Moni iäkäs ihminen tuntee itsensä syrjityksi digitaalistuvassa Suomessa. Lähijunien käsittämätön lippu-uudistus on malliesimerkki liiketoimista, joiden vaikutukset kaventavat elämänpiiriä entisestään.

Konduktöörit eivät myy matkalippuja. Olen tavannut muuten aktiivisia ikäihmisiä, jotka kieltäytyvät enää lähtemästä lähiliikenteeseen, ja ymmärrän heitä täysin. Minäkin olen lakannut tajuamasta, mistä lippuautomaatista saa mitäkin, millä maksetaan ja missä ylipäänsä mennään.

Kuljen työmatkani junalla ja kuulen mennen tullen kaiuttimista tekopyhät vakuuttelut siitä, että ”konduktöörit palvelevat yhä muissa matkustamiseen liittyvissä asioissa”. Lippu-uudistuksen jälkeen en vain ole tavannut yhdessäkään junassa ainoatakaan konduktööriä, vaikka etukäteen heitä luvattiin jokaisen matkustajan juttusille peräti kaksittain. 

Kaiken kukkuraksi koko lähiliikenteen lippujärjestelmä uudistuu ensi vuonna. Tulossa on uusia verkko- ja mobiilipalveluja. Pääkaupunkiseudulla siirrytään kuulemma viiteen vyöhyketariffiin, kahden vyöhykkeen lippulogiikkaan ja lisävyöhykkeiden ostoihin. 

Joudun minäkin jo todennäköisesti jäämään kotiin neljän seinän sisälle.

Tiistaina ei ole lippuongelmia. Veturimiesten liiton mielenilmaus pysäyttää junaliikenteen kokonaan maanantaina 14.8.2017 klo 18. Kuljettajat palaavat töihin tiistain ja keskiviikon välisenä yönä. Kuvat: VR Group
Tiistaina ei ole lippuongelmia. Veturimiesten liiton mielenilmaus pysäyttää junaliikenteen kokonaan maanantaina 14.8.2017 klo 18. Kuljettajat palaavat töihin tiistain ja keskiviikon välisenä yönä. Kuvat: VR Group

Kommentit (6)

70-vuotias

Miksi esim. Helsingissä on niin hankalaa maksaa yleisellä kulkuneuvolla tehtävää matkaa? Uudistukset ovat syvältä ja esim. HSL-bussien maksulaitteet ovat usein rikki ja jos toimivatkin niin ovat hitaita rekisteröidessään maksutapahtumaa. Juna-asemien maksulaitteille alihankkija teki sopimattomat kuoret ja niitä korjaillaan kuulemma käsipelillä.  Vanhoille ihmisille lipunosto on useinkin liian monimutkainen tapahtuma mobiililaitteella, eikä kaikilla suinkaan ole älypuhelinta. Maksuvaihtoehtoja tulisi olla edelleenkin. Etenkin vanhukset syrjäytyvät nykyään normaalista elämästä koska kohta vain ne pärjäävät jotka elävät älylaitteiden varassa. Missä on päättäjät jotka puolustavat vanhuksien oikeuksia?                                

Vierailija

Geron alias Ari Liimatainen, ala sinä ajamaan vanhusten asioita. Sinulla on kokemusta, ammattitaitoa ja uskallusta puuttua epäkohtiin. Äänestän sinua varmasti eduskuntaan ja teen työtä että muutkin äänestävät!

Ari Liimatainen
Liittynyt4.11.2015

Ohoh, kiitos vain luottamuksesta! Taidan kumminkin räksyttää muilla areenoilla, ja aina välillä  löytyy toivottavasti  jokunen rakentava ehdotuskin jaettavaksi. Periksi ei anneta.

"Äly etsii, mutta sydän löytää." www.etlehti.fi/geron

Vierailija

Älä koskaan sano ei koskaan!  Jostakin tämä lause on peräisin, mutta eihän sitä koskaan tiedä jos mieli muuttuu, vai mitä?  Jos oletkin se vanhusten "sillanrakentaja" yhteiskuntaan ja sen palveluihin joita nyt karsitaan kiivaalla kädellä. Kyllä sinun kaltaisia äänitorvia tarvittaisiin!

Seuraa 

Geron (kreik.) 'vanhus, vanha mies' 

Olen Ari Liimatainen, geronomi, järjestöviestijä ja freelancer, joka innostuu sekä viestinnästä että vanhustöistä.

Geronomi toimii sosiaali- ja terveysalan vanhustyön asiantuntijana ja kehittää laadukkaita vanhuspalveluja − iäkkäiden ihmisten hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä. Palveluksessanne! www.geron.fi

Muuten olen sitä mieltä, että kulttuuri pidentää ikää.

Blogiarkisto

2017
2016

Kategoriat

Instagram