Taiteilijankin täytyy elää, vaikka sitten propagandan tuottamisella.

Rubensin teos: Villisian metsästys on osa metsästys sarjaa, jonka hän maalasi 1615- 1617 välisenä aikana. Hänelle maksettiin siitä hyvin. Hän sai siitä peräti 1400 floriinia. Teos on täynnä liikettä ja jännitystä. Onhan se toki hieman erikoinen. Vasemmalla olevat miehet ovat pukeutuneita kuin Antiikin toogiin. Sitten keskellä teosta on hienosti pukeutunut aatelismies. Oikeassa reunassa on hienoja naisia kuin katselemassa jännittävää tapahtumasarjaa. Koirat ovat selvästi verenhimoisia.

Kaikkeen tähän on luonnollisesti selityksensä. Ensinnäkin Rubens oli hiljattain käynyt Italiassa ja nähnyt silloin jo hävinneen Leonardo da Vincin taistelukuvan luonnoksia. Hän on selkeästi ottanut teoksensa sommitelmaan idean sieltä. Muutoin teos selvää propagandataidetta. metsästystä varten vaadittiin maa-alue. Metsästys siis jo sinänsä viittasi vaurauteen. Aateliset harrastivat metsällä oloa, sillä heidän yhteiskunnallinen tehtävänsä oli sotiminen. Metsästys harjoitti sotimisessa tarvittavia taitoja: strategiakykyä ja aseenkäyttöä.

Toogiin pukeutuneet miehet viittaavat Antiikkiin. Se oli aika, jota ihailtiin. Aatelisto halusi väkisinkin aina vetää sukujuurensa Antiikin sankareihin ja vertautua Antiikin sankaritekoihin.

Naiset ovat tosiaan ihailemassa teoksen pääsankaria. Heidän ilmeensä ovat puhtaasti ihailevia. He kuin alleviivaavat katseillaan sanoman. Tässä miellä on kyseessä todellinen sankari.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

52-vuotias tietokirjailija ja symbolitutkija Liisa Väisänen ihmettelee ihmistä ja maailmaa. Eri viikonpäivinä on temoiltaan vaihetelevia kirjoituksia. Siten lukijoiden on helpompi löytää omat kiinnostuksen kohteensa. Teemat ovat seuraavat: symbolisunnuntai, taidetiistai, kuvan keskiviikko ja toisinaan persoonallinen perjantai. 

Blogiarkisto

2017
2016

Kategoriat