Viljojen terveysvaikutuksista ollaan montaa mieltä: osa pitää niitä huipputerveellisinä, osa karttaa yli kaiken – mutta onko siitä hyötyä?

Turvotusta. Mahavaivoja. Pahaa oloa. Nämä ovat yleisiä syitä siihen, miksi ihminen jättää ruokavaliostaan kaikki viljat pois.

Toiset taas ovat siirtyneet gluteenittomaan ruokavalioon muotidieettien perässä ja toivovat edistävänsä painonpudotusta tällä keinoin. Syitä karttaa viljaa on monia: Kuluttajat karttavat nyt viljoja enemmän kuin koskaan, vaikka kaikilla heillä ei olekaan keliakiaa.

Gluteenittomien tuotteiden myynti on kasvanut hurjasti viime aikoina. Joidenkin tutkimusten mukaan niiden osuus maailmanlaajuisesti erikoisruokavaliomyynnistä on jo neljännes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Viljan gluteeni on monen suolistolle hankala pala purtavaksi, mutta kannattaako viljoja jättää pois omatoimisesti? Asiantuntija on eri mieltä ja kehottaa tarkkailemaan tiettyjä asioita viljoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esimerkiksi viljan kuorikerrokset sisältävät todella paljon tarpeellisia ravintoaineita. Sen vuoksi niitä ei kannata jättää pois.

– Vilja itsessään ei ole paha asia, mutta kannattaa katsoa, mitä syö: miten tuotteeseen käytetyt viljat on viljelty ja miten tuote itsessään on tehty. Jos tuoteselosteesta löytyy vehnäproteiini, se tarkoittaa, että tuotteeseen on lisätty ylimääräistä gluteenia, ravitsemusasiantuntija Annika Witting mainitsee tiedotteessa.

Monille viljansyöjille vatsaystävällisimpiä vaihtoehtoja ovat kaura, ruis ja spelttivehnä. Leipien, myslien ja puurojen tuoteselosteet Witting suosittelee aina tarkistettavan. Luomutuoteyritys Urtekramilla työskentelevä Witting antaa kuitenkin tärkeimmäksi vinkiksi ennen kaikkea oman kehon kuuntelemisen.

– Se kyllä kertoo, onko kaikki hyvin.

Moni suomalainen sairastaa keliakiaa tietämättään. Se on sairaus, jota ei voi itse diagnosoida. Lue lisää keliakiasta täältä.

2 mahdollista syytä viljavaikeuksiin

  1. Yhtenä ongelmana voi olla nimenomaan gluteeni, jota esiintyy luonnostaan vehnässä, ohrassa ja rukiissa. Sitä myös lisätään moniin teollisuuden tuotteisiin, esimerkiksi leipiin, antamaan kuohkeutta. Syypää voi olla yksin vehnäkin, jota pidetään yhtenä kahdeksasta eniten allergisoivasta ruoka-aineesta.
  2. Toinen ongelma saattaa olla peräisin viljan jalostuksesta ja tehoviljelystä: viljan kasvatuksessa saatetaan käyttää kemiallisia torjunta- ja lannoitusaineita. Luomuvilja on usein vatsaystävällisempi vaihtoehto, sillä sen viljelyssä käytetään vain luonnonmukaisia aineita.

1960-luvulla tutkittiin vielä tärkkelyksen osuutta vatsavaivoihin. Tämä unohtui, kun joku hiffasi maidon olevan syypää, eli laktoosi-intoleranssi, johon sittemmin keskityttiin tutkimuksissa.

Itselleni ei sovellu peruna, maissi ja bataatti kaurapuurosta puhumattakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla