Mitä liikuntaa se muka on, ettei poistuta ollenkaan mukavuusalueelta. Lihasvoimaa käytetään mahdollisimman vähän, ja liike lopetetaan aina ennen kuin se ehtii venyttää mitään. Kaikessa etsitään helppoutta. Tunnilla ei tule hiki, sen sijaan vilu saattaa tulla. Heti alkajaisiksi levitetään viltti joogamaton päälle. Myös tyynyjä tarvitaan.

Kuulostaa useimpien liikuntalajien vastakohdalta.

Kävin kokeilemassa tätä epäliikuntaa, Feldenkraisia, turkulaisessa kokonaisvaltaisen hyvän olon keskuksessa, Intusiasma wellness housessa. En ollut koko paikasta ennen kuullutkaan, kun toissa viikolla postiluukusta putkahti lahjakortti, joka oikeutti kolmeen ilmaiseen tutustumiskertaan.

Johan tässä olikin oltu monta kuukautta ilman ohjattua liikuntaa, tuumasin, ja googlasin paikan.

Intusiasmalla näytti olevan laaja valikoima kehon ja mielen hyvinvointiin tähtääviä tunteja. Jooga ei siellä ole vain joogaa, vaan se voi olla myös Vinyasa flowta tai restoratiivista joogaa. Myös pilateksesta on ainakin kolmea eri muotoa. On myös tanssillisia tunteja ja BodyBalancea. Paikka toimii jäsenyyksien kautta vähän kuin kuntosali, paitsi että tarjolla on pelkkiä ryhmäliikuntatunteja ja yksilöohjausta.

Mutta olisiko siellä mitään minulle? Selitin sähköpostitse intusiasmalaisille tilanteeni erityispiirteet, kuten sen, etten saa venyttää takareisiäni. Minulle suositeltiin Feldenkraisia, jonka olisin itsekin tuntikuvausten perusteella valinnut. Hyvä merkki. Päätin mennä.

Tavoitteena on oppia luontevat, helpot ja taloudelliset tavat käyttää kehoa.

Meitä oli tunnilla neljä ensikertalaista. Aloitimme selällään maaten tunnustelemalla kehon ja lattian kohtaamispintaa alkaen kantapäistä. Hyvin mindfulnessmaista. Tunnin edetessä palasimme useita kertoja samaan asentoon kokemaan, onko jokin muuttunut. Tämä lienee ominaista Feldenkrais-tunneille: harjaannutaan aistimaan kehon viestejä.

Jos ymmärsin oikein, tavoitteena on oppia luontevat, helpot ja taloudelliset tavat käyttää kehoa. Tämä tapahtuu tekemällä liikkeitä kuultujen ohjeiden mukaan ja havainnoimalla niiden vaikutuksia. Uskoisin, että näin päädytään elegantteihin liikeratoihin, jotka eivät rasita niveliä, jänteitä ja muita kudoksia.

Feldenkrais alkoi hyvin nopeasti kuulostaa ja tuntua lajilta, jolla on minulle paljon annettavaa.

Huomasin sen myös käytännössä. Käytimme suurimman osan tunnista käden liikeradan tutkimiseen kyljellämme maaten. Luulin, etten pystyisi tekemään harjoitusta vasemmalla kädellä ollenkaan, koska olkapääni ilmoitti olevansa äreällä päällä. Siksi aloitin terveemmällä, oikealla olkapäällä ja kädellä.

Feldenkraisissa kuitenkin tiedetään, että oikean käden oppiessa myös vasen käsi oppii. Vasemman käden harjoitukset aloitettiin mielikuvaharjoituksena. Kuvittelin venyttäväni vasenta kättä ja nostavani sen ylös lattiasta. Hetken kuluttua pystyin tekemään sen oikeastikin. Käsi nousi ensin kivutta - tässähän etsittiin koko ajan helppoutta - vain ehkä 40 senttiä lattiasta.

Harjoituksen lopussa vasemman käden liikkuvuus oli kuitenkin yhtä laaja kuin oikean, eikä olkapäähän sattunut yhtään. Olin löytänyt kädelleni oikean, helpon ja vaivattoman liikeradan. Sillä oli ehkä jotakin tekemistä pienten lantion ja pään liikkeiden kanssa, joita teimme, mutta tarkemmin en osaa tässä vaiheessa sanoa.

Taisin viimeinkin löytää itselleni sopivan kuntoutusmuodon.

Erona esimerkiksi fysioterapeuttien ohjeistamiin harjoitteisiin oli se, että mitään lihaksia ei kehotettu jännittämään. Yleensähän neuvotaan tukemaan mitä tahansa liikettä syvillä vatsalihaksilla. Ei Feldenkraisissa. Saatoin kyllä silti tehdä niin.

Monesta ryhmäliikuntatunnista Feldenkrais eroaa myös siinä, että peiliin ei katsota. Ei katsota ylipäätään minnekään, vaan silmät pidetään melkein koko ajan kiinni.

Jäin tunnin jälkeen keskustelemaan ohjaajan kanssa. Tällainen opastustuokio kuuluu Intusiasman normaaliin kuvioon. Sen tavoitteena oli tietenkin kertoa tarjouksista ja jäsenyyksistä ja ottaa selvää, mitä he voisivat minulle myydä. Aistin kuitenkin ohjaajan aidon kiinnostuksen tilanteeseeni ja halun löytää minulle sopiva liikuntamuoto. Ei hän ollut myymässä. Luulen, että tulin silti ostaneeksi.

Taisin viimeinkin löytää itselleni sopivan kuntoutusmuodon, sillä tunnin jälkeen olkapääni voivat paremmin kuin vuosiin.

Jos haluatte kokeilla Feldenkraisia, osoitteesta http://www.feldenkrais.fi/ kohdasta KENELLE löytyy lyhyitä Feldenkrais-tunteja, joita voi tehdä kotona.

--

Päivän kuvat: Kesän viimeisiä ruusuja Turun yliopiston kasvitieteellisestä puutarhasta Ruissalosta.

 

(muokkaus: linkki korjattu)

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tietyssä iässä olet, kun tiedät menettäneesi jotakin tärkeää ikääntymisen takia, eikä se jokin tule enää koskaan takaisin. Minä menetin terveyteni, yöuneni, juoksemisen, joogan, 7 pahvilaatikollista huolellisesti kerättyjä vaatteita ja identiteettini.

Vastalahjaksi sain krooniset kivut ja 15 kiloa läskiä sekä vakaumuksen, että ikä on kaikkea muuta kuin numero. Parhaillaan toivun leikkauksesta, jonka päätteeksi takalistooni ommeltiin 15 tikkiä ja toivon, että pystyn vielä joskus kävelemään yli puoli tuntia kerralla.

Blogi kertoo kaikesta, mitä tietty ikä mukanaan tuo: ainakin vaivojen hoitamisesta lääkkeellisin ja lääkkeettömin keinoin, oikean kokoisen vaatevaraston keräämisestä, käsitöistä ja parvekepuutarhan vaalimisesta. Vähän myös kiukusta, joka herää, kun joka puolella kehotetaan ikääntyviä liikkumaan. Ikään kuin se olisi ratkaisu kaikkeen.

Tietyssä iässä -blogi jatkaa  Dementin omainen -blogini ja Parveke länteen -blogini jalanjäljillä, mutta aihepiiri on laajempi. Olen Maija Rauha, 56-vuotias brunetti. Kirjoittaminen on minulle sekä ammatti että harrastus. Tervetuloa tiettyyn ikään!

--

Oletko Facebookissa? Käy tykkäämässä Tietyssä iässä -sivusta, niin saat uutisvirtaasi tiedon uusista blogikirjoituksista!

--

 

Blogiarkisto

2016

Instagram