Kellot taas siirtyvät, mutta ihminen ei. Vai siirtykö? Ainakin huolellisesti ennakoimalla, sitä mieltä on tutkimusprofessori Timo Partonen.

Kun kelloa siirretään sunnuntaina 27. maaliskuuta tunnilla eteenpäin kesäaikaan, sitä on yleisesti totuttu pitämään koko kansaa väsyttävänä siirtona. Tämä käsitys on Terveyden ja hyvinvoinnin tutkimuslaitoksen tutkimusprofessori Timo Partosen mielestä aika lailla tosi. 

– Uni on tutkimusten mukaan yleensä useamman yön kellojen siirron jälkeen kevyempää ja katkonaisempaa. Se ei siis ole laadullisesti niin hyvää kuin ennen siirtoa ja siinä on todettu olevan useammin siirtymisiä univaiheesta toiseen.

Timo Partosen mukaan sopeutuminen kesäaikaan on hyvin yksilöllistä.

–  Keskimäärin sopeutuminen vie 2–4 vuorokautta. Joillakin iltavirkuilla yksilöillä tottumiseen voi vierähtää melkein koko kesäaika.

Joillakin iltavirkuilla yksilöillä tottumiseen voi vierähtää melkein koko kesäaika.

Aikatauluta iltapuuhat

Jotkut pienet käytännön järjestelyt helpottavat kesäaikaan siirtymistä.

– Jos vain on mahdollista, kannattaa tiukkaa aikataulua ensimmäisenä aamuna välttää, Partonen ehdottaa.

Myös jo edeltävällä viikolla on hyvä alkaa varautua tunnin menetykseen.

– Kuutisen iltaa aiemmin voi yrittää alkaa nipistää aikatauluaan niin, että menisikin 10 minuuttia normaalia aiemmin nukkumaan. Seuraavana iltana sitten taas 10 minuuttia sitäkin aiemmin. Näin kun ilta illan perään siirtää nukkumaanmenoa aina vähän aikaisemmaksi, ei siirtyminen tunnu enää niin suurelta, Partonen sanoo.

"Emme hyödy keskieurooppalaisten tavoin"

Entä voisiko kesäajasta luopua ihan itsenäisesti, jos ei ole enää työelämässäkään?

– Kaikille kello merkitsee kuitenkin sopimusta, joten se voisi olla tavattoman hankalaa. Tosin siirtymisen voi tehdä ehkä vähän pehmeämmin eläkeiässä, kun välttämättä ei ole niin kiireinen aikataulu, Partonen hymähtää.

Itse Timo Partonen on sitä mieltä, että koko kesäajasta voitaisiin Suomessa jo luopua.

– Siihen on tutkimusten valossa vaikea sopeutua, emmekä hyödy siitä samoissa määrin kuin vaikkapa keskieurooppalaiset, joiden vuorokauden pimeään ja valoisan ajan suhdetta se tasoittaa.

Vierailija

Unitutkija neuvoo: Näin siirryt kesäaikaan – "sopeutuminen vie 2–4 vuorokautta"

Elämme täysin aamuvirkkujen maailmassa. Joka siihen ei sopeudu, joutuu loppuikänsä kärsimään ankarasta väsymyksestä. Työelämässä tämä otetaan pääsääntöisesti heikosti huomioon ja aamuväsymys leimataankin usein laiskuudeksi. Aina voi tietysti mennä aikaisin nukkumaan, mutta on eri asia väsyttääkö iltavirkkua vielä iltauutisten aikaan. Paljon neuvotaan myös ihmisiä noudattamaan aina samaa rytmiä. Tämä toimii hyvin varmaan juuri aamuvirkkujen osalta, kun viikolla ei kerry univelkaa. Aamu- ja...
Lue kommentti
Vierailija

Unitutkija neuvoo: Näin siirryt kesäaikaan – "sopeutuminen vie 2–4 vuorokautta"

Eikö tätä älytöntä kellonkääntöriesaa ja jatkuvaa vuosittain kaksi kertaa toistuvaa kellorumbarallia saa viimeinkin lopetettua? On se ihme ja kumma. Edes tätä asiaa eivät saa aikaiseksi! Saati sitten mitään muuta hyödyllistä. Pelkkiä leikkauksia leikkausten perään vuosikymmeniä jatkuen! Ihmisten kurittamista ja kiduttamista ja kurjistamista. Minä en enää taivu kyykkyynkään, voikin siis olla että laittavat suoraan oikoseksi puupalttooseen.
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto