ET-lehden 4 mukana tullut kuntokortti kannustaa liikkumaan. Liiku säännöllisesti kahdeksan viikon ajan, ja huomaat kuntosi nousevan. Täytä kortti ja osallistut 100 euron arvontaan!

HUOM! Kortin voi palauttaa 10.5. asti. Korttiin oli lipsahtanut väärä päivä.

Vaikka kortissa on esimerkkeinä kävely ja hiihto, voit kerätä tähtiä myös muista liikuntalajeista. Hyviä ovat esimerkiksi uinti, erilaiset jumpat yhdessä tai ryhmässä ja vaikka rivakka kevätsiivous.

Tässä vihjeitä kotijumppaan

Tee nämä liikkeet, saat kaksi tähteä korttiisi!

Pakarakeinunta

TEE NÄIN: Istu tuolilla jalkapohjat lattiassa ja keinu pakaralta toiselle. Keinu noin 20 kertaa molemmille puolille.
Vaikutus: Lantion seudun ja keski­-vartalon lihakset.

Polvet rintaan

TEE NÄIN: Istu tuolilla ja vedä polvet yhdessä kohti rintakehää. Pysy hetki ja laske jalat alas.
Vaikutus: Vatsalihakset.

Kallistus
TEE NÄIN: Istu tuolin perällä ja ota toisella kädellä kiinni istuimen reunasta. Kallista päätä ja ylävartaloa ja anna toisen käden roikkua alaspäin.
Vaikutus: Hartianseutu.

Halaus ja avaus
TEE NÄIN: Istu tuolilla ja halaa itseäsi pyöristäen selkää. Avaa sitten kädet vartalon sivuille. Toista vuorotellen noin 20 kertaa.
Vaikutus: Rintakehän ja selän liikkuvuus.

 

Kierto ja soutu
TEE NÄIN: Istu ryhdikkäästi tuolilla. Vedä käsi taakse yläviistoon. Katse seuraa kättä. Palauta käsi takaisin alaviistoon vartalon eteen.
Vaikutus: Yläselän lihakset, selkärangan liikkuvuus.

Marssi
TEE NÄIN: Näpäytä marssien jalalla tuolin istuinosaa. Heilauta käsiä eteen ja taakse.
Vaikutus: Lantionseutu ja alaraajat.

Varpaillenousu
TEE NÄIN: Seiso kapeassa haara-asennossa ja nouse varpaille. Pysy hetki ja laske kannat alas. Toista 10–15 kertaa.
VAIKUTUS: Pohkeet.


Marssi
TEE NÄIN: Keinu päkiöiltä kantapäille ja takaisin.
Vaikutus: Pohkeet ja alaraajat.

Käsien heitto
TEE NÄIN: Heitä käsiä rentoina vartalon puolelta toiselle.
Vaikutus: Hartiat ja yläselkä.

Hiihto
TEE NÄIN: Polvet joustaen hiihdä käsillä tasatyöntöä. Lisää vielä vuorojalan ojennus taakse.
Vaikutus: Yläselkä, hartiat, alaselkä ja pakarat.

Lisää jumppaohjeita tulossa lähiaikoina!

Vierailija

Näin kuntokortti täyttyy

http://www.nettiet.fi/teemat/terveys/art5084-Nain-kuntokortti-tayttyy.html Kiva juttu ;) Arvostan jumppaohjeita, joitten liikkeet voi tehdä istualtaan/pitkällään, koska huimaus estää kaikenlaista.... Tommonen "kuntokortti" onkin kiva idea, pitänee itse tehdä sellainen, osallistumisesta liikuntaan tulee pirteämpi olo ja parempi verenkierto .... muistaa sitten jumpata kun laittaa säännöllisesti ja säntillisesti muistiin liikuntakerrat..(.hihiih....outoja sanoja noi s-alkuiset mulle..) Kortti...
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju