Kommentit (15)

Manager2k

Karille suosituksena Xcom2 peli seuraavasta alennusmyynnistä. Tiedoksi vielä että Civilization 6 on tulossa loppuvuodesta. Hienoa että pelaaminen jatkuu.

Vierailija

Hieno homma! Suosittelen Karille, Karin ikätovereille, sekä miksi ei kaikille muillekin ihmisille myös lautapeliharrastusta. Pelit ovat parantuneet kovasti siitä mitä mitä allekirjoittanutkin pelasi nuorempana, enkä ole edes kolmissa kymmenissä vielä. Sorminäppäryyttä lautapelit eivät ehkä treenaa samalla tavalla kuin videopelit, mutta kasvokkain saman pöydän ääressä toisten ihmisten kanssa pelaaminen tarjoaa sitten aivan toisenlaisia etuja ja vinkeitä kokemuksia.

Tombha

Pelaaminen ei ole "parasta ennen" päiväystä, vaan päinvastoin... on hyvä että on elämän perus asiat hallussa ennen kun ottaa pelit haltuun. Karin pelikirjo näyttää hyvältä ja ei voi muuta kun peukuttaa! Ja jos saa vielä Kartsalle peliä suositella niin Settlers voisi olla hyvä lisäys tuohon Civilication-sarjaan, sitä voin suositella. (Kiitos FELille uutisen jakamisesta)

PlayItLikeArt

Todella piristävä kirjoitus! Ikäihmisten peliharrastusta käsitellään mediassa usein sellaisella "Onpas söpöä kun vaari/muori kokeilee tälläistäkin" asenteella, eikä pelaamisen eduista esim. aivojen virkeyden ylläpitämisen kannalta (tutkimuksia on) mainita usein sanallakaan.

Tässä on mies joka selvästi rakastaa harrastustaa ja tietää mistä puhuu. Mainitun civilizationin kaltaiset strategiapelit ovat uskomattoman monimutkaisia systeemeitä, joiden oppiminen, saatikaan hallitseminen, ei ole minkään ikäiselle helppoa mutta loistavaa vastapainoa arkielämään ajoittaiseen monotonisuuteen.  Muistaa vaan jumppatauot niiden civmaratonien aikana.  GL HF (good luck and have fun) Lahti! :)

Vierailija

"Ihme touhua. Aika ihmsiet pelaavat siellä lasten pelejä reumaan asti! Hankkikaa elämä!"

Aah, joskus elämä heittää kuin pyynnöstä tälläisiä eläviä stereotyyppejä, jotka ovat kuin kokoelma kaikista niistä vihaajista joiden kanssa peliharrastaja joutuu elämään. 

-"argumentaation" taso: "Ihme touhua", "hankkiaa elämä" (huomatkaa teitittely, ei varmaankaan kohteliaisuudesta Kari Lahtea kohtaan, vaan pienempien aivojen tapa niputtaa ihmisiä sattumanvaraisiin lokeroihin, jotta maailma ei kävisi liian monimutkaiseksi)

- Täysi tietämättömyys itse asiasta: Yksinkään mainituista ei ole "lasten peli", eikä useimpia edes saa alle 18 vuotiaille myydä. Todennäköisesti kirjoittaja ei ole koskaan pelannut (kännykkäpelejä ei lasketa), eikä osaa käyttää ohjainta tai näppäimistöä ja hiirtä. Eli siis asia on sama kuin keskustelisi lukutaidotoman kanssa kirjallisuudesta.

- Kommentin ainoa jonkinlainen väitelause (kieliopillinen lause ylipäätä) "reumaan saakka pelaamisesta" on juuri päinvastoin mitä Lahden itse kokema (tästäkin tutkimusta) vaikutus on ollut. Miten sisälukutaito noin nykyään, Touko? Sama asia kuin vastaisi otsikkoon "sienestäminen paransi masennukseni" väitteellä" Mee sit vaan sinne sienestämään kunnes masennut"

- Edes yhtä lausetta ei saada kirjoitettua ilman kirjoitusvirheitä. Jos Touko muiden harrastusten pilkkaaminen on sinun tapasi aloittaa perjantaiaamu niin, että tunnet itsesi hyväksi ihmiseksi, niin  eikö se ole pienen kielentarkastuksen arvoista? 12 sanaa putkeen on aika kova haaste, tiedän, mutta mulla on uskoa suhun!

Raitti

Hyvä hyvä! Varmasti pysyy hienomotoriikka ja pää kunnossa näillä peleillä. Xcom2:sen lisäksi kannattanee ehdottomasti vilkaista Mass Effect 2 ja 3. Kuviot paranevat ykkösestä selvästi, jos vielä räiskintä maistuu!

t. Kohta nelikymppistyvä pelaaja :)

Raitti

..vielä lisäisin edelliseeni että uudet lautapelit tarjoavat myös upeita kokemuksia. X-Wing -paketti on kuin Xcom mutta Star Warsista tutuilla avaruusaluksilla; taktista ja jopa melko vauhdikasta kamppailua. Uudet Games Workshopin Warhammeritkin tuovat pöydälle upeaa ilmettä jos figuurit saa maalattua vaikka kaverin avustuksella. :)

Kari Lahti

Kiitos kannustavista kommenteista. Mass effectin jatko-osat ovat odottamassa pelaamista. Xcom 2 on Steamissa toivomuslistalla odottamassa hinnan alenemista. Monia muita pelejä on vielä tarkoitus kokeilla. Esittelen myös pelaamista marraskuussa Enterin järjestämässä seniorien pelitapahtumassa Kampin palvelukeskuksessa 14.11.2016. Pelaamistani pääsee myö seuraamaan Youtubessa kanavallani osoitteessa https://www.youtube.com/channel/UCv6Lrzm1DC5FSd9KBQnXYDA  Jossain vaiheessa aion myös kokeilla reaaliaikaista pelaamisen stremausta twitchin välityksellä. Senioripelaajille on oma ryhmä Facebookissa ja Senioripelaajat -blogissa viritellään keskustelua ja kokemustenvaihtoa seniorien pelaamisesta.

RichHeart

Hieno homma! Itse olen tietysti 27 elinvuodestani pelannut suurimman osan mutta kuvittelisin, että sitten, kun minä olen 70-vuotias, pelaan ihan samalla lailla kuin nykyäänkin.

Dead Space yllätti kyllä. Xcomin ja Civilizationin vuoropohjaisuus ja Mass Effectin tarina ovat hyviä piirteitä silloin, kun miettii, minkälaista peliä senioripelaajalle suosittelisi. Nopeatempoisempi ja tunnelmaltaan synkempi Dead Space tällä listalla kertoo siitä, että se sorminäppäryys ja reagointikyky on todellakin hyvällä tolalla :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat