Mitä pitää käyttää juoksemiseen kylmällä säällä. Noudata näitä vinkkejä ja voit ajaa turvallisesti ja mukavasti kylmällä säällä.

Pää ja kaula

Kylminä päivinä menetät ilmoitetun 10 prosenttia lämmöstä päästäsi, joten on tärkeää pitää se peitettynä. Haluat suojata ihoasi kylmältä ja tuudelta ja estää myös paleltumia ja halkeilevaa ihoa ja huulia. Tässä on mitä tarvitset päällesi ja niskallesi:

Lämpöhattu: Fleece- tai villahattu on täydellinen pitämään pääsi lämpimänä talviurheilun aikana. Voit helposti laittaa sen housuihisi, jos sinusta tuntuu, että alat ylikuumentua.

Kaulan sääri tai ban danna: Hiihtäjien usein käyttämä kaulan sääreikä voi olla erittäin arvokas kylmällä, tuulisella päivällä suojaamaan kaulaasi ja kasvosi. Voit vetää sen ylös suun yli lämmittääksesi hengittämääsi ilmaa, mikä on erityisen hyödyllistä, kun aloitat juoksusi. Jotkut juoksijat käyttävät suuhunsa yksinkertaista bandannaa samaa tarkoitusta varten. Toinen vaihtoehto on Buff, joka on saumaton mikrokuitukangasputki, jota voidaan käyttää monin tavoin, myös paakkuna.

Balaclava: Tunnetaan myös nimellä hiihtomaski, balaclava on tyyppi päähineet, jotka peittävät koko pään, paljastaen vain kasvot tai osan siitä, ja joskus vain silmät. Ne on yleensä valmistettu fleecestä tai villasta ja niitä tarvitaan vain, jos lämpötila tai tuulen jäähdytys on alle 10 F.

Ihon ja huulien suojaus: Kylmä sää ja tuuli voivat halkaista huulet ja tehdä alttiina olevalle iholle halkeaman. Suojaa huulet Chapstickilla tai vaseliinilla. Sinun tulisi käyttää aurinkovoidetta, koska talvinen aurinko ja lumen häikäisy voivat antaa sinulle auringonpolttaman. Voit myös käyttää vaseliinia nenässäsi ja poskissasi (tai muualla naamalla) estämään tuulenpudotusta ja turvotusta.

Ylävartalo

Avain talvijuoksutukseen, etenkin ylävartalon kanssa, on kerros. Kerrokset eivät vain vangitse kehon lämpöä, vaan myös antavat hiki liikkua vaatekerrosten läpi. Kosteus imeytyy ensimmäisestä kerroksestasi ulkokerroksiin ja haihtuu sitten. Tässä on opas kuinka sinun tulisi kerrostua ylävartaloosi:

Wicking-pohjakerros: Kehoasi lähinnä olevan kerroksen tulisi olla valmistettu synteettisestä imeväisestä materiaalista, kuten DryFit, Thinsulate, Thermax, CoolMax, polypropeeni tai silkki. Tämä nostaa hiki pois kehostasi pitäen sinut kuivana ja lämpimänä. On erittäin tärkeää varmistaa, että et käytä puuvillaa tässä kerroksessa, koska kun se kastuu, pysyt märkä. Kun se on yli 40 F, voit yleensä käyttää vain pitkähihaista pohjakerrosta.

Eristävä kerros: Toisen tai keskimmäisen kerroksen, jota tarvitaan erittäin kylmään aikaan (alle 10 F), tulisi olla eristysmateriaali, kuten fleece. Tämän kerroksen on jatkettava kosteuden siirtämistä iholta. Sen pitäisi olla täydellinen tasapainossa jonkin verran ilmaa, jotta pidät lämpimänä, mutta vapauta kuitenkin tarpeeksi höyryä tai lämpöä ylikuumenemisen välttämiseksi. Joitakin toiselle kerrokselle ehdotettuja kankaita ovat Akwatek, Dryline, Polartec, polyesterifleece, microfleece, Thermafleece ja Thermax.

Tuulenpitävä ja vedenpitävä ulkokerros: Tämän kerroksen tulisi suojata sinua tuulelta ja kosteudelta (sade, sade, lumi), mutta samalla päästää lämmön ja kosteuden poistumaan sekä ylikuumenemisen että jäähdytyksen estämiseksi. Tälle kerrokselle on hyvä käyttää vetoketjullinen takki, jotta voit säätää lämpötilaa vetoketjulla sen ylös ja alas. Ehdotettuja ulkokerroksia ovat ClimaFit, Gore-Tex, Microsuplex, nylon, Supplex ja Windstopper. Jos lämpötila on välillä 10 F - 40 F, pääset yleensä pois koskettavasta pohjakerroksesta ja ulkokerroksesta.

Käsineet tai kintaat: Voit menettää jopa 30 prosenttia kehon lämmöstä raajojen läpi, joten on tärkeää peittää nuo kädet. Käytä kylminä päivinä käsineitä, jotka poistavat kosteuden. Kun on erittäin kylmä, lapaset ovat parempi valinta, koska sormet jakavat kehonsa lämmön.

Alavartalon

Sinun on harkittava, mitä kulutat jaloillasi, jotta voit nauttia talvi-juoksustasi.

Sukkahousut tai juoksuhousut: Jalat tuottavat paljon lämpöä, joten et tarvitse niin monta kerrosta alavartalossasi. Voit yleensä käyttää vain paria sukkahousuja tai juoksuhousuja, jotka on valmistettu synteettisestä materiaalista, kuten Thermion, Thinsulate, Thermax, Coolmax, polypropeeni ja / tai silkki. Jos sen lämpötila on alle 10 F (lämpötila tai tuulen kylmä), kannattaa harkita kahta alakerran kahta kerrosta - herkkä sukkahousukerros ja tuulenpitävä kerros, kuten ratahousut.

Kengät: Voit pitää jalat lämpimänä niin kauan kuin pidät niitä liikkuvina uudet kasinot. Yritä välttää lätäköitä, roiskeita ja lunta. Etsi juoksukenkä, jolla on mahdollisimman pieni silmämäärä, koska sieltä vesi imeytyy jalkoihisi.

Jos et voi välttää juoksemista lumessa, kannattaa ostaa polkuja juoksukenkiä, jotka ovat hiukan vedenpitäviä ja antavat sinulle hieman enemmän pitoa lumessa. Voit myös kokeilla YakTrax Ice Grippers -tuotteita tai muita merkkejä jääpiikkeistä, jotka liukuvat oikein juoksukenkäsi päälle lisäämään pitoa.

Suka

Kommentit (1)

Maija
Liittynyt15.10.2015
1/1 | 

Tässä olisi pitänyt olla merkintä "sisältää mainoslinkkejä".  Kuten edellisessäkin kirjoituksessa.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla