Väsyttää, yskittää, päätä ja niveliä särkee. Huono sisäilma aiheuttaa epämääräisiä oireita. Jos niitä ei tulkita oikein, sairauskierre syvenee.

1. Päätä särkee, huimaa, yskittää. Mistä tiedän, johtuvatko oireeni huonosta sisäilmasta?

Ammattitermein puhutaan sairas rakennus -oireyhtymästä. Sitä on syytä epäillä silloin, kun huomaat, että oireesi selvästi lisääntyvät jossakin tietyssä rakennuksessa; työpaikalla tai kodissa, mutta helpottavat, kun oleskelet muualla.

Oireina on aluksi yleensä hengitysteiden ärsytystä kuten nenän tukkoisuutta ja yskää sekä silmien punoitusta ja ärsytystä. Sairas rakennus -oireyhtymä on todennäköinen, jos kodista tai työpaikalta löydetään näkyvää hometta tai sisäilma haisee selvästi tunkkaiselle.

2. Miten kuvailen asian ja oireeni lääkärille?

Kerro terveydentilasi historiaa: oletko ollut viime aikoina infektiokierteessä, miten oireesi muuttuvat eri rakennuksissa, ja onko sinulla todettu jo joitakin kroonisia sairauksia – milloin ja mitä. Kerro myös, millaisissa olosuhteissa työskentelet tai asut. Homeen hajusta kannattaa mainita, jos sellaista on.

Jos kärsit pitkittyneestä yskästä ja hengenahdistuksesta, pyydä lääkäriltä ohjeet PEF-puhallusseurantaan ennen astmalääkityksen aloittamista. Puhallusseuranta kertoo, onko hengittämisessäsi todella vaikeuksia. Lääkärin lisäksi käänny kunnan rakennusvalvonnan puoleen ja pyydä kotiisi kuntotarkastus.

3. Mitkä ovat tyypillisimmät huonon sisäilman aiheuttamat oireet?

Tyypilliset oireet ovat aluksi yleensä hengitysteiden ärsytysoireita, kuten nenän tukkoisuutta, nuhaa tai yskähtelyä, kurkun käheyttä ja äänen pettämistä sekä silmien ärsytysoireita, kuten punoitusta ja kirvelyä tai kutinaa. Nämä oireet ilmaantuvat tietyssä rakennuksessa oleskellessasi.

Lisäksi olemassa olevat sairaudet tavallisesti pahenevat ongelmallisessa rakennuksessa: atooppinen ihottuma lehahtaa pahaksi, lievä astma muuttuu äkkiä vaikeahoitoiseksi, väsymys on lamaavaa, tulee muisti- ja keskittymisvaikeuksia. Flunssat kestävät kuukausia.

4. Millaisiin tutkimuksiin on syytä hakeutua?

Asiaa voi tutkia ensin itse hakeutumalla pariksi viikoksi muuhun ympäristöön. Lievittyvätkö oireet? Näkyykö kodissa kosteusvaurioita? Kun on selvitetty, mitä mikrobeja rakennuksessa on, voidaan tehdä allergiakokeita ja vasta-ainetutkimuksia. Myös kotieläin- ja pölypunkkiallergia sekä hyönteisallergiat testataan ja poissuljetaan.

Viime kädessä voidaan joutua altistuskokeisiin, missä henkilö tutkitaan valvotuissa olosuhteissa ennen menoa oireita aiheuttavaan sairaaksi epäiltyyn rakennukseen. Näissä altistuskokeissa voidaan nähdä hengityksen tiheneminen, PEF-puhallusarvojen lasku, sydämen lyöntitiheyden selvä nousu ja verenpaineen nousua. Myös herkissä tulehdusarvoissa kuten herkässä CRP-testissä ja veren valkosolujen määrässä voi olla nousua.

5. Millaisia sairauksia sisäilma voi pahimmillaan aiheuttaa?

Homesairauksien kirjo on hyvin laaja. Homeet voivat aiheuttaa vaikeita astmoja, toistuvia keuhkokuumeita sekä vakavia neurologisia ja reumaattisia sairauksia. Toistaiseksi ei ole selkeää käsitystä siitä, lisääkö home- ja kosteusvauriosairaus pitkän päälle myös esimerkiksi riskiä saada pahanlaatuinen kasvain.

6. Voiko sisäilman aiheuttamista sairauksista parantua?

Osalle homepotilaista kehittyy jälkitautina monikemikaaliyliherkkyys. Sille on tyypillistä hajuaistin herkistyminen homeille ja monille eri kemikaaleille, kuten hajuvesille, hajusteille, maaleille, liimoille ja muille rakennusaineille, tupakansavulle, tuoreille painomustetuotteille, erilaisille pölyille, liikennesaasteille ja ruoan lisäaineille sekä ruoka-aineille.

Alkavista sairauksista voi parantua täysin, jos pääset ajoissa puhtaisiin tiloihin. Jos herkistyminen on jo tapahtunut, puhtaisiin tiloihin muutto auttaa ja vähentää lääkkeen tarvetta.

7. Miten moninaisten oireiden kirjoa voidaan lääkitä?

Lääkitys on oireenmukainen ja tautikohtainen: astmaa lääkitään astmalääkkein, reumaa reumalääkkein. Tärkeintä on päästä pois altistavasta ympäristöstä.

8. Onko allergiaan taipuvaisilla suurempi riski sairastua sisäilmasta?

Alttiudelle saada homesairaus on suuria yksilöllisiä eroja, joiden syyt tunnetaan vielä huonosti. Jotkut voivat asua homerakennuksessa vuosia saamatta merkittäviä oireita ja jotkut saavat jo muutamassa kuukaudessa vaikeita oireita.

Atooppisia tai hyvin allergisia henkilöitä on pidetty riskiryhmänä, mutta kyllä aikaisemmin täysin terve henkilökin voi sairastua home- ja kosteusvauriosairauteen.

9. Mitkä ovat suurimmat ongelmat diagnoosien tekemisessä?

Yleinen välinpitämättömyys, ongelman vähättely ja psykologisointi, vastuun välttely. Potilaita on jopa ohjattu vastentahtoiseen psykiatriseen hoitoon ja perheitä uhattu lasten huostaanotolla.

10. Ruotsissa sisäilmasairauksien hoito on ilmeisesti hyvällä tasolla. Mitä naapurit tekevät meitä paremmin?

Potilaille on ympäristölääketieteen poliklinikoita, jotka ovat erikoistuneet sisäilman aiheuttamiin ongelmiin. Esimerkiksi homeesta sairastuneiden potilaiden kohtelu on inhimillisempää kuin meillä, ymmärtävämpää. Tulevaisuudessa reumasairauksien ja tulehduksellisten suolistosairauksien yhteys mikrobeihin pitäisi tutkia nykyistä paremmin.

Asiantuntijoina työterveyshuollon professori Tuula Putus ja professori emeritus, infektiolääkäri Ville Valtonen.

Vierailija

Huono sisäilma sairastuttaa salakavalasti – 10 kysymystä oireista

STM:n, THL:n ja TTL:n pitäisi katsoa itseään peiliin asiassa, samoin kuntien ja valtion viranomaisten. Sisäilman homeiden pysyvästi sairastuttamat ihmiset on jätetty heitteille yhteiskunnassamme. Ensiksikin Suomeen tarvitaan sisäilmapoliklinikoita. Tällöin sairastuneita hoidettaisiin keskittyneesti ja asianmukaisesti. Toinen asia on se, että sisäilmasairaiden oireiden ja sairauksien vähättelyn on loputtava. Tässä tulevat keskeiselle sijalle asiantuntijat. Heidän pitäisi antaa oikeanlaista...
Lue kommentti

Sauvakävely on tuttu laji jo 1,5 miljoonalle suomalaiselle. Laji sopii niin kestävyysharjoitteluksi kuin tueksi painonhallintaan.

Kynnys sauvakävelyn aloittamiseen on matala: laji sopii hyvin myös ylipainoisille sekä aiemmin vähän liikkuneille.

Välineiksi tarvitaan vain kävelysauvat ja mukavat kengät. Sauvakävellä voi ympäri vuoden ja harrastamaan voi lähteä kotiovelta.

Hyvässä seurassa kauniissa luonnossa sauvakävely on fyysisten terveysvaikutuksien lisäksi myös psyykkisesti arvokas liikuntamuoto.

Sauvakävely oikein suoritettuna on tehokkaampaa kuin kävely:

  • hapenkulutus nousee enemmän
  • syke nousee korkeammalle
  • kaikki lihasryhmät joutuvat töihin
  • askel pitenee ja kävelyryhti paranee
  • parantaa käsien lihaskestävyyttä
  • pienentää alamäessä hieman polviniveleen kohdistuvaa kuormitusta
  • rintarangan liikkuvuus paranee
  • selän lihakset pysyvät terveempänä
  • positiivisia tuntemuksia mielialalle
  • tuntuu fyysisesti kevyemmältä kuin ko. rasitustaso

Sauvakävelyn teholukuihin vaikuttaa aina henkilön paino, pituus ja sauvojen tehokkaan käytön osaaminen, maasto sekä vauhti.

Harjoittelua voi tehostaa vaihtelevalla maastolla, nopeammalla tempolla sekä lisäpainoilla.

Sauvakävelyn tekniikka on helppo oppia. Oikealla tekniikalla hartiat pysyvät rentona, ylävartalo tekee tehokkaasti töitä ja askel rullaa hyvässä kävelyrytmissä.

Kävelyssä ylävartalon tulisi nojata hieman eteenpäin: näin selkälihasten aktivoituminen lisää selän lihastukea.

Sauvat tehostavat ylävartalon ja rintakehän vastakiertoa rangan ympäri ja aktivoivat hartioiden ja lapaluiden liikettä.

Sauvojen ansiosta lonkan oikea asento ja lonkkanivelen ojentuminen kävelyn varvastyöntövaiheessa parantuu ja lantionseudun käyttö tehostuu.

Sauvakävelyharjoitukset kannattaa aloittaa roikottamalla sauvoja rennosti alhaalla suorilla käsillä ja hakemalla kävelyrytmiä.

Kun rytmi löytyy, askeleeseen yhdistetään vastakkaisen käden sauvatyöntö taakse.

Sauvojen hihnoihin tukien sormet aukeavat kädensijoista ja ylävartalo kiertää käsiojennukseen mukaan.

Sompaa ei heitetä missään vaiheessa eteen. Etummaisen käsivarren ollessa hieman koukussa ja somman vastakkaisen jalan kanssa suunnilleen samalla tasolla, sauva osuu maahan viistosti noin 40 asteen kulmassa.

Turvallinen ja tehokas sauvakävelytekniikka:

  • jalkaterät eteenpäin
  • tehokas päkiätyöntö eli jalkaterä rullaa askeleessa
  • vartalo tiukkana, mutta hieman etukenoon, napa selkärankaan
  • katse kaukaisuuteen ja ryhdikäs olo
  • sauvat liikkuvat vartalon sivuilla - älä pidä "appelsiineja" kainalossa
  • herkkä ote sauvasta - älä purista
  • sauva osuu maahan vastakkaisen jalan kantapään taakse
  • sauvojen suunta on koko suorituksen ajan viistosti taaksepäi
  • käsi aukeaa sauvatyönnön lopuksi vartalolinjan takana
  • hartiat alhaalla, älä nosta olkapäitä
  • yläselkään tulisi saada liikettä ja pientä kiertoa

Lähde: Suomen Latu ry.

Jos vaikeasti ylipainoinen ei monista yrityksistä huolimatta onnistu laihduttamaan, lihavuusleikkaus saattaa olla ratkaisu. Leikkaukseen haluavan on täytettävä tietyt vaatimukset. Omalääkäri Risto Laitila kertoo, mitkä kriteerit ovat, miten leikkaus tehdään ja miten paino putoaa leikkauksen jälkeen. 

Pilkettä silmiin, rusotusta poskille ja pikkuisen muutakin, niin olet valmis kauniina juhlaan

1. Keskity tärkeimpiin

Keskity ihon tasoittamiseen, kasvojen muotoiluun, hehkeyttämiseen, luomiväriin ja huulten huolelliseen meikkaamiseen.

2. Iho kauniiksi

Huolehdi ensin ihon hyvästä pohjustuksesta. Levitä ihotyypillesi sopiva kosteusvoide ja anna sen imeytyä ennen kuin levität meikin.

Jos tiedossa on koko päivän kestävä juhla, meikkivoiteen alle voi levittää meikinpohjustusvoiteen. Se tasoittaa ihoa, tuo hehkeyttä ja pitää muun meikin paikoillaan pidempään. Jos ihosi on rasvoittuva, valitse pohjustustuote, joka pitää ihon mattapintaisena. Kuivaihoisen kannattaa valita valoa heijastava, kuultoa kasvoille tuova pohjustusvoide.

Valitse meikkivoide, joka sisältää maltillisesti valoa heijastavia pigmenttejä. Ne saavat ihon värin ja pinnan näyttämään tasaisemmalta ja hehkeältä.

Levitä meikkivoide kasvojen keskeltä reunoille päin. Laita voidetta silmänalusille toinen kerros, jos ne ovat kovin tummat. Silmänalusten häivyttämiseen voit käyttää myös peitevoidetta.

Jos tarpeen, kiinnitä meikki irtopuuterilla. Käytä puuteria vain aavistus, jottei se korosta ryppyjä. Toinen vaihtoehto on meikinkiinnityssuihke, joita löytyy nykyisin monelta merkiltä.

3. Väriä kasvoille

Muotoile kasvoja aurinkopuuterilla, jos ne kaipaavat kaventamista ja kaksoisleuan häivyttämistä. Sipaise aurinkopuuteria pullealla siveltimellä poskiluun ja leuan alle sekä hiusrajaan.

Terveen näköisen rusotuksen loihdit kasvoille roosan tai aprikoosin värisellä poskipunalla. Jos kasvot punoittavat helposti, voit jättää poskipunan pois.

4. Pilkettä silmiin

Etenkin rasvoittuvat luomet on hyvä pohjustaa ennen luomivärin levittämistä. Suoraan iholle levitetty luomiväri karkaa helposti luomivakoon päivän kuluessa. Luomet voi pohjustaa silmämeikinpohjustusvoiteella tai juoksevalla peitevoiteella. Puuteroi luomet pohjustuksen jälkeen irtopuuterilla tai ihosi sävyisellä luomivärillä – se kiinnittää pohjustustuotteen ja tekee luomivärin häivytyksestä helpompaa.

Pilkettä silmiin saat kätevästi usean luomivärin sisältävästä luomiväripaletista, sillä niiden värisävyt on mietitty toisiinsa sopiviksi. Paletista löytyy yleensä tummempi väri luomivaon varjostukseen, vaaleampi häivytykseen ja kirkkaampi muotiväri antamaan pilkettä joko liikkuvalle luomelle tai keventämään tummaa rajausta.

Ripsiväri antaa syvyyttä katseeseen.

Muista meikata myös kulmat! Se tuo ryhtiä koko kasvoille. Valitse kulmakynä, sopivan sävyinen luomiväri tai kulmavaha.

5. Punaa huulet

Viimeistele meikki huolellisesti punatuilla huulilla. Taputtele huulille ja niiden ympärille ensin huultenpohjustusainetta ja rajaa huulet. Näin puna pysyy huulilla, eikä lähde leviämään huulijuonteisiin. Levitä huulipuna huolellisesti siveltimellä. Pitkäkestoinen, satiininhohtoinen puna on hyvä valinta aikuiselle juhlijalle.

Terveydenhoitaja, erityistason seksuaaliterapeutti Sari Mäki listaa kuusi syytä harrastaa seksiä, tuota terveyttä vahvistavaa puuhaa.

Seksi vaikuttaa positiivisesti sydänterveyteen, varsinkin miesten, seksologi Sari Mäki kertoo. Säännöllisesti koetut orgasmit vahvistavat sydäntä.

– Miesten kuolleisuusriski pienenee, jos he saavat viikoittain kaksi orgasmia.

Sari Mäki on ET:stäkin tuttu asiantuntija, joka puhuu mielellään myös nautinnosta ilman yhdyntää.

Yhdyntä ei nimittäin riitä aina nautinnon antajaksi. Esimerkiksi naisen sukuelimistä klitoris on herkin, ja suurin osa naisista saa orgasmin juuri sen hyväilyn kautta. 

– Orgasmin voimaa ei pidä kiistää, vaikka seksi on kivaa ilmankin.  Tärkeää on olla kokeilunhaluinen.

Enemmän orgasmeja, vähemmän kuolleita:
Näin seksi vaikuttaa terveyteen

  1. Miesten kuolleisuusriski vähenee, jos he saavat kaksi orgasmia viikossa.
  2. Seksuaalinen pidättyvyys lisää naisten sydäntautiriskiä.
  3. Orgasmit lievittävät kuukautiskipuja.
  4. Orgasmi lieventää stressiä.
  5. Seksi pienentää syöpäriskiä.
  6. Seksi helpottaa naisten vaihdevuosioireita. 

Lähde: Seksologi Sari Mäki