Katriina Mähönen heiluttelee kädessään rehuastiaa. Ääni saa kuuden alpakan lauman siirtymään tallista tarhaan.

Alpakan olemuksessa on jotain hyvin kissamaista ja herkkää. Samaan aikaan tarkkailijaa myös vähän naurattaa. Pari alpakkaa on keritty muuten kokonaan, mutta päähän on jätetty pörröinen rokkitukka. Tulee ihan Tina Turner mieleen.

– Koneella keritseminen on stressaavaa alpakalle, joten pää siistitään jälkikäteen saksilla, Katriina perustelee.

Hän pitää alpakoita jo kuudetta vuotta. Tänä kesänä lauma on laajentunut uudella tulokkaalla, supersuloisella Ulpukka-vasalla. Se on niin kuin muutkin lapset eli intoutuu välillä riehumaan ja kiusaamaan aikuisia.

– Alpakkalaumassa on kummijärjestelmä. Ulpukka syö ja nukkuu Aaria-emonsa luona, mutta viettää muuten paljon aikaa Solin kanssa.

Aaria hoiti päihdekuntoutujaa

Alpakka on eteläamerikkalainen villantuotantoon jalostettu kamelieläin. Se on laaman lähisukulainen. Alpakoita ja laamoja käytetään paitsi villantuottajina myös maatilamatkailussa, lemmikkeinä, maisemanhoitajina ja eläinavusteisessa toiminnassa.

Katriina Mähösen Villitarha-tilalla Loviisassa käy muun muassa mielenterveys- ja päihdekuntoutujia sekä kehitysvammaisia. Vierailijat nauttivat silminnähden päästyään maalle ruokkimaan ja tarkkailemaan alpakoita.

– Välillä tulee jännittäviä kohtaamisia. Eräs hiljainen päihdekuntoutuja alkoi puhua ja avautua täällä. Aaria alkoi yhtäkkiä nupertaa hänen hihaansa ja hakeutui lähemmäs kerta toisensa jälkeen. Kävi ilmi, että miehellä oli ollut eläimiä aiemmin, Katriina kertoo.

Eläimet tuntuvat aistivan ihmisen herkkyyden usein paremmin kuin toiset ihmiset. Alpakat ovat hyvin uteliaita ja saattavat haistella ihmisen ojennettua kättä, mutta eivät yleensä halua silityksiä. Ainostaan yksi Villitarhan lauman kuudesta alpakasta tulee oma-aloitteisesti hakemaan rapsutuksia.

Alpakka lämmittää emäntää

Katriina Mähönen tekee kotonaan kääntäjän töitä. Päätteen ääressä istuminen katkeaa välillä ”tyky-toimintaan” eli eläinten ruokkimiseen. Alpakoiden lisäksi Katriinalla on kaksi koiraa, seitsemän kanaa ja yksi kukko. Talvisin kanojen määrä kasvaa 20:een, kun muualla olevat kesäkanat palaavat talveksi kotiin

Villitarhan navetan vintillä on tila, jota vuokrataan kursseja ja kokoontumisia varten. Siellä myös kehrätään rukeilla lankaa alpakoiden villasta.

– Tässä on Solin villaa, tässä Carloksen, Katriina esittelee.

Alpakan villa on pehmeää ja lämpimämpää kuin lampaan villa. Oman tilan eläimet pitävät siis Katriinan lämpimänä kaikkein kylmimpinäkin päivinä.

 

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto