Keräsimme apukeinoja tupakoinnin lopettamiseksi. Tehokkain lääke vaikuttaa suoraan aivojen mielihyväkeskukseen.

1. Vieroitusvalmisteet

  1. Nikotiinipurukumi on eniten käytetty korvausvalmiste ja sitä saa ruokakaupoista sekä apteekeista. Purkkaa on nikotiinipitoisuudeltaan eri vahvuista.
  2. Imeskelytabletti muistuttaa käytöltään pitkälti purkkaa.
  3. Nikotiinilaastari kiinnitetään iholle ja se vaihdetaan kerran vuorokaudessa. Laastarista vapautuu nikotiinia hitaasti ja määrä pysyy vakaana noin 16 tuntia.
  4. Laastaria ja purukumia voi käyttää yhtä aikaa: laastarilla saa tasaisen peruspitoisuuden ja purukumilla voi katkaista satunnaisen tupakanhimon.

Lääkäri vastaa: Onko sähkötupakka parempi vaihtoehto?

2. Lääkärin määräyksestä

  1. Lääkäri voi määrätä reseptilääkityksen, jos nikotiiniriippuvuutesi on voimakas.
  2. Reseptivalmisteita on erilaisia.
  3. Bupropioni on alun perin masennuslääke, joka vaikuttaa aivojen mielihyväkeskukseen ja siellä dopamiini-nimiseen välittäjäaineeseen. Näin toimiessaan se vähentää tutkitusti ja tehokkaasti tupakkahimoa.
    Taustaa: Tällainen on masennuksen käypä hoito -suositus
  4. Varenikliini-niminen lääke vaikuttaa nikotiinireseptoreihin aivoissa ja hillitsee tupakanhimoa. Nykyisistä tupakkavieroituslääkkeistä se on tutkitusti tehokkain.

Lue lisää: Kun takana on 40 vuotta sauhuttelua - miten irti?

3. Palveleva puhelin tukijoukkona

  1. Tupakoitsijoille ja lopettajille on vieroituspuhelimia ja yhteisöllisiä verkkopalveluita, yksi tunnetuimmista lienee Stumppi.fi. Stumpin palvelevaan puhelimeen numero on 0800 148 484.
  2. Monissa terveyskeskuksissa järjestetään tupakoinnin lopettamiseen tarkoitettuja vertaisryhmäkokoontumisia. Kysy niistä omasta terveyskeskuksestasi.

4. Näin liikunta auttaa

  1. Ota liikunta tueksi: Hakeudu mieluisan liikuntaharrastuksen pariin ja lisää hyötyliikuntaa.
  2. Liikunta vaikuttaa myönteisesti myös uneen lisäämällä unen kestoa ja parantamalla unen laatua.
    Terveysliikunta perustuu säännöllisyyteen ja jatkuvuuteen ja se on kohtuullisesti kuormittavaa. Esimerkiksi kävely vaikuttaa suotuisasti, vaikka se suoritettaisiin useammassa erässä päivittäin.
  3. Liikunnan ansiosta myös hapenottokykysi paranee.

    Tarkista: Onko yskä jo keuhkoahtaumatautia?

    Asiantuntijana Filha ry:n pääsihteeri, dosentti ja LT Tuula Vasankari.

Oletko onnistunut tupakoinnin lopettamisessa? Mikä keino tepsi? Voit kirjoittaa elämänmuutoksestasi artikkelin alla olevaan kommenttikenttään.

Vierailija

Yllättävä tieto: Näin masennuslääkkeet auttavat irti tupakasta

Tupakoin lähes neljäkymmentä vuotta ja yritin lopettaa useita kertoja, olin jopa muutaman vuoden lähes polttamatta välillä. Kokeilin kaikki konstit eli laastarit ja purkat yms., mutta ei onnistunut. Sitten kuulin Champix- lääkkeestä tutulta; soitin siitä paikasta lääkärille, joka kirjoitti sitä. Sen avulla pystyin lopettamaan mutta siihen tarvittiin myös oma vahva motivaatio. Tiedän muutamia jotka eivät ole onnistuneet lääkkeellä kun ovat yrittäneet lopettaa lääkärin määräyksen ja "pelottelun"...
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto