Rakkaudesta pihaan ja puutarhaan unohtamatta kasvimaatakaan

Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Oletteko te olleet aina kiinnostuneet pihan ja puutarhan hoidosta? Entäs sitten kasvimaa, minkälaisia tunteita se teissä on herättänyt? Nuorena minua ei kiinnostanut pätkän vertaa kasvit eivätkä kukkaset, minulle oli itsestäänselvyys että ne kukoistivat pihapuutarhassa ilman että minun täytyi nähdä vaivaa niiden eteen. Kitkeminen ja harvennus olivat yhtä tuskaa, mieluummin olisin ollut järvellä uimassa. Totta puhuakseni olen saanut viettää vapaan ja laiskan lapsuuden, minua ei ole paljoakaan töillä rasitettu joten kovin useasti ennen pellolla kykkinyt.

Vaan sitten kun sain oman mökin niin kiinnostus kasvikuntaan heräsi toden teolla, kaikki alkoi kissanhaudan kokoisesta kukkapenkistä. Ruokahalu kasvoi syödessä, tiedot ja taidot karttuivat, kuvioihin tuli myös kasvimaa ja nyt on jo edessä toinen kasvihuone kesä.Voimien väheneminen vain alkaa haitata harrastusta, ideoita olisi pää täynnä mutta kroppa ei jaksa niitä kaikkia toteuttaa.
Kevät ilahduttaa puutarhassa puuhastelijaa hennoilla ja herkillä väreillään, koiranputkikaan ei vielä tässä vaiheessa näytä kovin vastenmieliseltä. Kylväminen ja istuttaminen nuoren koiran kaverina ollessa on hyvin haasteellista, se kun ei kunnioita kylvöpenkkejä laisinkaan vaan jyrää ne vauhdikkaasti. Penkeissä kasvaakin sitten sekamelskassa persiljaa, tilliä ja porkkanaa siementen sekoittuessa toisiinsa. Onhan se mielenkiintoista seurata mitä työntyy esiin mistäkin vai nouseeko maanpinnalle yhtään mitään.
Lähetelkäähän ahkerasti kuvia pihoistanne, puutarhoistanne ja kasvimaistanne kun kerran tämän palstan saimme.

Sivut

Kommentit (175)

Vierailija

Kesäisenä kauniina päivänä  on kiva rapsutella  puutarhassa.  Yleensä  jokin harvinainen  kasvi seurannassa  että mikä siitä syntyy.  Kamera pitää  olla liki vieressä  jos siilirouva  tulee katraan kera  evästä hakemaan.  Yleensä iltahämärässä  mutta poikkeuksia tapahtuu.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Nykyään tuo kitkeminen ja harventaminen käy ihan terapiasta, samalla voi päässään järjestellä ja lokeroida omia ongelmiaan ja ajatuksiaan.

Tässä on ahkera puutarha- apulainen joka tulee halvaksikin, se kun työskentelee pelkällä ruokapalkalla.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen johonkin ketjuun kertonutkin, että lapsena kasvimaan kitkeminen oli vastenmielistä, kun oli pakko sitä tehdä. Aikanaan tuli ensin puutarhamökki, sitten isompi puutarhainen kesäpaikka, jossa oli kunnon kasvimaakin. Kolme eri kasvihuonetta ehti olla, eri paikoissa jokainen. Olen kokeillut vaikka minkälaisia juttuja parsaherneistä ananaskirsikoihin ja säilönyt hillosipuleista lähtien vaikka mitä. Ensin luovuin viimeisestä muovisesta kasvihuoneesta tekemällä siitä pergolan. Sitten vietiin runkokin ja nyt paikka on tyhjä. Kukkapuolella on kokeilunhalua myös riittänyt.

Ei ole enää kasvimaata eikä kohta toivottavasti koko kesäpaikkaakaan. Siitä on tullut taakka, kun ei jaksa. Nytkin on olo reporanka, kun Vappuna perkasin liikaa perennoja, eikä piriformis ympäristöineen ota toipuakseen. Oli jo parempi viime maanantain fysioterapeutin käsittelyn jälkeen, mutta eilen ja tänään olen palannut lähtöruutuun samaisten hommien parissa. Selästä kai koko juttu oikeasti johtuu.

Mutta aikansa kutakin. Kyllä varmasti harrastus jotenkin jatkuu ainakin parvekkeella ja ikkunoilla sitten, jos ja kun maapaikkaa ei enää ole.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Lohdullista kuulla että ajatukseen kesäpaikasta luopumiseenkin kasvaa. Itse olen vielä vaiheessa  jossa kapinoin vastaan ajatustakin etten jaksaisi kykkiä pihamaalla tai rämpiä metsissä.

Keväisin ahmin puutarhalehtiä, niissä on toinen toistaan upeimpia puutarhoja. Yllättävän moni kotipuutarhuri kuitenkin kertoo ettei huoli puutarhaansa keltaisia kukkia. Mikä vikana keltaisessa, sehän on kevään ja auringon väri.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kyllä minullakin tuo luopumisenajatus on vasta ihan parin viime vuoden ajalta. Kesäpaikka on aina ollut sellainen, jossa ei pihalla ole istuttu. Aina vain jotakin tekemässä ja jos olen levännyt, niin mennyt sisälle ja ottanut lyhyet nokoset tai muuten vain rentoutunut pitkälläni. Kun en ole tottunut pihalla istumaan, ei houkuttele edes opetella sitä, kun koko ajan näkisin, mitä on tekemättä. Varmaan vähän tämän sukupolven suorituspakkoa lie mukana, vaikka olen tykännyt tekemisistä.

Keltaisia kukkia en ole koskaan vierastanut, kun en minkään muunkaan värisiä. Kuvia kauniista ja hyvin hoidetuista puutarhoista on mukava katsella ja miksei vieraillakin niissä, mutta omani on aina ollut minun näköiseni. Ei varsinaisesti mitään tyyliä vaan enemmänkin yksityiskohtia.  Vanha kartanon torppa, joka jo lähes 40 vuotta sitten oli omanlaisensa perusolemukseltaan. Toki sinne on puita ja pensaita istuteltu ja tytär perustanut perennapenkkejä.  Itse olen tykännyt kesäkukista, jotka kukkivat koko kesän. Ja olihan se kasvimaa kaiken keskipiste monta kymmentä vuotta.

Nytkin ollaan kaupungissa, vaikka on näin hieno sää, eikä tee yhtään maalle mieli.

Kuva on viime syksyltä. Vanhanaikaisia, korkeita kultapalloja.

Ania1
Seuraa 
Liittynyt16.6.2014

Eikö tämä loppupää elämästä ole luopumista,milloin mistäkin,on vain sopeuduttava. Puutarhanhoito on mukavaa niin kauan kun se ei käy rasitukseksi,(no nuorempana sai rasittuakin).Minä olen ja luopunut kasvihuoneista,kolme niitä on aikoinaan ollut,kaksi muovista yksi lasinen.Nyt on ehkä pergolan tapaista tulossa viimeisen huoneen raunioille.Ja kasvimaakin on kutistunut lajikkeiltaan kovin ,tilliä ,persiljaa,salaattia ja sipulia,siinähän ne taitaa nyt kasvattelut olla.Aikaista perunaa hieman.

Ja keltaista väriä löytyy vielä luonnosta,rentukat ja voikukat ainakin,minulle se keväällä riittääkin.Minullä on valkoista tähänkin aikaan paljon.Kultapallot on kyllä nostalgisia,olen nyt yrittänyt saada sitä pienesssä määrin kasvamaan taas pihalle.Se sitominen on ikävä puoli,mutta jostain luin että jos sen latvoo jossain vaiheessa kesää en enää muista minkä kokoisena niin ei kasva liian korkeaksi.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tänään näpsin yli sata kuvaa kukkivista omenapuista ja muista. Osan tietysti poistan, mutta onpahan sitten mitä katsella, jos paikka on saanut uudet omistajat.

Kuvan näkymä on umpikuistilta etupihalle päin.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Viime marraskuussa ollut myrsky katkoi takapuutarhan vanhan punakanelipuun niin pahoin, että vain yksi haara jäi jäljelle. Se kukkii nyt sitäkin hurjemmin. Tänään naapurin pellonlaidassa asustelevat mehiläistyöläiset  olivat ahkerana. Ainakin pölytys on taattu tänä keväänä.

Ania1
Seuraa 
Liittynyt16.6.2014

Minäkin kuvasin tänään omenapuita,en sitä kauneutta kyllä täysin saanut kuviksi.Teki mieli vain olla siellä omenapuiden alla.Vaikka minulla ei ole puutarhassa kuin kaksi isoa puuta,yksi pieni,toisen niistä isoista olen itse kasvattanut,varttanut villiomenapuun runkoon.Kyllä se satoakin tuottaa.Pölyttäjillä oli tänään kiirettä puiden kukissa.

Ania1
Seuraa 
Liittynyt16.6.2014

Sininen alppikärhökin täydessä kukassa.Kaikki tuntuu nyt kukkivan nopeaan, tulee mieleen Loirin esittämä Leinon tuotannosta Lapin kesä,lapissa kaikki kukkii nopeasti,nyt kyllä täällä etelässäkin.

Noniin

Onko joku teistä yrittänyt tehdä luonnossa kasvavasta pihlajasta riippuvaa mallia? Miten onnistui?

Eilen istutin pihlajantaimen, jossa on kaksi haaraa ylhäällä, taimi on noin 80 senttiä korkea, ajattelin laittaa painot molempiin haaroihin, niin että joutuvat taipumaan alaspäin.  Mahtaako olla turha yritys? Kerro, jos sinulla on kokemusta.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Uskomaton näky on nuo vaahtona kukkivat omenapuut. Hyvä jotta teilläpäin riittää pölyttäjiä, juurikin eilen Mäkisen vanha emäntä ihmetteli että missä ovat pölyttäjät kun ei omenapuissa kuulu pörinää. Olen yrittänyt kasvattaa kärhöjä mutta en ole saanut kasvun alkuun ensimmäistäkään, minun on ollut tyytyminen vain ruusupapuun.

Kullero viihtyy veden äärellä. Lapsuudessani sitä kasvoi vain yhdellä Kymijoen rantaniityllä ja meillä lapsilla oli ehdoton kielto poimia tuota kukkaa. Täällä kesäpaikan niityillä ja ojanpientarilla sitä kasvaa valtoimenaan ja sieltä olen siirtänyt kasvia puutarhaani. Se myös siementää runsaasti, pieniä siementaimia löytyy nurmikolta runsaasti.

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitän teitä upeista kuvistanne.

Itselläni ei ole kokemusta pihlajan muutamisesta riippuvaksi. Kokeile ihmeessä, pihlaja on pyhä puu. Meidän aittojemme tuntumassa kasvaa pieni rivi niitä ja kukinta näyttää runsaalta. Pölyttäjiä on paljon kaikkien kukkien kimpussa joten sadosta taitaa tulla hyvä.

Kaunis kärhö on kuvassasi, Ania. Saa nähdä, tuleeko minun pikkuisista taimistani kukkivia. Hyvä idea ottaa kuvia muistoksi kesäpaikasta, Elli. On sitten mitä muistella jälkeenpäin eikä tarvitse raataa kauneuden eteen.

Luonto kastelee tänään pihan kasvit, se on oikein hyvä asia. Olimme melkein kuukauden ilman sadetta, joten iloitsen siitä nyt suuresti. Menneenä lauantaina satoi yli 30 milliä ja nyt taitaa tulla saman verran lisää. Puhdistuu ja raikastuu ilma ja saa nuuhkia kukkien tuoksua ilman pölyä.

Nautitaan kesästä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat