Erilaiset hyvinvointitrendit ovat viime vuosien aikana kasvattaneet suosiotaan. Etenkin talviaikana itsestään huolehtiminen korostuu, kun vuoden pimeimpänä aikana omat voimavarat saattavat olla kortilla. Liikkuminen muuttuu talvella säiden vuoksi ja sisällä saatetaan viettää enemmän aikaa kuin tavallisesti. Jos perinteiset talviurheilulajit eivät kiinnosta, voi olla aika kokeilla lempeämpiä keinoja tukea omaa hyvinvointia talviaikana.

Niin avantouinti, jooga kuin luonnossa liikkuminen voivat tuoda kaivattua piristystä kylmimpien aikojen keskellä. Monesti talvella kannustetaan liikkumaan ja huolehtimaan terveydestään, mutta toisaalta vuodenaika on omiaan tukemaan myös hiljentymistä. Joskus voikin olla paikallaan sallia itselleen myös hengähdystauko, ja esimerkiksi mukavat kotipäivät sopivat talvikauteen. Kotona voi hyvällä omalla tunnolla tehdä mieleisiä juttuja, kuten lukea tai vaikkapa pelata suosikkipelejä netissä.

Terveydestä kannattaa joka tapauksessa pitää huolta ja olennaista onkin tasapainosta huolehtiminen. Sopiva määrä aktiviteettejä ja lepoa tepsii yleensä kaikista parhaiten. On tärkeää myös tehdä itselleen mieleisiä asioita – kaikille ei välttämättä esimerkiksi sovi avantouinti, oli se kuinka terveellistä tahansa. Seuraavaksi tutustutaan hyvänolon aktiviteetteihin hieman paremmin.

 

Avantouinti virkistää ja pitää flunssan loitolla

Avantouinnin terveysvaikutuksista on kuhistu paljon viime vuosien aikana. Lajin suosion kasvu kuvastaa todennäköisesti ihmisten kasvavaa kiinnostusta huolehtia itsestään terveyttä tukevilla tavoilla. Moni sanoo, että avantouimiseen jää koukkuun, ja jotkut menevät veteen jopa joka päivä. Avanto tekee joka tapauksessa hyvää, ja siinä saattaa päästä euforiseen tilaan jopa sekunneissa. Vaikka tieteessä avannon terveyshyödyistä osin kiistelläänkin, niin kylmäaltistuksen on todettu esimerkiksi edistävän ruskean rasvan syntymistä. Ruskearasva taas lisää rasvakudoksen aktiivisuutta ja voi näin vähentää lihavuutta. Ruskean rasvan on nimittäin todettu lisäävän energiakulutusta!

Todettujen terveysvaikutusten lisäksi avantouinti piristää niin kehoa kuin mieltä. Lisäksi etenkin monet nuoret aikuiset hakevat avantouinnista apua palautumiseen. Muiden liikuntatrendien ohella toistuva kylmäaltistus voi parantaa palautumiskykyä ja näin tukea omaa hyvinvointia. Aikaisemmin avantouinti on mielletty etenkin keski-ikäisten naisten harrastukseksi, mutta kiinnostus kuitenkin kasvaa nuorten aikaisten keskuudessa. Avantouinti voi auttaa verenkierron ja unenlaadun parantamisessa sekä kipujen lievittämisessä. Se sopii myös kaamosoireiden hoitamiseen, ja mikäpä sen parempi tapa hoitaa itseään talvella kuin vanhan kansan tapa pitää flunssa loitolla.

 

Joogaa lempeästi tai vedä kunnon treeni

Joogaa voi harrastaa ympäri vuoden, mutta se voi olla erityisen mukava harrastus talvella, jolloin moni harrastus jää tauolle. Jos lenkkipolun vaihtaminen hiihtoon ei kiinnosta, voi esimerkiksi jooga tarjota mukavaa vaihtelua. Talvella voi muutenkin olla aika hengähtää, ja sallia keholle taukoa rasittavasta liikunnasta. Jooga on myös siitä loistava laji, että se sopii periaatteessa kaikille ja vaikeustasoa on helppo säädellä. Keho kaipaa liikettä myös talvella, ja jooga tarjoaa siihen lempeän tavan. Toisaalta jooga tarjoaa helposti myös rutkasti haastetta tai rankempia treenejä.

Talvella liikkuminen yleensä vähenee, ja jooga onkin siitä loistava harrastus, että sitä voi harrastaa vaikkapa kotoa käsin. Kannattaa panostaa laadukkaaseen joogamattoon, jolloin harjoituksen tekeminen kotona on helppoa. Varsinkin jos perustekniikat ovat kunnossa, voi joogaa harrastaa mielekkäästi kotona. Lajilla on sinänsä todettu olevan monia positiivisia vaikutuksia hyvinvointiin ja terveyteen.

 

Luonnossa liikkuminen erilaisilla tavoilla

Suomessa luonnossa liikutaan ympäri vuoden – ihmiset ovat ulkona vaikka päällä olisi pakkasvaroitus. Talviaika tekee siitä erilaista, ja moni suomalainen rakastaakin talvista luontoa. Luontoon ei välttämättä tarvitse lähteä treenimielessä, vaan pelkästä raikkaasta talvi-ilmasta ja luonnonkauneudesta nauttiminen saattavat riittää. Raikas ilma tekee hyvää yleiselle hyvinvoinnille, ja valoa voi tankata lumihangista hohtavan auringonvalon muodossa. Liikkeelle voi lähteä yksin, ystävän tai perheen kanssa. Tavallisien polkujen sijaan talvella voi suunnistaa meren tai järven jäälle. Joka tapauksessa luonnossa liikkuminen tekee aina hyvää niin mielelle kuin keholle, ja monien tutkimusten mukaan luonnossa liikkuminen on omiaan laskemaan stressitasoja.

Talvella luonnossa voidaan liikkua monella tavalla: suksilla, pulkalla tai vaikkapa luistimilla. Mahdollisuuksia on paljon, ja mieli saa usein kaivattua vaihtelua, kun päästään liikkumaan eri tavoin. Ensitalvena voisikin olla mukavaa kokeilla vaihteeksi erilaisia aktiviteetteja kuten retkiluistelua tai murtomaahiihtoa, jos edellisestä kerrasta sattuu olemaan aikaa.

 

Pidä joskus kotipäivä

Aina itsestään huolta pitämisen ei tarvitse tarkoittaa jotakin erityistä aktiviteettia. Joskus voikin olla hyvä juttu pitää leppoisa kotipäivä, jolloin saa puuhailla itselleen mieleisiä juttuja. Kylmä talvi tai muuten vaan synkkä ilma saattaa olla loistava tekosyy jäädä sisälle lempipuuhiensa ääreen. Toinen tykkää katsella tv:tä, kun taas toiselle kasinopelit rentouttaa mielen kaikista parhaiten. Suomalaiset hakevat joka tapauksessa viihdettä kasvavassa määrin juuri kotoaan, ja siksi esimerkiksi pelaaminen netissä on nykyisin suosittu tapa viettää aikaa vaikkapa omalta kotisohvalta käsin. Monen suosikkeihin kuuluvat jackpot-kolikkopelitonlinekasinon som tar underverk med spel till hemmasoffan - de låter dig spela några av de största krukorna. Det viktigaste är att ge tid för avkoppling under den mörka säsongen. För en annan är det bästa sättet att spela dina favoritspel om att hoppa in i ett kallt hål inte verkar rätt!

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla