Keskikesän jälkeen moni on täynnä energiaa, joka tuntuu katoavan syyssateiden ja stressaavien työtehtävien jalkoihin. Vireystilan voi säilyttää perinteisin keinoin.

Lomalta palatessa työn ja vapaa-ajan tasapainottelu yleensä toimii hyvin. Jossain vaiheessa työt alkavat kuitenkin kasaantua ja loman aikana ladatut voimavarat ehtyä.

− Kesällä unirytmi menee valoisuuden ja lomien vuoksi helposti sekaisin, joten normaaliin arkirytmiin kannattaa palata mahdollisimman pian loman jälkeen. Samalla on hyvä pitää kiinni loma-ajan hyvistä puolista, kuten riittävästä unensaannista ja ajan viettämisestä läheisten ja harrastusten parissa, kertoo Terveystalon johtava työterveyspsykologi Tuuli Viranta-Naulapää.

– Toisaalta lomaltapaluun jälkeen itselleen on syytä olla armollinen eikä olettaa, että heti ensimmäisellä työviikolla olisi täydessä iskussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Terveellinen ravinto, säännöllinen ateriarytmi ja riittävä unensaanti sekä liikunta ovat tärkeitä työssä jaksamisen kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Alkoholilla on muiden haittatekijöiden lisäksi tunnetusti unen laatua heikentävä vaikutus. Jos alkoholinkulutus on ollut kesällä normaalia runsaampaa, kannattaa syksyn tullen asiaan kiinnittää erityistä huomiota.

Väsyttää ja ahdistaa

Paluu töihin rentouttavan kesäloman jälkeen saattaa aluksi tuntua hankalalta. Osalle ihmisistä kesän loppuminen voi muodostua normaalia jännitystä suuremmaksi ongelmaksi, ja pahimmillaan aiheuttaa vakavia stressioireita.

Oireet johtuvat yleensä elämänrytmin muutoksesta: Lomalla nukutaan pidempään, syödään epäsäännöllisemmin, käytetään enemmän alkoholia ja usein myös liikutaan vähemmän. Suurimmalla osalla työikäisistä ihmisistä rytmin muutoksen vaikutukset ovat hallittavia ja menevät nopeasti ohi.

– Joillekin ihmisille työhön palaamiseen liittyy niin paljon ikäviä tunteita, että lomaltapaluujännitys muuttuu todelliseksi ahdistuneisuudeksi tai masentuneisuudeksi. Tyypillisiä oireita ovat unettomuus, ruokahalun puute, keskittymisvaikeudet, alakuloisuus ja ahdistus, kertoo Tuuli Viranta-Naulapää.

Jos oireet eivät mene ohi muutamassa viikossa, voi ahdistuksen taustalla olla muita syitä, kuten ylikuormittuneisuutta pidemmältä aikaväliltä, piilevää masennusta tai työyhteisön ongelmia.

– Monet tekevät töitä jaksamisen äärirajoilla ympäri vuoden ajatellen, että kesälomalla ehtii sitten levätä. Mutta jos uupumus on kertynyt koko vuoden tai jopa useamman vuoden ajan, kesäloma ei välttämättä ole tarpeeksi pitkä aika palautumiseen. Silloin uupumus voi iskeä syksyllä jo muutaman viikon työnteon jälkeen, Viranta-Naulapää muistuttaa.

– Jos normaali arki ei ala sujua, tai esimerkiksi unirytmi takkuaa vielä kahden viikon jälkeenkin, kannattaa asiaan tarttua ja pyytää apua esimerkiksi työterveyden ammattilaisilta. Onnistuneen kesäloman jälkeen olon pitäisi olla levännyt ja työntekijän valmis ottamaan vastaan uusia haasteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla