Keräsimme apukeinoja tupakoinnin lopettamiseksi. Tehokkain lääke vaikuttaa suoraan aivojen mielihyväkeskukseen.

1. Vieroitusvalmisteet

  1. Nikotiinipurukumi on eniten käytetty korvausvalmiste ja sitä saa ruokakaupoista sekä apteekeista. Purkkaa on nikotiinipitoisuudeltaan eri vahvuista.
  2. Imeskelytabletti muistuttaa käytöltään pitkälti purkkaa.
  3. Nikotiinilaastari kiinnitetään iholle ja se vaihdetaan kerran vuorokaudessa. Laastarista vapautuu nikotiinia hitaasti ja määrä pysyy vakaana noin 16 tuntia.
  4. Laastaria ja purukumia voi käyttää yhtä aikaa: laastarilla saa tasaisen peruspitoisuuden ja purukumilla voi katkaista satunnaisen tupakanhimon.

Lääkäri vastaa: Onko sähkötupakka parempi vaihtoehto?

2. Lääkärin määräyksestä

  1. Lääkäri voi määrätä reseptilääkityksen, jos nikotiiniriippuvuutesi on voimakas.
  2. Reseptivalmisteita on erilaisia.
  3. Bupropioni on alun perin masennuslääke, joka vaikuttaa aivojen mielihyväkeskukseen ja siellä dopamiini-nimiseen välittäjäaineeseen. Näin toimiessaan se vähentää tutkitusti ja tehokkaasti tupakkahimoa.
    Taustaa: Tällainen on masennuksen käypä hoito -suositus
  4. Varenikliini-niminen lääke vaikuttaa nikotiinireseptoreihin aivoissa ja hillitsee tupakanhimoa. Nykyisistä tupakkavieroituslääkkeistä se on tutkitusti tehokkain.

Lue lisää: Kun takana on 40 vuotta sauhuttelua - miten irti?

3. Palveleva puhelin tukijoukkona

  1. Tupakoitsijoille ja lopettajille on vieroituspuhelimia ja yhteisöllisiä verkkopalveluita, yksi tunnetuimmista lienee Stumppi.fi. Stumpin palvelevaan puhelimeen numero on 0800 148 484.
  2. Monissa terveyskeskuksissa järjestetään tupakoinnin lopettamiseen tarkoitettuja vertaisryhmäkokoontumisia. Kysy niistä omasta terveyskeskuksestasi.

4. Näin liikunta auttaa

  1. Ota liikunta tueksi: Hakeudu mieluisan liikuntaharrastuksen pariin ja lisää hyötyliikuntaa.
  2. Liikunta vaikuttaa myönteisesti myös uneen lisäämällä unen kestoa ja parantamalla unen laatua.
    Terveysliikunta perustuu säännöllisyyteen ja jatkuvuuteen ja se on kohtuullisesti kuormittavaa. Esimerkiksi kävely vaikuttaa suotuisasti, vaikka se suoritettaisiin useammassa erässä päivittäin.
  3. Liikunnan ansiosta myös hapenottokykysi paranee.

    Tarkista: Onko yskä jo keuhkoahtaumatautia?

    Asiantuntijana Filha ry:n pääsihteeri, dosentti ja LT Tuula Vasankari.

Oletko onnistunut tupakoinnin lopettamisessa? Mikä keino tepsi? Voit kirjoittaa elämänmuutoksestasi artikkelin alla olevaan kommenttikenttään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tupakoin lähes neljäkymmentä vuotta ja yritin lopettaa useita kertoja, olin jopa muutaman vuoden lähes polttamatta välillä. Kokeilin kaikki konstit eli laastarit ja purkat yms., mutta ei onnistunut. Sitten kuulin Champix- lääkkeestä tutulta; soitin siitä paikasta lääkärille, joka kirjoitti sitä. Sen avulla pystyin lopettamaan mutta siihen tarvittiin myös oma vahva motivaatio.

Tiedän muutamia jotka eivät ole onnistuneet lääkkeellä kun ovat yrittäneet lopettaa lääkärin määräyksen ja "pelottelun" vuoksi ilman omaa halua. Pitää myös huomata se että ei anna lääkkeen loppumisen jälkeen periksi mieliteolle ja vieroitusoireille, jotka jatkuvat jonkin aikaa, ei tosin niin voimakkaana kuin ilman lääkekuuria. Ja tunnen sellaisiakin, jotka ovat tupakan lopettaneeet, mutta jääneet koukkuun nikotiinipurkkaan.

Nyt olen ollut kahdeksatta vuotta polttamatta enkä ole kertaakaan "repsahtanut"; olen tosi tyytyväinen terveydellisesti ja rahallisesti... 

Mutta en minä ala kenellekään jeesustelemaan ja saarnaamaan lopettamisesta; tiedän miten vaikeaa se on. Muutamat harvat pystyvät lopettamaan tuosta vain, mutta useimmille se ei onnistu. Siksi suosittelen lääkärin kanssa keskustelua siitä mikä on itselle sopiva; saa asiantuntevat neuvot.

Paras tapa lopettaa on tehdä itelleen se asia selväks ettei enää polta eikä lopeta jonkun toisen pyynnöstä tai vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla