Julkaisimme muutaman yli 55-vuotiaan laihduttajan tarinan. Yhteistä tarinoille on raju ja nopea painonpudotus sekä elämäntapojen muutos. Moni luopui punaisesta lihasta ja jopa hedelmistä. Asiantuntijat tyrmäävät äkkinäiset liikkeet.

Raili, 76, pudotti painoaan yli 50 kiloa, Kirsi, 58, karisti 60 kiloa ja Hannu 59 hoikistui jopa 45 kiloa. Jokaisen laihduttajan tarina on yksilöllinen, mutta jotakin yhteistä näillä tarinoilla on: kaikki kertovat keinoikseen mm. punaisen lihan syömisen lopettamisen, hedelmälakon sekä suolattoman ja sokerittoman ruokavalion.

Ravitsemuksen erityisasiantuntija Heli Reinivuo THL:stä näkee rajuissa painonpudotuksissa terveysriskejä. Yli 70-vuotiaille hän ei suosittele laihduttamista.

- Omatoimisissa rajuissa painonpudotusruokavalioissa on riskinä lihaskato sekä mahdolliset ravintoainepuutokset. Yli 60-vuotiaiden ei tarvitse välittää muutamista liikakiloista ja muutenkin iäkkäiden suositeltava painoindeksi on 24 - 29. Yli 70-vuotiaille laihduttamista ei suositella, Reinivuo sanoo ja jatkaa:

- Jos ylipaino on runsaasti ja siitä on merkittävää haittaa terveydelle ja toimintakyvylle, kannattaa yli 60-vuotiaankin laihduttaa. Iäkkäämmille henkilöille suositellaan yleensä rauhallista laihdutusta eli puoli kiloa viikossa. Näin voisi siis ainakin teoriassa laihduttaa 26 kiloa vuodessa. Käytännössä paino harvemmin pienenee lineaarisesti, vaan välillä tulee tasannevaiheita, jolloin paino ei putoa tai jopa nousee.

"Liian ehdottomia kieltoja!"

Yli 60-vuotiaiden liikuttamiseen erityistunut fysiatri Marianne Kyrklund on kauhuissaan rajuista elämäntapamuutoksista.

- Rajut ruokavaliomuutokset ovat mielestäni liian ehdottomia kieltoja!

Kiellettyyn hedelmään voi tulla himo, jolloin hyvä asia kääntyykin itseään vastaan.

- Asiaa voisi verrata hengittämättömyyteen. Kun ensin pidätät hengitystä, niin sitten lopuksi on pakko vaudilla vetää henkeä sisään. Kääntäen kiellät itseltäsi kaiken sokerin ja sitten repsahdat ja ahmit, Kyrklund havainnollistaa.

Ylipaino on kuitenkin terveysriski myös monelle yli 60-vuotiaalle. Lääkäri Risto Laitila kannustaa pitäytymään kansanterveydellisissä ohjeissa: lautasmallia ei ole turhaan laadittu.

- Jos dieetin lopputulema on hyväkuntoinen ja hoikistunut ex-ylipainoinen, niin jokin on mennyt oikein, vaikkakin tapa on ollut ronskimpi kuin suositellaan. Tästä eteenpäin fiksu siirtyy ruokapyramidin palvojaksi ja pitää energian saannin ja kulutuksen balanssissa, Laitila sanoo.

"Liikunta laihduttaa yllättävän vähän"

Moni painonpudottaja aloittaa muutoksen ruokaremontilla - ja hyvä niin - ainakin, jos on asiantuntijoita uskominen.

- Liikunta yksin pudottaa painoa yllättävän vähän vaikka toki energiaa kuluttaakin. Laihduttamisessa  kun on kyse varastorasvan sulattamisesta, niin liikunta ja lihashuolto ovat tärkeitä ettei elimistö polta lihaksia energiaksi. Rasvakudos kun ei hevin luovuta energia-aarrettaan ja voittaa kädenväännössä lihakset ellei niitä pidetä kunnossa, lääkäri Risto Laitila kommentoi.

Fysiatri Marianne Kyrklund kannustaa kiinnittämään erityistä huomiota lihaskuntoon. Laihduttaja kun saattaa usein menettää myös lihasvoimaansa.

"Pelkkä dietillä laihduttaminen syö lihasmassaa ja aineenvaihdunta hidastuu entisestään."

- Laihtumisen kannalta tärkeintä on kuluttaa mahdollisimman paljon energiaa. Suurimmillaan energiankulutus on silloin, kun kehon isot lihasryhmät tekevät töitä. Kalorit palavat parhaiten lajeissa, joissa muun muassa reidet, pakarat ja vatsalihakset tekevät töitä. Esimerkiksi reipas kävely, hiihto ja palloilulajit sopivat painonpudottajalle.

Uusi trendi: suolaton ja sokertion ruokavalio

Kaikki kolme asiantuntijaa allekirjoittavat yhden jutuissamme esitellyn ruokavaliomuutoksen: sokerista kannattaa luopua

- Terveyden kannalta liiallisen sokerin käytön vähentäminen on ehdottomasti suositeltavaa. Laihduttajan kannattaa karsia ruokavaliostaan sokeripitoisia herkkuja, kuten karkkeja, keksejä, sokeroituja mehuja ja limuja. Suolan käytön vähentäminen on sydän- ja verisuoniterveyden kannalta tärkeää. Laihdutukseen suola ei suoranaisesti vaikuta, mutta käytännössä monet suolapitoiset herkut, kuten sipsit ja makkarat, ovat myös energiapitoisia, joten suolaa vähentämällä saattaa huomaamatta laihtua, Heli Reinivuo sanoo.

- Suolaa tarvitaan kuitenkin aineenvaihdunnan tueksi (muun muassa kilpirauhasen toiminnan tueksi), täydentää Marianne Kyrklund.

Hedelmien poisjättäminen kummeksuttaa

Painoaan tarkkailevien keskuudessa näyttää olevan myös toinen, ristiriitainen trendi: hedelmättömyys.

- Se kyllä kummeksuttaa. Toisaalta, jos kyse on laihduttajan "alkuspurtista", tuskin siitä mitään haittaa on, Risto Laitila sanoo.

- Hedelmät ja marjat ovat sokeripitoisuudestaan huolimatta suositeltavia laihduttajille, mutta annosten on syytä pysyä kohtuudessa. Kaksi tai kolme hedelmää päivässä riittää hyvin. Paras janojuoma on vesi, Heli Reinivuo korostaa.

Lue kolmen laihduttajan tarinat kokonaisuudessaan:

Raili - uskomaton suoritus!

Kirsi laihdutti 60 kiloa - nyt psoriasis pysyy hallinnassa

Oopperalaulaja laihtui: "Nyt elän kuin paratiisissa"

Näin läski lähtee - hekin onnistuivat!

Tämä herkku on kehoa hoitava terveyspommi. Sen hyvät vaikutukset löytyvät myös apteekin hyllyltä.

1. Kevyt herkku

Makeakaan mansikka ei sisällä juuri lainkaan energiaa, mistä syystä se sopii mainiosti linjoistaan huolta pitävän herkkupalaksi. Ylikuormaa ei mansikoitakaan kannata syödä – ainakaan herkkävatsaisten.
Mansikassa on 47 kcal/100 g

Lue myös: Tätä tärkeää vitamiinia ei kannata haalia apteekista – vaan jääkaapista

2. Vitamiinia riittää

Mansikassa on C-vitamiinia enemmän kuin appelsiinissa. C-vitamiinista on tullut suosittu lisäravinne, jonka uskotaan parantavan yleiskuntoa. C-vitamiinin nauttimisen flunssan aikana on havaittu lyhentävän flunssan kestoa – tosin tutkimuksissa määrät ovat olleet melko suuria.

Mansikassa on C:tä 60 mg/100 g, appelsiinissa 51 mg/100 g

Mikä amppelimansikoissani on vikana? 5 ongelmaa ja ratkaisua

3. Popsi janopalana

Juotko varmasti riittävästi vettä? Helteellä veden saaminen on entistä tärkeämpää. Miksi et tehostaisi nesteytystä mansikoilla? Yhdessä mansikassa on vettä 85 prosenttia.

4. Runsaasti kuitua

Kaksi desiä mansikoita sisältää saman verran kuitua kuin pala ruisleipää. Mansikan kuitu on veteen liukenevaa eli geeliytyvää kuitua. Liukenevat kuidut vaikuttavat positiivisesti sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan.

5. Makea kuin karkki

Mansikan makeuden tekee fruktoosi, eli hedelmäsokeri. Fruktoosi nostaa verensokeria muita sokereita hitaammin, mutta maistuu esimerkiksi ruokosokeria makeammalle.

Fruktoosia eli hedelmäsokeria 3 g, sakkaroosia eli ruokosokeria 2,3 g ja glukoosia eli rypälesokeria 3,1 g/100 g

6. Vähentää turvotusta

Kun nestettä on kertynyt kehoon liikaa, se pöhöttää, vaikuttaa ulkonäköön ja väsyttää. Mansikka on hyvä luomulääke nesteenpoistajaksi.

7. Vatsan ystävä

Mansikassa on runsaasti foolihappoa, joka auttaa ruoansulatuskanavaa ja suolinukkaa voimaan hyvin. Erityisesti naiset kärsivät elämänsä eri vaiheissa folaatin eli foolihapon puutteesta.

Vierailija

Tiesitkö tämän mansikasta? 7 faktaa

En säilö ostomansikkaa ollenkaan pakastimeen,koska en niin hirveästi pidä mansikasta.Oman maan tuotosta olen yleensä vähän säilönyt.Nyt kyllä ei tarvi sitäkään säilöä kun mansikka"maa" on pienentynyt enkä uutta aio perustaa,myyrät, linnut ja etanat tykkää niistä liikaa,liian paljon työtä hyötyyn nähden.
Lue kommentti

Helsinkiläinen Merja Vuorisalo, 64, sai närästyksen ja ärtyneen suolen oireyhtymän kuriin välttämällä fodmap-hiilihydraatteja.

"Närästys- ja mahavaivani pahenivat noin vuosi sitten. Oli stressiä, elämänmuutosta ja jäin eläkkeelle. Vaivoja oli ollut aikaisemmin satunnaisesti, mutta sitten, kahden voimakkaasti chilillä maustetun aterian jälkeen tuli valtava närästys ja vatsan turvotus.

Ruokatorvea, rintaa ja selkää poltti. Turvotus ylävatsassa oli kova ja ruokatorveen nousi ruokaa. Parina yönä tuskat olivat niin kovat, että luulin saaneeni sydänkohtauksen.

Menin lääkäriin, kun mikään ei auttanut. Hän epäili heti ärtyneen suolen oireyhtymää. Sain Rennietä ja voimakkaampaa närästyslääkettä. Renniestä oli vähän apua, mutta toinen lääke vain pahensi oireita.

Lääkäri kehotti minua kokeilemaan kahden kuukauden ajan fodmap-hiilihydraatteja välttävää ruokavaliota.

Palkokasveille kiitos ei!

Fodmap-hiilihydraatteja on kasvikunnan tuotteissa. Ei niitä aivan täydellisesti voi eikä tarvitsekaan välttää, mutta sen olen huomannut, että vähentäminen lievittää ärtyvän suolen oireita. Olen yksinkertaisesti välttänyt palko- ja sipulikasveja, kaaleja, laktoosia sisältäviä maitotuotteita sekä makeisia ja muita tuotteita, joissa on ksylitolia, sorbitolia, mannitolia tai maltitolia.

Myös ”vatsajogurtit” ja ”terveysjuomat”, jotka sisältävät lisättyjä kuituja ja inuliinia ovat vältettäviä. Lääkäri sanoi minulle, että ärtynyt suoli ei kestä niiden liukenematonta kuitua. Liukenevat kuidut, kuten pellavansiemenet, sen sijaan sopivat ärtyneelle suolelle.

Lue lisää aiheesta Etlehti.fissä:
Näin tunnistat ärtyneen suolen ja elät sen kanssa – 10 kysymystä

Kun tämä ei auttanut, tiukensin ruokavaliota. Fodmap-hiilihydraatteja on myös vehnässä, rukiissa ja ohrassa sekä ruskeasiemenisissä hedelmissä. Näitä ovat esimerkiksi omena, päärynä, kirsikka, luumu ja vesimeloni. 

Vältän myös punaista lihaa sekä raskaita, maustettuja ja rasvaisia ruokia. Tällä ruokavaliolla olen saanut sekä närästyksen että ärtyneen suolen pysymään kurissa.

Vatsaystävälliset hirssi ja tattari

Ruokavalioni on hyvin tavallinen. Aamupalana nautin puuroa. Lounaaksi syön usein sosekeittoa tai broileri-kasviskastiketta keitetyn hirssin tai tattarin kanssa. Myös tuore vihreä salaatti tekee  hyvää mahalle.

Voin syödä vain sitrushedelmiä, sillä melkein kaikissa muissa on tummia siemeniä. Välipalani on usein appelsiini. Iltaruoaksi nautin vaikka tattaripuuroa. Iltapalan kuittaan viilillä tai turkkilaisella jogurtilla, johon sekoitan kaakao­jauhetta. Sokeri aiheuttaa minulle närästystä, mutta steviaa voin käyttää.

Hyviä hiilihydraatteja vatsalleni ovat esimerkiksi peruna, banaani, riisi, tattari ja hirssi. Ruis ja ohra ovat minulle erityisen pahoja. Kauraa ja vehnää voin syödä joskus vähän.

Nyt kun vatsani on kunnossa, pystyn syömään vähän oikeastaan kaikkea. Lapsenlapsen kanssa olen tehnyt pizzaakin, sitä voin syödä palan. Silloin tällöin saatan ottaa vaikka kauraleipää tai spelttivehnäjauhoista leivotun leivonnaisen. Spelttivehnää pystyn nimittäin syömään.

Joskus kokeilen uutta, kuten voimaruuaksi kehuttuja goiji- ja mulperimarjoja jogurtin kanssa. Sain marjoista valtavat närästysoireet!

Ensiapuna närästykseen syön pari päivää mietoa sosekeittoa. Myös apteekissa myytävä Valmarin-sitraattiliuos on auttanut.

Jos oikein turvottaa ja närästää, lähden kävelylle. Liikunta laittaa aineenvaihdunnan toimimaan, närästys helpottaa ja ilmavaivat katoavat. Olen löytänyt uuden lajin, porrasjuoksun. Juosten portaat menevät kevyemmin kuin kävellen. Ja siinä tulee hyvä hiki.

Lääkärin mukaan myös hyvä vatsalihaskunto auttaa ärtyneeseen suolistoon, koska lihakset tukevat suolistoa.”

Mitä FODMAP-hiilihydraatit oikein ovat?

  • FODMAP-hiilihydraatit ovat suolis­tossa fermentoituvia lyhytketjuisia hiilihydraatteja, sokereita ja sokerialkoholeja.
  • FODMAP-nimi tulee englanninkielen sanoista Fermentable Oligo-, Di-, Monosaccharides and Polyols.
  • Kuitumaiset FODMAP-hiilihydraatit imeytyvät huonosti ohutsuolessa, joten ne päätyvät paksusuoleen. Paksu­suolen suolibakteerit käyttävät niitä ravinnokseen, jolloin syntyy runsaasti suolikaasuja.

Ominaisuus, ­ei sairaus

  • Ärtyvän suolen oireyhtymä on yleinen vaiva, joka on yhdellä kymmenestä suomalaisesta. Naisilla se on kaksi kertaa yleisempi kuin miehillä. Vaiva on kiusallinen, mutta ei vaarallinen.
  • Vatsa turpoaa ja eri puolilla mahaa tuntuu kipua. Joillakin on vuoropäivinä ummetusta ja ripulia. Toisilla on pää­asiassa jompaa kumpaa. Usein turvotus ja ilmavaivat pahenevat iltaa kohti.
  • Oireet voivat olla pitkään poissa­ ja joskus ne saattavat vaivata tiheästi.
  • Ärtyvä suoli on ominaisuus, ei sairaus. Ravinto ja psyykkiset tekijät vaikuttavat selvästi oireisiin. Hoidon ­kulmakivi on itselle sopivan ruoka­valion etsiminen.
Vierailija

Stressi kuriin Fodmap-ruokavaliolla – "lääkäri kehotti kokeilemaan"

Toistuva päivittäinen närästys oli tullut jo tavaksi iltaisin. Söinpä miten varoen tahansa. Sitten jätin kaiken viljan pois. Ennen olin syönyt mieluusti leipää. Lähinnä tummaa. Kokeeksi en syönyt mitään viljapitoista. Siis mitään ja missään muodossa. Kahvia punaisen maison kanssa join edelleen ja kasviksia söin. Melkein väklittömästi loppui polte ja närästys. Tätä leivättömyyttä ja jauhittomuutta meni kolme viikoa. Sitten teki mieli leipää ja olen sen palauttanut syömisiini, mutta lievää...
Lue kommentti

Mistä tietää, johtuuko äkillinen alaselän kipu pienestä kudosvauriosta eli noidannuolesta vai välilevytyrästä, jonka paraneminen saattaa kestää viikkokausia? ET:n omalääkäri Risto Laitila kertoo videolla. 

Katso myös aiemmat videosarjan osat:

Riston vastaanotolla: Iltainen jalkojen levottomuus johtuu tästä

Riston vastaanotolla: Polvessa on nivelrikko – mitä tehdä?

Riston vastaanotolla: Diabetes voi iskeä salakavalasti – pidä silmällä näitä oireita

Riston vastaanotolla: Voiko homeoireita testata?

Kaikki Riston vastaanotolla -videosarjan osat löydät täältä!

Monet luonnonöljyt sopivat mainiosti ikääntyvän ihon hoitoon. Kokosimme pienen oppaan öljyämisen avuksi.

Öljyjä kannattaa aina välillä vaihdella, sillä iho kaipaa eri öljyjen eri ominaisuuksia eri vuodenaikoihin. Kaikkia öljyjä voi myös sekoittaa keskenään tai lisätä voiteisiin.

Ekokosmetologi Marianne Pernilä Ekohoitola Aromarista neuvoo, miten valita oikea öljy omalle iholle. Tunnetko jo nämä luonnontuotteet?

1. Manteliöljy

Vaikuttavat aineet: A- ja E-vitamiini sekä erilaiset rasvahapot

Käyttötarkoitus: Perinteinen hierontaöljy, joka rauhoittaa ja pehmentää ihoa. Sopii erityisesti herkälle iholle ja usein myös pähkinäallergisille, sillä ei sisällä proteiineja.

Mitä erityistä: Erittäin hyvä limakalvojen hoitoöljy. Voi sipaista esimerkiksi nenän limakalvoille tai intiimialueelle kosteuttamaan.

Lue myös: 7 hyvää syytä syödä pähkinöitä ja manteleita

2. Avokadoöljy

Vaikuttavat aineet: Erilaiset rasvahapot, kuten linolihappo ja lesitiini sekä A-, B-, D-, E- ja K-vitamiini

Käyttötarkoitus: Erinomainen kosteuden tasapainottaja. Ihanteellinen kuivalle ja couperosaiholle. Keveytensä vuoksi paras öljy silmänympärysihon hoitoon. Sopii hyvin kesäaikaan.

Mitä erityistä: Ravitsee hyvin myös hiuksia ja kosteuttaa kuivia latvoja.

Taustaa: Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

3. Jojobaöljy

Vaikuttavat aineet: A- ja E-vitamiini sekä jojobavaha

Käyttötarkoitus: Jojobaöljy on nimestään huolimatta öljymäinen vaha, ja tämän ominaisuuden vuoksi se luo iholle ohuen suojakalvon. Sopii erityisesti talviaikaan, jolloin se suojaa tuulelta ja pakkasilta. Hoitaa esimerkiksi atooppista ihoa niin, ettei kosteus haihdu.

Mitä erityistä: Talvella sopii hyvin myös kuivan päänahan hoitoon ja psoriasisiholle.

4. Seesamiöljy

Vaikuttavat aineet: E-vitamiini, mineraalit ja lesitiini

Käyttötarkoitus: Täyteläinen ja hoitava öljy sopii erityisesti vartalon ihon hoitoon. Öljyä kannattaa hieman lämmittää vesihauteessa ennen vartalohierontaa, jotta sen hoitovaikutukset paranevat. Uudelleenrakentaa ihoa ja parantaa elastisuutta.

Mitä erityistä: Esimerkiksi ennen saunaan menoa käytettynä puhdistaa ja pehmentää ihoa.

5. Arganöljy

Vaikuttavat aineet: E-vitamiini ja erilaiset antioksidantit

Käyttötarkoitus: Monivaikutteinen tehohoito kasvoille, joka korjaa ja ehkäisee ikääntymismuutoksia. Tuo iholle hehkeyttä. Sopii erityisesti tehostamaan ihonhoitoa kuuriluontoisesti. Sisältää erittäin runsaasti E-vitamiinia.

Mitä erityistä: Öljyä voi myös puristella pesun jälkeen hiusten latvoihin antamaan kiiltoa.

6. Ruusunmarjaöljy

Vaikuttavat aineet: A- ja E-vitamiini ja erilaiset rasvahapot, kuten oleiinihappo, linolihappo ja linoleenihappo

Käyttötarkoitus: Pidetään erityisen tehokkaana vanhenemista hidastavana öljynä. Sopii erityisesti kuivan, herkän, allergisen ja vanhenevan ihon hoitoon.

Mitä erityistä: Lievittää myös ylimääräisen auringonoton aiheuttamia haittoja.