Onko vatsa usein kipeä? Turvottaako? ET-lehden omalääkäri Risto Laitila kertoo videolla, miten helpotat ärtyvän suolen oireyhtymän eli IBS:n oireita.

Katso myös muut Riston vastaanotolla -videosarjan osat:

Riston vastaanotolla: Miten kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan?

Riston vastaanotolla: Voivatko oireeni johtua kilpirauhasen liikatoiminnasta?

Riston vastaanotolla: Näin tunnistat hoitoa vaativan eteisvärinän

Riston vastaanotolla: Outo oire – voiko se olla syöpää?

 

Vierailija

Riston vastaanotolla: Näin eroon turvotuksesta ja vatsakivuista – katso video!

Suoliston väärä bakteerikanta on oireiden taustalla. Oireista pääsee eroon oikealla ruokavaliolla. Suolistosairauksissa ruokavaliohoito pitää aloittaa välittömästi ensioireiden ilmaantuessa, jotta suolisto ei pääse liikaa tuhoutumaan, koska muuten joutuu leikkauspöydälle. Lääkärien tietotaso suolistosta on surkealla tasolla. Tieto suolistosta on yleisesti ottaen vajaata. Ihminen tuntee kosmoksen paremmin kuin suoliston. Ruoka on lääke. Oikeanlaisella ruokavaliolla on suuri merkitys hyvän...
Lue kommentti
Vierailija

Riston vastaanotolla: Näin eroon turvotuksesta ja vatsakivuista – katso video!

IBS, ärtynyt paksusuoli (Irritable Bowel Syndrome) Ärtyvän suolen oireyhtymä ei ole sairaus, vaan pikemminkin toiminnallinen vaiva, jota esiintyy ainakin yhdellä kymmenestä suomalaisesta, enemmän naisilla kuin miehillä. Vaiva voi olla pitkäaikainen ja kiusallinen, mutta se on onneksi täysin vaaraton. Ärtyvä suoli oireilee vatsakipuina, turvotteluna sekä erilaisina suolen toiminnan muutoksina, mutta mitään elimellistä vikaa ei esimerkiksi röntgenkuvissa tai suolen tähystyksissä löydy. Ummetusta...
Lue kommentti

Mikä flunssajuoma maistuu hyvältä vielä viidennen mukillisen jälkeen? Testasimme.

Flunssassa on syytä juoda paljon, sillä ruoka ei maistu ja kuume lisää nesteen tarvetta.  ET:n toimitus testasi, miltä erilaiset flunssajuomat maistuvat. Löysimme uusia yllätyssuosikkeja!

1. Syystäkin klassikko: Teetä ja sitruunaa 

Moni kaipasi makeutukseksi sokeria tai maitoa ja hunajaa, mutta sitruunan ja teen sekoitusta pidettiin yleisesti raikkaan makuisena. Klassikkojuomaa jaksaa juoda useita mukillisia.

”Sitruuna maistuu mukavasti.”
”Toi mieleen lapsuuden. ”

2. Helppo juotava: Para-hot

Pussillinen jauhetta sekoitetaan kuumaan veteen ja saadaan mustaherukan makuinen juoma, jossa on 500 milligrammaa parasetamolia. Juoman makua pidettiin parempana kuin hajua.

”Mieto, hyvä maku.”
”Voisi juoda hyvin vaikka litran”.

3. Lapsuuden trauma: Sipulimaito

Maidossa kiehautettu sipuli herätti raadissa tunteita jo etukäteen. Jotkut tyytyivät vain haistamaan, ja osalle riitti kertamaistiainen.

”Ihan kuin suolatonta kalakeittoa.”
”Yäk! Maistuu lapsuudelle!”

4. Mielipiteiden jakaja: Finrexin

Vanha tuttu asperiini on eukalyptukselta ja mentholilta maistuvan juoman vaikuttava aine. Raati piti tuoksusta, sitä oli hyvä hengittää. Puolet tykkäsi mausta, puolet ei.

”Mieto, terveellinen maku.”
”Eukalyptys tekee hyvää kurkulle.”

5. Yllätyssuosikki: Kokis ja inkivääri

Kiinasta lähtöisin oleva flunssajuoma syntyy, kun Coca-Colaa ja tuoretta raastettua inkivääriä keitetään 10 minuuttia. Inkivääri toi ”tehoa” ja aukaisi hengityksen.

”Loistava makuyhdistelmä!”
”Tilkka rommia voisi tehdä tästä vielä parempaa.”

6. Parantavaa makua: Echinaforce

Kuuman veden joukkoon sekoitettu Echinaforce maistui yhden mielestä pihanurmikolta ja toisen mielestä parantavalta. Moni olisi mieluummin nauttinut tipat sellaisenaan.

”Tarpeeksi pahaa, tuntuu lääkitsevän.”

Aika eläkeiästä eteenpäin on merkittävä elämänvaihe. Seniorikouluttaja ja psykoterapeutti Marjatta Grahn kertoo, miten siihen voi valmistautua.

1. Etsi itsellesi esikuvia

Kiinnostu vanhemmista ihmisistä. Katsele ympärillesi. Mikä vanhoissa koskettaa sinua? Entä mitä toivot, että sinusta välittyisi niille, jotka sinut näkevät?

Ala kuvitella ja suunnitella omaa vanhenemistasi. Minkälainen vanha ihminen haluat olla?

2. Seuraa aikaasi

Kun pidät itsesi ajan tasalla, et syrjäänny. Lue lehtiä, seuraa uutisia ja ajankohtaisohjelmia.

Voit myös osallistua keskusteluihin nuorempien kanssa – siten pääset perille tämän hetken puheenaiheista.

3. Etsi sanoja itsellesi

On tärkeää lukea kirjoja, jotka sanottavat omia kokemuksiasi. Silloin et jää niiden kanssa yksin.

Myös huumori huojentaa. Esimerkiksi Eeva Kilven teokset Rajattomuuden aika ja aforismikokoelma Kuolinsiivous ilmaisevat hyvin sitä hämmennystä, joka meidät valtaa kun muutumme.

”-- minun täytyy hoitaa tämä vanhus, jossa asustan ja jonka etenevään haurastumiseen olen sidottu kuin rapistuvaan yksiöön.” (Kuolinsiivous, 2012)

Meissä on iätön tarkkaileva minä, vanhus, nuori ja lapsi.

4. Tutustu muuttuvaan ulkonäköösi

...ja opi pitämään siitä. Ulkonäön muokkaamista ei tarvita. Älä säikähdä muutoksia – ja kun kuitenkin säikähdät, katso peiliin ja näe kuvasi hyväksi. Muista, miten murrosikäisenä katsoit peiliin ja aloit etsiä uutta nuoren naisen tai nuoren miehen olemustasi.

5. Vanhenemista ei tarvitse peitellä

Vaateta itsesi kuitenkin niin, ettet tunne hankaluutta tai häpeää ulkoisesta olemuksestasi, jotta siitä ei tulisi estettä vuorovaikutukselle. Kun voit olla huolitellusti huoleton ulkonäkösi suhteen, saat itseluottamusta ja olet vapaa kohtaamisiin.

Joka tapauksessa edustat vanhaa ihmistä. Mieti: minkälainen vanhuuden edustaja olet?

6. Säilytä kiinnostuksesi

Pysy uteliaana loppuun asti. Ole kiinnostunut sukupolvien ketjusta ja sukusi nuorimmistakin jäsenistä.
 

Lue Marjatta Grahnin henkilöhaastattelu ET-lehden numerosta 19/2017.