Rahapelejä holtittomasti pelaavien naisten määrä on kaksinkertaistunut muutamassa vuodessa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreen tutkimuksen mukaan 2,4 prosentilla eli noin 45 000 suomalaisisella naisella on jonkinasteinen rahapeliongelma. Vuonna 2011 vastaava prosenttiluku oli 1,1. Vaikka naisten ongelmapelaaminen on lisääntynyt, miehille rahapelit aiheuttavat vielä useammin haittoja.  Miehistä 4,2 prosenttia kärsii rahapeliongelmista.

Ongelmapelaaminen tarkoittaa, että pelaaminen haittaa tavallista arkea. Riskitason pelaajalla oli yksi tai useampia seuraavista haitoista:

1. Pelaaminen pyörii jatkuvasti mielessä.

2. On tarve pelata yhä suuremmilla summilla.

3. Pelaamista salaillaan tai siitä valehdellaan.

4. Yritykset hillitä pelaamista aiheuttavat ärtyneisyyttä.

5. Rajoittamisyritykset epäonnistuvat.

6. Pelaaminen alkaa, kun pelaaja kokee ahdistusta, masennusta tai muita mieltä kuormittavia tunteita. 

7. Häviön jälkeen ongelmapelaaja palaa nopeasti hakemaan voittoa uudesta pelistä.

8. Pelejä on pitänyt rahoittaa perheeltä tai ystäviltä saadulla rahalla.

9. Pelaaminen johtaa ihmissuhteen tai työpaikan menetykseen.

Jos henkilön pelaamiseen liittyy vähintään neljä näistä kriteereistä, on kyse peliriippuvuudesta. Rahapeliriippuvuus on toiminnallinen riippuvuus, ja sen syntytapa ja oireet ovat samankaltaiset kuin alkoholismissa ja muissa päihderiippuvuuksissa.

Rahapelejä suunnataan naisille

Miksi naisten pelaaminen  on sitten lisääntynyt? 

- Rahapelien pelaaminen on ollut perinteisesti miesten juttu, jota ei ole pidetty aikaisemmin naisille "sopivana". Nykyisin naisten pelaaminen on hyväksyttävämpää. Lisäksi erityisesti verkon rahapelitarjonnassa naiset on huomioitu eri tavalla kuin aikaisemmin: on kehitetty pelejä, jotka on selkeästi suunnattu naisille, sanoo THL:n erikoistutkija Anne Salonen.

Verkossa on tarjolla nopeatempoisia pelejä, jotka koukuttavat helposti. Kun voittomahdollisuus on tarjolla samantien, se lisää pelin houkuttavuutta. Kerran viikossa arvottava lotto koukuttaa huonommin.

Verkossa on tarjolla myös arpapelejä, ja juuri niitä naiset pelaavat miehiä enemmän. Miesten mieleen ovat pelit, joihin liittyy sattuman lisäksi taito. Esimerkki tällaisesta pelistä on pokeri ja urheiluvedonlyönti.

Pelaaminen on myös pakoa arjesta

Pelaamisen syitä on monia: Yksi pelaa ajankulukseen, toinen rikastuakseen. Pelaamiseen voi ajaa myös tarve unohtaa harmaa arki. 

- Kansainvälisten tutkimusten mukaan naiset hakevat pelaamisesta miehiä useammin juuri pakoa arjesta tai muista huolista. Tiedetään, että rahapeliriippuvuus saattaa kehittyä nopeammin silloin, jos pelaamisen motiivina on pako, Anne Salonen kertoo.

Kun peliongelmaa aletaan ratkoa, on pyrittävä myös tarkastelemaan pelaamiseen liittyviä syitä. Jos pelin ääreen ajaa yksinäisyys, on hyödyllistä pohtia, miten muuten yksinäisyyttä voisi lievittää. Jos taas rahapelaamisella haetaan nostetta mielialaan, on hyödyllistä miettiä  onko pelaaminen ratkaisu siihen vai ainoastaan hetkellinen helpotus alakuloon, joka tuo mukanaan tukullisen muita haittoja. Näitä haittoja ei tule pohdittua pelaamaan ryhdyttäessä.

Rahapeliongelmien hoitoa on viime vuosina kehitetty, ja useilla paikkakunnilla apua on tarjolla hyvin, ei kuitenkaan kaikkialla Suomessa.

Jos oma pelaaminen pohdituttaa tai aiheuttaa ongelmia arjessa, apua voi lähteä hakemaan peluuri.fi-sivustolta. Siellä on kattava tietopaketti, jossa voi lukea muun muassa pelaamisen psykologiasta, osallistua keskusteluun tai tehdä testin omasta pelaamistilanteesta. Tarjolla on myös neuvoja, miten omasta ahdingosta pääsee eteenpäin.

Avokadon kivessä on runsaasti antioksidantteja. Voiko sen syödä? 

Olen kuullut, että avokadon kivi sisältää runsaasti antioksidantteja. Voiko kuoritun kiven syödä turvallisin mielin murskattuna myslin tai smoothien seassa? Jos kivi on terveellistä syödä, niin kuinka se säilyy? Voiko sitä säilyttää rouheena muutaman päivän kannellisessa rasiassa? Kuinka paljon siementä voi korkeintaan syödä päivittäin?
– Avokado päivässä

 

Ravitsemusterapeutti Heli Reinivuo vastaa:

Avokadon kiven voi syödä. Se sisältää liukoista kuitua ja antioksidantteja. Laita kivi muovipussiin ja murskaa kivi pieniksi paloiksi vasaralla. Hienonna palat tehosekoittimessa.

Avokadon kiven säilyvyydestä ei ole tarkkaa tietoa, mutta se lienee sama kuin muillakin siemenillä. Ilmatiivis rasia sopii hyvin säilytykseen. Turvallista käyttöannosta ei ole tiedossa, joten annokset kannattaa pitää pieninä, 1–2 rkl rouheena.

Avokado itsessään on hyvin kuitupitoinen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja helpottaa vatsan toimintaa.

Lue myös: Näin avokado hidastaa ikääntymistä (oikeasti!) 

Liikkeet kehitti liikunnanohjaaja.

Vesiliikunta on tehokas ja lempeä laji, joka laittaa koko kropan töihin. Vesijumppa sopii hyvin myös ikääntyville.

Lue lisää: Tehokas vesiliikunta on lempeä laji – näin vältät suonenvedonkin

Tässä parhaat vesijumppaliikkeet koko keholle!

Liike 1. 

Tee näin: 

  • Ota uimalauta ja asetu vedessä istumaan laudan päälle. Pysyt paremmin laudalla, jos koukistat polvet laudan alle.
  • Kun tasapaino on löytynyt, souda hyvässä ryhdissä rintauintivedoilla eteenpäin. Tee jonkin matkan päässä peruutusliike: kauho käsilläsi vettä ulkosivuilta rintakehääsi kohti, jotta alat liikkua vedessä selkä tulosuuntaan päin.
  • Saat tästä liikkeestä vahvat rintalihakset ja yläselän. Harjoitat samalla takareisiäsi, keskivartalosi hallintaa ja tasapainoasi.

Liike 2.

Tee näin:

  • Tähän liikkeeseen tarvitset niin ikään uimalaudan. Ota kiinni sen reunoista tai kahvoista, vie lauta reilusti eteesi ja ota pieni haara-asento tai juokse vedessä paikoillasi.
  • Kauho nyt laudalla vettä kehosi etupuolelta vuorovedoin kohti oikeaa ja vasenta kylkeäsi – kuin äyskäröisit vettä pois tieltäsi. Pidä yläkroppasi suorassa ryhdissä, äläkä päästä sitä taipumaan sivuittain.
  • Tämä kiertoliike vahvistaa koko yläkroppaasi: käsiä, selkää ja vatsaa sekä vetreyttää rangan liikelaajuuksia.

Liike 3. 

Tee näin:

  • Tähän liikkeeseen tarvitset lötköpötköpatukan. Vie se eteesi kädet suorina siten, että puristat pötköä päistään. Jalkasi ovat pienessä haarassa ja keho lievässä etukenossa.
  • Hyppää nyt oikealta jalaltasi vasemmalle ja ojenna kantapää samalla taakse. Samaan aikaan, kun teet hyppäyksen, paina pötkön päät yhteen veden alla. Seuraavalla hyppäyksellä suorista kädet ja avaa pötkö eteesi.
  • Tässä liikkeessä kyytiä saavat rintalihaksesi, selkä ja vatsa. Petraat myös tasapainoasi.

Liike 4. 

Tee näin:

  • Pidä lötköpötköpatukkaa käsissäsi siten, että se kiertää kehosi etupuolta puolikaaressa.
  • Seiso selkä suorassa ja nostele polvia. Kierrä pötköä jokaisella polvennostolla sen polven yli, joka nousee. Anna kehosi kiertyä reilusti liikkeen mukana.
  • Tämä vinojen vatsalihasten sekä selkälihasten liike puristaa keskivartalostasi tehot irti.

Liike 5. 

Tee näin:

  • Tee tämä liike ilman apuvälineitä.
  • Seiso suorassa ja ala potkia toisella jalallasi vettä pois. Jalkasi tekee reilun v-liikkeen samalla, kun vastakkainen kätesi pitää tasapainoasi yllä haromalla vettä omalta sivultaan. Vaihda jalka-käsiparia.
  • Tästä liikkeestä tykkäävät sekä sisä- että ulkoreidet, lantio ja pakaralihakset.

Liike 6. 

  • Tämäkään liike ei apuvälineitä kaipaa.
  • Juokse paikoillasi vedessä ja tee käsilläsi, vartalon sivuilla, kahdeksikon muotoista liikettä veden alla. Katso, että niska ja hartiat pyöristyvät kahdeksikkoliikkeen alkuvaiheessa ja avautuvat suoraksi liikkeen loppusilmukassa.
  • Tämä liike avaa tehokkaasti hartianseudun jumittumia.

Liikkeet kehitti liikunnanohjaaja Emmi Avela Mäkelänrinteen uintikeskuksesta Helsingistä.