Porukka osti Unkarista vanhat Trabantit ja körötteli näillä kulttiautoilla läpi Itä-Euroopan. Varaosakaupat tulivat tutuiksi, sillä joka päivä jostakin autosta hajosi jotakin.

Lahtelainen rakennusarkkitehti Kari Korvenranta, 56, sai kerran lainaksi Trabantin ystävältään, unkarilaissyntyiseltä tanssinopettaja ja balettimestari Bela Gazdagilta. Tämä oli tuonut auton muutama vuosi aikaisemmin entisestä kotimaastaan.

Laina-Trabantin rattia käännel­tyään Kari Korvenranta alkoi haaveilla omasta, erilaisesta autonhakureissusta – suunnitelmissa oli ollut sapattiloma jo jonkin aikaa.

Hän oli ajanut Euroopan läpi kymmeniä kertoja ja autoillut Puolassa ja Tsekkoslovakiassakin jo vuonna 1978.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Vanha Trabant on matka-autona epävarma. Koska en ole pätevä mekaanikko, pyysin mukaan tuttavaani, joka on rekkakuski. Hän oli heti valmis. Pian meillä oli koossa innostunut porukka, johon kuului niin kaivinkoneenkuljettaja, maanviljelijä kuin soitinrakentaja. Kaikkia halukkaita emme voineet edes ottaa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Unkarista edullisimmin

Trabant on kehittynyt sotaa edeltäneestä DKW-merkistä hiukan eri suuntaan kuin Länsi-Saksan puolella varttunut sukulaisensa Audi – tai oikeastaan jäänyt kehittymättä.

Malli 601 tuli markkinoille vuonna 1964. Se pysyi pitkään muuttumattomana, ja viimeinen ”Trabi” putkahti tehtaalta vappuaattona 1991. Autot on valmistettu pellistä ja muovista, joka on puristettu venäläisestä jätepuuvillasta ja hartsista kovassa paineessa.

Trabanteja valmistettiin yli kolme miljoonaa kappaletta itäsaksalaisessa Zwickaun kaupungissa. Sittemmin Trabantista tuli kulttiauto.

Ihan yksinkertaista autojen löytäminen ei ollut, sillä hyväkuntoisina ne ovat haluttuja keräilykappaleita. Unkarissa Trabanteja saa vielä edullisemmin kuin muualla Euroopassa, hinta on 300–500 euroa. Esimerkiksi Saksassa niistä saa pulittaa kolme kertaa enemmän.

Kari Korvenranta lähti Bela Gazdagin kanssa jo edeltä Unkariin, muut matkalaiset tulivat perässä.

Autoja ostaessa oli muutama liikuttava hetki.

– Eräs 83-vuotias mies myi autonsa, koska ei saanut enää ajokorttiaan uusittua. Hän tuli vielä haikein katsein jättämään hyvästejä rakkaalle autolleen, kun karavaanimme starttasi. Yksi autoista oli ollut vanhemman rouvan silmäterä, jonka jokainen tankkauskin oli merkitty vihkoon. Jälkeläiset raaskivat luopua autosta, mutta eivät mummon autopäiväkirjasta.

Porukka osti kaikkiaan yhdeksän autoa, joista yksi purettiin osiksi Unkarissa. Autojen väriskaala vaihteli valkoisesta harmaan ja beesin kautta siniseen.

Vaikka toisin voisi luulla, Trabantit kuluttavat suhteellisen vähän polttoainetta, runsaasta viidestä litrasta seitsemään litraan 100 kilometrillä.

– Ne eivät pilaa ilmaa sen enempää kuin vaikkapa kaksitahtiset moottoripyörät. Tosin autoa käynnistettäessä öljy palaa moottorissa, ja savupilvi näytti hurjalta, kun joukolla lähdimme majapaikoistamme.

Ahtaat istuintilat ja pienet, kapeat ja kovat penkit eivät hellineet jalkoja tai takapuolta, mutta tiivistivät tunnelmaa.

– Ilmastoinnin sai, kun kiersi ikkunan auki. Koska sää oli helteinen, kuskit pitivät käsivartta ulkona ja jokaisen vasen käsivarsi paloi…

Autoremppaa riitti

Heti 15 kilometrin jälkeen yksi autoista, ”Sininen enkeli”, alkoi ensin kakistella ja sammui sitten kokonaan.

Autoon vaihdettiin tulpat ja tulpan johdot. Ei auttanut. Mäntään oli tullut reikä: siispä peräkärrystä vara-auto ajoon ja sininen lavalle. Sitähän kelpaisi illalla hotellissa korjailla.

Varaosakaupat tulivat tutuiksi, ja konepellin alle oli päivittäin asiaa.

– Joka päivä jostakin autosta hajosi jotakin. Mutta Trabant on niin yksinkertainen vempele, että se on helppo korjata. Oikeastaan juuri hankaluuksia onkin jälkeenpäin kaikkein hauskin muistella. Olimme varautuneet haavereihin. Niin kauan kuin ei tapahdu henkilövahinkoja, ei ole hätää.

Suurin riski matkanteossa oli kuitenkin turvallisuus.

– On eri asia ajaa Euroopan halki Mersulla, jossa on kymmenen turvatyynyä. Koska Trabantissa polttoainesäiliö on moottorin päällä, onnettomuuden mahdollisuus pelotti.

Autoletkalla oli käytössä lyhytaaltopuhelimet. Letkan ensimmäinen tiedotti perässä ajaville, jos edellä oli häiriöitä liikenteessä. Näin myös porukka pysyi koossa.

Vaikka matkalaisia kannustettiin innokkaasti, vastaan tuli myös toisenlaisia kokemuksia.

– Puolassa matkan hienoimmassa hotellissa Bialystokissa automme ohjattiin parkkipaikan takareunaan, pois muiden näkyviltä. Ravintolassa saimme ihan aitoa vanhaa venäläistä palvelua.

Liettuassa kyydistä saivat nauttia liftaritkin, ja Liivinlahden hiekkarannoilla pysähdyttiin uimaan.

Suomeen ja Järvelän Nesteelle autosaattue kaarsi vappuaattona. Se oli pienellä paikkakunnalla tapaus. Paikalle oli saapunut ihmettelemään satakunta vastaanottajaa.

Karin aika­matkavinkit

Low budget: Patikka- tai pyöräretki Romanian Transilvaniassa. Viimeinen kolkka EU:ssa, jossa voi yhdellä silmäyksellä nähdä lammaspaimenen kedolla laumaansa vartioimassa,
isännän kuljettavan lantaa pellolle hevoskärryllä ja emännän ajavan lypsykarjan kylätietä pitkin navettaan samalla kun vieras ratsastaja karauttaa pihaan.
Rahamiehelle: Orient Express Pariisista Istanbuliin. Smokkiin ja iltapukuun sonnustautuneena voi kuvitella matkaavansa Agatha Christien Idän pikajunassa
Pariisista Konstantinopoliin.
Onnikalla: Kerää porukka ja lähde Suomen turistiauton upealla 1960-luvun bussilla vaikka Uudenmaan kartanokierrokselle.
Vetten päällä: Loma kanavaveneessä Englannissa, Skotlannissa tai Ranskassa.
Kotinurkissa: Järjestä latotanssit kaveri­porukalla ja valitse musiikki sekä pukukoodi lava­kulttuurin huippukaudelta 1950-luvulta.

Haluaisitko trabantin?

  • Ota mukaan ainakin yksi kaveri, jolla työkalut pysyvät käsissä.
  • Ole valmis seikkailuun ja pieneen epämukavuuteen.
  • Jos huollatat auton paikan päällä etukäteen, pääset helpommalla.
  • Varaudu rekisteröinnissä monivaiheiseen byrokratiaan.
  • Päätiet ovat kaikkialla hyvässä kunnossa.
  • Slovakiassa on edullista lomailla: hintataso on vain noin neljäsosa Suomen hinnoista.
  • Vaikka maan hintataso olisi muuten edullinen, polttoaine maksaa kaikkialla sentilleen saman.
  • Majoitukset löytyvät sesonkiajan ulkopuolella helposti jopa etukäteen varaamatta.
  • Puolaa kutsutaan varkaiden paratiisiksi – varovainen kannattaa olla, mutta maine on liioiteltu.
  • Trabantien varaosia saa kaikkialta entisen itäblokin maista ja netistä tilaamalla.
  • Tietoa Trabant-safareista: www.trabantberlin.de.
Sisältö jatkuu mainoksen alla