolelliseen meikkaamiseen.

2. Iho kauniiksi

Huolehdi ensin ihon hyvästä pohjustuksesta. Levitä ihotyypillesi sopiva kosteusvoide ja anna sen imeytyä ennen kuin levität meikin.

Jos tiedossa on koko päivän kestävä juhla, meikkivoiteen alle voi levittää meikinpohjustusvoiteen. Se tasoittaa ihoa, tuo hehkeyttä ja pitää muun meikin paikoillaan pidempään. Jos ihosi on rasvoittuva, valitse pohjustustuote, joka pitää ihon mattapintaisena. Kuivaihoisen kannattaa valita valoa heijastava, kuultoa kasvoille tuova pohjustusvoide.

Valitse meikkivoide, joka sisältää maltillisesti valoa heijastavia pigmenttejä. Ne saavat ihon värin ja pinnan näyttämään tasaisemmalta ja hehkeältä.

Levitä meikkivoide kasvojen keskeltä reunoille päin. Laita voidetta silmänalusille toinen kerros, jos ne ovat kovin tummat. Silmänalusten häivyttämiseen voit käyttää myös peitevoidetta.

Jos tarpeen, kiinnitä meikki irtopuuterilla. Käytä puuteria vain aavistus, jottei se korosta ryppyjä. Toinen vaihtoehto on meikinkiinnityssuihke, joita löytyy nykyisin monelta merkiltä.

3. Väriä kasvoille

Muotoile kasvoja aurinkopuuterilla, jos ne kaipaavat kaventamista ja kaksoisleuan häivyttämistä. Sipaise aurinkopuuteria pullealla siveltimellä poskiluun ja leuan alle sekä hiusrajaan.

Terveen näköisen rusotuksen loihdit kasvoille roosan tai aprikoosin värisellä poskipunalla. Jos kasvot punoittavat helposti, voit jättää poskipunan pois.

4. Pilkettä silmiin

Etenkin rasvoittuvat luomet on hyvä pohjustaa ennen luomivärin levittämistä. Suoraan iholle levitetty luomiväri karkaa helposti luomivakoon päivän kuluessa. Luomet voi pohjustaa silmämeikinpohjustusvoiteella tai juoksevalla peitevoiteella. Puuteroi luomet pohjustuksen jälkeen irtopuuterilla tai ihosi sävyisellä luomivärillä – se kiinnittää pohjustustuotteen ja tekee luomivärin häivytyksestä helpompaa.

Pilkettä silmiin saat kätevästi usean luomivärin sisältävästä luomiväripaletista, sillä niiden värisävyt on mietitty toisiinsa sopiviksi. Paletista löytyy yleensä tummempi väri luomivaon varjostukseen, vaaleampi häivytykseen ja kirkkaampi muotiväri antamaan pilkettä joko liikkuvalle luomelle tai keventämään tummaa rajausta.

Ripsiväri antaa syvyyttä katseeseen.

Muista meikata myös kulmat! Se tuo ryhtiä koko kasvoille. Valitse kulmakynä, sopivan sävyinen luomiväri tai kulmavaha.

5. Punaa huulet

Viimeistele meikki huolellisesti punatuilla huulilla. Taputtele huulille ja niiden ympärille ensin huultenpohjustusainetta ja rajaa huulet. Näin puna pysyy huulilla, eikä lähde leviämään huulijuonteisiin. Levitä huulipuna huolellisesti siveltimellä. Pitkäkestoinen, satiininhohtoinen puna on hyvä valinta aikuiselle juhlijalle.

Terveydenhoitaja, erityistason seksuaaliterapeutti Sari Mäki listaa kuusi syytä harrastaa seksiä, tuota terveyttä vahvistavaa puuhaa.

Seksi vaikuttaa positiivisesti sydänterveyteen, varsinkin miesten, seksologi Sari Mäki kertoo. Säännöllisesti koetut orgasmit vahvistavat sydäntä.

– Miesten kuolleisuusriski pienenee, jos he saavat viikoittain kaksi orgasmia.

Sari Mäki on ET:stäkin tuttu asiantuntija, joka puhuu mielellään myös nautinnosta ilman yhdyntää.

Yhdyntä ei nimittäin riitä aina nautinnon antajaksi. Esimerkiksi naisen sukuelimistä klitoris on herkin, ja suurin osa naisista saa orgasmin juuri sen hyväilyn kautta. 

– Orgasmin voimaa ei pidä kiistää, vaikka seksi on kivaa ilmankin.  Tärkeää on olla kokeilunhaluinen.

Enemmän orgasmeja, vähemmän kuolleita:
Näin seksi vaikuttaa terveyteen

  1. Miesten kuolleisuusriski vähenee, jos he saavat kaksi orgasmia viikossa.
  2. Seksuaalinen pidättyvyys lisää naisten sydäntautiriskiä.
  3. Orgasmit lievittävät kuukautiskipuja.
  4. Orgasmi lieventää stressiä.
  5. Seksi pienentää syöpäriskiä.
  6. Seksi helpottaa naisten vaihdevuosioireita. 

Lähde: Seksologi Sari Mäki

Sitruunan raikas tuoksu virkistää mieltä ja kehoa. Nämä ihanat sitrustuotteet löydät myymälöiden kosmetiikkahyllyiltä.

Korres Basil Lemon EdC, 100 ml

Vihreä ja raikas tuoksu. Yhdistelmä tuoretta greippiä, sitruunaa, omenaa ja appelsiinia.

Hinta: 34 e
Myynnissä: Sokos, Stockmann, www.korres.fi/korresjalleenmyyjat

Christian Dior Escale à Portofino EdT, 75 ml

Tämä kuljettaa sinut Italiaan Välimeren rannoille. Tuoksussa sitruunaa, bergamottia, mantelia, appelsiinin kukkaa ja sypressia. Bellisima!

Hinta: 98 e
Myynnissä: Stockmann, Sokos, kosmetiikkamyymälät
 

Weleda Citrus 24h Roll-on deodorantti, 50 ml

Luonnollinen ja raikas sitruksen tuoksuinen deodorantti. Sopii kaikenikäisille naisille ja miehille, jotka haluavat luonnollisen deodorantin.  Alumiiniton tuote.

Hinta: 11 e
Myynnissä: Sokos, Stockmann, apteekit

Kivvi Sitruuna-huulimarmeladi, 15 ml

Huulimarmeladi sisältää huulten herkkää ihoa hoitavia öljyjä ja uutteita, kuten karitevoita, arganöljyä, kookosöljyä ja karpalouutetta. Se kosteuttaa, suojaa ja ravitsee huulia. Tuote on vegaaninen. Kivvillä on myös ihanan tuoksuinen sitruksinen vartalovoide.

Hinta: 5 e
Myynnissä: www.waku-organics.fi, puh. 0503426216

 

Rento Sitrus pesugeeli, 350 ml

Biohajoava, mieto ja pehmeästi vaahtoava pesugeeli. Sopii koko perheelle. Virkistävä ja raikas sitrushedelmien tuoksu. Mieleen tulee sitruunamehu. Sarjaan kuuluu myös pesugeeli ja ihana löylytuoksu.

Hinta:  5 e
Myynnissä: Tavaratalot

 

Lemon Juice & Glycerine kevyt käsivoide, 75 ml

Nopeasti imeytyvä ja koskeututtava voide käsille ja kynsille. Sisältää ravitsevia A- ja E-vitamiineja sekä kynsiä vahvistavaa keratiinia. Sarjaan kuuluu myös jalkavoide.

Hinta: 3 e
Myynnissä: Tavaratalot

L´Occitane Citrus Verbana Fresh Body Milk, 250 ml

Ihana sitruksinen vartalovoide, jonka tuoksu viekistää kehoa ja mieltä. Verbana-linjaan kuuluu myös mm. suihkugeeli, suolakuorinta, käsivoide ja edt tuoksu.

Hinta: 26 e
Myynnissä; L´Occitane -myymälät, Sokos, Stockmann

I love cosmetics Lemon sorbet -kylpy ja suihkusaippua, 500 ml

Täyteläinen ja todella makea sitruunan tuoksu. Mieleen tulee enemmän sitruunakakku kuin sorbetti. Myös vartalovoide ja -kuorinta saatavilla.

Hinta:  6 e
Myynnissä: Sokos, Stockmann

Il Frutteto sitruuna ja bergamotti -saippua, 250 g

Raikas, energisoiva ja luonnonmukainen palasaippua. Valmistettu korkealuokkaisista ainesosista. Saippua ei sisällä mineraaliöljyjä, parabeeneja tai eläinperäisiä ainesosia.

Hinta: 7 e
Myynnissä: Sokos, Stockmann

 

Muita sitruunan tuoksuisia hajuvesiä ja tuotteita:

  • Dolce & Cabbana Light Blue -tuoksu
  • Ô de Lancôme -tuoksu
  • Chanel Change -tuoksu
  • Versace Versense -tuoksu
  • Biotherm Eau Vitaminée sarjat: suihkugeeli, vartalovoide, eau de toilette
  • Biotherm L'Eau sarja: suihkugeeli, vartalotuoksu
  • Biotherm Lait de Douche -suihkumaito

 

Vinkki 1: Sitruuna on erittäin terveellinen hedelmä. Sitä kannattaa nauttia sisäisestikin, vaikka juomalla päivittäin veteen puristettua sitruunaa.

Vinkki 2: Hyttyset eivät pidä sitruunan tuoksusta!