Takki vai laukku käsimatkatavaraksi? Katso lentoyhtiöiden erilaiset säännöt

klo 15:01 | 5.10.2016
Lentoyhtiöiden käsimatkatavaravaatimuksissa on isot erot. Vältä ongelmat kentällä ja lue millainen laukku lennolle sopii mukaan.Lue koko juttu
Lentoyhtiöiden käsimatkatavaravaatimuksissa on isot erot. Vältä ongelmat kentällä ja lue millainen laukku lennolle sopii mukaan.Lue koko juttu
Ladataan...
Enpä tullut tästä hullua hurskaammaksi....
Selkeää kieltähän tuo on!
Olen vuositolkulla ihmetellyt näitä sääntöjä kun lentoyhtiöt kuitenkin sallivat asiakkaiden tuovan matkustamoon valtavat määrät ylimääräistä tavaraa. Lentolaukkujen lisäksi yhtä sun toista nyssäkkää. Joskus jos menee häntäpäässä lentokoneeseen niin oma, pieni lentolaukkuni ei kerta kaikkiaan mahdu niille varattuun tilaan koska eturintamassa koneeseen rynnijät ovat täyttänneet hyllytilan. Totean kokemuksesta, että on todella epämukavaa kun joutuu istumaan yli neljä tuntia muutenkin ahtaasti ja vielä oma lentolaukku ahdettuna jalkatilaan.
Olen lentänyt vuosikymmeniä mutta minulta ei koskaan ole tarkastettu käsimatkatavaroita, ei lentolaukun painoa eikä mittoja. Siitä ei tosin olisi ollut mitään huomautettavaa koska laukussa on yleensä vain välttämättömin (lääkkeet,kamera, kännyn laturi jne) ja laukussa on tilaa laittaa sinne vielä talvitakkikin. Helsinki Vantaan kentällä viedään ruumaan menevä laukku drop in tiskille ja sen jälkeen kävellään turvatarkastukseen. Kukaan ei valvo, onko käsimatkatavaroita liikaa ainostaan sitä, onko mukana kiellettyjä aineita kuten hammastahnaa!
Kaikki laukut ja tavarat laitetaan hihnalle ja valaistaan, sinunkin!
Läpivalaisu on turvatarkastus niin että mukana ei voi viedä kiellettyjä tavaroita. Siellä ei mitata eikä punnita laukkuja. Ei lasketa tai kysytä monta laukkua matkustajalla on.
Miksi matkatavarat punnitaan? Kunhan paino pysyy sallituissa kiloissa! Montako laukkua, kunhan pysyy painorajassa ja tai ylikiloista maksetaan. Onneksi, kai lihavatkin pääsee mukaan jos mahtuvat penkkiin, siinäkin on rajoitus.
Pitääkö rautalangasta vääntää? Käsimatkatavarat pitäisi ehdottamasti punnita ennen koneeseen pääsyä. Matkatavaroiden painorajoituksia ei ole tehty kiusallaan vaan lentokoneiden kantokyvyn takia. Matkustamossa on rajoitettu tila matkalaukuille. Jos henkilö ei saa käsimatkatavaroitaan mahtumaan yhteen laukkuun niin hänen kannattaa jättää lentäminen kokonaan.
Luin jostain, että jos matkustamon etuosassa istuu monia hyvin ylipainoisia niin osa heistä joudutaan lentoturvallisuuden takia siirtämään lentokoneen takaosaan. Jos etuosassa on liikaa painoa niin kone voi mennä "nokilleen" ja tippua. Lentokoneen kokonaispainon suhteen ylipainoiset eivät kuitenkaan ole ongelma koska heitä on suhteellisen vähän ja toisaalta koneissa on myös lapsia ja hoikkia ihmisiä, joten ennakkoon arvioitu kantokyky matkustajien suhteen lienee plus miinus nolla.
Samaa olen ihmetellyt vuosikaudet - on näitä sääntöjä, mutta juuri missään niitä ei näytetä tsekattavan saati noudatettavan. Air Baltic on tähän saakka ollut ainoa yhtiö, joka plokkaa koneen ovella ylisuuret nyssäkät ruumaan, hatunnosto heille! Koneet lähtevät usein myöhässä juuri siksi että näitä kasseja, pusseja, shoppailujutskia, kukkapuskia etc yritetään epätoivon vimmalla tunkea jonnekin siellä koneessa! Itsellä ei ole yleensä kuin reppu, sinne sopii kamerat, kirjat, villatakit sun muut oleelliset lennon aikana ja muotoutuu hyvin jalkatilaan.
Finnair näköjään sallii vaikka minkälaisen kontin raahaat matkustamoon. Etenkin mannertenvälisillä lennoilla ihmiset tunkevat hyllyille vaikka mitä ja lentoemot avustavat tunkemista.