Suuri osa suomalaisista saa päivittäin liikaa suolaa, mikä kohottaa verenpainetta. Mistä suolaa voi vähentää helpoiten?

Jos olet leivän ystävä ja syöt päivittäin kahdeksan palaa normisuolaista leipää, saat päivän suositellusta suolamäärästä jo puolet. Viipale ruisleipää painaa noin 25 grammaa ja kahdeksan palaa sitä painaa noin 200 grammaa. Jos suolaa on 1,2 prosenttia, päivän leipäannoksesta tulee 2,4 grammaa suolaa. Suolansaantisuositus on korkeintaan 5 grammaa päivässä.

– Suomalainen saa viljavalmisteista keskimäärin kolmasosan päivän suolamäärästä. Tämä selvisi tuoreimmassa Finravintotutkimuksessa, jonka tiedot ovat vuodelta 2012, toteaa yliopisto-opettaja ja elintarviketieteiden lisensiaatti Eeva Voutilainen.

Viljavalmisteisiin kuuluvat leivän lisäksi pastat, riisit, puurot ja myslit. Suositus viljavalmisteiden saanniksi on miehillä 9 annosta päivässä ja naisilla 6 annosta päivässä. Yksi annos voi olla 1 dl keitettyä täysjyväpastaa tai viipale leipää. Parin desin puuroannoksesta saa kaksi vilja-annosta.

Suomalaiset ovat edelleen leivän ystäviä, vaikka sen suosio notkahtikin hiukan vähähiilihydraattisen villityksen kuumimpina aikoina. Nyt leipää ostetaan entistä enemmän paistopisteistä, joiden leivistä merkittävä osaa tulee pakasteina Keski-Euroopasta ja joiden suolapitoisuus on suhteellisen suuri. On aivan eri asia syödä vaikkapa viisi viipaletta leipää, jossa on suolaa 1,5 prosenttia kuin leipää, jossa suolaa on 1 prosentti.

– Toki tuore leipä houkuttelee, mutta tuleeko monikaan kuluttaja tarkistaneeksi leipien suolapitoisuutta? Eeva Voutilainen pohtii.

Näin vähennät suolaa

Miten viljatuotteista saatavan suolan määrää voi sitten vähentää?

– Helpoin keino vähentää leivästä saatavaa suolamäärää on etsiä leipähyllystä Sydänmerkillä varustetut pakkaukset. Niissä on suolaa enintään 0,9 painoprosenttia, Eeva Voutilainen sanoo.

On paljon pienleipomoita, jotka myös valmistavat vähäsuolaisia leipiä, mutta jotka eivät halua maksaa Sydänmerkin käyttöoikeudesta. Pienleipomon leivän löytäminen leipähyllyltä voi olla vaikeampaa, mutta kauppias osaa auttaa siinä.

Hyvä konsti vähentää suolaa on korvata leipäannoksia puurolla tai leipoa sämpylöitä ja leipää itse. Näin suolan määrää on helppo kontrolloida. Marttojen hiivaleipäohjeella saat leipää, jossa suolaa on 0,5 prosenttia.

Hiivaleipä

5 dl vettä, maitoa tai piimää
25 g hiivaa
1 tl suolaa
3 dl ruisjauhoja
noin 10 dl hiivaleipäjauhoja

Suolapitoisuus on saatu, kun on laskettu yhteen aineiden painot: 500 g + 25 g + 5 g + 155 g + 600 g = 1300 g ja vähennetty siitä paistohävikki, noin 15 % (195 g). Valmiin leivän tai leipien painoksi tulee 1100 g, josta  suolaa on 5 grammaa eli  leivän suolapitoisuus on noin 0,5 prosenttia.

Mikä on voimakassuolainen?

Leipä on ilmoittava pakkauksessa voimakassuolaiseksi, jos siinä on suolaa yli 1,2 prosenttia. Hapankorpuissa ja näkkileivissä vastaava raja on 1,6 prosenttia.

Joissakin leivissä ilmoitetaan vain natriumin määrä (Na). Se muutetaan ruokasuolaksi kertomalla luvulla 2,5. Esimerkiksi jos natriumia on 0,4 grammaa, niin suolapitoisuus on 2,5 kertaa 0,4 grammaa eli 1,2 grammaa.

Leipätiedotuksen nettisivuilla on lista pääkaupunkiseudulla saatavista vähäsuolaisista leivistä, mutta joukossa on muuallakin Suomessa toimivia leipomoita. Esimerkiksi Pirkka Perunalimppuviipaleet ja Ruisvuoka sisältävät kumpikin suolaa 0,7 prosenttia. Fazerin Realruis (0,7 prosenttia) sekä paistopisteistä saatavat Onnenleipä (0,6 prosenttia) ja Talonpoikaisleipä (0,5 prosenttia) ovat myös vähäsuolaisia.

www.leipatiedotus.fi

Miksi leivässä on suolaa?

Suola hidastaa hiivan toimintaa, jolloin makuaineet ehtivät päästä paremmin esille. Suola vaikuttaa myös väriin ja rakenteeseen. Suolattomasta taikinasta leivottu leipä jää vaaleaksi, matalaksi ja murenevaksi.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: