Kilpirauhasen toimintahäiriöihin liittyvät oireet ovat monenlaisia ja hyvin yksilöllisiä, mutta oireet kannattaa ottaa vakavasti.

Väsyttää, turvottaa, sydän lyö hitaasti. Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet voivat olla hyvin arkisia, ja tarkkaa yhteyttä on välillä vaikea vetää niistä suoraan tautiin.Samoin on liikatoiminnan kanssa: paino putoaa, suoli toimii liian vilkkaasti, sydän tykyttää.

Kilpirauhasen päätehtävä on tuottaa hormoneja. Kilpirauhashormonin tarkoitus on sen sijaan ylläpitää kehon aineenvaihduntaa, mikä vaikuttaa kaikkiin elimistömme toimintoihin.  Kyseessä on siis yksi merkittävimmistä rauhasista, joka säätelee terveyttämme. Tämä rauhanen sijaitsee ihmiskehossa kurkunpään alapuolella.

Toimintahäiriöiden oireet voivat ilmaantua joskus niin salakavalasti, että niihin ei potilas kiinnitä huomiota. 

Kilpirauhasarvojen mittaukseen – ja lopulliseen diagnoosiin – tarvitaan muun muassa laboratoriokokeita, mutta tietyt oireet saattavat antaa vihjeitä kilpirauhasen epätasapainosta.  Ainakin ne kertovat kehon joistakin häiriöistä, joihin on syytä puuttua eikä antaa niiden piinata elämäänsä.

Tarkista myös elämäsi 10 tärkeintä lukua

1. Väsymys

Energian puutteeseen ja väsymykseen on satoja syitä. Mutta jos huomaat olevasi jatkuvasti uupunut etkä pysty keskittymään päiväsi toimiin ilman piristeitä, saattaa tämä olla merkki kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kilpirauhasen vajaatoiminta on seurausta siitä, kun kilpirauhanen ei enää pysty tuottamaan riittävästi kilpirauhashormoneja. Epätavallinen väsymys kesken päivän, päiväunien tarve ja yöunien yhtäkkinen pidentyminen eivät ole normaaleja toimintoja.

2. Ruoansulatuksen vaivat

Ummetusta? Ilmavaivoja? Nämä viittaavat kilpirauhasen vajaatoimintaan. Suolisto-oireita ei helposti yhdistetä kilpirauhaseen, vaikka ne ovat todella yleisiä. Kilpirauhasen häiriöistä kärsivillä on muita useammin myös keliakia sekä laktoosivaivoja. Kääntöpuolena joillakin voi esiintyä ripulia, joka liitetään usein myös kilpirauhasen liikatoimintaan. 

3. Iho- ja hiusongelmat

Hiuksia lähtee ja katkeilee paljon. Ne muuttuvat ohueksi ja kuivuvat. Ihokin kuivuu, hilseilee tai jopa paksuuntuu. Kuulostaako tutulta? Kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy monia iho- ja hiusvaivoja.

Liikatoiminnassa iho voi ohentua tai muuttua hauraaksi ja hiuksiakin lähteä. Kilpirauhasen liikatoiminta on sairaus, joka kiihdyttää kehon aineenvaihduntaa. Oireet voivat tosin olla molemmissa häiriöissä, eli liika- ja vajaatoiminnassa, samoja.

4. Masennus ja ahdistus

Kilpirauhasen häiriöiden oireita ovat myös masennus tai ahdistuneisuus – ja jopa äkillinen paniikkihäiriö.  Masennus voi toki ilmaantua muistakin tekijöistä. Se voi myös häiritä kilpirauhasta ja laukaista häiriön. Samoin toimii stressi.

Suomen Kilpirauhasliiton mukaan masennuspotilailta pitäisi mitata kilpirauhasarvot. Joskus masennuksen syynä on kilpirauhasen vajaatoiminta.

Katso video: ET-lehden omalääkäri Risto Laitila kertoo, miten kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan

5. Lämmönsietokyvyn häiriöt

Oudot vilunväristykset, yllättävät kylmyyden tunteet ja kylmänsiedon heikkeneminen. Ne eivät ole normaaleja tuntemuksia pitkällä aikavälillä koettuna, jos ne ovat tulleet mukaan elämään varsin yllättäen.

Kilpirauhasen vajaatoiminnassa elimistön aineenvaihdunta hidastuu. Tämä voi tarkoittaa, että yhtäkkiä pitää alkaa pukea päälle enemmän vaatetta – jopa öisin. Liikatoiminnassa on taas yleistä, että hikoiluttaa ja lämmönsieto heikkenee.

Juttu perustuu Huffington Postin asiantuntija-artikkeliin. Lähteenä on käytetty myös Suomen Kilpirauhasliiton ja ET-lehden arkistoa.

Haluatko tietää lisää?

Lue kaikki kilpirauhasta käsittelevät ET-lehden jutut täältä.

Vierailija

Viisi merkkiä siitä, että on syytä tarkistaa kilpirauhanen

Katsoitteko eilen Ylen MOT-ohjelmaa? Siinä tuotiin esiin kärkevästi juuri se, että suomalaiset lääkärit eivät tunne riittävän hyvin kilpirauhasen toiminnan häiriöitä, mistä aiheutuu väärää tai turhaa lääkitsemistä. Osa kilpirauhaspotilaista kertoo saaneensa apua ulkomailta ja luonnonmukaisesta lääkityksestä. Onko jollakulla teistä vastaavia kokemuksia?
Lue kommentti
Vierailija

Viisi merkkiä siitä, että on syytä tarkistaa kilpirauhanen

Katsoin ohjelman, joka antoi kyllä mietittävää. Itselläni oli tämä arvo kaksinkertainen kun aloitettiin T 4 eli tyroksiini hoito. Annokseni on pieni ja tällä hetkellä tauti on pysynyt hyvänä. Kohdallani on varmaan myös kyse perimästä, tätä tautia löytyy suvusta. Kilpirauhaseni on hidas. Niitä mainittuja sivuvaikutuksia, joita joillakin on ollut T 4 lääkkeestä ei ole minulla. Olen saanut diagnoosin n kolme vuotta sitten ja olen jo yli 60 vuotias.
Lue kommentti

Sauvakävely on tuttu laji jo 1,5 miljoonalle suomalaiselle. Laji sopii niin kestävyysharjoitteluksi kuin tueksi painonhallintaan.

Kynnys sauvakävelyn aloittamiseen on matala: laji sopii hyvin myös ylipainoisille sekä aiemmin vähän liikkuneille.

Välineiksi tarvitaan vain kävelysauvat ja mukavat kengät. Sauvakävellä voi ympäri vuoden ja harrastamaan voi lähteä kotiovelta.

Hyvässä seurassa kauniissa luonnossa sauvakävely on fyysisten terveysvaikutuksien lisäksi myös psyykkisesti arvokas liikuntamuoto.

Sauvakävely oikein suoritettuna on tehokkaampaa kuin kävely:

  • hapenkulutus nousee enemmän
  • syke nousee korkeammalle
  • kaikki lihasryhmät joutuvat töihin
  • askel pitenee ja kävelyryhti paranee
  • parantaa käsien lihaskestävyyttä
  • pienentää alamäessä hieman polviniveleen kohdistuvaa kuormitusta
  • rintarangan liikkuvuus paranee
  • selän lihakset pysyvät terveempänä
  • positiivisia tuntemuksia mielialalle
  • tuntuu fyysisesti kevyemmältä kuin ko. rasitustaso

Sauvakävelyn teholukuihin vaikuttaa aina henkilön paino, pituus ja sauvojen tehokkaan käytön osaaminen, maasto sekä vauhti.

Harjoittelua voi tehostaa vaihtelevalla maastolla, nopeammalla tempolla sekä lisäpainoilla.

Sauvakävelyn tekniikka on helppo oppia. Oikealla tekniikalla hartiat pysyvät rentona, ylävartalo tekee tehokkaasti töitä ja askel rullaa hyvässä kävelyrytmissä.

Kävelyssä ylävartalon tulisi nojata hieman eteenpäin: näin selkälihasten aktivoituminen lisää selän lihastukea.

Sauvat tehostavat ylävartalon ja rintakehän vastakiertoa rangan ympäri ja aktivoivat hartioiden ja lapaluiden liikettä.

Sauvojen ansiosta lonkan oikea asento ja lonkkanivelen ojentuminen kävelyn varvastyöntövaiheessa parantuu ja lantionseudun käyttö tehostuu.

Sauvakävelyharjoitukset kannattaa aloittaa roikottamalla sauvoja rennosti alhaalla suorilla käsillä ja hakemalla kävelyrytmiä.

Kun rytmi löytyy, askeleeseen yhdistetään vastakkaisen käden sauvatyöntö taakse.

Sauvojen hihnoihin tukien sormet aukeavat kädensijoista ja ylävartalo kiertää käsiojennukseen mukaan.

Sompaa ei heitetä missään vaiheessa eteen. Etummaisen käsivarren ollessa hieman koukussa ja somman vastakkaisen jalan kanssa suunnilleen samalla tasolla, sauva osuu maahan viistosti noin 40 asteen kulmassa.

Turvallinen ja tehokas sauvakävelytekniikka:

  • jalkaterät eteenpäin
  • tehokas päkiätyöntö eli jalkaterä rullaa askeleessa
  • vartalo tiukkana, mutta hieman etukenoon, napa selkärankaan
  • katse kaukaisuuteen ja ryhdikäs olo
  • sauvat liikkuvat vartalon sivuilla - älä pidä "appelsiineja" kainalossa
  • herkkä ote sauvasta - älä purista
  • sauva osuu maahan vastakkaisen jalan kantapään taakse
  • sauvojen suunta on koko suorituksen ajan viistosti taaksepäi
  • käsi aukeaa sauvatyönnön lopuksi vartalolinjan takana
  • hartiat alhaalla, älä nosta olkapäitä
  • yläselkään tulisi saada liikettä ja pientä kiertoa

Lähde: Suomen Latu ry.

Jos vaikeasti ylipainoinen ei monista yrityksistä huolimatta onnistu laihduttamaan, lihavuusleikkaus saattaa olla ratkaisu. Leikkaukseen haluavan on täytettävä tietyt vaatimukset. Omalääkäri Risto Laitila kertoo, mitkä kriteerit ovat, miten leikkaus tehdään ja miten paino putoaa leikkauksen jälkeen. 

Katso myös aiemmat videosarjan osat:

Riston vastaanotolla: Näin eroon turvotuksesta ja vatsakivuista

Riston vastaanotolla: Diabetes voi iskeä salakavalasti – pidä silmällä näitä oireita

Riston vastaanotolla: Mies ramppaa jatkuvasti vessassa – tästä on kyse

Riston vastaanotolla: Onko kuorsaus vaaran merkki? Tästä tunnistat uniapnean

Kaikki Riston vastaanotolla -videosarjan jaksot löydät täältä!

Pilkettä silmiin, rusotusta poskille ja pikkuisen muutakin, niin olet valmis kauniina juhlaan

1. Keskity tärkeimpiin

Keskity ihon tasoittamiseen, kasvojen muotoiluun, hehkeyttämiseen, luomiväriin ja huulten huolelliseen meikkaamiseen.

2. Iho kauniiksi

Huolehdi ensin ihon hyvästä pohjustuksesta. Levitä ihotyypillesi sopiva kosteusvoide ja anna sen imeytyä ennen kuin levität meikin.

Jos tiedossa on koko päivän kestävä juhla, meikkivoiteen alle voi levittää meikinpohjustusvoiteen. Se tasoittaa ihoa, tuo hehkeyttä ja pitää muun meikin paikoillaan pidempään. Jos ihosi on rasvoittuva, valitse pohjustustuote, joka pitää ihon mattapintaisena. Kuivaihoisen kannattaa valita valoa heijastava, kuultoa kasvoille tuova pohjustusvoide.

Valitse meikkivoide, joka sisältää maltillisesti valoa heijastavia pigmenttejä. Ne saavat ihon värin ja pinnan näyttämään tasaisemmalta ja hehkeältä.

Levitä meikkivoide kasvojen keskeltä reunoille päin. Laita voidetta silmänalusille toinen kerros, jos ne ovat kovin tummat. Silmänalusten häivyttämiseen voit käyttää myös peitevoidetta.

Jos tarpeen, kiinnitä meikki irtopuuterilla. Käytä puuteria vain aavistus, jottei se korosta ryppyjä. Toinen vaihtoehto on meikinkiinnityssuihke, joita löytyy nykyisin monelta merkiltä.

3. Väriä kasvoille

Muotoile kasvoja aurinkopuuterilla, jos ne kaipaavat kaventamista ja kaksoisleuan häivyttämistä. Sipaise aurinkopuuteria pullealla siveltimellä poskiluun ja leuan alle sekä hiusrajaan.

Terveen näköisen rusotuksen loihdit kasvoille roosan tai aprikoosin värisellä poskipunalla. Jos kasvot punoittavat helposti, voit jättää poskipunan pois.

4. Pilkettä silmiin

Etenkin rasvoittuvat luomet on hyvä pohjustaa ennen luomivärin levittämistä. Suoraan iholle levitetty luomiväri karkaa helposti luomivakoon päivän kuluessa. Luomet voi pohjustaa silmämeikinpohjustusvoiteella tai juoksevalla peitevoiteella. Puuteroi luomet pohjustuksen jälkeen irtopuuterilla tai ihosi sävyisellä luomivärillä – se kiinnittää pohjustustuotteen ja tekee luomivärin häivytyksestä helpompaa.

Pilkettä silmiin saat kätevästi usean luomivärin sisältävästä luomiväripaletista, sillä niiden värisävyt on mietitty toisiinsa sopiviksi. Paletista löytyy yleensä tummempi väri luomivaon varjostukseen, vaaleampi häivytykseen ja kirkkaampi muotiväri antamaan pilkettä joko liikkuvalle luomelle tai keventämään tummaa rajausta.

Ripsiväri antaa syvyyttä katseeseen.

Muista meikata myös kulmat! Se tuo ryhtiä koko kasvoille. Valitse kulmakynä, sopivan sävyinen luomiväri tai kulmavaha.

5. Punaa huulet

Viimeistele meikki huolellisesti punatuilla huulilla. Taputtele huulille ja niiden ympärille ensin huultenpohjustusainetta ja rajaa huulet. Näin puna pysyy huulilla, eikä lähde leviämään huulijuonteisiin. Levitä huulipuna huolellisesti siveltimellä. Pitkäkestoinen, satiininhohtoinen puna on hyvä valinta aikuiselle juhlijalle.

Terveydenhoitaja, erityistason seksuaaliterapeutti Sari Mäki listaa kuusi syytä harrastaa seksiä, tuota terveyttä vahvistavaa puuhaa.

Seksi vaikuttaa positiivisesti sydänterveyteen, varsinkin miesten, seksologi Sari Mäki kertoo. Säännöllisesti koetut orgasmit vahvistavat sydäntä.

– Miesten kuolleisuusriski pienenee, jos he saavat viikoittain kaksi orgasmia.

Sari Mäki on ET:stäkin tuttu asiantuntija, joka puhuu mielellään myös nautinnosta ilman yhdyntää.

Yhdyntä ei nimittäin riitä aina nautinnon antajaksi. Esimerkiksi naisen sukuelimistä klitoris on herkin, ja suurin osa naisista saa orgasmin juuri sen hyväilyn kautta. 

– Orgasmin voimaa ei pidä kiistää, vaikka seksi on kivaa ilmankin.  Tärkeää on olla kokeilunhaluinen.

Enemmän orgasmeja, vähemmän kuolleita:
Näin seksi vaikuttaa terveyteen

  1. Miesten kuolleisuusriski vähenee, jos he saavat kaksi orgasmia viikossa.
  2. Seksuaalinen pidättyvyys lisää naisten sydäntautiriskiä.
  3. Orgasmit lievittävät kuukautiskipuja.
  4. Orgasmi lieventää stressiä.
  5. Seksi pienentää syöpäriskiä.
  6. Seksi helpottaa naisten vaihdevuosioireita. 

Lähde: Seksologi Sari Mäki