Rahka muka kevyttä syötävää?

Oikotie hyvään oloon houkuttelee aina, ja siksi uskomme heppoisiakin terveysväitteitä. Kaikki tuotteet eivät ole terveydelle edullisia, vaikka markkinamies niin väittääkin.

1. Täysmaito on ”luonnollisempaa” kuin rasvaton maito. Monet ovat vaihtaneet rasvattoman maidon täysirasvaiseen ja perustelevat muutosta sillä, että rasvatonta maitoa on prosessoitu, kun siitä on otettu rasva pois. Todellisuudessa kaikista maitolaaduista on ensin otettu kaikki rasva pois, ja sen jälkeen esimerkiksi ykkösmaitoon lisätään rasvaa sen verran, että rasvapitoisuudeksi saadaan yksi prosentti ja kevytmaitoon lisätään 1,5 prosenttia rasvaa. Näin ollen rasvaton maito on oikeastaan vähemmän prosessoitua kuin rasvaa sisältävät maidot.

Tunnetko "uudet" maidot?

2. Turkkilainen jugurtti on terveellistä. Onhan siinä proteiineja, mutta siinä on myös 10 prosenttia rasvaa, joten se sopii paremmin jälkiruokatyyppiseksi erikoisherkuksi kuin arjen aamupalaksi.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Rahka on aina terveellistä, kevyttä syötävää. Näin on siis vain silloin, jos rahka on hyvin vähärasvaista eli rasvaa on 0,2–0,3 prosenttia. Markkinoilla on kuitenkin maustettuja rahkoja, joissa rasvaa saattaa olla jopa seitsemän prosenttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4. Voi-kasviöljyseokset ovat suositeltavampia kuin kasvirasvalevitteet, koska niissä ei ole lisäaineita. Tämä ei siis pidä paikkaansa. Laajojen tutkimusten mukaan lisäaineet ovat ihmiselle haitattomia. Puolukassakin on kuutta eri lisäainetta ja mustikassa peräti 11:tä lisäainetta.

Lue lisää lisäaineista!

Voissa on niin sanottua kovaa rasvaa, jonka nauttimisen on lukuisissa tutkimuksissa todettu olevan sydän- ja verisuonitautien riskitekijä silloin kun se korvaa pehmeää rasvaa. Kasvirasvalevitteissä on pehmeää rasvaa, jota elimistö tarvitsee pysyäkseen terveenä.

5. Oliiviöljy on terveellisempää kuin rypsiöljy. Todellisuudessa rypsiöljy on parempi vaihtoehto, sillä sen rasvahappokoostumus on terveyden kannalta edullisempi kuin oliiviöljyllä. Rypsiöljyssä on runsaasti omega-3-rasvahappoja, joita elimistö tarvitsee päivittäin. Oliiviöljyssä niitä on hyvin vähän. Kiinnostaako rypsiöljyn hyvät vaikutukset? 

6. Kookosöljy on terveellistä. Vaikka kasviöljy onkin, kookosöljyn rasvat ovat pääosin kovaa, tyydyttynyttä rasvaa. Sen sijaan terveydelle välttämättömiä rasvahappoja kookosöljyssä ei ole lainkaan.

7. Ruususuola on tavallista suolaa terveellisempää, sillä siinä on enemmän vitamiineja ja kivennäisaineita. Ehkä hivenaineita on hiukan enemmän kuin tavallisessa suolassa, mutta niillä määrillä, mitä suolaa käytetään, sillä ei ole mitään merkitystä. Suomalaiset saavat ravinnossaan suolaa edelleen liian paljon. LUE TÄSTÄ: Näin vähennät suolankäyttöä

+ 1

Terveellinen ruoka on kallista. Korkealaatuinen, rasvaton naudanliha onkin kallista ja monista kalalajeista joutuu maksamaan paljon. Mutta esimerkiksi kanaa ja lohta on tarjolla hyvinkin edullisesti, samoin kotimaisia juureksia, joista saa esimerkiksi uunissa haudutettuina herkullista syötävää.

Lähde: THL:n Rasvaseminaari 17.11.2015, apulaisprofessori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta ja ravitsemusterapeutti Hanna Partanen Nutrifilia Oy:stä

olio

Aika uskomatonta puppua. Mutta Thl:n täytyy kai yrittää vakavasti pitää Et-lehden lukijat ruodussa - onhan meissä paljon niitä, jotka vielä hyvin muistavat, miltä oikea ruoka maistuu ja tuntuu. Kun ei enää ole pula-aika, luulisi, että oikea ruoka olisi arvossaan. Vaan ei ole: kun pulaa ei enää aiheuta sota, sen aiheuttaa viranomaissuositus. Kun ruoasta ei saa riittävästi ravinteita, närpitään koko ajan jotakin sokerista tai sokeristuvaa. Diabeetikoiden (tyyppi 2) määrä on 14-kertaistunut 1980-luvulta. Sattumoisinko samalta vuosikymmeneltä, jolloin nykyiset ravitsemussuositukset astuivat voimaan? Nuo tuossa jutussa suositellut.

Hoh hoijjaa.

Kyllä taas Schwabb ja Partanen puhuu 90-luvun taantumusoppejaan, joista ei ole juurikaan tieteellistä näyttöä. Päivastoin näyttöä on siitä, että esim. maitorasva ehkäisee diabetes 2 tyyppiä ja pitää lapsukaiset hoikempina. Rypsäriä ei ole missään todistettu olevan terveellisempää kuin oliviiöljy, päivastoin kylmäpuristetussa oliivioljyssä on mukana vitamiinit, antioksidantit ym muut mitä teollisuusrasva rypsiöljyssä ei ole. Lukekaa hyvät ihmiset terveysuutiset ulkomaalaisista lähteistä, suomessa kun oikeat tutkimusuutiset jätetään julkaisematta, koska eivät miellytä eräitä henkilöitä, ja lehdistökin nöyristelee heidän rytmissä tai ovat kyvyttömiä uutisoimaan tutkimuksia ilman ns. asiantuntijoiden näkemyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla