Syödäänkö Suomessa liikaa antibiootteja? Asiantuntija vastaa kymmeneen kysymykseen

Syödäänkö Suomessa liikaa antibiootteja? Asiantuntija vastaa kymmeneen kysymykseen

Vaivaako flunssa? Luota lepoon, älä antibiootteihin. Niiden liikakäyttö lisää bakteerien vastustuskykyä.Lue koko juttu

Kommentit (3)

Me tarvitsemme suolistomme tuhansia eri bakteerilajeja. Näiden hyvinvointiin voi vaikuttaa ravinnolla. Prosessoimattomalla ja lisäaineettomalla aidolla ravinnolla. Syöthän D-vitamiinia?

D-vitamiinin merkitystä suoliston terveydelle puoltaa se, että suolistossa on D-vitamiinireseptoreita. Lisäksi D-vitamiini säätelee suoliston limakalvon läpäisevyyttä ja suoliston inflammaatiota.

Mutta suoliston bakteeristo kyllä toipuu ennalleen, kun sille antaa kunnon ravintoa. Eli vältä siemenöljyjä kaikissa muodoissaan (rypsiöljy, rapsiöljy, auringonkukkaöljy, margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...), maitoa sellaisenaan sekä liiallista viljan ja sokerin käyttöä.

Altistumme viruksille ja bakteereille jatkuvasti, eikä se läheskään aina johda sairastumiseen.

Miksi kukaan ei kerro, miten sitä vastustuskykyä vahvistetaan?

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille.

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille.

Japanilaisilla koululaisilla, jotka saivat 30 µg D-vitamiinia päivässä, oli 42 prosenttia pienempi influenssa A:han sairastumisen riski verrattuna lumevalmistetta saaneisiin. Lisäksi astmakohtaukset sitä sairastavilla lapsilla putosivat 1/6:osaan. Kaikki tämä 30 µg annoksella. Tulokset olisivat voineet olla vielä paremmat, jos olisi käytetty aikaisemmin Suomessakin voimassa ollutta 50 µg suositusta lapsille.

Urashima M, et al. Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren. Am J Clin Nutr 91:1255-1260.

90 prosenttia ihmisen vastustuskyvystä ­sijaitsee suolistossa. Kunnon ruokaa ja riittävästi D-vitamiinia. D-vitamiini on hämmästyttävän tehokas virusten vastainen aine. Se tuottaa kehossa 200-300 erilaista virusten vastaista peptidiä, jotka tappavat bakteereja, viruksia ja sieniä. D-vitamiini vähentää riskiä sairastua flunssaan, influenssaan ja muihin virustauteihin ja nopeuttaa toipumista edellyttäen, että ihmisen seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) on vähintään 95 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen tarvitaan iästä ja koosta riippuen 30-100 µg D-vitamiinia päivässä. D-vitamiini on avaintekijä immuunijärjestelmän toiminnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Luin nuo edelliset ja mietin, että jos syö jatkuvasti terveellisen ruuan lisäksi 100µg-D vitamiinia päivässä onko se liikaa, ja jos on, onko siitä joitakin haittoja terveyteen? ja jos mukana on myös kalaöljy ja B-12 vitamiini?

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat