Samalla kun ajattelet hiuksiasi, muista myös päänahkasi. Usein päänahan kuivuuteen ja hiusten hyvinvointiin löytyy syy päänahkaa syvemmältä.

  • Mikä on päänahan yleisin ongelma?

    Apteekkityössä palveleva farmaseutti Sirpatuulia Leinonen-Littu on työssään huomannut, että päänahan ongelmissa haetaan eniten apua kuivan tai hilseilevän ihon hoitoon.
    – Hilseily ei aina johdu kuivasta päänahasta. Myös rasvaisen ja psoriaattisen päänahan ongelmana voi olla hilse. Kaikkiin niihin löytyy omat hoitotuotteensa.

    Suosittelemme tätä artikkelia:
    Ammattilaiselta täystyrmäys: "Ethän käytä näitä mökkituotteita?"

  • Mikä auttaa päänahan kutinaan?

    – Vähän turhan usein etsitään oireeseen lievitystä, mutta muuten hoitoa jatketaan samoilla tuotteilla kuin aiemmin. Jos iho oireilee, kannattaa sitä tarkastella kokonaisvaltaisemmin, Sirpatuulia Leinonen-Littu neuvoo.

    Hiustutkija: ”Melkein kaikilla +50-vuotiailla on rasvan vajaus”

  • Mikä avuksi päänahan kuivuuteen?

    Ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa hiustuotteet, se on Hiusakatemian johtajan Annikki Hagros-Kosken ohje.
    – Markkinoilla on nyt paljon hiusta ja päänahkaa hoitavia tuotteita, joihin kannattaa tutustua, jos päänahka vaivaa. Hiustuotteita on hyvä myös aika ajoin vaihdella ja varsinkin iän myötä siirtyä herkemmän ihon tuotteisiin.
    Usein päänahan kuivuuteen ja hiusten hyvinvointiin löytyy syy päänahkaa syvemmältä, ravinnosta.
    Syö hyviä rasvoja, huolehdi riittävästä D-vitamiinin saannista ja juo reilusti raikasta vettä.
    – Ihmisestä 60 prosenttia on juuri vettä, ei esimerkiksi olutta tai kahvia, Hagros-Koski hymähtää.

    5 täydellistä ohjetta, joilla pidät hiukset kunnossa koko kesän

  • Miten hiukset kannattaa pestä?

    Hiukset pestään Annikki Hagros-Kosken mukaan aina pää alaspäin, niin että sormet pääsevät hiusten seasta hieromaan päänahkaa.
    – Ensin huuhdotaan muotoilutuotteet pois ja sitten sormet noita-akkamaisesti harallaan päätä hieromaan. Tällä tyylillä säästyy sampootakin. Hoitoaine levitetään pyyhekuiviin hiuksiin, kammalla. Päänahan ja hiusten syväpuhdistus on hyvä tehdä noin kuukauden välein.

Onko sinullakin kuiva päänahka? Unohda vanha uskomus hoitoaineesta

Vaniljan pehmeä ja naisellinen tuoksu rauhoittaa. Kauppojen hyllyiltä löytyy monia ihania tuotteita vaniljan ystävälle – esimerkiksi nämä. 

 

Christian Dior, Dior Addict EdP, 50 ml

Tuoksu joka huomataan, sopii hyvin iltatuoksuksi. Addict avautuu mandariinilehtien ja karhunvatukan raikkaalla yhdistelmällä. Sydämessä kukkivat yönkuningatar, appelsiinikukka, jasmiini ja ruusu, pohjatuoksuna pehmeä santelipuu, tonkapavu ja vanilja.

Hinta: 103,50 e 
Myynnissä: Stockmann, kosmetiikkamyymälät

 

Guerlain, Mon Guerlain EdP, 50 ml

Tuoksu on raikas ja itämaisen sensuelli. Siinä tuoksuu laventeli, jasmiini, santelipuu sekä vanilja.

Hinta: 103,50 e
Myynnissä: Sokos, Stockmann, kosmetiikkamyymälät

 

Jean Paul Gaultier, Classique Eau Fraiche Superwoman edition EdT,  100 ml

Tuoksussa on vaniljan lisäksi sitruunasorbettia, inkivääriä, sokeriruokoa, jasmiinia, appelsiininkukkaa ja myskiä. Tämän rinnalle voi hankkia Gaultierin miesten tuoksun, Supermanin.

Hinta:  85,90 e
Myynnissä: Sokos, Stockmann, kosmetiikkamyymälät

Korres, L´Eau de Parfum, 50 ml

Tuoksuun on valittu täyteläiset ja monitahoiset yhdistelmät freesiaa, patsulia, vanilijaa,ja  bergamonttia. Sarjaan kuuluu myös suihkugeeli ja vartalovoide.

Hinta: 60 e
Myynnissä: www.korres.fi/korresjalleenmyyjat

 

Lancôme La Vie Est Belle EdP, 50 ml

Tuoksu on naisellinen ja elegantti yhdistelmä iiriksen kukkaa, jasmiinia, patsulia, appelsiininkukkaa ja makeita vivahteita, kuten vaniljaa, tonkapapua, praliinia, mustaherukkaa ja päärynää.

Hinta: 88 e
Myynnissä: Sokos, Stockmann, kosmetiikkamyymälät

 

 

Paco Rabanne, Olympéa Intense EdP,  50 ml 

Yhdistelmä kukkaista raikkautta ja suolaista vaniljaa itämaiseen tapaan. Alkutuoksussa pirskahtelevan raikas vihreä mandariini yhdistyy vesimäiseen kukkaisuuteen. Ambra ja santelipuu viimeistelevät tuoksun.

Hinta: 79,90
Myynnissä: Sokos, Stockmann, kosmetiikkamyymälät

 

Flow  Vanilja-Appelsiini Himalajansuolakuorinta, 300 g

Kuorinta ja kosteutus samalla kertaa. Mineraalipitoinen himalajanvuorisuola puhdistaa ja auttaa poistamaan myrkkyjä kehosta. Tuoksuna sensuellia vaniljauutetta ja raikasta appelsiinin eteeristä öljyä.

Hinta: 22,90
Myynnissä: www.flowkosmetiikka.fi/Jalleenmyyjat

 

Organic Shop Bourbon Vanilla vartalomousse, 250 ml

Vartalomousse on valmistettu vanilja- ja orkideauutteesta, joka tekee ihosta kosteutetun, pehmeän ja kiinteän tuntuisen. Organic Shop tuotteet ovat jokapäiväiseen käyttöön sopivaa luonnonkosmetiikkaa, eivätkä sisällä haitallisia kemikaaleja.

Hinta: 4,90 e
Myynnissä: Sokos, Stockmann

 

 

Garnier Respons Body  Oat Cream Delicacy vartaloemulsio, 400 ml

Vartaloemulsio sisältää kaurakermaa ja mantelimaitoa. Kevyt, pehmeä koostumus, ei sisällä parabeenejä ja imeytyy ihoon todella hyvin. Tuoksuu kukilta, vaniljalta ja mantelille.

Hinta: 5,50 e
Myytävänä: Tavaratalot
 

 

Palmolive Vanilla Pleasure Body Butter Wash, 250 ml

Täytelälinen, kosteuttava ja herkullisen tuoksuinen suihkusaippua. Sisältää vaniljauutetta.

Hinta: 2,20 
Myytävänä: Tavaratalot

 

Nivea Oil in Lotion Vanilla & Almond Oil -vartaloemulsio,  200 ml

Emulsio sisältää manteliöljyä yhdistettynä hellävaraiseen, nopeasti imeytyvään koostumukseen. Mieto vaniljan tuoksu, jossa taustalla ihana perinteinen Nivean tuoksu. Tuote on dermatologisesti testattu.

Hinta: 4,90 e
Myynnissä: Tavaratalot

Muita hajuvesiä ja tuotteita, joissa vaniljan tuoksua:

  • Body Shop Vanilla Body Mist
  • Boucheron  Femme
  • Christian Dior Poison Girl
  • Dolce & Gabbana One
  • Giorgio Armani Si
  • Guerlain Shalimar
  • Kenzo Amour
  • Prada Candy

 

Pelko kuuluu elämään ja auttaa meitä suojelemaan itseämme. Arkista elämää rajoittava pelko on kuitenkin ongelma, josta moni kärsii yksin. Työpsykologi Satu Kaski antaa vinkit pelon selättämiseksi.

Melkein joka viides suomalainen jätti menemättä hammaslääkäriin pelon vuoksi. Tieto on vuonna 2016 tehdystä tutkimuksesta.

Monelle hammaslääkäriin rennosti suhtautuvalle koko ajatus voi tuntua omituiselta. Kaikki meistä kuitenkin tietävät miltä pelko tuntuu. Menisitkö hammaslääkäriin, jos ajatuskin menemisestä saisi kädet hikoamaan ja tärisemään, suun kuivumaan ja vatsan sekaisin?

– Pahimmillaan pelot alkavat rajata ihmisen elämää, sanoo työhyvinvointiin erikoistunut työpsykologi Satu Kaski.

Pelkojen takana on turvattomuutta, yksin jäämistä, hallinnan menettämistä.

Satu Kaski nimittää näitä ydinpeloiksi.

– Pelot liittyvät usein jonkinlaiseen täydelliseen epäonnistumiseen, joka paljastaa ympäristölle, että pelkääjä on huono, paha tai heikko, Kaski kertoo.

Tutkimuksessa yli puolet vastaajista ei tiennyt miten he voisivat lievittää omia pelkojaan. Lähes joka kolmas arveli, ettei voi saada mistään apua pelkoihinsa.

Satu Kaski kehottaa pelkääjää kaivelemaan rohkeasti omien pelkojensa ydintä. Sen voi aloittaa vaikka kysymällä, mikä on pahinta mitä minulle voi tapahtua? Mitä ajattelen muiden pahimmillaan ajattelevan minusta?

– Toinen askel on miettiä asioita, jotka rauhoittavat. Kannattaa listata ylös minkälaisia rahoittumiskeinoja on.

Ajattelustrategioiksi Sanna Kaski nimittää ajatusmalleja, jotka rentouttavat. Hammaslääkärissä tämä voi tarkoittaa vaikka huomion kiinnittämistä erilaisiin yksityiskohtiin itse tilanteen sijaan, kuten vaikka vaatteisiin tai koruihin. 

– Vielä vahvempi keino on luoda turvapaikka oman päänsä sisälle, muistaa sellaisia ääniä, maisemia, hajuja ja makuja jotka tuovat turvaa, Satu Kaski sanoo. 

Pelkojaan ei koskaan tarvitse kohdata yksin.

Satu Kaski muistuttaa, ettei ole mikään häpeä ottaa turvallista ihmistä mukaan vaikka hammaslääkärin vastaanotolle. Ja mikäli oma pää ei taivu itse tuotettuihin keinoihin, löytyy apua myös muualta.

– On inhimillistä ajatella, että kukaan ei voi minua auttaa. Pelolla on tapana vahvistua ajan kanssa, Kaski toteaa.

Jos pelko hallitsee tai rajoittaa elämää liikaa, kannattaa rohkeasti hakeutua psykologille.

Psykologin kanssa asioita käydään askel askeleelta läpi. Tekojen tasolla pohditaan, mitä esimerkiksi käsien vapinalle voisi tehdä. Henkisellä tasolla pohditaan esimerkiksi pelkojen ydintä ja turvallisia tilanteita. Pelot porrastetaan, mietitään sitä mikä on todella pelottavaa ja mikä vähemmän pelottavaa. Jos et voi istua hammaslääkärin penkille, voitko mennä edes vastaanottohuoneeseen?

– Rohkeus ei ole pelon puutetta vaan toimintaa, sitä että uskaltaa pelosta huolimatta mennä haluamiaan asioita kohti. Avun hakeminen ei ole häpeällistä vaan viesti siitä, että arvostat elämääsi niin paljon, että haluat tehdä siitä hyvää. Muutama käyntikin voi riittää sinuiksi pelkojensa kanssa pääsemiseksi.

Tutkimuksen pohjoismaalaisten peloista teetti Samsung Electronics Nordic.

Vaivaako stressi? Koetko huolta läheisistäsi tai omasta terveydestäsi? Varaa kymmenen minuuttia ja olosi kevenee huomattavasti.

Stressinhallinnan ammattilaisen Mia Jokinivan mukaan yksinkertaisin rentoutusharjoitus on se, että tekee päivittäin sitä, mitä huvittaa. Jotkut tarvitsevat kuitenkin palautumiseen ohjattuja menetelmiä.

Lue myös Mian haastattelu: ”Ei koskaan palautumistilassa” – ethän ole ajanut itseäsi tähän kierteeseen?

Uudessa kirjassaan Stressin luomuhoito hän tarjoilee muun muassa keskittymis-, meditaatio-, jooga- ja hengitysharjoituksia.

Hengitykseen keskittyvää C-asento-harjoitusta hän suosittelee erityisesti iäkkäämpien stressin purkamiseen. Katso ohjeet alla tähän helppoon stressinlievittäjään.

C-kirjain selinmakuulla

  • Elimillinen vaikutus: Vatsalihakset, kylkiluiden välilihakset ja sidekudos kyljissä venyvät. Keuhkot saavat lisätilaa. Selkärangan ja sisäelimien aineenvaihdunta kiihtyy.
  • Vaikutus mieleen: Ahdistus helpottaa. Rauhantuntemukset lisääntyvät.
  • Liikkeen estää: Jäätynyt olkapää, tulehtunut supraspinatus-jänne olkapäässä. Tee tällöin asento kädet vartalon vierellä.
  • Stressin tuoma vaiva: Levottomuus, hengitysongelmat ja ruoansulatusvaivat

Tee näin:

  1. Asetu selinmakuulle. Siirrä ensin jalat oikealle maton ulkopuolelle. Nosta vasen jalka oikean päälle.
  2. Siirrä ylävartalo samaan suuntaan kuin jalat, kunnes kyljen alueella tuntuu miellyttävä venytys.
  3. Huomaa että venytyksen tuntu voi olla alkuun hyvin lievä. Tuntemukset voimistuvat asennon keston kasvaessa.
  4. Käännä pää mukaan jalkojen ja ylävartalon suuntaan.
  5. Viivy asennossa viisi minuuttia rauhallisesti hengittäen.
  6. Poistu asennosta hitaasti selinmakuulle, vapauta kädet ja jalat. Toista toiselle puolelle.

Katso, mitä ruumiissasi tapahtuu, kun stressaat

Lähde: Mia Jokiniva: Stressin luomuhoito – Täsmätekniikat hengähdyshetkiin, Gummerus 2015

Mielenkiintoista! Työstressi masentaa vielä eläkkeelläkin

Vierailija

Ahdistaako? Helpota oloasi yhdellä helpolla liikkeellä

VARMASTI TUO NUORELLE VÄESTÖLLE OK ! TYÖKYVYTTÖMYYS ELÄKELÄISENÄ LAITAN LENKKIKENGÄT JALKAAN JA LÄHDEN ITÄ-HELSINGIN METSÄ JA RANTATIET, TAI VAIN TIEN VARTTA KÄVELEE. SATOI PAISTOI TAI PAUKKUI PAKKANEN TAI LUMI TUISKUI. YSIN ASUVALLE KUN SEINÄT EIVÄT PUHU JA ULOS LÄHTÖ ON AINA PALATESSA PALKITSEVAA. TULEE LAADUKAAT YÖ UNET PUTKEEN JA ENNENKAIKKEA MIELI KOHENEE.KYLLÄ MINUSTA SANOTAAN; TIA OLET NEUROOTINEN KÄVELIJÄ YMM.JUURI NE JOTKA KATKONAISET YÖ -UNENSA VIETTÄVÄT JA MIELELLÄÄN KULUTTAVAT...
Lue kommentti

Pihatyöt käyvät lihasjumpasta, mutta kipeyttävät selän. Työnnätkö ruohonleikkuria oikein? Haravoitko tehokkaasti? Lue vinkit selän säästämiseksi.

  1. Selkään kohdistuvaa rasitusta voi  pienentää työskentelemällä mahdollisimman pystysuorassa ja ergonomisesti.
  2. Selkä pitää myös vaihtelevasta tekemisestä ja työn tauottamisesta.
  3. Nostaessa ja kantaessasi käytä jalkalihaksia. On parempi kantaa kahta pienempää ämpäriä tai multasäkkiä. Multareissuja voi tehdä useampia.
  4. Ruohonleikkaamisessa seiso ruohonleikkurin kulkusuuntaan, käytä vatsalihaksia, pidä selkä suorana ja pää pystyssä.
  5. Rikkaruohoja kitkiessä ja kasveja istuttaessa polvistu pehmeälle alustalle tai istu matalalla jakkaralla. Joskus myös toispolviseisonta ja tukeutuminen kyynärvarrella reiteen helpottaa asentoa. Joskus on helpompaa istuttaa kasvit korotettuihin kukkapenkkeihin tai hankkia kasvihuone.
  6. Leikatessasi puita ja muissa kurottelua vaativissa töissä kannattaa käyttää tikkaita ja pitkävartisia apuvälineitä. Ota jaloilla tukeva asento työntekoa helpottamaan.
  7. Lapioidessa pidä selkä suorana ja työnnä lapio maahan pikemminkin vartalon painolla kuin lihasvoimalla. Koukista polvi- ja lonkkanivelistä. Sirota lapiosta pois ylimääräinen maa-aines jo ennen kuin nostat lapiota.
  8. Kun kaivat maata ylös, tartu toisella kädellä lapion kahvaan ja käytä lapiota ikään kuin vipuna. Nosta maata pitämällä toisella kädellä kiinni lapion varren alaosasta. Siirrä jalkojasi siten, että pystyt laskemaan kuorman siihen paikkaan, jonne haluat. Raskailla lapiollisilla vartalon kiertäminen voi tuntua pahalta selässä.
  9. Kun lapioit multaa, kyykisty alas koukistamalla polvi- ja lonkkaniveliä ja pidä selkä mahdollisimman suorana. Nojaa eteenpäin, mutta pidä painopiste mahdollisimman matalalla. Liu´uta lapiota maan pintaa pitkin ja tukeudu samalla ylemmälle kädellä reittä vasten käyttääksesi kättä vipuna. Kyykisty maahan ja työnnä sen jälkeen lapiota mahdollisimman tasaisesti eteenpäin. Kun lapio on täynnä, heitä multa jommallekummalle sivulle mieluummin sivuttaisliikkeellä kuin nostamalla.
  10. Kun pilkot tai sahaat, muista sopivan korkuinen teline. Puita hakatessasi ota korkeampi puupölkky. Pienien puiden hakkaaminen ja pilkkominen voi sujua myös istuen.

Lähde: Selkäliitto