Nostaako sokeri sydäntautiriskiäsi? Siihen riittää tavallinen aamiainen ja välipala

Säännöllinen sokeroitujen mehujen ja virvoitusjuomien käyttö lisää sydäntautiriskiä, kertoo tuore tutkimus.Lue koko juttu

Nostaako sokeri sydäntautiriskiäsi? Siihen riittää tavallinen aamiainen ja välipala

Kommentit (11)

Miksi syödä sokeroituja juomia! Terveellisiä mehuja saa ilman lisättyä sokeria, tarkkana vain lukee tuoteselosteet. Kuin myös maustamattomia ja rasvattomia tai lähes rasvattomia jogurtteja on jo monia. Turkkiilainen olisi lemppari mutta tuo 10 rasvaprosenttia arveluttaa. Maustamatonta voi muilla keinoin maustaa kuin sokerilla. Ehkä vähäinen hunajakin on parempi kuin valkoinen sokeri. Viljan syönti on myös yksi paha jota tulee toppuutella. Olen itse testannut, esim. kuusi siivua päivässä joka on suositus sai minulle kahdessa viikossa painoa lisää kaksi ylimääräistä kiloa ja hiilarit hikoilemaan yöllä, eli nostavat verensokeria. Aamupuuro ja siivu leipää päivässä riittää  minulle.

Vierailija

Miksi juoda sokeroituja juomia! Terveellisiä mehuja saa ilman lisättyä sokeria, tarkkana vain lukee tuoteselosteet. Kuin myös maustamattomia ja rasvattomia tai lähes rasvattomia jogurtteja on jo monia. Turkkiilainen olisi lemppari mutta tuo 10 rasvaprosenttia arveluttaa. Maustamatonta voi muilla keinoin maustaa kuin sokerilla. Ehkä vähäinen hunajakin on parempi kuin valkoinen sokeri. Viljan syönti on myös yksi paha jota tulee toppuutella. Olen itse testannut, esim. kuusi siivua päivässä joka on suositus sai minulle kahdessa viikossa painoa lisää kaksi ylimääräistä kiloa ja hiilarit hikoilemaan yöllä, eli nostavat verensokeria. Aamupuuro ja siivu leipää päivässä riittää  minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
PTKevin

"terveellisiä" on sikäli huono sana tässä. Terveellisimpiä, kyllä, mutta ei terveyttä edistäviä ainakaan isoissa määrissä nautittuna. Glukoosi menee lihaksistoon, fruktoosi taas oikeastaan vain maksaan. Tämän takia hedelmämehuja paljon juovilla voi olla rasvamaksa, joka yleensä linkitetään alkoholin juomiseen. Se myös aiheuttaa normaalia luonnollista hiilihydraattia helpommin matala-asteista tulehdusta, joka on linkitetty HYVIN moneen tautiin (mm. alhzimers ja useat syövät). Hedelmät mielummin hedelminä.

Vierailija

Mutta kun se makea on niin hyvää! Eikä kaikilla ihmisillä ole taitoa haluta syödä muuta kuin sitä mikä maistuu makealla. Onneksi enenevässä määrin ovat ihmiset alkaneet tiedostaa sokerin  ja viljan kuin lehmän tuotteiden haittoja. Kun itselle tulee kehoon, miksei mieleenkin jotakin uudenlaista vaivaa, on hyvä ja viisasta tarkistaa mitä syö  ja juo,ja suuremmalla syyllä jos on ylipainoa.

Vierailija

Että näitä asioita jaksetaan jauhaa. Joka tuutista tulee ohjetta, syö tätä, älä syö tuota, juo sitä, älä niitä jne. Ylihuomenna on taas ihan uudet ohjeet. Pitäisikö tulla sota ja pula-aika, että vouhottaminen loppuisi ja voitaisiin taas syödä sitä, mitä sattuu saamaan.

Kohtuus kaikessa, siinä ohje, jonka lisäksi muuta ei tarvita.

Amerikkalainen ruokakulttuuri isoine annoskokoineen on ihan eri planeetalta kuin meidän vastaava suomalainen. 

Vierailija

Liiallinen sokereiden syönti aiheuttaa elimistöön matala-asteisen jatkuvan tulehduksen. Suoliston vointi huonontuu, sokerin sietokyky heikkenee, liika sokeri varastoituu rasvaksi.

Jos syö sokerin lisäksi rasvaista evästä, saattaa tulla diabetes, joka on ennenkaikkea valtimotauti.

Sokeroituminrn kovettaa valtimoita, rasitus kohdistuu sydämeen, verenpaine nousee ym.ym.

Ruokavaliossa ei tarvitse panikoida mutta on hyvä tarkistaa ja laskea edes summittain paljonko sokeria ja rasvaa menee päivässä ja viikossa.

Liikunta on hyväksi .

Suomessa 5-19-vuotiasta pojista noin 30 prosenttia ja tytöistä noin 24 prosenttia on ylipainoisia ja 6,4 prosenttia on lihavia.

Lapsen lihavuus on vanhempien vastuulla.

Neuvoloiden konsultointi perheille aivan eri tasolle erikoiskursseilla ja osallistuminen pakollista vaikka lapsilisien menettämisen uhalla.   

Koulujen ja päiväkotien ruoka terveelliseksi.

Suomessa LISÄTYN sokerin yläraja PÄIVÄSSÄ on 10 % kokonaisenergiansaannista, joka tarkoittaa käytännössä aikuisella perusruokavaliossa 50 grammaa eli 20 sokeripalaa lisättyä sokeria ihan joka päivä. Vuodessa tämä on yli 18 kiloa sokeria. Ja kun ihminen EI tarvitse lisättyä sokeria mihinkään, niin luku on todella huikea.

Todellisuudessa jokainen suomalainen on syönyt lisättyä sokeria 29,2 kg vuodessa (vuonna 2018) eli ihan joka viikko 560 grammaa, LUKE:n mukaan.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreen FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan lihavuus yleistyy Suomessa.  Vuonna 2017 ylipainoisia oli lähes kolme neljäsosaa miehistä ja kaksi kolmasosaa naisista. Joka viidennellä aikuisella on lihavuudesta johtuva rasvamaksa.

Vierailija

Käyttäjä1245 kirjoitti:
Ainoastaan hiilihydraattien kokonaismäärällä on merkitystä, koska niistä yksikään gramma ei mihinkään häviä.
Se, että muuttuuko se hiilihydraatti (ns. hitaat ja nopeat) tunnin päästä glukoosiksi vai 3 tunnin päästä ei ole mitään merkitystä,
vaikka näin meille on valehdeltu jo iät ja ajat mm. virallisen tahon puolelta. .

.................

Diabeetikolle sillä on iso merkitys syökö nopeita vai hitaita hiilihydraatteja, koska se vaikuttaa suoraan aterian jälkeiseen verensokerin heilahteluun.
Tasaisempi vaikutus on esim.omenalla, kypsentämättömällä porkkanalla, maustamattomalla jugurtilla, muuta esimerkki vain. Banaani, keitetty porkkana, valmiiksi maustettu jugurtti nostavat verensokeria nopeasti mutta myös laskevat nopeasti eli olo ei tunnu hyvältä ruokailun jälkeen eikä nälkä pysy poissa.

On oma kokemus asiasta.

Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä1245 kirjoitti:
Ainoastaan hiilihydraattien kokonaismäärällä on merkitystä, koska niistä yksikään gramma ei mihinkään häviä.
Se, että muuttuuko se hiilihydraatti (ns. hitaat ja nopeat) tunnin päästä glukoosiksi vai 3 tunnin päästä ei ole mitään merkitystä,
vaikka näin meille on valehdeltu jo iät ja ajat mm. virallisen tahon puolelta. .

.................

Diabeetikolle sillä on iso merkitys syökö nopeita vai hitaita hiilihydraatteja, koska se vaikuttaa suoraan aterian jälkeiseen verensokerin heilahteluun.
Tasaisempi vaikutus on esim.omenalla, kypsentämättömällä porkkanalla, maustamattomalla jugurtilla, muuta esimerkki vain. Banaani, keitetty porkkana, valmiiksi maustettu jugurtti nostavat verensokeria nopeasti mutta myös laskevat nopeasti eli olo ei tunnu hyvältä ruokailun jälkeen eikä nälkä pysy poissa.

On oma kokemus asiasta.

Diabeetikko annostelee insuliinia kokonaishiilihydraatin mukaan vuorokauden aikana.

Tämän takia heillä on ateriainsuliini, joka juurikin vaikuttaa siihen nopeaan verensokerin nousuun, kun syövät hiilihydraatteja.

Lisäksi on pitkäaikainen insuliini, joka yrittää pitään verensokerin muuten tasaisena.

Tyypin 2 diabeetikko syö yleensä metformiinia.

Lääke rajoittaa maksan liiallista sokerintuotantoa aterioiden yhteydessä sekä yön aikana, jolloin veren niin sanottu paastosokeri pysyy matalana.

Molemmissa sairauksissa pärjää paremmin, kun rajoittaa kokonaishiilihydraattien määrää.

Lähde: biologia, fysiologia, diabetesliitto, duodecim

Vierailija

Kiitos tiedosta, jonka voi löytää netistä. Keskustelua tästä tuskin oli tarkoituskaan tulla.
Harmi.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat