Hiivasyndrooma on vaivannut Arja Kivekästä, 51, vuosikymmeniä. Vähähiilihydraattinen ruoka helpottaa oloa.

Aloin epäillä hiivasyndroomaa jo alle parikymppisenä. Oireet olivat moninaiset: päänsärkyä, vatsan turvottelua, intimialueen kutinaa, mielialan vaihtelua. Ajatus ei aina kulkenut ja väsytti.

Lapsuudenkodissani on aina oltu kiinnostuneita luontaishoidoista. Niinpä etsin käsiini kirjoja hiivasyndrooman hoidosta. Koetinkin jonkin aikaa noudattaa kirjoissa ehdotettua, hyvin rajoittunutta dieettiä, mutta mielestäni se oli hankalaa.

Hiivasyndrooman myötä aloin kiinnittää muutenkin enemmän huomiota elimistöni kuntoon.

Voin hyvin, kun syön vähähiilihydraattista ruokaa. Siirryin siihen normaalista sekaruokavaliosta. Turvotus jäi pois muutamassa päivässä, vireystila koheni ja muutkin oireet väistyivät. Paino putosi puolessa vuodessa 10 kiloa – enkä edes lisännyt liikuntaa!

"Paino putosi puolessa vuodessa 10 kiloa – enkä edes lisännyt liikuntaa!"

On tärkeää suosia ruokavaliossa luomulaatuista puhdasta ravintoa. Jätän kaikki teolliset valmisteet kaupan hyllylle. Proteiini ja tärkkelys yhdessä aiheuttavat suolistossani käymistilan.

Käytän aika vähän kotimaisia viljoja. Korvaan ne helpommin sulavilla tattarilla ja hirssillä. Aamiaiseksi pyöräytän usein pirtelön, jossa on marjoja, banaania tai avokadoa, auringonkukan- ja seesaminsiemeniä, puhdistamatonta meri- tai vuorisuolaa ja vettä.

Jos mieleni tekee kotimaista viljaa, syön hiivatonta ruisleipää tai näkkileipää. Joskus ostan gluteenittomia leipiä, mutta niiden ainesosaluettelo on sen verran pitkä, että useimmiten jätän ne ostamatta.

Pahimmat oireet saan kotipullasta, jota en olekaan syönyt moneen vuoteen. Vehnän, hiivan ja sokerin yhdistelmä on minulle kaikkein hankalin.

"Pahimmat oireet saan kotipullasta."

Yritykset ja repsahdukset ovat aina seuranneet toisiaan. Usein totutut mieliteot nostavat päätään, silloin sorrun herkkuihin ja ikävät
oireet palaavat.

Nautin lisäravinteina jatkuvasti muun muassa probiootteja sekä tarvittaessa hiivakasvustoa tuhoavaa greipinsiemenuuteöljyä.”

Katso resepti: Arjan hiivaton pizza

4 x Arja Kivekäs, 51

  • Hieroja ja luontaisalan yrittäjä.
  • Asuu Orivedellä.
  • Perhe: Aviomies, kaksi aikuista poikaa, koira.
  • Harrastukset: Metsä­lenkit koiran kanssa, lukeminen, jooga, meditointi.

Artikkeli on julkaistu alunperin ET Terveys 3/2014 -lehdessä.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju