Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Kilpirauhassairauksille on tyypillistä, että oireita on monesta eri elimestä. Näin sanoi professori Matti Välimäki Inhimillinen tekijä -ohjelmassa 2.5.2014. Ohjelmassa haastateltiin kahta kilpirauhaspotilasta, ja asiantuntijana oli Matti Välimäki.

Tämän takia lääkärit eivät osaa diagnosoida kilpirauhassairauksia: he eivät osaa yhdistää montaa oiretta yhdeksi sairaudeksi. Vaikka oireet ovat kyllä ihan tyypillisiä. Minulla oli kaikki jutussa mainitut oireet, koko ajan pahenevina, ja lisäksi muita nk. tyypillisiä oireita (nivelkivut, kuuloon tuli mitattava alenema jota työterveys ihmetteli, hyvin runsaat ja kivuliaat kuukautiset, muistihäiriöt).

Diagnoosin saaminen kesti kymmenen vuotta. Sitten lopulta muun sairauden selvittelyjen muassa otettiin tarkat kilpirauhaskokeet, ja sieltähän se löytyi. Thyroxin auttoi moniin oireisiin, mutta muistihäiriöt vain pahenivat. Sitten sain yhdistelmälääkityksen eli sekä Thyroxin että toinen hormoni Liothyronin. Sitten muistikin alkoi pelata paremmin.

Vierailija

Hyvä, että sinä olet saanut lääkkeen. Minä en ole saanut Thyroxinille jatkoaikaa. Se kyllä helpotti, vaikka väsytti ja lihotti paljon. 

Tämä on kyllä yksi piinaavimmista taudeista. Eikä sitä haluaisi vhamiehellekään. 

Vierailija

Mainittujen oireiden lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa myös hidastumista, kävely, puhe, ajattelu, kaikki hidastuu, ihminen toimii ikäänkuin vajaateholla. Keskustelussa ei ehdi muiden mukaan. Hajamielisyys ja unohtelu on tavallista, saamattomuus, asiat jäävät kesken. Ei ihme, että lääkärit helposti erehtyvät tarjoamaan masennuslääkkeitä, vaikka ne vain turruttavat ja turvottavat lisää. 

Minulla hypotyreoosia hoidettiin melkein vuosi masennuksena, kunnes otettiin verikoe ja pääsin endokrinologille. Koelääkityksen jälkeen tilanne parani kolmessa kuukaudessa, hajamielisyys katosi ja tarmokkuus palasi. Lisäksi paino putosi, selvisin taas 6-7 tunnin yöunilla 13 sijaan, ihon hilseilyä loppui ja nivelten turvotus katosi. Hiuksetkaan  eivät enää putoilleet tukkoina. Olen ollut lääkityksellä 18 vuotta, lääkitystä on hieman nostettu vuosien mittaan. Struuma kaulalla on kasvanut, muttei siitä ole vielä muuta kuin ulkonäöllistä haittaa.

Kilpirauhaspotilas voi olla niin apaattinen, ettei jaksa hakea apua, tyytyy vain zombiena kulkemaan. Lääkitys auttoi minulla kaikkiin oireisiin ja koko perhe voitti. Lapset saivat äitinsä takaisin varjojen mailta. 

Vierailija

Internetistä löytyy myös noin 20 eurolla kotona tehtävä kilpirauhastesti. Ei tarvitse miettiä ja murehtia, kun sellaisen tekee.

Vierailija

aina pitäisi korostaa sitä, että oirekuva on yksilöllinen. voi olla ummetus ja heikko kuumansieto, hikoilun puute, ei masennusta, ei tukanlähtöä, mutta näköhäiriöt ja aivosumu. Lääkärien mielestä ei ole kilpirauhasongelma, vaikka selvästi on.

Ja AINA, kilpirauahsongelmat liittyvät myös lisämunuaiseen. tätä ei koskana mainita. aina pitää tutkia myös lisämunuaisen hormonit. suomalaisista lääkäreistä turhaa.

Vierailija

Katsoitteko eilen Ylen MOT-ohjelmaa? Siinä tuotiin esiin kärkevästi juuri se, että suomalaiset lääkärit eivät tunne riittävän hyvin kilpirauhasen toiminnan häiriöitä, mistä aiheutuu väärää tai turhaa lääkitsemistä. Osa kilpirauhaspotilaista kertoo saaneensa apua ulkomailta ja luonnonmukaisesta lääkityksestä. Onko jollakulla teistä vastaavia kokemuksia?

Vierailija

Katsoin ohjelman, joka antoi kyllä mietittävää. Itselläni oli tämä arvo kaksinkertainen kun aloitettiin T 4 eli tyroksiini hoito. Annokseni on pieni ja tällä hetkellä tauti on pysynyt hyvänä. Kohdallani on varmaan myös kyse perimästä, tätä tautia löytyy suvusta. Kilpirauhaseni on hidas. Niitä mainittuja sivuvaikutuksia, joita joillakin on ollut T 4 lääkkeestä ei ole minulla. Olen saanut diagnoosin n kolme vuotta sitten ja olen jo yli 60 vuotias.

pirjo tienhaara

Olen ollut kilpirauhas lääkityksellä jo jonkin aikaa(tyroksin 25 mikrogrammaa , 2 tabl aamuisin).Arvot oli viitearvojen sisällä, oireet ei helpottaneet. Kuulin ystävältäni että hän on lisännyt omaa lääkitystään  ja jo olo helpottui .lisäsin omaa lääkitystäni ja huomaan että kyllä olo on helpottunut jonkinverran.   Ei ole kuulemma vaarallista, kunhan ei mene liikaatoiminnan puolelle.  Osaako Lääkärit sanoa tähän asiaan kommenttia teinkö oikein?Olen 62 v.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kilpirauhas lääkityksellä jo jonkin aikaa(tyroksin 25 mikrogrammaa , 2 tabl aamuisin).Arvot oli viitearvojen sisällä, oireet ei helpottaneet.....

Nuorilla terveillä ohjeistus sallii 100 mikrogrammalla aloittamisen. Hyvin vaihtelevia nuo aloitukset. Tyypillinen ylläpitoannos pitkän päälle on 1,6 mikrogrammaa potilaan painokiloa kohden. Varmatoimisempia olisivat muut lääkitykset (yhdistelmä tai eläinperäinen tai pelkkä T3)

tyroksiini ja vitiligo

Haluaisin tietoa/kokemuksia tyroksiinin vaikutuksesta vitiligon (valkopälvi/ruskettumattomat läiskät ihossa) syntyyn Itselläni decolté-alueelle tuli isoja läiskiä ja vähitellen sama ilmiö sormiin. Aloitin tyroksiinin labrakokeiden perusteella, oireita ei ollut - nuorena väsymystä ja stressiä. Heti kun aloitin tyroksiinin, vitiligo ilmeni. Suvussa ei ole vitiligoa.

SuE

Onkohan vajaatoimintaqn liitettävissä yöllinen kehon lämpötilanlasku? Joskus keskellä yötä herättyäni huonoon oloon, mittaan kuumeen ja mittari näyttää jotain 33,0 ja 36,5 väliltä. Aamuisin herättyä olo on väsynyt ja palelee. Muitakin oireita on, mutta kun vuosittain arvot ovat pohjois-savon alueen mittakaavalla ok. Verratessa esm. pk seudun arvoihin, saisin lääkkeet ja kiireellä.

kärsinyt jo tovin

Minulla on nuo kaikki oireet, olen epäillyt jo pari vuotta että minulla varmaankin on kilpirauhasen vajaatoiminta. Kolme kertaa lääkärissä käynyt julkisella puolella; yhden mielestä jatkuva väsymykseni johtuu siitä etten saa energiaa tarpeeksi ja että vitamiineja pitäisi syödä itsensä täyteen. Toisen mielestä oireeni johtuvat ylipainostani ja kuulema pitäisi liikkua enemmän (tähän väliin mainitsen että teen 3km kävelylenkkejä väh. 4krt viikossa ja syön säännöllisesti mutta paino ei silti tipu). Kolmannen lääkärin mielestä olin luulotautinen koska kun kävin verikokeissa niin sieltä ei ilmennyt mitään ja sanoi että "noi on ihan normaaleja oireita jos sulla on vuorotyö." Kumma vaan kun nämä oireet on jatkuneet nyt noin neljä vuotta mutta kukaan lääkäreistä ei tuntunut sitä kuulevan tai sitä että kun oireet alkoivat niin painoin vielä 67kg, olin normaalipainoinen suhteutettuna pituuteeni. Oireiden myötä paino nousi puolessa vuodessa rajusti. Nyt olen menossa neljättä kertaa lääkärin puheille. Oireeni ovat siis jatkuva väsymyksen tunne (jonka takia olen kireä koko ajan ja tiuskin perheelleni syyttä), saamattomuus, suolen toimintahäiriöt, muistihäiriöt, iho-ongelmat sekä turvotus (lähinnä vatsa ja nilkat mutta joskus ranteetkin). Pahinta on ollut kärsiä väsymyksestä, josta lääkäreille olen sanonutkin mutta vastaus on ollut aina että pitää liikkua enemmän niin sitä energiaakin saa. Minulle liikuntakaan ei auta, olen väsynyt ennen ja jälkeen kävelylenkkien aivan samalla tavalla. Jos tällä neljännellä kerrallakaan julkisella puolella ei oteta vakavasti niin kaipa se on yksityiselle puolelle hakeuduttava vaikka maksaakin omaisuuden, saisi sentään hoitoa..

taina

Itselläni oli kaikki nuo oireet ja tk:ssa otetut verinäytteet olivat normaalin rajoissa.Aloin hoitamaan itseäni homeopaattisella tyroksiinilla ja oireet katosivat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat