Vanhat kansakoulun lukukirjan sadut ym.

 
Vierailija 2/141

Olisko tää se runo


Uni tulee ulkoa,
uni kysyy lasta
löytää lapsen kehdosta
siskon heijaamasta.
Uni hiljaa hyräilee
univirren säkeen:
tuuti , tuuti, aa-aa-aa-aa
pieni unten maille saa

[quote author="Vierailija" time="07.01.2012 klo 21:07"]

Olisko tää se runo


Uni tulee ulkoa,
uni kysyy lasta
löytää lapsen kehdosta
siskon heijaamasta.
Uni hiljaa hyräilee
univirren säkeen:
tuuti , tuuti, aa-aa-aa-aa
pieni unten maille saa

[/quote]
XBrinna
XBrinna 5/141

Hei mettänpoika.
Minulla on Meidän Lasten Aapinen vuodelta 1945. Se on Aukusti Salon laatima ja Rudof Koivun kuvittama. Kun lapsen lapset olivat pieniä luin heille näitä lyhyitä juttuja. Kuvitus on kirjassa kaunis ja jutuissa aina pieni jännitysmomenttikin.
Laitan tähän yhden.kerroppa kelpaako.

Pikku pojan kirkko.
Isä ja äiti olivat sanoneet, että ei pikku poikain tarvitse käydä kirkossa,kun eivät ymmärrä, mitä kirkossa tehdäänkään, ja kun siellä viivytään niin kauan, että tulee kylmä ja ikävä ja rupeaa nukuttamaan. Mutta pikku poika vastasi:
"Minäpä tulen kuitenkin."
"Eipä sinua oteta." inttivät tytöt, ne isommat lapset.
"Jos ei minua oteta" vastasi pikku poika itsepäisesti, "niin minä haen itse itselleni kirkon."
Tytöt nauroivat, mutta pikku poika näytti hyvin totiselta. Kun muut olivat menneet kirkkoon, niin pikku poika lähti kävelemään pihalle--ja yhtäkkiä karkasi metsään, niin ettei kotimieskään nähnyt, mihin pikku poika katosi.
Pikku poika viipyi kauan metsässä, varmaankin kolme tuntia. Kotimiehellä, Pitkällä Piialla, oli jo hätä, että pikku poijan on käynyt huonosti, kun ei mistään löytynyt eikä mistään päin vastannut, vaikk Pitkä Piika huhusi monta kertaa metsään.
Arvatkaas missä pikku poika sitten oli? Kas, hän oli löytänyt metsän keskeltä suuren kiven, niinsuuren ja korkean, että vaivoin pääsi sen päälle, ja siellä poikanen istua törötti ja kuunteli totisena niinkuin aikaihmiset kirkossa. Silloin tällöin hän kalahutti hinkin kantta, jonka oli mukaansa ottanut, ja se oli olevinaan hänen kirkonkellonsa.
Sitten taas kuunteli, kuunteli, mitä kirkossa muka sanottiin.


Tässä kirjassa on myös niitä vanhoja loruja kuten:
Piiperin paaperin.......
Liisan pesutupa
Lapsi on pipi....
Hiiri metsähän menevi...

t. Brinna

[quote author="XBrinna" time="08.01.2012 klo 12:27"]

Hei mettänpoika.
Minulla on Meidän Lasten Aapinen vuodelta 1945. Se on Aukusti Salon laatima ja Rudof Koivun kuvittama. Kun lapsen lapset olivat pieniä luin heille näitä lyhyitä juttuja. Kuvitus on kirjassa kaunis ja jutuissa aina pieni jännitysmomenttikin.
Laitan tähän yhden.kerroppa kelpaako.

Pikku pojan kirkko.
Isä ja äiti olivat sanoneet, että ei pikku poikain tarvitse käydä kirkossa,kun eivät ymmärrä, mitä kirkossa tehdäänkään, ja kun siellä viivytään niin kauan, että tulee kylmä ja ikävä ja rupeaa nukuttamaan. Mutta pikku poika vastasi:
"Minäpä tulen kuitenkin."
"Eipä sinua oteta." inttivät tytöt, ne isommat lapset.
"Jos ei minua oteta" vastasi pikku poika itsepäisesti, "niin minä haen itse itselleni kirkon."
Tytöt nauroivat, mutta pikku poika näytti hyvin totiselta. Kun muut olivat menneet kirkkoon, niin pikku poika lähti kävelemään pihalle--ja yhtäkkiä karkasi metsään, niin ettei kotimieskään nähnyt, mihin pikku poika katosi.
Pikku poika viipyi kauan metsässä, varmaankin kolme tuntia. Kotimiehellä, Pitkällä Piialla, oli jo hätä, että pikku poijan on käynyt huonosti, kun ei mistään löytynyt eikä mistään päin vastannut, vaikk Pitkä Piika huhusi monta kertaa metsään.
Arvatkaas missä pikku poika sitten oli? Kas, hän oli löytänyt metsän keskeltä suuren kiven, niinsuuren ja korkean, että vaivoin pääsi sen päälle, ja siellä poikanen istua törötti ja kuunteli totisena niinkuin aikaihmiset kirkossa. Silloin tällöin hän kalahutti hinkin kantta, jonka oli mukaansa ottanut, ja se oli olevinaan hänen kirkonkellonsa.
Sitten taas kuunteli, kuunteli, mitä kirkossa muka sanottiin.


Tässä kirjassa on myös niitä vanhoja loruja kuten:
Piiperin paaperin.......
Liisan pesutupa
Lapsi on pipi....
Hiiri metsähän menevi...

t. Brinna

[/quote]
kirsikankukka55
kirsikankukka55 6/141

Törmäsin kerran kirppiksellä keskikoulun lukukirjaan. Vuodelta 1971. Oli pakko kahmaista mukaan. olen itse sitä ikäluokkaa joka kävi oppikoulua. Taisimme olla viimeinen vuosiluokka ennen peruskoulua.
En tiedä millaisia lukukirjoja näillä nykyisillä koulukkailla on, mutta meillä oli hienoja kertomuksia.
Tässä kirjassa on mm. iki-ihana Kirsi Kunnaksen Tunteellinen siili
Oi, sanoi siili,
olen tunteellinen siili,
olen hyvä, kiltti, hellä.
Ja kenelläpä, kellä
on vastaansanomista?
Se vain on surullista,
että piikkikuoren alla
siilin hellyys piili.

Oi, sanoi siili,
olen surullinen siili,
niin yksinäinen jotta!
Ja se on aivan totta:
Se yksinänsä eli
ja piikein piikitteli,
ja piikikuoren alla
sitten itkeskeli.

Eikös se ole meillä ihmisillä vähän sama juttu?

[quote author="kirsikankukka55" time="08.01.2012 klo 12:32"]

Törmäsin kerran kirppiksellä keskikoulun lukukirjaan. Vuodelta 1971. Oli pakko kahmaista mukaan. olen itse sitä ikäluokkaa joka kävi oppikoulua. Taisimme olla viimeinen vuosiluokka ennen peruskoulua.
En tiedä millaisia lukukirjoja näillä nykyisillä koulukkailla on, mutta meillä oli hienoja kertomuksia.
Tässä kirjassa on mm. iki-ihana Kirsi Kunnaksen Tunteellinen siili
Oi, sanoi siili,
olen tunteellinen siili,
olen hyvä, kiltti, hellä.
Ja kenelläpä, kellä
on vastaansanomista?
Se vain on surullista,
että piikkikuoren alla
siilin hellyys piili.

Oi, sanoi siili,
olen surullinen siili,
niin yksinäinen jotta!
Ja se on aivan totta:
Se yksinänsä eli
ja piikein piikitteli,
ja piikikuoren alla
sitten itkeskeli.

Eikös se ole meillä ihmisillä vähän sama juttu?

[/quote]
 
Adalmiina 7/141

Kuinkahan monelle tää aapinen on tuttu kirja. Kuinka moni meistä opetteli tän avulla lukemaan ? Tää on vuodelta 1940
Kivoja lorujakin täältäkin aapisesta löytyy

Pieni Paimenlaulu.

Tuul-luul-lutten paimen,
minä vaivainen vuohten paimen.
Aja karjas tälle maalle !
Täällä ruohot ruikuttavat,
pienet ruohot piipottavat,
täällä on heinät hienokaiset,
täällä on tytöt pienokaiset.
Täällä on mustikat mustat,
täällä on mansikat makeat
ja puolukat puoliksi kypsät

Suomen soutajat

Soutakaamme Suomehen,
sauvokaamme saareen
omenoita ostamaan,
pähkinöitä poimimaan !
Siel on kaksi kauppamiestä,
kolme konttiporvaria,
neljä neulan tekijää,
viisi virsun kutojaa,
lukumiestä, lautamiestä,
pikku kissan velkamiestä.

[quote author="Adalmiina" time="08.01.2012 klo 12:56"]

Kuinkahan monelle tää aapinen on tuttu kirja. Kuinka moni meistä opetteli tän avulla lukemaan ? Tää on vuodelta 1940
Kivoja lorujakin täältäkin aapisesta löytyy

Pieni Paimenlaulu.

Tuul-luul-lutten paimen,
minä vaivainen vuohten paimen.
Aja karjas tälle maalle !
Täällä ruohot ruikuttavat,
pienet ruohot piipottavat,
täällä on heinät hienokaiset,
täällä on tytöt pienokaiset.
Täällä on mustikat mustat,
täällä on mansikat makeat
ja puolukat puoliksi kypsät

Suomen soutajat

Soutakaamme Suomehen,
sauvokaamme saareen
omenoita ostamaan,
pähkinöitä poimimaan !
Siel on kaksi kauppamiestä,
kolme konttiporvaria,
neljä neulan tekijää,
viisi virsun kutojaa,
lukumiestä, lautamiestä,
pikku kissan velkamiestä.

[/quote]
marjutti
marjutti 8/141

Minulla ei ole enää kansakoulun lukukirjaa jäljellä,mutta olen hommannut joskus näköispainoksen,joka on vuodelta 1980.Alkuperäispainos on vuodelta 1955.
Siinä on ensimmäisellä sivulla iso A-kirjain ja siinä lukee:

Auto Satumaahan ajaa.Katsos kuutta matkustajaa.
Valo paistaa Satumaasta.Ajetaanpas sisään A:ata.

Ne kuusi matkustajaa olivat:Eila,Anni,Liisa,Taneli,Antti ja Lassi.
Muistan että se kirja oli minulle kovin tärkeä ja ne runot ja lorut siinä kirjassa olivat mukavia.
Yksi erityisen mukava runo tulee heti mieleen,jonka sain koulun juhlassa esittääkin.

HIIRULAISEN HIENO MAJA

Hiirulaisen hieno maja
oli vanha kenkäraja.
Siellä hiirulainen eli,
pienoisiaan paimenteli.
Pesi niitä,neuvoi noita
pienoisia palleroita,
antoi maitoa ja pullaa,
lauloi illoin:tuutilullaa.

[quote author="marjutti" time="08.01.2012 klo 13:15"]

Minulla ei ole enää kansakoulun lukukirjaa jäljellä,mutta olen hommannut joskus näköispainoksen,joka on vuodelta 1980.Alkuperäispainos on vuodelta 1955.
Siinä on ensimmäisellä sivulla iso A-kirjain ja siinä lukee:

Auto Satumaahan ajaa.Katsos kuutta matkustajaa.
Valo paistaa Satumaasta.Ajetaanpas sisään A:ata.

Ne kuusi matkustajaa olivat:Eila,Anni,Liisa,Taneli,Antti ja Lassi.
Muistan että se kirja oli minulle kovin tärkeä ja ne runot ja lorut siinä kirjassa olivat mukavia.
Yksi erityisen mukava runo tulee heti mieleen,jonka sain koulun juhlassa esittääkin.

HIIRULAISEN HIENO MAJA

Hiirulaisen hieno maja
oli vanha kenkäraja.
Siellä hiirulainen eli,
pienoisiaan paimenteli.
Pesi niitä,neuvoi noita
pienoisia palleroita,
antoi maitoa ja pullaa,
lauloi illoin:tuutilullaa.

[/quote]
inkkipinkki
inkkipinkki 9/141

Minulla tuli vastaan Jouluna edesmenneen sukulaisen vanha Lasten Joulukirja, painettu 1921 Arvi A. Karisto Oy.
Mukavia pikku satuja ja pikku runoja kuten tämä:
JOULUTÄHTI
Huurrekukkia sataa ylle
kuolleiden ruususarkain,
oksilla hiljaa helisee kellot
hileiden hienojen, arkain.

Hämärän peittämät pellot siintää
huurteisten ruutujen takaa,
vaiti valkeiden hankien alla
talvinen metsä makaa.

Joulun tähti, siunattu tähti
katsahti akkunasta,
taivainen tuike tervehti taasen
pimeän pirtin lasta.
PÄIVÄNPOIKA
Kuvaa sen ajan agraarista ja talvista maailmaa ja lasta.

[quote author="inkkipinkki" time="08.01.2012 klo 19:21"]

Minulla tuli vastaan Jouluna edesmenneen sukulaisen vanha Lasten Joulukirja, painettu 1921 Arvi A. Karisto Oy.
Mukavia pikku satuja ja pikku runoja kuten tämä:
JOULUTÄHTI
Huurrekukkia sataa ylle
kuolleiden ruususarkain,
oksilla hiljaa helisee kellot
hileiden hienojen, arkain.

Hämärän peittämät pellot siintää
huurteisten ruutujen takaa,
vaiti valkeiden hankien alla
talvinen metsä makaa.

Joulun tähti, siunattu tähti
katsahti akkunasta,
taivainen tuike tervehti taasen
pimeän pirtin lasta.
PÄIVÄNPOIKA
Kuvaa sen ajan agraarista ja talvista maailmaa ja lasta.

[/quote]
 
Vierailija 10/141

marjutti

Minulla ei ole enää kansakoulun lukukirjaa jäljellä,mutta olen hommannut joskus näköispainoksen,joka on vuodelta 1980.Alkuperäispainos on vuodelta 1955.
Siinä on ensimmäisellä sivulla iso A-kirjain ja siinä lukee:

Auto Satumaahan ajaa.Katsos kuutta matkustajaa.
Valo paistaa Satumaasta.Ajetaanpas sisään A:ata.

Ne kuusi matkustajaa olivat:Eila,Anni,Liisa,Taneli,Antti ja Lassi.
Muistan että se kirja oli minulle kovin tärkeä ja ne runot ja lorut siinä kirjassa olivat mukavia.
Yksi erityisen mukava runo tulee heti mieleen,jonka sain koulun juhlassa esittääkin.

HIIRULAISEN HIENO MAJA

Hiirulaisen hieno maja
oli vanha kenkäraja.
Siellä hiirulainen eli,
pienoisiaan paimenteli.
Pesi niitä,neuvoi noita
pienoisia palleroita,
antoi maitoa ja pullaa,
lauloi illoin:tuutilullaa.





Eikös tässä aapisessa ollut myös T-poika ja D-poika ? Rakensikos Sika Sippurahäntä nelinurkkaista majaa siinä ? :)))))

[quote author="Vierailija" time="08.01.2012 klo 20:52"]

[quote author="marjutti"]
Minulla ei ole enää kansakoulun lukukirjaa jäljellä,mutta olen hommannut joskus näköispainoksen,joka on vuodelta 1980.Alkuperäispainos on vuodelta 1955.
Siinä on ensimmäisellä sivulla iso A-kirjain ja siinä lukee:

Auto Satumaahan ajaa.Katsos kuutta matkustajaa.
Valo paistaa Satumaasta.Ajetaanpas sisään A:ata.

Ne kuusi matkustajaa olivat:Eila,Anni,Liisa,Taneli,Antti ja Lassi.
Muistan että se kirja oli minulle kovin tärkeä ja ne runot ja lorut siinä kirjassa olivat mukavia.
Yksi erityisen mukava runo tulee heti mieleen,jonka sain koulun juhlassa esittääkin.

HIIRULAISEN HIENO MAJA

Hiirulaisen hieno maja
oli vanha kenkäraja.
Siellä hiirulainen eli,
pienoisiaan paimenteli.
Pesi niitä,neuvoi noita
pienoisia palleroita,
antoi maitoa ja pullaa,
lauloi illoin:tuutilullaa.


[/quote]


Eikös tässä aapisessa ollut myös T-poika ja D-poika ? Rakensikos Sika Sippurahäntä nelinurkkaista majaa siinä ? :)))))

[/quote]
marjutti
marjutti 11/141

Olipa hyvinkin.Ihan mukava kirja selata pitkästä aikaa.Palautti paljon muistoja mieleen.

[quote author="marjutti" time="09.01.2012 klo 08:16"]

Olipa hyvinkin.Ihan mukava kirja selata pitkästä aikaa.Palautti paljon muistoja mieleen.

[/quote]
 
Vierailija 12/141

Minulta löytyy LASKUTAIDON AAKKOSET.Tämä kirja on painettu 1956 ja on 9.painosOn kiva katsella sitä välillä ja muistella menneitä kouluaikoja.Tämä oli ensimmäinen laskuoppi mulle.En osaa laittaa kuvaa teille.

[quote author="Vierailija" time="09.01.2012 klo 08:56"]

Minulta löytyy LASKUTAIDON AAKKOSET.Tämä kirja on painettu 1956 ja on 9.painosOn kiva katsella sitä välillä ja muistella menneitä kouluaikoja.Tämä oli ensimmäinen laskuoppi mulle.En osaa laittaa kuvaa teille.

[/quote]
 
Vierailija 13/141

Kiinnostiko tämän ketjun aloittajaa nämä kyseiset asiat ollenkaan?
Kysyn sen takia kun tämä mielenkiintoinen ketju jäi näin lyhyeksi.

[quote author="Vierailija" time="16.01.2012 klo 14:22"]

Kiinnostiko tämän ketjun aloittajaa nämä kyseiset asiat ollenkaan?
Kysyn sen takia kun tämä mielenkiintoinen ketju jäi näin lyhyeksi.

[/quote]

Keskustelualue on suljettu