Hyvät aurinkolasit suojaavat silmiä häikäisyltä ja UV-säteiltä, mutta kehnot voivat olla jopa vaaraksi. Näillä ammattilaisen ohjeilla pääset nauttimaan aurinkoisista päivistä.

Silmiä pitää suojata auringon hehkulta jo vauvasta, mutta iän myötä silmä saattaa reagoida entistäkin herkemmin kirkkaaseen auringonvaloon. Valonsäteet taittuvat silmässä eri tavalla, mikä saattaa lisätä häikäisyä.

Ikänäkö vaikuttaa myös siten, että aurinkolaseihinkin tarvitaan vahvuudet.

–  Moniteholaseja käyttävät saattavat ajatella, että aurinkolaseihin riittävät yksiteholinssit. Mutta silloin ei näe esimerkiksi lukea auringossa istuskellen tai käyttää kännykkää, optikko Seija Nyyssölä Sysamilta huomauttaa.

Halpalaseissa linssi on puristettua muovia. Puristettu linssi saattaa vääristää näkemistä. Kun silmä yrittää korjata epätarkkuutta, seurauksena voi olla päänsärkyä.

Varta vasten omien silmien tarpeeseen hiotut optiset linssit säästävät näiltä harmeilta, vaikka maksavat enemmän. Useat optikkoliikkeet tarjoavat aurinkolasit omilla voimakkuuksilla kaupan päälle, kun ostaa uudet moniteholasit.

Näin valitset aurinkolasit

1. Varmista täysi UV-suoja

Valitse aurinkolasit, joissa on 98–100-prosenttisesti läpäisemätön UVA- ja UVB-suoja. Älä osta laseja, joissa ei ole tästä selvää merkintää, tai joissa lukee ”suojaa suurimmalta osalta” ja ”UV:tä heijastava”.

2. Ota huomioon linssien väri

Harmaa linssi muuttaa vähiten värejä. Vihreä linssi (lentäjän väri) vähentää häikäisyä ja parantaa kontrastia. Keltainen linssi leikkaa sinisen valon häikäisyä, parantaa kontrastia ja näkemistä myös kirkkaalla pilvisellä säällä. Keltainen linssi muuttaa maailman keltasävyiseksi. Ruskeat ja punaruskeat linssit parantavat kontrastia, muuttavat värejä vain vähän.

3. Tasainen sävy kertoo laadusta

Varmista, että linssit ovat kauttaaltaan tasasävyiset. Huono optiikka vääristää linjoja. Mitä parempi optiikka linsseissä on sitä laadukkaammat ja arvokkaammat lasit

4. Siedätkö naarmuja?

Yleensä aurinkolasien linssit valmistetaan muovista tai lasista. Polykarbonaatti on kestävä ja kevyt. Lasilinssit ovat vähän painavampia eivätkä naarmunnu kovin helposti.

5. Polarisoidut vesille

Polarisoiva ominaisuus kertoo linssin suodattavan pois vaakaheijasteen pois. Tämä ominaisuus on hyvä vesillä liikuttaessa. Polarisoiva linssi voi olla harmaa, vihreä tai ruskea. Polarisointi ei aina tarkoita täydellistä UV-suojausta.

6. Itsehimmentävä käy sisälläkin

Fotokromaattiset linssit tummuvat UV-säteiden vaikutuksesta ja vaalenevat, kun valo vähenee. Lasit himmentyvät automaattisesti kirkkaammassa valossa ja kirkastuvat pimeässä. Niissä on riittävä UV-suoja.

7. Testaa istuvuus

Kokeile, miten lasit asettuvat. Nenän päälle ei saa jäädä liikaa koloa, koska silloin laseja on epämukavaa käyttää. Lasit eivät myöskään saa osua liikaa poskiin. Myös leveys on tärkeä olla oikea, etteivät ne tipu niin sanotusti harteille.

8. Iso koko on etu

Hyvä kehys suojaa silmiä myös sivuilta. Kaarevat urheiluaurinkolasit antavat parhaan suojan. Valitse mahdollisimman suuret ja peittävät, sillä pienien linssien ohi pääsee paljon UV-säteilyä.

Lähde: Deski, Instrumentarium, Specsavers

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto