Verenpaine

 
Vierailija 1/62

Verenpainettani on seurattu jonkin aikaa ja aina se on ollut koholla.Ei ole ylipainoa,syön suht. terveellisesti,en tupakoi ja alkoholia käytän satunnaisesti. Lisäksi liikun,mutta en mitenkään aktiivisesti. Korkea verenpaine on näköjään aika salakavala.Minä voin hyvin.Ei huimaa,ei särje päätä,ei väsytä. Äitini alkoi samanikäisenä syömään verenpainelääkettä,samoin iso-äitini,eivätkä hekään lihavia olleet. Arvot ovat olleet minulle itselleni yllätys,sillä kuvittelin,että verenpaine jotenkin tuntuisi.Edes huimaisi,tai päätä särkisi. Arvot ovat olleet luokkaa 140/90 ja 150/ 88 jne... Lääkäri sanoi,että pyrkimys kohdallani olisi 130/80. Huomenna olisi se eka kerta,kun otan lääkkeen.Tietenkin luin sen kauhean litanian niistä haittavaikutuksista. Muistatteko te nettiläiset,sillä varmaan teidän joukossanne on myös ko.lääkkeen käyttäjiä,niin muistatteko minkälaisia alkuvaikutuksia lääke teille aiheutti? Vai aiheuttiko mitään?

[quote author="Vierailija" time="20.08.2010 klo 20:30"]

Verenpainettani on seurattu jonkin aikaa ja aina se on ollut koholla.Ei ole ylipainoa,syön suht. terveellisesti,en tupakoi ja alkoholia käytän satunnaisesti. Lisäksi liikun,mutta en mitenkään aktiivisesti. Korkea verenpaine on näköjään aika salakavala.Minä voin hyvin.Ei huimaa,ei särje päätä,ei väsytä. Äitini alkoi samanikäisenä syömään verenpainelääkettä,samoin iso-äitini,eivätkä hekään lihavia olleet. Arvot ovat olleet minulle itselleni yllätys,sillä kuvittelin,että verenpaine jotenkin tuntuisi.Edes huimaisi,tai päätä särkisi. Arvot ovat olleet luokkaa 140/90 ja 150/ 88 jne... Lääkäri sanoi,että pyrkimys kohdallani olisi 130/80. Huomenna olisi se eka kerta,kun otan lääkkeen.Tietenkin luin sen kauhean litanian niistä haittavaikutuksista. Muistatteko te nettiläiset,sillä varmaan teidän joukossanne on myös ko.lääkkeen käyttäjiä,niin muistatteko minkälaisia alkuvaikutuksia lääke teille aiheutti? Vai aiheuttiko mitään?

[/quote]
 
Vierailija 2/62

Ei ollut minullakaan mitään oireita korkeista paineista,kunnes eräällä lääkärikäynnillä paljastui.Sitä seurattiin aikansa,kun ei omin keinoin(laihdutus,suolan vähentäminen riittänyt) aloitettiin lääkitys.Minulla sitä on myös suvussa. Ei ole lääkkeet aiheuttaneet mitään harmia.Paineet on laskennu melkein normaalisti. Verenpainehan on juuri siitä salakavala,että se tekee tuhojaan verisuonissa kovettaen niitä. Hoitamaton paine voi aiheuttaa monia sairauksia.Tuttavani,joka ei tiennyt paineitaan,tai ei hoidattanut sitä,sai infarktin.

[quote author="Vierailija" time="21.08.2010 klo 08:03"]

Ei ollut minullakaan mitään oireita korkeista paineista,kunnes eräällä lääkärikäynnillä paljastui.Sitä seurattiin aikansa,kun ei omin keinoin(laihdutus,suolan vähentäminen riittänyt) aloitettiin lääkitys.Minulla sitä on myös suvussa. Ei ole lääkkeet aiheuttaneet mitään harmia.Paineet on laskennu melkein normaalisti. Verenpainehan on juuri siitä salakavala,että se tekee tuhojaan verisuonissa kovettaen niitä. Hoitamaton paine voi aiheuttaa monia sairauksia.Tuttavani,joka ei tiennyt paineitaan,tai ei hoidattanut sitä,sai infarktin.

[/quote]
 
kesää ootellen 3/62

Olen myös syönyt verenpaine lääkettä jo pari vuotta. Eikä mitään sivuoireita ole ollut. Toki eka määrätty lääke ei sopinut. Vatsa meni ihan sekaisin. Toisella kertaa sit onnistui. Nyt arvot on hyvät.
Sukurasite on monesti joka vaikuttaa vaikka söis terveellisesti,eikä olis ylipainoa. Se on salakava juttu jota pistäs jokaisen seurata. Ei minullakaan ollut mitään oireita vaikka, kun menin rutiini tarkastukseen paineet oli 180/95.
Ja siitä asti olen lääkettä syönyt.

[quote author="kesää ootellen" time="21.08.2010 klo 08:46"]

Olen myös syönyt verenpaine lääkettä jo pari vuotta. Eikä mitään sivuoireita ole ollut. Toki eka määrätty lääke ei sopinut. Vatsa meni ihan sekaisin. Toisella kertaa sit onnistui. Nyt arvot on hyvät.
Sukurasite on monesti joka vaikuttaa vaikka söis terveellisesti,eikä olis ylipainoa. Se on salakava juttu jota pistäs jokaisen seurata. Ei minullakaan ollut mitään oireita vaikka, kun menin rutiini tarkastukseen paineet oli 180/95.
Ja siitä asti olen lääkettä syönyt.

[/quote]
 
Vierailija 4/62

Hei

Minkälaista ja merkkistä verenpainemittaria käytätte kotona? Mittareita kun on olkavarteen tai ranteeseen kiinnitettäviä. Olen aikeissa ostaa mittarin, kun lääkäri kehotti tekemään kotimittauksia ja haluaisin mielellään kuulla muiden kokemuksia eri mittareista ennen ostopäätöstä. Kiitos jo etukäteen vastauksista.

[quote author="Vierailija" time="21.08.2010 klo 09:26"]

Hei

Minkälaista ja merkkistä verenpainemittaria käytätte kotona? Mittareita kun on olkavarteen tai ranteeseen kiinnitettäviä. Olen aikeissa ostaa mittarin, kun lääkäri kehotti tekemään kotimittauksia ja haluaisin mielellään kuulla muiden kokemuksia eri mittareista ennen ostopäätöstä. Kiitos jo etukäteen vastauksista.

[/quote]
 
Vierailija 5/62

Minulla on Omron,Instrumentariumista ostettu muutama vuosi sittten.Ranteeseen kiinnitettävällä mansetilla.Olen ollut tyytyväinen,mittari on toiminut hyvin.Automaattinen malli on mukava,ei tarvitse pumppailla.

[quote author="Vierailija" time="21.08.2010 klo 10:04"]

Minulla on Omron,Instrumentariumista ostettu muutama vuosi sittten.Ranteeseen kiinnitettävällä mansetilla.Olen ollut tyytyväinen,mittari on toiminut hyvin.Automaattinen malli on mukava,ei tarvitse pumppailla.

[/quote]
 
Vierailija 6/62

Kyllähän se olisi jo melkein "kansalaisvelvollisuus" mitata ja tietää ,sekä hoitaa verenpainettaan.Säästyttäisiin monilta verisuonien kovettumataudeilta ja sydänkohtauksilta. Korkea verenpaine on niin salakavala tauti,että se ei ilmoita itsestään millään lailla.Voit olla pirteä,kuin peipponen ja jaksat touhuta ja käydä työssä. Sitten kun infarkti iskee,se tulee,kuin puun takaa,ihan yllättäen. Elintavat pitäisi tarkistaa.Liikkumattomuus,keskivartalolihavuus,rasvaiset ruoat,tupakointi,alkoholi ,nämä ovat ainakin pahasta.

[quote author="Vierailija" time="21.08.2010 klo 12:14"]

Kyllähän se olisi jo melkein "kansalaisvelvollisuus" mitata ja tietää ,sekä hoitaa verenpainettaan.Säästyttäisiin monilta verisuonien kovettumataudeilta ja sydänkohtauksilta. Korkea verenpaine on niin salakavala tauti,että se ei ilmoita itsestään millään lailla.Voit olla pirteä,kuin peipponen ja jaksat touhuta ja käydä työssä. Sitten kun infarkti iskee,se tulee,kuin puun takaa,ihan yllättäen. Elintavat pitäisi tarkistaa.Liikkumattomuus,keskivartalolihavuus,rasvaiset ruoat,tupakointi,alkoholi ,nämä ovat ainakin pahasta.

[/quote]
 
Vierailija 7/62

Millä hitsin ilveellä saisin veljeni,50v. lääkäriin.Hänellä on keskivartalolihavuutta,syö suht.epäterveellisesti. Hän kyllä liikkuu,mutta kovin yksipuolisesti.Hän antoi minun mitata paineensa,jotka on yläkantissa. Meillä on suvussa sydänsairauksia ja diabetesta. Hän vaan sanoo,että hän voi hyvin,ei ole mitään kipuja,eikä oireita.Mutta sehän siinä onkin,kun korkea verenpaine ei anna minkäänlaisia oireita,mutta koko ajan kuluttaa verisuonia. Minulle itselleni tuli omatkin paineet yllätyksenä,vaikka syön terveellisesti,liikun,en polta,en ole ylipainoinen.Nyt olen lääkityksellä.

[quote author="Vierailija" time="22.08.2010 klo 08:07"]

Millä hitsin ilveellä saisin veljeni,50v. lääkäriin.Hänellä on keskivartalolihavuutta,syö suht.epäterveellisesti. Hän kyllä liikkuu,mutta kovin yksipuolisesti.Hän antoi minun mitata paineensa,jotka on yläkantissa. Meillä on suvussa sydänsairauksia ja diabetesta. Hän vaan sanoo,että hän voi hyvin,ei ole mitään kipuja,eikä oireita.Mutta sehän siinä onkin,kun korkea verenpaine ei anna minkäänlaisia oireita,mutta koko ajan kuluttaa verisuonia. Minulle itselleni tuli omatkin paineet yllätyksenä,vaikka syön terveellisesti,liikun,en polta,en ole ylipainoinen.Nyt olen lääkityksellä.

[/quote]
 
Karpalo 8/62


Hei

Minkälaista ja merkkistä verenpainemittaria käytätte kotona? Mittareita kun on olkavarteen tai ranteeseen kiinnitettäviä. Olen aikeissa ostaa mittarin, kun lääkäri kehotti tekemään kotimittauksia ja haluaisin mielellään kuulla muiden kokemuksia eri mittareista ennen ostopäätöstä. Kiitos jo etukäteen vastauksista.


Minulla on myös Omron mittari, ollut useita vuosia. Se on olkavarteen kiinnitettävä malli, automaattinen sekin on, painaa vain start-painiketta. Käytin se takuuajan lopussa kalibroitavana ja kaikki oli kunnossa. Samanlaisia mittareita on meidän terveyskeskuksessa.
- Karpalo -

[quote author="Karpalo" time="22.08.2010 klo 08:53"]

[quote]
Hei

Minkälaista ja merkkistä verenpainemittaria käytätte kotona? Mittareita kun on olkavarteen tai ranteeseen kiinnitettäviä. Olen aikeissa ostaa mittarin, kun lääkäri kehotti tekemään kotimittauksia ja haluaisin mielellään kuulla muiden kokemuksia eri mittareista ennen ostopäätöstä. Kiitos jo etukäteen vastauksista.[/quote]

Minulla on myös Omron mittari, ollut useita vuosia. Se on olkavarteen kiinnitettävä malli, automaattinen sekin on, painaa vain start-painiketta. Käytin se takuuajan lopussa kalibroitavana ja kaikki oli kunnossa. Samanlaisia mittareita on meidän terveyskeskuksessa.
- Karpalo -

[/quote]
 
Vierailija 9/62

Minullakin on OMRON M4 mittari ja se näyttää yleensä painetta n. 115/65 ja 125/70 välille
pulssin ollessa n. 54 -65. Ikää on vasta 73v. En tarvitsemitään pillereitä ja liikun sauvakävellen n. 5 - 10 km päivittäin. Nyt olen kumminkin ruvennu miettimään onko liian matala painekaan hyväksi?
nimim: " onneksi vielä painetta on! "

[quote author="Vierailija" time="22.08.2010 klo 09:07"]

Minullakin on OMRON M4 mittari ja se näyttää yleensä painetta n. 115/65 ja 125/70 välille
pulssin ollessa n. 54 -65. Ikää on vasta 73v. En tarvitsemitään pillereitä ja liikun sauvakävellen n. 5 - 10 km päivittäin. Nyt olen kumminkin ruvennu miettimään onko liian matala painekaan hyväksi?
nimim: " onneksi vielä painetta on! "

[/quote]
 
järjestysmies 10/62

Aikuisen ihmisen ihanne veren paine on 120/80 mmHg ja normaalina pidetään vielä 130/85 mmHg.
Näin on pränttätty kirjoihin ja kansiin, muuhun en voi ottaa kantaa kun ei ole lääkärin pätevyyttä, minusta terveydellisä ohjeita ei pitäis täällä jakaa, koska me kaikki olemme eri yksilöitä.

[quote author="järjestysmies" time="22.08.2010 klo 09:26"]

Aikuisen ihmisen ihanne veren paine on 120/80 mmHg ja normaalina pidetään vielä 130/85 mmHg.
Näin on pränttätty kirjoihin ja kansiin, muuhun en voi ottaa kantaa kun ei ole lääkärin pätevyyttä, minusta terveydellisä ohjeita ei pitäis täällä jakaa, koska me kaikki olemme eri yksilöitä.

[/quote]
 
Vierailija 11/62

Älä nyt järkkäri liian tiukkapipoiseksi heittäydy.Kyllä täällä saa vertaistukea antaa ja kertoilla mitä itselle kuuluu ja miten hoitaa itseään ja kysellä toisilta miten heillä menee.

[quote author="Vierailija" time="22.08.2010 klo 10:56"]

Älä nyt järkkäri liian tiukkapipoiseksi heittäydy.Kyllä täällä saa vertaistukea antaa ja kertoilla mitä itselle kuuluu ja miten hoitaa itseään ja kysellä toisilta miten heillä menee.

[/quote]
Kommentoinnin säännöt
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä
Kommentoidaksesi nimimerkillä kirjaudu sisään