Samalla kun ajattelet hiuksiasi, muista myös päänahkasi. Usein päänahan kuivuuteen ja hiusten hyvinvointiin löytyy syy päänahkaa syvemmältä.

  • Mikä on päänahan yleisin ongelma?

    Apteekkityössä palveleva farmaseutti Sirpatuulia Leinonen-Littu on työssään huomannut, että päänahan ongelmissa haetaan eniten apua kuivan tai hilseilevän ihon hoitoon.
    – Hilseily ei aina johdu kuivasta päänahasta. Myös rasvaisen ja psoriaattisen päänahan ongelmana voi olla hilse. Kaikkiin niihin löytyy omat hoitotuotteensa.

    Suosittelemme tätä artikkelia:
    Ammattilaiselta täystyrmäys: "Ethän käytä näitä mökkituotteita?"

  • Mikä auttaa päänahan kutinaan?

    – Vähän turhan usein etsitään oireeseen lievitystä, mutta muuten hoitoa jatketaan samoilla tuotteilla kuin aiemmin. Jos iho oireilee, kannattaa sitä tarkastella kokonaisvaltaisemmin, Sirpatuulia Leinonen-Littu neuvoo.

    Hiustutkija: ”Melkein kaikilla +50-vuotiailla on rasvan vajaus”

  • Mikä avuksi päänahan kuivuuteen?

    Ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa hiustuotteet, se on Hiusakatemian johtajan Annikki Hagros-Kosken ohje.
    – Markkinoilla on nyt paljon hiusta ja päänahkaa hoitavia tuotteita, joihin kannattaa tutustua, jos päänahka vaivaa. Hiustuotteita on hyvä myös aika ajoin vaihdella ja varsinkin iän myötä siirtyä herkemmän ihon tuotteisiin.
    Usein päänahan kuivuuteen ja hiusten hyvinvointiin löytyy syy päänahkaa syvemmältä, ravinnosta.
    Syö hyviä rasvoja, huolehdi riittävästä D-vitamiinin saannista ja juo reilusti raikasta vettä.
    – Ihmisestä 60 prosenttia on juuri vettä, ei esimerkiksi olutta tai kahvia, Hagros-Koski hymähtää.

    5 täydellistä ohjetta, joilla pidät hiukset kunnossa koko kesän

  • Miten hiukset kannattaa pestä?

    Hiukset pestään Annikki Hagros-Kosken mukaan aina pää alaspäin, niin että sormet pääsevät hiusten seasta hieromaan päänahkaa.
    – Ensin huuhdotaan muotoilutuotteet pois ja sitten sormet noita-akkamaisesti harallaan päätä hieromaan. Tällä tyylillä säästyy sampootakin. Hoitoaine levitetään pyyhekuiviin hiuksiin, kammalla. Päänahan ja hiusten syväpuhdistus on hyvä tehdä noin kuukauden välein.

Onko sinullakin kuiva päänahka? Unohda vanha uskomus hoitoaineesta

Avainsanana mielen ja kehon hyvinvoinnissa on oikea hengittäminen. Muutama hengitysharjoitus voi auttaa löytämään kokonaan uuden tavan elää.

Hengitysharjoitukset aloitetaan etsimällä oikea asento, fysioterapeutti ja pilatesohjaaja Salla Salo neuvoo.

Laita omat kämmenet selällesi kylkien taakse ja hengitä. Tunne, miten rintakehä laajenee ja supistuu palkeitten tavoin. Terässolmu keskiselässä ei välttämättä aukea heti, mutta solmu höltyy hiukan joka kerta, kun harjoitat hengitystä.

Hengitysharjoitus tukee kehon keski­asennon löytymistä, ja asennon löytyminen tukee hyvää hengitystä.

Tässä neljän kohdan harjoitus:

1. Ohjaa sisäänhengitys yläselkään, uloshengitä pitkään

Nojaa etukumarassa kyynärpäät reisiä vasten niin, ettei vatsa pääse laajenemaan. Ohjaa sisäänhengitystä yläselkään niin, että selkä laajenee. Ajattele, että ilmavirta kulkee kohti keuhkojen takaseinää ja sivuille kylkiin. Malta päästää uloshengitys pitkäksi. Pidä uloshengityksen lopussa pieni tauko ja lepää hetki.

Voit tehdä tämän myös pariharjoituksena niin, että toinen laittaa kädet rintakehäsi sivuille. Se helpottaa hengityksen ohjaamista.

Voit myös kietoa selän ympäri vastukseksi kaulaliinan tai pyyhkeen, jonka molemmista päistä pidät kiinni.

Harjoituksen voi tehdä myös istuen tuolinselkää vasten tai autossa, teatterissa tai bussissa. Samalla saat kevyen asennonkorjauksen. Harjoitus on erityisen hyödyllinen, kun hengitykseen tarvitaan lisäkapasiteettia, esimerkiksi ennen liikuntaa tai laulamista.

Tee harjoitus maltillisesti, omia tuntemuksia kuulostellen vaikka useamman kerran päivässä. On hyödyllisempää harjoitella usein ja vähän kuin tehdä monta hengitystä kerrallaan.
 

2. Kokeile samaa vatsallasi

Jos pystyt olemaan vatsallasi, ­ tee sama harjoitus vatsa­makuulla. Silloin vatsa ei pysty pullistumaan ja voit olla aivan rentona. Näin hengitys on vielä helpompi suunnata selkään ja kylkiin.

3. Tee kiertoja

Kiertoharjoitukset ovat tärkeitä, jotta ranka pysyisi liikkuvana. Istu tukevasti, istuinluut kiinni tuolilla. Kannattele käsiä rennosti sivulla. Tee kierto aina uloshengityksellä.

4. Tue rintakehä

Hyvä asento lähtee rintakehän tuesta. Hae asentoa kuvan osoittamalla tavalla. Liu’uta rintalastan alareunaa ja kylkikaaria hiukan alas ja ­sisäänpäin. Tue näin rinta­kehä keskiasentoon. Älä anna hartialinjan lysähtää. Ohjaa hengitystä mahdollisuuksien mukaan myös rintakehän taakse ja sivuille. Anna niskan ojentua takaa pitkäksi ja leuan rentoutua. Silloin hengitystiehyet ja puhelihakset asettuvat ­normaaliin asentoon.

Ohjeet on julkaistu ET-lehden numerossa 11/2014.

Vierailija

Onko hengittäminen vaikeaa? Katso kuvat ja 4 helpottavaa liikettä

Onko hengittäminen vaikeaa? On se! Fipromyalkiaa sairastavat, minun kaltaiset eivät osaa ilmeiseti oikein hengittä, koska on todettu, että tällaisilla ihmisillä on happivajetta. Siksikin tuntuu, että tarvitsen paljon liikuntaa. Ja kiinnitän huomion hengittämisee, että sen muistaisi, että ilman tulee mennä keuhkojen joka osaan. Juuri tuon tähden täytyy liikkua niin että hengästyy, se jos mikään uuditaa ihmistä. Antaa tarmoa ja hyvää oloa.
Lue kommentti
Vierailija

Onko hengittäminen vaikeaa? Katso kuvat ja 4 helpottavaa liikettä

Vierailija 15.07.2014 klo 21:32 Kauhean vaikealta tuntuu, monimutkaista kuin mikä. Edes hengittää en osaa oikein. Vielä lisään: Olen käynyt pilates-ryhmässä kokeilemassa ehkä kymmenkunta kertaa muutaman vuoden aikana. Pidin vaikeana sitä, että en ehtinyt miettiä hengittämistä, kun niin nopeasti jo siirryttiin seuraavaan liikkeeseen. Jos rupesin säätelemään hengitystäni (pitikö tässä nyt hengittää sisään vaiko ulos?), niin jäin muista jälkeen. Tein siis vain liikkeet ja hengitin luonnollisesti,...
Lue kommentti

Onko jossain outo kyhmy? Onko paino pudonnut ilman syytä? Moni miettii, voivatko oireet merkitä syöpää. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila kertoo, mitkä ovat sellaisia merkkejä, joiden ilmaannuttua on syytä käydä lääkärillä. 

Katso myös muut Riston vastaanotolla -videosarjan osat:

Riston vastaanotolla: Miten kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan?

Riston vastaanotolla: Voivatko oireeni johtua kilpirauhasen liikatoiminnasta?

Riston vastaanotolla: Näin tunnistat hoitoa vaativan eteisvärinän

Riston vastaanotolla: Näin eroon turvotuksesta ja vatsakivuista

Riston vastaanotolla: Tästä johtuu olkapääkipu

Riston vastaanotolla: Polvessa on nivelrikko – mitä tehdä?

Riston vastaanotolla: Kolme tapaa tunnistaa aivoverenkiertohäiriö

Riston vastaanotolla: Uskaltaako statiineja syödä sivuvaikutuksista huolimatta?

Riston vastaanotolla: Milloin rintakipu on sydänifarktin oire?

 

Suurin osa meistä hengittää juuri ja juuri henkensä pitimiksi. Tiedostamalla hengityksensä voi edistää mielen ja kehon hyvinvointia.

Keholla on kaksi omaa luontaista rytmiä. Sydämen sykkeeseen et voi vaikuttaa, mutta hengityksen rytmiin kyllä. Kun tiedostat hengityksesi, voit kehittää sitä.

– Hengitys liittyy kaikkiin elintoimintoihimme. Se on avain, joka yhdistää mielen ja kehon. Hengitys on aina läsnä. Se on ankkuri nykyhetkeen: ei ole eilistä tai huomista hengitystä, fysioterapeutti ja pilatesohjaaja Salla Salo kuvailee.

Hengityksen ensisijainen tehtävä on kuljettaa kehoon happea ja poistaa kuona-aineita. Hengityksensä tiedostamalla voi vaikuttaa merkittävästi omaan hyvinvointiinsa. Sairaudet voivat estää hyvää hengittämistä, mutta suuri merkitys on myös vartalon asennolla.

Perinteinen ajatus on, että ihminen painuu iän mukana kasaan. Silloin keuhkot joutuvat ahtaalle, ja hengitys muuttuu.

– Näin ei tarvitse tapahtua, jos tukilihaksista löytyy voimaa, Salla Salo vakuuttaa.

Muutama hengitysharjoitus säännöllisesti ja usein toistettuna auttaa kehoa pikkuhiljaa löytämään tasapainon.

– Kyseessä ei ole kurssi, vaan uudenlainen tapa olla kehossa.

Pingotus ei kannata

Ihmisen pystyasento on taistelua painovoimaa vastaan. "Olkapäät taakse ja lapaluut yhteen! Otas nyt oikein ryhdikäs asento!" kehotettiin aikoinaan.

Jumppatyttöasento tai armeijaryhti lukitsevat hengityksen ja voivat jopa aiheuttaa alaselkään kiputiloja.

– Toki ojennus on tärkeää, mutta kun asentoon löytyy oikea tasapaino, sitä ei tarvitse pingottaa eikä puskea väkisin. Ei auta väittää notkoselkää perinnölliseksi, sillä asento on tottumiskysymys. Kun on tietoinen kehostaan ja sen asennoista, niitä pystyy muokkaamaan, Salla Salo vakuuttaa.

Väsymys ja alavireisyys johtuvat usein siitä, että hengitys on liian pientä. 

Liu’uta rintakehän alareunassa olevia kylkikaaria aavistuksen alas ja sisäänpäin. Tuen aktivoituessa etupuolella aivoista tulee viesti selälle, että se voi antaa periksi ja rentoutua.

Kun mieli on virkeä ja iloinen, kehoa jaksaa kannatella. Väsymys, nuutunut olo ja alavireisyys johtuvat usein siitä, että hengitys on liian pientä, eikä keuhkoihin kulje happea.

Sisäänhengitys tukevoittaa, uloshengitys pehmentää. Hengityksen tehon suorituksessa voi kokea itse esimerkiksi nostaessaan taakkaa.

Jos olo on nuukahtanut, tee iso sisäänhengitys ja anna uloshengityksen virrata niin pitkään kuin ilmaa riittää. Se rauhoittaa ja tasapainottaa kehon tilan välittömästi.

Rauhallinen hengitys auttaa lihaksia rentoutumaan. Se on yksinkertainen tapa torjua painetta ja kiirettä, auttaa parempaan uneen, aktivoida ruuansulatusta ja jopa näyttää hoikemmalta, jos sellaista haluaa tavoitella.

Avainsana on keskiselkä

Tiedosta, mihin hengityksesi kulkee. Jääkö se pihisemään keuhkojen yläosaan vai hengitätkö liikuttelemalla alavatsaasi?

Istu rauhallisesti tuolilla ja kuuntele hengityksesi reittiä. Tarkkaile, mikä kohta kehossasi laajenee ja mikä supistuu. Kiinnitä huomiota erityisesti uloshengitykseen.

Hengityksen korjaaminen alkaa korjaamalla asento. Usein rintakehän asento on virheellinen, jolloin se lukitsee hengityksen.

– Pallealihaksen toiminta aloittaa aina sisäänhengityksen. Pallea on ohut, litteä lihas rinta- ja vatsaontelon välissä. Se kiinnittyy kylkiluihin, rintalastaan ja selkänikamiin, Salla Salo kuvailee.

Tärkeää on selkärangan tuki ja rintakehän oikean asennon löytäminen.

Pallea liikkuu hengityksen tahdissa. Sen liike ei näy ulospäin, mutta lihas liikkuu pitkän matkan navan ja rintakehän välisellä alueella. Kun pallea saa supistumiskäskyn, se lähtee painautumaan alaspäin ja levenee hieman. Usein seurauksena on vain mäntämäinen pumppaus ja vatsan pullistelu. Jos keskivartalon tukilihaksisto toimii, se toimii kuin tukisylinteri, jonka kattona pallea on.

Selkärangan tuki ja rintakehän oikean asennon löytäminen ovat tie hengityksen parantamiseen.

Suurin osa keuhkojen tilavuudesta sijaitsee selässä ja kyljissä, ja isoihin palkeisiin olisi saatava ilmaa.

Keskiselän alueelle, lapaluiden väliin kiinnittyy paljon lihaksia ja muun muassa pallean takaosan säikeet. Salla Salo kertoo, että hengityksen muuttuessa pinnalliseksi tai katkonaiseksi juuri tämä keskialue alkaa tyypillisesti kiristyä.

– Keho reagoi kaikkeen, mitä sen ympärillä tapahtuu, myös sellaisiin seikkoihin, joita ei itse tiedosta. Alkukantainen reaktio, suojaudu tai pakene, vaikuttaa hengitykseen. Kun kadulla kuuluu hälytysajoneuvon piipaa-ääni, keho jännittyy ja hengitys pysähtyy.

Keho ja hengitys reagoivat, jos ympäristössä on liikaa ärsykkeitä, ääniä, hälinää ja tapahtumia, ja jos päivittäistä touhua on liikaa. Kehoa alkaa kiristää, ja tunne lähtee liikkeelle usein juuri keskiselästä.

Kun keskiselkä kiristyy, rintakehä kallistuu taakse. Silloin on hankala hengittää taaksepäin. Silloin rintaranka tavallisesti ojentuu ja jäykistyy, ja sen luonnollinen, pyöreä pehmeys katoaa. Se aiheuttaa muutoksia ja kiputiloja hartialinjaan, kaulaan, niskaan ja päähän.

"Jos on ollut jäykkä kymmeniä vuosia, joustoa voi lähteä hakemaan pikkuhiljaa."

Vartalo paljastaa tyylin

Hengitys muokkaa tiedostamattomasti ulkomuotoamme.

"Pois tieltä! Tässä tulen minä! On pakko pärjätä, mutta tämä panssari kestää."

Miehellä voi olla tynnyrimäinen rintakehä, joka on jäykistynyt sisäänhengitysasentoon. Olemukseen liittyy kaikkivoipainen mielenmaisema. Silloin kehon tuntemuksia tiedostetaan huonosti, niitä ei osata kuunnella ja niitä pidetään toisarvoisina.

– Sydänparkakaan ei saa apua rintakehän liikkeistä, sillä rintakehän liikkuvuus avustaa sydämen toimintaa. Jos on ollut jäykkä kymmeniä vuosia, joustoa voi olla vaikea löytää, mutta sitä voi lähteä hakemaan pikkuhiljaa, Salla Salo muistuttaa.

"Tahdon olla näkymätön. Älkää nyt minun takiani…Eihän minusta ole mitään vaivaa?"

Toisessa äärilaidassa ovat naiset, joiden rintakehä on lukkiutunut uloshengitysasentoon. Silloin asento on supistunut ja vetäytynyt kasaan.

– Keskitie kulkee sisään- ja uloshengityksen vuoropuhelussa, jossa on sekä aktiivinen vaihe että palautumisvaihe. Rintakehän, lantion ja pään pitäisi olla samassa pystylinjassa, jolloin on mahdollista ohjata hengitystä keuhkoihin, sivulle ja taakse, eli sinne, missä on suurin hengityskapasiteetti.

Sisäänhengitys kannattaa tehdä nenän kautta, sillä ikääntyessä limakalvot haurastuvat.

Kylmä piinaa keuhkoja

Ikääntyneen keuhkot eivät tuuletu riittävästi. Sisäpuoli on siivottava, että pysyisi virkeämpänä.

Jos mahdollista, sisäänhengitys kannattaa tehdä nenän kautta, sillä ikääntyessä limakalvot kuivuvat ja haurastuvat. Suun kautta hengitettäessä limakalvot altistuvat kylmälle, ja keuhkoihin kulkeutuu pienhiukkasia ja bakteereita.

Jos kylmällä säällä haluaa liikkua ulkosalla, voi olla perusteltua käyttää hengityssuojaimia, jotka lämmittävät ilman. Kylmä ilma supistaa keuhkoputkia, jolloin hengitys jää pinnalliseksi.

Vaikka kuinka tykkäisi talvesta, keho ei siitä tykkää – poikkeuksena ovat kylmäpakkaukset kivun lievitykseen ja pistäytyminen avannossa. Paljaat kasvot ja kylmän ilman hengittäminen muovaavat ihmisen heti kokovartalokipsiin.

Jos hengityksessä rohisee lima ja hengitystiet tuntuvat tukkoisilta, kannattaa kokeilla perinteistä konstia, eli puhaltaa pilliä pitkin täysinäiseen vesipulloon. Vesi vastustaa uloshengitystä ja voi saada hengitystiet avautumaan. Konsti saattaa auttaa myös yskänärsytykseen.

Kun opettelee tiedostamaan hengityksensä, jopa astmakohtauksia voi hillitä paremmin.

Hengitystä harjoittelemalla on mahdollista lisätä hengityskapasiteettia. Ehkä hengitystieinfektiotkaan eivät tule niin helposti, kun hengitystiet pysyvät auki.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 11/2014.

 

Espoolainen Anneli Hyttinen, 73, sai verenpainelääkkeet 15 vuotta sitten. Lääkkeet eivät kuitenkaan tehonneet. Anneli päättii muuttaa elintapojaan ja tulokset yllättivät.

"Korkea verenpaineeni huomattiin 15 vuotta sitten työterveystarkastuksen yhteydessä. Lukemat olivat huimat: 170/100. Poltin silloin vielä tupakkaa, ruokajuomana oli usein olut ja töissä oli stressiä. Arjen kiireiden ja paineiden takia uskottelin itselleni, että minulla ei ole aikaa harrastaa liikuntaa.

Sain verenpaineeseeni kaksi lääkettä.

"Kuvittelin, että kun otan napin tai pari, minun ei edes tarvitse kohentaa elintapojani."

Kun lääkitys ei sitten tuntunutkaan tehoavan, annostusta muutettiin. Siltikään verenpaineeni ei laskenut suositeltaviin arvoihin.

Oivalsin kahdeksan vuotta sitten, että hyvänen aika, enhän minä näin pärjää! Lopetin tupakoinnin ja aloin syödä terveellisemmin. Juhlissa skoolaan, mutta arkeeni alkoholi ei enää kuulu. Nykyisin käyn innokkaasti kuntosalilla ja pyrin kävelemään rappusia. Olen vähentänyt suolankäyttöä ja suosin Sydänmerkki-tuotteita.

Verenpainelukemani ovat tätä nykyä erinomaiset 120/60. Erityisiä verenpainelääkkeitä en käytä – hyvät elintavat riittävät. Yksi iso juttu hyvinvointini ylläpitäjänä on vapaaehtoistyö Potilastukipiste OLKA:ssa Meilahden sairaalassa Helsingissä. Kun jäin eläkkeelle, en halunnut samalla jäädä paikoilleni. Haluan auttaa.

Toivon, että ihmiset ymmärtäisivät, ettei korkea verenpaine ole mikään pikkujuttu. Se on suurin yksittäinen syy muun muassa aivohalvaukselle ja sepelvaltimotaudin kehittymiselle.

Lääkitys ei tee ketään terveeksi. Omat valinnat ja elintapamuutokset sen sijaan kantavat pitkälle.”

 

-valone-Käyttäjä698
Seuraa 
Liittynyt11.3.2016

Anneli, 73, sai lopettaa verenpainelääkityksen: "Yksi oivallus riitti"

Vierailija kirjoitti: Hienoa- kuntosalin myötä pystyin lopettamaan verenpaine lääkityksen. Seuraavaksi lopetin tupakoinnin-suosittelen kaikille. Onneksi olkoon! Myöhään parempi kuin ei milloinkaan! Ihmettelen vain kuinka vähän ihmiset ajattelevat jaksamattomuutensa syitä. Viimeiseksi älytään, että itsehän sitä pitää jotakin hyvinvointinsa eteen tehdä! Kukaan muu ei sitä tee. Myös itse hyötyy kun tekee sen korjausliikkeen. Vai onko vain vaikea tehdä elämässään oikein? Pelätäänkö muiden...
Lue kommentti