Valtiolta on rahat loppu! Kaikesta pitää säästää ja leikata. Uusia verotuskohteita keksitään eli hienosti sanottuna veropohjaa laajennetaan. Nämä eivät ole tänä päivänä mitään uutisia, vaan kaikille tuttua arkitodellisuutta. Meitä itärajan pinnassa asuvia tunnutaan jotenkin kohdeltavan hieman rankemmalla kädellä. Osan asioista ymmärrän, vaikka en hyväksykään. Noin kuukausi sitten voimaan astunut tupakan tuontikielto alle 24 tuntia kestäneiltä Venäjän matkoilta on yhteiskunnan kannalta varsin perusteltavaa. Koituuhan tupakoinnista merkittäviä kuluja julkiselle terveydenhuollolle, eivätkä tupakkaveron tulot tätä kuluerää kata. Näin ollen onkin varsin järkevää suitsia matkustajatuontia, josta ei kerry senttiäkään tuloa valtion kassaan. Se vain korpeaa, että tämä kielto koskee vain suomalaisia! Kaikki muissa EU-maissa asuvat saavat tuoda tuliaisensa vapaasti, vaikka reissu kestäisi vain varttitunnin. Ja kaikkien EU-kansalaisten piti olla tasa-arvoisia. No, turha itkeä maahan kaatunutta maitoa. Vallitsevassa todellisuudessa eletään, oli se mikä tahansa.

Nyt kuitenkin meitä raukoilla rajoilla eläviä uhkaa uusi kurimus. Valtio on suuressa viisaudessaan ja rahapulassaan ulottamassa säästötoimensa myös Rajavartiolaitokseen, joka Sisäasiainministeriön alaisena laitoksena on perinteisesti välttänyt poliittisen aaltoilun ja nauttinut kohtuullisista toimintaedellytyksistä. Vaan ei enää. Rajavartiolaitos on joutunut säästämään kuluneen neljän vuoden aikana 28 miljoonaa euroa ja tulevien neljän vuoden säästövelvoite tai tavoite on 15 miljoonaa euroa. (Etelä-Saimaa 13.8.2016) Säästösuunnitelmia hahmoteltaessa on mainittu useaan otteeseen itärajan rajanylityspaikkojen joko kokonaan tai osittain sulkeminen Vaalimaata, Vainikkalaa ja Nuijamaata lukuun ottamatta. 

Suomen ja Venäjän välinen kauppa on toiminut sotavuosia lukuun ottamatta keskeytyksettä poliittisista ja taloudellisista suhdanteista riippumatta vuosisatoja. Samoin rajan yli tapahtuva ihmisten välinen kanssakäyminen, johon toki neuvostoaika teki joitakin vuosikymmeniä kestäneen katkon. Nyt siinäkin ollaan palauduttu normaalitilaan. Jokaisen rajanylityspaikan avaaminen nykyisessä laajuudessa toimiviksi on vaatinut pitkän, usein vuosikymmeniä vaatineen työn. Tällä hetkellä on Parikkalan ylityspaikan avaaminen kehitysvaiheessaan. 

EU-rahoitteisen Karelia-ohjelman päättyneellä ohjelmakaudella on rajan ylitystä sujuvoittamaan investoitu yhteensä lähes 25 miljoonaa euroa (Karjalainen 3.9.2016). Tämä vain pikaisella selvittelyllä löytynyt summa ei kata käsittääkseni kaikkea. Lisäksi ainakin Svetogorskiin eli entiseen Ensoon on rakennettu EU-tukea saanut suuri silta. Osa investointien rahoista on tullut Venäjältä, osa EU:sta ja osa vähintään välillisesti myös Suomesta. Myös alkaneella ohjelmakaudella vastaavankaltaisiin hankkeisiin suunnitellaan myönnettävän rahaa 15 miljoonaa euroa! Eli eletään kuin lapsuuden opettavaisen koulukirjatarinan Hölmölässä, missä mattoa pidennettiin ottamalla kuteita toisesta päästä ja lisättiin niitä toiseen päähän.

Puhtaasti kansantalouden kannalta järkevintä olisi sulkea esim. Niiralan raja yöajaksi henkilöliikenteeltä ja pitää se auki tavaraliikenteelle, jonka sujuminen vaikuttaa suoraan teollisuuden tuotantoon ja sitä kautta kansalliseen hyvinvointiimme. Tietyllä tapaa henkilöliikenteen yöaikaista katkaisemista voisi perustella sillä, että asiointi on pitkälti tankkausmatkoja, joista verot jäävät saamatta Suomeen. Mutta, mutta... Tämä ei ole linjassa ihmisten tasavertaisen kohtelun kanssa eikä tavaran ja ihmisten vapaan liikkuvuuden kanssa. Jos tuolla perusteella liikkumista rajoitetaan, niin samalla voitaisiin kieltää myös nettikauppa. Tietyillä edellytyksillä myös netissä tapahtuneet ostot tapahtuvat siten, ettei valtion kassan kilahda ropoakaan. Ja täysin laillisesti. Eli tämänkaltainen rajoittaminen ei ole enää tätä päivää.

Saavutettavat säästöt lienevät suhteellisen vähäiset verrattuna jo tehtyihin tai suunnitteilla oleviin investointeihin. Tai saavutettaviin säästöihin. Myöskään toimenpiteillä aikaan saatava rajavalvonnan tehokkuuden lisääminen on näennäistä. Rajan takana ei pääse tapahtumaan mitään, ettei sitä nykyisenä satelliittikuvien aikana pystyttäisi tietämään. Samoin mahdollinen hallitsematon pakolaisvirta rajan yli ei selviä rajanylityspaikkojen henkilötyövuosia vähentämällä. Siihen on löydettävä muut konstit. Varautuminen ja suunnitelmat on tehtävä nyt, toiminta silloin, kun sitä tarvitaan. Nykyisen kaltaiset suunnitelmat haittaavat merkittävässä määrin koko itäisen ja osin eteläisen Suomen elinkeinoelämää, kansalaisia ja aluekehitystä sekä Suomessa että Venäjällä. 

Raja ja Venäjä on ja pysyy. Samoin rajan yli tapahtuva kanssakäyminen. Hetkellisten taloudellisten vaikeuksien säätäminen rajan kustannuksella on kuin maahan kaatunut maito. Tehtyä vahinkoa ei saa tekemättömäksi ja takaisin hetkessä suhdanteiden taas parannuttua. Sellaista se on veli venäläisen kanssa. Pitkäjänteistä.

Ilkka Pirhonen

omaishoitaja, Venäjän matkaaja

Joensuu

cooking.snowman@gmail.com

 

Kommentit (6)

Bensaa Nesteeltä

No nyt oli ehkä suurinta kuraa mitä olen lukenut. Kirjoittaja on täysin hakoteillä.

Ensinnäkin tupakkalaki koskee vain suomalaisia sekä Suomessa asuvia (myös oleskelulupalaiset). Esimerkiksi Ruotsissa asuva henkilö on myös Suomessa lomalla tai muulla matkalla joten sääntö ei voi mitenkään koskea häntä.

Toiseksi yöllä kulkeva liikenne myös tavaraliikenteen osalta on erittäin vähäistä aivan kuin henkilöliikenne. Sen voit todeta kulkemalla öiseen aikaan säännöllisesti. Muutenkin tavaraliikenne pääsee kulkemaan Nuijamaan sekä Vaalimaan kautta Venäjälle. Jos koukku tuntuu pitkältä, niin sitten on parempi vain odotella seuraavaan aamuun. Parikkalan ylityspaikan avaaminen on myös täysin järjetön ajatus. Kaakkois-Suomen rajanylitysmäärät ovat niin pienoisia, että uuden ylityspaikan avaaminen olisi rahan tuhlausta. Lisäksi henkilöstömäärät ovat erittäin pieniä joten työntekijöitäkin olisi erittäin vaikea siirtää Parikkalaan.

En tiedä mistä kirjoittaja on repinyt satelliittivalvonnan. Jos kerran satelliittivalvonta olisi niin eihän rajapartiota silloin tarvittaisi kun kone hoitaa yläilmoista työn. Ja vaikka olisikin niin Suomella ei tälläisiin asioihin olisi rahaa pistää. Kirjoittaja voi kuvitella itse sanaparin: "Suomella rajavalvontasatelliitti"! Niin, eikö kuulostakin koomiselta?

Muutenkin sanapari "vapaa liikkuvuus" tarkoittaa rajojen ylittämistä ilman passintarkastusta.

Ilkka Pirhonen
Liittynyt3.6.2014

Tupakasta. Juuri noinhan se menee. Suomalainen löytää elämäänsä pienen ilon ja säästön, niin siitä heti rangaistaan. Tämä sama mentaliteetti tappoi aikoinaan hienon innovaation eli petro-Saabin, joka kävi tärpätillä. Sinänsä on kansanterveyden kannalta ihan hyvä, että pyritään vähentämään tupakoinnin terveyshaittoja, mihin tämäkin laki tähtää.  Tavaraliikenne on nyt yöaikaan hiljaista. Syynä siihen on tämänhetkinen maailmanpoliittinen tilanne pakotteineen ja vastapakotteineen. Tilanne kuitenkin joskus hamassa tulevaisuudessa normalisoituu ja silloin on edessä vuosien työ, jolla joudutaan korjaamaan nyt tehtyjä supistuksia. Venäjän kanssa asiat eivät hoidu näppejä napsauttamalla. Parikkalan kohdalla onkin tässä tilanteessa odottaa. Olisi vääränlainen viesti Venäjälle ryhtyä nyt lisäämäänkään ylityspaikkoja, mutta sulaa hulluutta haudata koko hanke, jonka eteen on Etelä-Karjalassa tehty 20 vuotta töitä ja poltettu aikamoinen läjä rahaa. Odotellaan nyt ja katsotaan hetkinen. Tuo satelliittijuttu tulee rajalla työskentelevän henkilön suusta. Kuulemma nykyisellä satelliittitekniikalla ja muilla välineillä tiedetään huomattavasti tarkemmin ja halvemmalla, mitä rajan takana tapahtuu, kuin sillä, että sinne metsään laitetaan ukkoja kuuntelemaan. Liikkuminen Venäjän ja Suomen rajan yli ei tosiaankaan ole eikä ole ollut vapaata, mutta se on suuntaus, johon nykyisessä Euroopassa on monella suuntaa pyritty, eikä ylityspaikkojen sulkeminen edes osittain vie kehitystä tähän yleisesti hyväksyttyyn suuntaan. 

PS. minua saa arvostella ihan nimeltä. 

Edelleen bensaa Nesteeltä

Tuttavani on myös rajalla töissä. Kysyin häneltä asiasta ja nauroi päin naamaa. Tekninen valvonta kyllä löytyy, mutta siihen eivät liity satelliitit mitenkään. Kameravalvontakin on vain osalla rajaviivaa eikä kokonaan. Eli termit kuntoon. Rajanylitykset ovat laskussa jo kolmatta vuotta peräkkäin. Pari vuotta on tässä katseltu jo valmiiksi.

Ilkka Pirhonen
Liittynyt3.6.2014

Tekniikka on olemassa, joten tuttavallasi naurua riittää varmasti jatkossakin. Ja Nesteen bensa on todella laadukasta, joten kannattaa jatkaa valitulla linjalla. Jokainen meistä tyylillään. 

Meltolankolli

Männäviikolla oli ainakin kaistat täynnä rekkoja yöaikaan,

jonot jatkuivat Suomenpuolelle asti..

Toivottavasti pitävät rajat auki myös yöaikaan mutta

ei se uhoaminen ja itkeminen mitään auta vaan otettava vastaan mitä ylhäältä annetaan :)

Ilkka Pirhonen
Liittynyt3.6.2014

Näinhän se on. Tuossa sain venäläisiltä kavereilta postia, että yösulkeminen vaikuttaisi myös aika paljon Helsinki-Vantaan lentokenttään. Kuulemma paljon lähevät reissuun siten, että yöllä ajetaan pikku-bussilla Hesaan ja siitä aamun sarastaessa johonkin lomalennolle. Nythän sekin toiminta on vähäistä ruplan heikon kurssin takia, mutta joskus palataan taas entiseen ja matkalaisia olisi.

Seuraa 

Ei tässä näin pitänyt käydä. Ilkasta tuli omaishoitaja yhdessä yössä.

Ilkka Pirhonen on 57-vuotias mies Joensuusta, samanikäisen vaimonsa omaishoitaja. Blogissaan Ilkka tuo esiin omaishoitajan arjen – ja irtiotot – kiertelemättä. Välillä mies karauttaa pollantyhjennysreissulle maailman ääriin. Tai ainakin Venäjän laidalle. Tälle läntiselle.

Blogiarkisto

Kategoriat