Mies ei julkisesti vaivojaan juuri valita, vaikka iän myötä niitä kertyy kaikille. Löysimme kolme rohkeaa! Markku, Erkki ja Reijo paljastavat, mitä kremppoja heillä on. Miesklinikan lääkäri Ari Rosenvall kommentoi.


MARKKU JUNTUNEN, 58 - Kömpelö ja väsynyt

  • Väsymystä
  • Ylipainoa

"Painon kanssa kamppailen jatkuvasti. Olen aina ollut liikunnallisesti kömpelö, mikä ylipainon myötä vain korostuu. Vanhetessa kyky liikkua varmaan heikkenee entisestään, ja tulen olemaan alttiimpi onnettomuuksille – kompastumisille ja kaatumisille.

Menipä tällainen 180-senttinen ja 100-kiloinen mies lääkärille valittamaan mitä vaivaa tahansa, pian käy selväksi, että kannattaisi ensin pudottaa toistakymmentä kiloa. Ylipainoa on kertynyt pikkuhiljaa 40-vuotiaasta lähtien.

Muutama vuosi sitten hakeuduin työterveyshuollon kautta ylipainoisten tuki- ja liikuntaelinsairaiden kuntoutusohjelmaan. Kokemusta on toisestakin kuntoutusjaksosta ja myös Painonvartijoista. Näissä ryhmissä olen onnistunut. Kilot ovat tulleet takaisin. Taas olen lähtötilanteessa.

Herkut ovat heikkouteni, mutta syön liikaa muutenkin. En kuitenkaan jaksa jatkuvasti ajatella, mitä panen suuhuni. En halua, että elämä pyörii koko ajan ruuan ympärillä, kuten ohjelmoidussa laihduttamisessa helposti käy.

Ylipaino on heikentänyt untakin. Kahdeksan tunnin nukkuminenkaan ei  tunnu piisaavan, ja kuorsaan aika lailla. Uniapneaa ei minulla kuitenkaan ole todettu. Iltapäivällä alan usein nuokkua.

Kunto pysyy yllä golfin avulla, ja kun koira onneksi pakottaa lenkille. Lisäksi keppijumppaan joka aamu, jotta saan kroppani liikkeelle.

Liian suuria tavoitteita ei kannata asettaa, mutta pitäisi ja pitäisi -tilanteesta haluaisin päästä eteenpäin. En ole vielä luovuttanut. Takavuosina painoni oli pitkään 96 kiloa. Jos pääsisin siihen,
olisin tyytyväinen. Verenpaine-, kolesteroli- ja sokeriarvot ovat toistaiseksi olleet kohdallaan, mutta en tiedä, joko niiden suhteen kello tikittää."

Lääkäri Ari Rosenvall kommentoi:

– Päiväväsymystä aiheuttava huonounisuus kannattaisi tutkituttaa uudestaan. Kyseessä voi olla hengitysteiden ahtauteen liittyvä uniapnea.
Sen toteaminen ja hoito saattaisi auttaa ulos kierteestä, jossa ylipaino pahentaa uniapneaa, joka taas aiheuttaa päiväväsymystä.
Väsyneenä ei jaksa riittävästi liikkua ja kiinnittää huomiota ruokavalioon.

Suosittelen lihasvoimaharjoittelua päivittäin, edes vähän. Se on hyvä vastalääke ylipainon aiheuttamaan testosteronivajaukseen. Pienet muutokset arjessa vaikuttavat paljon ajan mittaan.
Suuria annoksia nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja kannattaa välttää.

50-vuotias mies:

  • Täydellisen terveyden ihanne on vielä mielikuvissa. Lääkäriin ei hevin lähdetä. Lääkärin näkökulmasta viisikymppistä miestä on vaikeampi hoitaa kuin 60–70-vuotiasta. Miehellä muutokset kehossa tapahtuvat hitaammin kuin naisella, joka joutuu vaihdevuosien myötä miettimään vanhenemistaan jo viidenkympin tietämissä.
  • Unihäiriöt, mielialan lasku ja seksiongelmat ovat tyypillisiä. Niitä voi tulla kohonneen verenpaineen tai ylipainon myötä. Usein myös tupakkaa, stressiä ja alkoholia on elämässä liikaa.
  • 50-vuotiaiden vaivat ovat hyvin hoidettavissa. Esimerkiksi erektio-ongelmiin on tehokkaita lääkkeitä. Syy on kuitenkin selvitettävä, sillä taustalta voi löytyä jokin sairaus, kuten diabetes.
  • Liikunta on moniin vaivoihin tehokas apu. Tärkeää on kuitenkin varoa rasitusvammoja ja muistaa, että kroppa ei kestä samanlaista rääkkiä kuin nuorena. Liikunta vilkastuttaa testosteronin erittymistä, kohentaa mielialaa ja parantaa unen laatua.


ERKKI TAIVAINEN, 60 - Pitkä mies mutkalla

  • Selkäkipuja
  • Närästystä

"Pelästyin vuosi sitten aika lailla, kun silmiini ilmestyi kummallista risukkoa näkökentän eteen. Kyseessä oli lasiaisirtauma, mikä kuulemma on ikäsairaus ja melko tavallista. Minä en ollut moisesta ennen kuullutkaan. Levon myötä silmät palautuivat entiselleen, mutta tilannetta seuraillaan.

Refluksitaudin
sain viidenkympin tietämissä. Se pysyy aisoissa happosalpaajilla, mutta lääkkeitä pitää tietysti syödä jatkuvasti.
Olen sitä tyyppiä, joka reagoi stressiin vatsallaan.

Alaselän kanssa on ollut ongelmia jo kymmenisen vuotta. En ole sitä missään pahasti loukannut, se on vain alkanut oireilla.
Ehkä tämä on tyypillistä kaltaiselleni laihalle ja pitkäselkäiselle miehelle. Se tekee varovaiseksi - en esimerkiksi uskalla nostaa tai kantaa mitään kovin isoa tai painavaa.

Golfin peluu on pitänyt lähestulkoon jättää. Lyönnin kiertoliike on se paha juttu, selässä vihlaisee todella ilkeästi. Joskus selkä vihoittelee jopa kesken kävelyn. Fysioterapeutin käsittely auttaa vähäksi aikaa, ja tarvittaessa syön särkylääkkeitä.

Jumppaliikeohjeitakin olen saanut, mutta vaimon mielestä teen liikkeitä liian vähän ja liian harvoin. Liikuntaa tulee sauvakävelystä ja pihatöistä.
Talvella tykkään hiihtää.

Ei mieskavereiden kesken kovin vakavasti sairauksista puhuta. Joskus heitetään huulta siitä, kuinka monta huoltoasemaa kukin voi autolla ohittaa ennen kuin vessahätä pakottaa pysähtymään!

Ihmisen elämänkaareen kuuluvat tällaiset iän mukanaan tuomat muutokset. Olen ne hyväksynyt. Koska vaivat ovat tulleet pikkuhiljaa, niihin on ehtinyt sopeutua.

Minkään vakavan paikan eteen en ole terveyteni kanssa vielä joutunut. Joskus on ymmällään kroppansa kanssa, että mitäs se nyt ilmoittelee, mutta jos tilanne ei mene pahemmaksi, siihen tottuu.”

Lääkäri Ari Rosenvall kommentoi:

– Selkävaivat ovat hyvin tavallinen ongelma, mutta usein aika korjaa tilannetta. Kipuja on eniten silloin, kun nivelrikko eli ”kuluma” selässä aiheuttaa yliliikkuvuutta nikamien välille. Tämä yliliikkuvuus vähenee, kun vuosien mittaan selkä tulee jäykemmäksi. Lihasvoimaharjoittelu voi saada saman aikaan eli vähentää yliliikkuvuutta.

Jos muutamankin huoltoaseman ohittaminen alkaa olla hankalaa virtsaamistarpeen takia tai yöunet alkavat häiriytyä, kannattaa ottaa tämä vaiva esille lääkärin vastaanotolla. Eturauhasen liikakasvuun liittyviä oireita voidaan hyvin tutkia ja hoitaa.

60-vuotias mies:

  • Kuusikymppinen hyväksyy jo, että kolotukset ja vaivat kuuluvat vanhenemiseen. Terveydentilasta ja omasta hyvinvoinnista pidetään hyvää huolta.
  • Erektiohäiriöt ja haluttomuus ovat yleisiä, niistä kärsii jo joka toinen. Vaikka seksi monilla vähenee, kaikille se ei ole ongelma. Ratkaisevaa on, vanheneeko pari yhtä vai eri tahtia, ovatko seksihalut samanlaiset vai erilaiset.
  • Eläkkeelle jääminen on suuri muutos elämässä, monilla mieliala laskee ja uni häiriytyy. Tuki- ja liikuntaelinvaivat alkavat olla jo arkipäivää, mutta niiden kanssa tullaan toimeen. Sydän- ja hengityselimistön rajat tulevat vastaan ja rasituksen sieto heikkenee.
  • Sairauksia usein jo löytyy ja ne hoidetaan diagnoosin mukaisesti. Liikunta auttaa samoista syistä kuin viisikymppisillä. Ei ole myöhäistä lopettaa tupakointia tai vähentää alkoholin käyttöä.


REIJO SARKOLA, 70 - Sauhuttelija lopetti

  • Silmävaivoja
  • Ryskäyskää

"Vuosi sitten lopetin tupakoinnin yhdessä eläkeläiskaverini kanssa. Sain lääkäriltä reseptilääkettä, nikotiinia. Söin sitä viikon ennen lopetuspäivää ja vielä kuukausi jälkeen.

Alku oli vaikeaa. En tiennyt, mitä tehdä, kun ei ollut tupakkaa kädessä. Juttelimme joka päivä puhelimitse kaverin kanssa ja kannustimme toisiamme. Onnistuimme! Ainakin nyt näyttää siltä.

Välipaloja on tullut popsittua tupakan sijasta aika huolettomasti. Olen normaalipainoinen, mutta kiloja kertyy. Pikkuhiljaa on totuteltava napostelusta eroon.

Kävin silmälääkärissä ja ilmeni, että kaihi on tulossa. Seurantakäynnillä huomattiin, että silmänpaine oli korkea. Lääkäri epäili glaukoomaa ja lähetti tutkimuksiin. Epätietoisuus ja tulosten odottaminen oli hermostuttavaa.

Glaukoomaa se oli. Tieto helpotti mutta samalla hätkähdytti. Tiesin, että jopa sokeutuminen on vaarana, ellei asiaa ajoissa huomata ja saada hoitoon. Onneksi tilanne ei ollut niin vakava. Tiputtelen silmätippoja kerran päivässä lopun ikääni, mutta ei tuo nyt niin iso juttu ole.

Käyn säännöllisesti mittauttamassa terveyskeskuksessa PSA-arvoni.
Työvuosina verenpaine, kolesteroli ja sokeriarvot olivat ihan ok, mutta nyt pitäisi nekin käydä taas tarkistuttamassa.
Vielä olen saanut olla aika terve.

Pelaan yhä tennistä, mutta rauhallisemmin kuin ennen. Pöytätennis pitää motoriikan kunnossa. Purjehdimme vaimon kanssa kesäisin, mutta nyt on tullut se vaihe, kun mietimme, vieläkö pystymme siihen. Purjehtiminen vaatii hyvää kuntoa ja veneessä liikkuminen ketteryyttä.

Päänsäryt, joista aiemmin kärsin, ovat hävinneet, ehkä tupakan polton lopettamisen vuoksi. Limaisuus on vähentynyt ja henki kulkee paremmin. Olen kaikin tavoin tyytyväisempi itseeni.

En tiedä, lisääkö tupakoimattomuus elinvuosiani, mutta ainakin ne ovat parempia. Sen aistin jo nyt."

Lääkäri Ari Rosenvall kommentoi:

– Tupakoinnin lopettaminen oli hieno panostus omaan terveyteen! Napostelu on usein korviketta tupakoimiselle. Turhat välipalat kannattaisi korvata ksylitolipurukumilla tai -imeskelytableteilla.

Sekä fyysisen että henkisen kunnon takia hyvä pysytellä liikkuvana. On totta, että melko pienin tutkimuksen ja hoidon keinoin voi vaikuttaa paljon sekä nykyisiin että mahdollisesti tuleviin sairauksiin ja vaivoihin.

70-vuotias mies:

  • Mies tietää jo, mitä vanheneminen tuo tullessaan. Joka kolotusta ei tarvitse tutkia ja hoitaa, jos lääkärin mielestä ei ole kyse mistään hälyttävästä.
  • Tässä iässä osataan hyödyntää lääketieteen tarjoamat apukeinot ja keksinnöt. Ihmiset vanhenevat eri tavalla, yksilölliset erot korostuvat. Terveys löytyy myös keskusteluaiheiden listalta.
  • Elämäntapojen vaikutukset alkavat viimeistään nyt tulla esiin. Jokin sairaus usein jo on, ja lisää voi tulla. Kuulo heikkenee, lihas­voimat hupenevat. Eturauhasvaivoja ilmenee, äkillinen virtsaamisen tarve tulee yölläkin. Uni on herkempää ja katkonaisempaa. Nukahtaminenkin vaikeutuu iän myötä.
  • Tärkeää on sairauksien hyvä hoito, mutta elämänlaadun kohentaminen ja ylläpitäminen myös muutoin.Kannattaa keskittyä siihen, mistä pitää ja mikä tuottaa mielihyvää. Liikunta on yhä tärkeää, samoista syistä kuin 50–60-vuotiailla.
Vierailija

Kremppaa pukkaa

Kremppaa ja sairauksia ja allergioita on.Ikää vasta 58. Haikailen aloittavani "ruokaremontin" jossa karsin turhat hiilihydraatit pois ruokavaliosta.Tietoa etsin netistä ja välillä ihmettelenkin.... Yksineläjänä ei tule laitettua lämmintä ateriaa säännöllisesti. Mieheni eläessä hän tykkäsi kokata joka päivä. Nyt on ollut paljon "lohtusyömistä" jota tyttäreni kutsuu "mässyruoaksi". Omegat otan purkista kun ei tule syötyä kalaa kovinkaan usein. Ja D-vitamiinia otan purkista.Liikuntarajoitteesta...
Lue kommentti
Vierailija

Kremppaa pukkaa

Tästä voisin kirjoittaa pitkältikin. Aloin miettiä omia elämäntapojani muutamia vuosia sitten. Kun vielä vaihdevuosioireet alkoivat pukata päälle, päätin todella tehdä jotain. Olen harrastanut liikuntaa koko ikäni, sen puoleen asiat ovat olleet kunnossa. Ylipainoa ei ole, eikä kroonisia sairauksia. Haaveilin ryhtyväni kasvissyöjäksi eli ovovegetaristiksi. Tähän oli myös eettiset syyt. Luin tarkkaan kasvissyöjille tarkoitettuja reseptejä ja ohjeita. Ruokailutottumusta kun ei pidä yhtäkkiä...
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju