Valmismatkojen tulevaisuus?

Valmismatkojen tulevaisuus Thaimaan Cha Amissa?

Olemme paljon matkusteleva eläkeläispariskunta. Nyt olemme alkaneet miettiä, kannattaako enää ostaa valmismatkoja. Olimme tammikuussa suuren suomalaisen matkatoimiston neljän viikon matkalla Thaimaan Cha Amissa. Huomasimme matkatoimiston laadun huomattavan heikentymisen.
Tähän asti perille saavuttaessa hotelliin vievät bussit ovat odottaneet matkustajia lentokentällä. Nyt jouduimme odottamaan kuumuudessa bussia yli puoli tuntia, vaikka lentomme saapui aikataulussa. Toimisto ilmeisesti pyrkii minimoimaan bussien käyttöaikaa.
Saapuessamme hotelliin yli neljän tunnin bussimatkan jälkeen hotellin vastaanotossa ei tiedetty ryhmästämme mitään, vaan he yrittivät ohjata meidät johonkin toiseen hotelliin. Selvittelyihin meni yli tunti. Bussin mukana ollut paikallinen opas oli kadonnut bussin mukana varmistamatta asioiden sujumista. Kommunikaatio matkatoimiston ja hotellin välillä ei noudata normaaleja liiketapoja. Matkantoimiston tulisi varmistaa lähettämänsä matkustajalistan perillemeno. Normalitapa on pyytää hotellia vahvistamaan listan perillemeno.
Burman retkeltä paluuaikaarvio heitti 4-5 tuntia. Opas oli luvannut, että saavumme takaisin hotelliin klo 18-19. Saavuimme vasta pitkälti klo 23 jälkeen. Toimiston edellinen Burman matka ei myöskään ollut onnistunut. Bussi oli rikkoutunut ja matkustajat joutuivat odottamaan paahtavassa helteessä tunteja. Olivat yrittäneet ahtautua pieneen apteekkiin ja pankkiin ja "valejonottaneet" siellä.
Vanhoista tervetulotilaisuuksista on luovuttu. Nyt oppaan vastaanottoajat kuluivat jonottamiseen, kun ihmiset vuorollaan kyselivät kaiken laisia triviaaleja kysymyksiä, jotka olisi voitu kertoa yhtä aikaa kaikille tervetulotilaisuudessa.
Toimisto säästää myös vähentämällä oppaiden määrää. Meidän oppaamme kertoi olevansa ainoa opas isolla alueella.
Matkatoimiston mukaan sillä ei ole korvausvelvollisuutta mistään yllä olevasta.
Luulenpa että "äänestämme jaloillamme". Jos matkatoimisto ei pysty hoitamaan yllä mainittuja perusasioita, hoidamme jatkossa matkamme jonkun laadukkaamman, parempaa palvelua tarjosavan pikkutoimiston kanssa tai hoidamme kielitaitoisina ihmisinä järjestelyt itse. En halua enää jännittää sitä, onko bussi lentokentällä odottamassa ja onko meitä pitkän lennon ja bussimatkan jälkeen huone odottamassa.

Kommentit (7)

Vierailija

Monessa muussakin matkakohteessa opaspalveluista on karsittu ja palvelu heikentynyt. Sääli niitä matkustajia jotka tykkäävät palvelusta ja huolettomasta valmismatkasta tietäen/luullen että siitä on turvaa esim. ongelmatilanteissa. Me emme ole kovin kielitaitoisia mutta matkustamme paljon ja otamme lento/hotellipaketin koska emme halua maksaa olemattomista opaspalveluista.  Nyt olisi iskun paikka sellaisella matkatoimistolla joka todella huolehtisi asiakkaistaan alusta loppuun.

Terveisin matkamies

Ollut siellä itsekin

Thaimaan Cha Am on tosiaan eläkeläisten suosiossa. Miksi nimenomaan eläkeläisten kohteessa riisutaan palvrluita.

Ylimässä viestissä on viisi vastustavaa mielipidettä. Aivan varmasti tämän suuren matkatoimiston edustajien antamia. Kukapa matkustaja kannattaisi matkaan liittyvien palveluiden huonontamista.

Vierailija

Eläkeläisillä on aikaa matkustaa ja eläkeikäiset matkustelevatkin joten heissä on paljon myös kielitaidottomia jotka kaipaavat valmismatkojen turvallisuutta. Suomen suurimmaksi matkatoimistoksi itseään tituleerava toimisto on huonontanut jatkuvasti palveluaan. Ennen opas tuli hotellin aulaan asti katsomaan miten sisäänkirjautuminen sujuu, mutta nykyään matkustajat heivataan ulos ja vauhdilla seuraavaa hotellia kohti. En tiedä johtuuko kiire oppaan omasta aikataulusta vai onko bussi vuokrattu niin lyhyeksi ajaksi että enempään palveluun ei jää aikaa. Yhden suomalaisen matkatoimiston paikallinen opas Budapestissä on kerrassaan loistava. Hän ei jätä asiakasta yksin selviytymään.

Matkalainen

Monivuotinen Thaimaan kävijä

Kyseessä taitaa olla Aurinkomatkojen Regent Beach Hotel Cha Amissa.  Muistelen että hotellin vastaanotto kutsui hotellin pitkäaikaisen suomalaisen asiakkaan Maire-rouvan selvittämään ryhmän majoitusongelmaa. Mairen avustuksella sitten kaikki pääsivät lepäilemään huoneisiinsa. Asiaa päiviteltiin sitten uima-altaan ympärillä.

Sitä ihmettelin että hotellin edessä merivedessä oli pahalta haisevaa levää lähes viikon ajan. Siihen ja sen myrkyllisyyteen ei saatu tietoa.

Vierailija

Kielitaito on reilut 40 vuotta  parantunut.  Mutta  ei koske näitä  kohteita   vaan  eurooppalaisia.  Eli opas olisi hyvä olla.  Tosin saattaa  käydä että  säästetään  kohde pois ohjelmasta.

Vierailija

Eikös tossa ensimmäisessä viestissä mainituista valmismatkan ongelmista olisi ollut matkatoimiston korvausvelvollisuus?

Eli korvaus kaikille niille jotka odottelivat bussia lentokentällä ja joiden hotelliin tulosta hotellin vastaanotto eo tiennyt mitään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat