SIENIKETJU

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Aloitan kokonaan uuden sieniketjun tänne piha&puutarhaosioon. Kasvaahan sieniä pihapiirissäkin. Minulla maaseudulla pihapiirissä mm. haperoita, mustarouskuja, limanuljaskoita, ukonsieniä ja myrkyllisä pulkkosieniä.

Tehdään me kaikki sienistä kiinnostuneet tästä "hyvä" ketju. Kuvia sieniretkiltä, kysymyksiä tunnistamattomista sienistä, kaikkea sieniin liittyvää vaikkapa suussasulavia sieniruokien reseptejä.

Tänä vuonna on tullut hyvä kanttarellisato koska kesäkuussa satoi roimasti ympäri Suomen. Eilisellä sieniretkellä niitä tarttui mukaan niin paljon, että osa on nyt kuivurissa. Säilön kanttarelleja ainostaan kuivattamalla.

Sivut

Kommentit (58)

pitulo1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Sienireissulla kävin myös katsastamassa varman tatttipaikkani. Ajattelin, että jos löytäisin vaikka muutaman kangastatin kun ne yleensä nousevat ensin ja sitten niitä on niin paljon, ettei edes viitsi kaikkia noukkia koska eivät mielestäni ole maultaan herkkutatin luokkaa. Niiden kuivattaminenkin on vähän inhaa kun leikatessa tarttuvat kiinni aivan kuin olisivat toffeeta...

Yllätys, yllätys ei löytynyt ainuttakaan kangastattia mutta männynpunikkitatteja oli jonkin verran. Tänä vuonna siis näin päin.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

En ole vielä metsässä käynyt sienitilannetta tutkailemassa mutta radiosta kuulin jotta tänä vuonna on tulossa mahtava sienivuosi, kiitos runsaiden sateiden ja sienille sopineen lämpötilan. Viime vuosihan oli tattien osalta aivan surkea. Kuivatut tatit ja kanttarellit loppuivat jo talvella, niitä pitäisi saada pian lisää. Kuivuri on minullakin kovassa käytössä vierasmajassa. Tupaan en saa sitä tuoda koska mies ei pidä kuivuvien sienten hajusta. Mökin muori ei voi ymmärtää......

pitulo1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tein löytämistäni punikkitateista sekä muutamista jo nousseista haperoista (koivuhapero, isohapero) tällaisen itse keksimäni piirakan, jonka nimesin punikki-hapero-kevätsipulipiiraaksi.

Ohje: tee murotaikinapohja tai käytä valmista piirakkataikinaa (suolaiseen leivontaan) ja levitä se vuokaan mahdollisimman ohueksi kerrokseksi.(Jos taikinaa liikaa, heitä pois, turhia kaloreita)

Paloittele haperot ja tatit paistinpannulle ja sekoittele niitä pannulla niin kauan, että liika neste poistuu.

Lisää pannulle nokare voita ja silputut kevätsipulit. Itse pilkkosin joukkoon pienen nipun sipuleita + osan varsista. Sekoita niin kauan, että sipuli pehmenneet ja kuullottuneet. Mausta mieleisilläsi yrttimausteilla ja valkopippurilla. Älä turhaan lisää suolaa!

Kaada seos taikinan päälle  ja tasoita.  Ripottele seoksen päälle raastettua juustoa esim. emmental.

Tee kuorrutus: sekoita hyvin keskenään 1 purkki (200 gr) ranskankermaa ja 2 munaa.  Kaada kaiken päälle. Paista + 200 C noin puoli tuntia tai kunnes kuorrutus saa kauniin ruskean värin. Omani on aika tumma koska jätin uuniin jälkilämpöön muhimaan.

Mökinmuori. Todellakin viime vuosi oli lähes toivoton sienestäjille. Toivon mukaan tämä vuosi korjaa tilanteen. Niin ja mielestäni kuivuvien sienten haju on mitä miellyttävin, ainakin kanttarellin aromaattinen tuoksu.

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hienoa, että saimme hyvän sienikesän! Ihmeellistä on se, että löysin jo haaparouskuja rantapolulta, koskaan en näin aikaisin en ole rouskuihin törmännyt. Toivottavasti niitä esiintyy vielä pitkälle syksyyn. Rakastan sienisalaattia. Syön sitä joskus ruokalusikalla.

Nyt puhdistan tämän paivän saalista, kuutta litraa kantarelleja. Ne menevät tuttavalleni, hän ei tiedä sienipaikkoja. 

Nautitaan sienten saalistamisesta sekä niiden ihanasta mausta.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Ensimmäinen sienireissu sujui yli odotusten, saalista tuli niin paljon kuin jaksoi kotiin kantaa. Kanttarellit antavat vielä odottaa itseään mutta löysin vaalea ja rusko orakkaita. Mies syö vain kanttarelleja mutta rusko orakas muistuttaa väriltään kanttiksia joten hän ei pannulta niitä tunnista, huijaan häntä hieman. Tateista tein sen huomion että moni parhaassa nuoruusiässäkin ollut tatti oli homehtunut pystyyn. Johtuneeko runsaasta kosteudesta vaiko sienitaudista. Ja tosiaankin, muutaman rouskun havaitsin, oli haaparousku sekä voirousku jotka jätin vielä metsään. Ja ne hyttyset, niitä oli miljoonia. Eivät ennättäneet edes huomata että olin tanakasti myrkytetty vaan kävivät hurjina kimppuun, se vei suuren osan metsässä liikkumisen nautinnosta.

Kärpässienten runsas suku on nousemassa. Eikö tämä olekin kaunis, se houkuttelee poimimaan: Ota minut , ota minut, näytän herkulliselta pannulla...

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

On uskomatonta, että rouskuja esiintyy näin aikaisin. Siskoni kertoi saaneensa litran haaparouskuja, 10 l kantarelleja, vaaleaorakkaita sekä herkkutatteja. 

Itse näin punikkitatteja, mutta en ota niitä, koska ne tekevät ruuasta epämiellyttävän värisen. Tein kerran vuosia sitten miehelleni niistä muhennoksen, hän totesi sen nähtyään, ettei syö karhun kakkaa. Muitakin vaihtoehtoja metsistä löytyy ja minä tyydyn niihin.

Toivon kaikille elämyksellisiä sienestysretkiä.

pitulo1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Monelle sienestäjälle eivät haperot kelpaa. Johtuneeko siitä, että isoina ovat toukkaisia...eikä niissä tuoreina ole samanlaista tunnistettavaa makua kuin kanttarelleissä ja tateissa? Haperot kannattaakin kerätä mahdollisimman pian niiden noustua ja pieninä. Ovat mielestäni hyviä lisäsieniä esim. muhennoksiin, piiraisiin,munakkaisiin.

Tässä kuva koppaani joutuneesta pienestä isohaperosta.

pitulo1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ja tässä pieniä kangashaperoita. Lienee yleisin hapero Suomessa? Metsässä on kiva samoilla kun keltaiset ja punaiset haperot täplittävät maisemaa.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minun sieniharrastukseni on loppunut kokonaan. Olin aina ihmetellyt, etteivät sienet "sula" mahassani, kun niiden syömisen jälkeen tuli pömppö olo ja ripuliakin. Sitten joskus luin jostakin trehaloosi-intoleranssista eli sienisokerin imeytymishäiriöstä ja totesin, että siinä syy vaivoihini. Tuon kun tajusin, lopetin koko sienien keräämisen ja laittamisen. Olin ehtinyt opetella tunnistamaan melkoisen määrän eri sieniä, mutta enää en sitä tietoa tarvitse.

Pistän tähän edes käävän kuvan, kun ei sienikuvia ole. :)

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Täytyy tunnustaa etten tunnista sappitattia. Eilisellä sienireissulla tuli eteen tälläinen tatti. Pieniä tatteja oli kuusikossa  murkkupesän ympärillä pilvin pimein. Jalkansa se oli verhonnut tummaan verkkosukkaan ja huomiotani kiinnitti että ne olivat aivan puhtaita, eivät olleet kelvanneet toukillekkaan. Kun tattia maistoin niin sen maku oli lievästi karvas, ei kuitenkaan polttava. Mikähän tatti kyseessä?

sienestäjä

Oletettavasti sappitatti. On vähän makunystyröistä kiinni kuka pitää makua polttavan sapenkarvaana ja kuka lieväst i karvaana. Sappitatti ei ole myrkyllinen joten jos tykkää karvaasta niin mikään ei estä poimimasta. Minulle eivät kelpaa. Muistuttaa ulkonäöltä lehmäntattia mutta lehmäntatin maku ei ole karvas vaan enemmän punikkitattiin päin.

pitulo1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Luulen kuten edellinen kirjoittaja, että Mökinmuori on törmännyt sappitattiin. Onneksi omilla sienipaikoillani ei niitä kasva.

Vanha elli kirjoittaa sienisokerin imeytymishäiriöstä. Toivottavasti en saa koskaan tätä sairautta. Mahani tuntuu olevan terästä kun kaikki sienet uppoavat sinne vaivatta. Yhden ainoan kerran olen saanut mahankivistystä sienistä. Tein sienimuhennoksen ryöppäämistäni rouskuista. Jälkeenpäin ajattelin, oliko niissä mukana muutama lakritsirousku, se kun muistuttaa kovasti kangasrouskua.

Olen tullut siihen tulokseen, ettei sienikirjoihin ja muiden ohjeisiin ole välttämättä luottamista lukuunottamatta myrkkysieniä vaan kokeilemalla löytää itselleen soveltuvat sienet. Sienikirjojen tähditykset vaihtelevat kirjoittajan mieltymysten mukaan ja joitain sieniä neuvotaan ryöppäämään turhaan.

Esim. näitä viime syyskuussa poimimiani sinivalmuskoita kuvataan eräässä sienikirjassa, että jotkut voivat pitää makua epämiellyttävänä ja että ne kannattaa kiehauttaa, ettei saa vatsanväänteitä.  Kun taas omasta mielestäni sinivalmuska on maultaan samettinen, herkkutattiin verrattavissa maultaan ja suoraan pannulle laitettava ilman ryöppäämistä, ei vatsavaivoja ainakaan minulle.

p.s. oho, mikä kääpä!

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei, sienten ystävät.

Sinivalmuskaa en ole koskaan kerännyt, täytyypä kokeilla, kun sitä näyttää kasvavan rantapolulla.

Kertokaapa mielisienenne? voiko niitä laittaa paremmuusjärjestykseen?

Oma listani on tällainen: 1. kantarelli 2. ukonsieni 3. lampaankääpä ja orakkaat tasavertaisina ja ihan niiden tuntumassa haaparousku. Ryöppäsin ja pakastin eilen löytämäni rouskut ja laitoin pakastimeen. Hyvä alku isolle kulholliselle sienisalaattia.

Herkkutatti on liian mieto minun makuuni, voitatteja syön mielelläni.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Kiitos sappitatin tunnistaneille, nyt se on sitten tuttu sieni minullekin. Lempisieneni on ehdottomasti herkkutatti. Kaikki rouskut tasavertaisina  seuraavaksi, rakastan sienisalaattia. Tänäänkin ostin kaupasta purkin smetanaa, teen vieraille viikonlopuksi sienisalaattia. Kolmantena tulee korvasieni, kanttarellit ovat mielestäni yliarvostettuja, en ole koskaan oikein pitänyt niistä, samoin suppilovahveroon olen hieman kyllästynyt. Ennen vierastin lampaankääpää mutta nykyisin olen tykästynyt sen voimakkaaseen makuun. Ja jälleen on tehtävä sienestäjälle nolo tunnustus, ukonsientä en ole koskaan maistanut. Tämä sieni ei koriini eksy mutta on se niin kaunis väriläiskä metsässä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat