Viljojen terveysvaikutuksista ollaan montaa mieltä: osa pitää niitä huipputerveellisinä, osa karttaa yli kaiken – mutta onko siitä hyötyä?

Turvotusta. Mahavaivoja. Pahaa oloa. Nämä ovat yleisiä syitä siihen, miksi ihminen jättää ruokavaliostaan kaikki viljat pois.

Toiset taas ovat siirtyneet gluteenittomaan ruokavalioon muotidieettien perässä ja toivovat edistävänsä painonpudotusta tällä keinoin. Syitä karttaa viljaa on monia: Kuluttajat karttavat nyt viljoja enemmän kuin koskaan, vaikka kaikilla heillä ei olekaan keliakiaa.

Gluteenittomien tuotteiden myynti on kasvanut hurjasti viime aikoina. Joidenkin tutkimusten mukaan niiden osuus maailmanlaajuisesti erikoisruokavaliomyynnistä on jo neljännes.

Viljan gluteeni on monen suolistolle hankala pala purtavaksi, mutta kannattaako viljoja jättää pois omatoimisesti? Asiantuntija on eri mieltä ja kehottaa tarkkailemaan tiettyjä asioita viljoista.

Esimerkiksi viljan kuorikerrokset sisältävät todella paljon tarpeellisia ravintoaineita. Sen vuoksi niitä ei kannata jättää pois.

– Vilja itsessään ei ole paha asia, mutta kannattaa katsoa, mitä syö: miten tuotteeseen käytetyt viljat on viljelty ja miten tuote itsessään on tehty. Jos tuoteselosteesta löytyy vehnäproteiini, se tarkoittaa, että tuotteeseen on lisätty ylimääräistä gluteenia, ravitsemusasiantuntija Annika Witting mainitsee tiedotteessa.

Monille viljansyöjille vatsaystävällisimpiä vaihtoehtoja ovat kaura, ruis ja spelttivehnä. Leipien, myslien ja puurojen tuoteselosteet Witting suosittelee aina tarkistettavan. Luomutuoteyritys Urtekramilla työskentelevä Witting antaa kuitenkin tärkeimmäksi vinkiksi ennen kaikkea oman kehon kuuntelemisen.

– Se kyllä kertoo, onko kaikki hyvin.

Moni suomalainen sairastaa keliakiaa tietämättään. Se on sairaus, jota ei voi itse diagnosoida. Lue lisää keliakiasta täältä.

2 mahdollista syytä viljavaikeuksiin

  1. Yhtenä ongelmana voi olla nimenomaan gluteeni, jota esiintyy luonnostaan vehnässä, ohrassa ja rukiissa. Sitä myös lisätään moniin teollisuuden tuotteisiin, esimerkiksi leipiin, antamaan kuohkeutta. Syypää voi olla yksin vehnäkin, jota pidetään yhtenä kahdeksasta eniten allergisoivasta ruoka-aineesta.
  2. Toinen ongelma saattaa olla peräisin viljan jalostuksesta ja tehoviljelystä: viljan kasvatuksessa saatetaan käyttää kemiallisia torjunta- ja lannoitusaineita. Luomuvilja on usein vatsaystävällisempi vaihtoehto, sillä sen viljelyssä käytetään vain luonnonmukaisia aineita.
nuorekas50v.

Viljatuotteista vatsa sekaisin? Kannattaa tarkistaa nämä

Ruis on pahin kaikista. Raapii, suolistonukan ja suoliston rikki. Olkaa ilman viljoja. Kaura on samaa tavaraa. Etsikää vaikka mantelileipien ohje netistä. Heittäkää margariinit, rypsiöljy, kevyt tuotteet pois. Älkää syökö proteiinia liikaa. Proteiinijauheet yms.pois. Hedelmiä kohtuudella. Sokeri pois tai vain "mausteeksi". Tutustukaa Antti Heikkilän kirjoihin. Jos ruotsi taipuu, sieltäkin löytyy hyvää tietoa. LCHF.
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju