Sivut

Kommentit (362)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Rukoillaan yhä viisautta niille, jotka tänäänkin päättävat meidän terveydestämme.

Tilanne on jo vakava, sillä esimerkkejä on jo monesta edistyneestä maasta. Tilastot ovat kaikissa epidemian edistyneissä maissa samat.
Voi meitä, kun osaisimmekin rukouksen avulla saada järkeä taudin leviämisen estämiseksi.
Jeesuksen Kristuksen kautta, auta meitä saamaan leviäminen hidastumaan oikeilla päätöksillä meidän päättäjiemme taholta. Rajoituksia ja rajoituksia toivon.

Kiitos Jumalalle tästä päivästä, jonka olen saanut elää toivossa, että päiviä olisi vielä monia jäljellä.
Lohdutuksen ja kannustuksen sanoja kaipaamme ja mistä viisauden sanat löytyvät?

Lu.21 "Opettaja, milloin tämä sitten tapahtuu? Ja mikä on  merkki?"
Kun kuulette sotien ja kapinain melskettä, loppu ei tule vielä heti."
Vaan vasta kun: "Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan,
ja tulee suuria maanjäristyksiä, tulee ruttoa (pestilences, kreik. λοιμοὶ = epidemia, kulkutauti)
ja nälänhätää monin paikoin."

"Mutta ennen tätä kaikkea he käyvät teihin käsiksi ja vainoavat teitä ja heittävät vankiloihin ja vievät teidät maaherrain eteen minun nimeni tähden. Ja näin te joudutte todistamaan.

Omat vanhemmatkin ja veljet ja sukulaiset ja ystävät antavat teidät alttiiksi ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden.

Kestäväisyydellänne te voitatte omaksenne elämän."

Vierailija

Kestäväisyydellänne te voitatte omaksenne elämän.", kuten yllä mainitaan.

Voimat eivät aina riitä, kun toiset päättävät asioista.
Miten jaksaisimme vastata Raamatun sanoin niin, ettei itselle tule paha olo ja katkeruus?
Ei pitäisi huomisesta huolehtia.

Usko ja epäilys alkavat piinata niin, että tuntuu siltä kuin itseluottamuskin häviäisi. Seurauksena on anteeksipyytäminen uskon horjumisen takia.
Kun usko horjuu onko siihen mitään keinoa saada tasapainoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Eilen jumalanpalvelusmenotkin paikkakuntani kirkossa oli korona tilanteeseen sovitettu.

"Älkää olko mistään huolissanne, vaan...." lainaus filippiläiskirjeestä tuntui rauhoittavalta heti alkusanoiksi.  Ei myöskään ehtoollis menoja ollut. Kolehtihaavia ei kierrätetty penkeissä vaan yhteisvastuu keräykseen tarkoitetun keräyksen sai kukin itse käydä viemässä sille varattuun paikkaan.

tieto auttaa moneen

Vierailija kirjoitti:
Eilen jumalanpalvelusmenotkin paikkakuntani kirkossa oli korona tilanteeseen sovitettu.

"Älkää olko mistään huolissanne, vaan...." lainaus filippiläiskirjeestä tuntui rauhoittavalta heti alkusanoiksi.  Ei myöskään ehtoollis menoja ollut. Kolehtihaavia ei kierrätetty penkeissä vaan yhteisvastuu keräykseen tarkoitetun keräyksen sai kukin itse käydä viemässä sille varattuun paikkaan.

Toisille jumalanpalvelusmenot ovat jumalanpalvelustulot. :)

Monet ovat kommenteissaan valittaneet sitä, että joihinkin kommentteihin on lainattu Raamatun jakeita. Se on ymmärrettävää, niinhän se oli sairaana lapsenakin, kun äiti yritti antaa lääkettä, ei sitä mielellään otettu.

Millaista lääkettä eli apua Raamatussa on esim. koronaviruksen aiheuttaman uhkaan.

Snl.27: "Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon."

Jos uskonnolliset johtajat järjestävät hengellisiä tilaisuuksia epidemian aikana, kutsuen koolle myös riskiryhmiin kuuluvia seurakuntalaisiaan, he eivät ota huomioon viranomaisten ohjeita ja suosituksia.

Mooseksen lain aikana papit olivat käytännössä teurastajia. Rangaistuksen uhalla heidän oli suoritettava tehtävänsä peseytyneinä ja pestyissä vaatteissa. Samoin niiden, jotka söivät heidän kanssaan temppelissä tuomistaan uhrieläimistä valmistettuja aterioita. Noin estettiin tarttuvien tautien leviäminen.

Jos joku oli saanut virustartunnan, hänen oli mentävä karanteeniin ja jos joku lähestyi häntä, tuli huutaa: "Saastainen!"
3.moos.13 "Niin kauan kuin (tartuntatauti) hänessä on,  hän asukoon yksinänsä, hänen asuinsijansa olkoon (kaukana toisista)."

Tuotakin käskyä vastaan on paljon moitittu, että se syrjii ja on epäoikeudenmukaista, mutta Terveydenhoitoviranomaiset toimivat ihan samoilla linjoilla pyrkiessään rajaamaan epidemiaa.

Myös kannustettiin aktiivisesti pitämään huolta terveydestään. Eräs loinen aiheutti Lähi-idässä vatsaongelmia, johon auttoi viinin bakteerit.

1.tim.5 "Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi."

Ne joilla oli kyky suorittaa ihmeparannuksia, eivät kertaakaan käyttäneet sitä itsensä ja uskovien parantamiseksi. Syynä oli se, että kyky oli tarkoitettu vain sellaisten ulkopuolisten havahduttamiseksi, joille sanaa julistettiin ensi kerran.

Kun apostolit ja ne joille olivat antaneet kyvyn, kuolivat, ihmelahjat lakkasivat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eilen jumalanpalvelusmenotkin paikkakuntani kirkossa oli korona tilanteeseen sovitettu.

"Älkää olko mistään huolissanne, vaan...." lainaus filippiläiskirjeestä tuntui rauhoittavalta heti alkusanoiksi.  Ei myöskään ehtoollis menoja ollut. Kolehtihaavia ei kierrätetty penkeissä vaan yhteisvastuu keräykseen tarkoitetun keräyksen sai kukin itse käydä viemässä sille varattuun paikkaan.

Seurakunnissa on asiaan suhtauduttu järkevästi. Kirkot ovat suuria tiloja. Siellä pystyy istumaan kaukana toisista, välimatkaa voi kartuttaa enemmän kuin pariin metriin. Huomasin myös että ehtoollisen vietosta on luovuttu toistaiseksi minunkin kotikirkossani.
Yhteinen huoli tai suru kokoaa ihmisiä kirkkoon. Onnettomuuksien jälkeen järjestettyihin hiljentymishetkiin kokoontuu usein paljon väkeä, usein sellaisiakin ihmisiä jotka eivät muuten kirkkoon tulisi. Jo itse kirkkosali, musiikki ja yhdessäolo antaa voimaa.
Olemme kansakuntana kestäneet vaikeampiakin aikoja.

Vierailija

""Yhteinen huoli tai suru kokoaa ihmisiä kirkkoon. Onnettomuuksien jälkeen järjestettyihin hiljentymishetkiin kokoontuu usein paljon väkeä, usein sellaisiakin ihmisiä jotka eivät muuten kirkkoon tulisi. Jo itse kirkkosali, musiikki ja yhdessäolo antaa voimaa.
Olemme kansakuntana kestäneet vaikeampiakin aikoja. ""

Hienosti kirjoitettu.

Jospa tämä epidemia toisi ihmisiä lähemmäksi Jumalaa. Jospa rukous tulisi ajatuksiin yhä useammalle.

561: Hyvää historiaa kirjoitat.
Kyllä taitava löytää Raamatusta opin, mutta tällainen vanha aloittaja on vielä huonoilla.

Niin mielellään luen raamatunkohtia, kun on vaikea löytää itse ja vielä ymmärtää niitä.

Lisää vaan janoiselle.

Herra, sinuun minä turvaan.

Älä milloinkaan hylkää minua.

Sinä olet vanhurskas,

pelasta minut!

Kuule minua,

riennä avukseni!

Ole minulle kallio,

jonka suojaan saan paeta.

.

Sinä olet minun kallioni

ja pakopaikkani.

Sinä johdatat ja ohjaat minua,

sillä sinä olet minun Jumalani,

Sinä päästät minut verkosta

jonka viholliset ovat virittäneet

eteeni.

Sinä olet minun turvani!

Sinun käsiisi minä uskon henkeni.

Herra, sinä lunastat minut vapaaksi,

sinä uskollinen Jumala.

.

Minä kavahdan niitä,

joiden jumalana on turhuus ja harha.

Minä luotan sinuun, Herra,

iloitsen ja riemuitsen

sinun hyvyydestäsi.

Sinä näet minun hätäni,

tiedät kaiken tuskani.

Sinä et jätä minua vihollisten käsiin

vaan avaat minulle ahdingosta tien.

Herra, ole minulle armollinen.

Psalmista 31 : 1-9

.

"Minä opetan sinua", sanoo Herra,

"minä osoitan sinulle oikean tien.

Minä neuvon sinua,

katseeni seuraa askeleitasi."

Psalmista 32: 8

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koronaviruksen hillitsemiseen tarvittaisiin nyt oikeita lohdutuksen ja rakkauden sanoja.
Löytyisikö?

Elämäni vaikeimmissakin paikoissa olen kokenut Paimen-psalmin turvakseni. Tuttu "Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa..."

Pidän uudesta käännöksestä.

Vierailija

Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.
(Joh 1:5)

Tämä Raamatun kohta on askarruttanut minua ja se jotenkin kiehtoo minua aina, mutta mitä sen sisältö oikein kertoo? Minusta tuntuu, että tähän sisältyy jotain täydellistä.

Nämä toiset ovat lohduttavia.

Te joudutte murehtimaan, mutta tuskanne muuttuu iloksi.
(Joh 16:20)
Mutta hädässään he huusivat avuksi Herraa, ja Herra päästi heidät ahdingosta.
(Ps 107:6)
Minä olen kuullut rukouksesi, olen nähnyt kyyneleesi.
(Jes 38:5)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen jumalanpalvelusmenotkin paikkakuntani kirkossa oli korona tilanteeseen sovitettu.

"Älkää olko mistään huolissanne, vaan...." lainaus filippiläiskirjeestä tuntui rauhoittavalta heti alkusanoiksi.  Ei myöskään ehtoollis menoja ollut. Kolehtihaavia ei kierrätetty penkeissä vaan yhteisvastuu keräykseen tarkoitetun keräyksen sai kukin itse käydä viemässä sille varattuun paikkaan.

Seurakunnissa on asiaan suhtauduttu järkevästi. Kirkot ovat suuria tiloja. Siellä pystyy istumaan kaukana toisista, välimatkaa voi kartuttaa enemmän kuin pariin metriin. Huomasin myös että ehtoollisen vietosta on luovuttu toistaiseksi minunkin kotikirkossani.
Yhteinen huoli tai suru kokoaa ihmisiä kirkkoon. Onnettomuuksien jälkeen järjestettyihin hiljentymishetkiin kokoontuu usein paljon väkeä, usein sellaisiakin ihmisiä jotka eivät muuten kirkkoon tulisi. Jo itse kirkkosali, musiikki ja yhdessäolo antaa voimaa.
Olemme kansakuntana kestäneet vaikeampiakin aikoja.


561 kommentissa kannustettiin pysyttelemään erillään toisista ja huolehtimaan tunnollisesti hygieniasta. On miltei järkyttävää lukea, että esim. 561 klo 10:33 | 6.3.2020 kommentin varoitusta vastaan hyökättiin noin voimakkaasti 562 klo 11:58 | 6.3.2020, ja annettiin vieläpä ymmärtää, että kyllä kirkkoihin voi turvallisesti kokoontua, kunhan ei ole liian lähellä toisia.

562-kommentin kaltaisia kommentteja, kirkonmiesten lausuntoja sekä uskonnollisten tv-kanavien "ohjeistuksissa" on tällainen järkyttävä agenda: "Jumala pitää huolen uskovista!"

Mikä tuossa järkyttää? Se, että jos/kun virus tarttuu "uskovaiseen", se on 'merkki' siitä, että uskovainen ei ollutkaan tarpeeksi uskovainen!

Kun hurskaaseen Jobiin iski hirvittävä tauti, kolme tekohurskasta nk. "ystävää" tuli "lohduttamaan". Ensin istuivat vastapäätä viikon sanomatta sanaakaan. Ja sitten kun sanoja alkoi tulvia, ne olivay kauheita syytöksiä: "Olet teeskennellyt hurskasta. Jumala on sinua lyönyt, koska olet tehnyt salaa syntiä!"

Sielunvihollinen yllytti Jeesusta ottamaan riskin: "Hyppää tästä alas, sillä on ennustettu että enkelit varjelevat sinua." Jeesus torjui ja sanoi, ettei saa panna Luojaa koetukselle.

Mooseksen laki käski rakentaa tasakatolle kaiteen. Jos ei tehnyt niin ja joku putosi ja kuoli, yhteiskunta poisti näyttämöltä myös talon omistajan. Tuossa laissa on tärkeä periaate: Velvollisuutemme on olla aiheuttamatta itselle ja myös toisille vahinkoa piittaamattomuuttaan.

Kommentissa 561 oli kaunis varoitus, "ettei pidä panna Luojaa koetukselle" änkeämällä uskonnollisiin tilaisuuksiin epidemian uhatessa. On tyrmistyttävää, että tuon kommentin jälkeen vielä senkin jälkeen kun viranomaisetkin varoittivat kontakteista, uskonnolliset johtajat ovat mediassa yllyttäneet väkeä tilaisuuksiinsa. Vasta eilen 23.3. kirkon johtaja kannusti tvssa pysymään pois kirkoista.

Toisia voi lohduttaa myös sähköisin välinein. Karanteeni ei poista mahdollisuutta lukea, tutkia, miettiä Raamattua ja rukoilla Jumalaa.

Vierailija

".....
Kommentissa 561 oli kaunis varoitus, "ettei pidä panna Luojaa koetukselle" änkeämällä uskonnollisiin tilaisuuksiin epidemian uhatessa. On tyrmistyttävää, että tuon kommentin jälkeen vielä senkin jälkeen kun viranomaisetkin varoittivat kontakteista, uskonnolliset johtajat ovat mediassa yllyttäneet väkeä tilaisuuksiinsa. Vasta eilen 23.3. kirkon johtaja kannusti tvssa pysymään pois kirkoista.

Toisia voi lohduttaa myös sähköisin välinein. Karanteeni ei poista mahdollisuutta lukea, tutkia, miettiä Raamattua ja rukoilla Jumalaa."

"Vasta eilen" ei ole totta. Kahden viikon ajan seurakunnissa on noudatettu valtiovallan määräyksiin perustuvia tuomiokapitulien ohjeistuksia. Kirkollisissa ilmoituksissa ja netissä seurakuntien sivuilla on kerrottu poikkeusoloista. Ainakin kahtena perättäisenä sunnuntaina jumalanpalvelukset on järjestetty ilman yleisöä. Ne on videoitu ja lähetetty seurakuntien facebook-sivuilla. Kaikki kokoontumiset ja ryhmät on peruttu.
Missä päin maata ihmisiä on viimeksi kuluneina viikkoina yllytetty tilaisuuksiin? Minkä uskontokunnan toimesta?

Vierailija

Ylimitoitettua mielikuvitusta, aliarvioivaa tekstiä muiden ihmisten ymmärrykselle. Pistäkää taas kunnon riitely pystyyn, senhän te osaatte.

Vierailija

Yllä oleva ei anna aihetta sen kummempaan kommentointiin kuin että sinne on koottu kirjoituksia pitkältä aikaväliltä eli ajalta ennen kuin hallitus antoi kokoontumisohjeet. Jo muutama päivä on muuttanut tilannekuvan toiseksi niin valtiovallan kuin seurakuntienkin toimintaa varten. Jos joku haluaa nähdä siinä yllytystä nykypäiville niin oma on tarkoitushakuinen menetelmänsä.
Kuka lienee ollut eilen televisiossa äänessä, mutta kun äsken selasin viime viikon paikallislehteä, huomasin että luterilaisen, adventti- helluntaiseurakuntien ilmoituksissa peruttiin kaikki kokoontumiset. Jos Luoma olisi eilen jumalanpalvelukset kieltänyt, ei tieto olisi ehtinyt viime viikon alkupuolella julkaistavaksi. Että se siitä.

Eikö tässä tilanteessa meidänkin pitäisi vetää yhtä köyttä ja olla asettumatta sinne yläoksalle muita paremmaksi. Viime viikolla Suomen uskontojohtajat kristillisistä kirkoista sekä juutalaisen että kahden islamilaisen yhteisön uskonnolliset johtajat antoivat lausunnon koronaviruksen aiheuttamasta huolesta. He korostivat kaikkien kansalaisten merkitystä hädän torjunnassa, samoin rukouksen tärkeyttä.

Vierailija

Minulle tuli mieleen Eevan lankeemus ihan sieltä "Aatamin ajalta".
Ota vaan vähän pahan tiedon omenasta, ei se mitään.

Nyt on tilanne samanlainen, ole vain vähän toisten seurassa, ihan vaan vähän. Aja Lappiin eihän se ole kuin ihan vähän tottelematonta.

Miten olisi jos saisin opastuksen Vanhan Testamentin osasta kun Eeva lankeaa.
Se olisi hyvä vertaus tähän päivään kun ihmiset eivät vapaaehtoisesti tottele.

Vierailija

”Kunnioita isääsi ja äitiäsi, jotta menestyisit ja kauan eläisit maassasi.”

IS: Katolisessa ”Espanjassa sotilaat ovat löytäneet vanhainkodeista hylättyjä ja jopa kuolleita. Espanjassa maan asevoimat avustaa koronaepidemian vastaisessa taistelussa muun muassa desinfioimalla vanhainkoteja.
– Armeija on löytänyt näillä käyneillä vanhoja ihmisiä, jotka on hylätty täysin, ja jopa kuolleita vuoteissaan, puolustusministeri Margarita Robles kertoi Telecinco-television haastattelussa.
Hänen mukaansa tällaiseen vanhusten kohteluun aiotaan suhtautua ”tiukasti ja joustamattomasti”.

Syyttäjäviranomaiset kertovat jo aloittaneensa tutkimukset tilanteesta joissain vanhainkodeissa.
Madridin hautausmaat ovat keskeyttäneet ruumiiden vastaanottamisen, koska henkilökunnalle ei ole riittänyt suojavarusteita.”

Miksi suhtautuminen vanhuksiin on mennyt noin kylmäksi?
Jeesus ennusti, että ”kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus” Jumalaa ja lähimmäistään kohtaan. Millaisia elämänarvoja -malleja nuo tämänpäivän vanhukset opettivat nuorempina lapsilleen? ”Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.”

Tällaisena aikana nousee yhä suurempaan arvoon Jumalan antama toivo ja lohdutus:

Jesaja ”Hän (Kristus) halajaa Herran pelkoa; ei hän tuomitse silmän näöltä eikä jaa oikeutta korvan kuulolta, vaan tuomitsee vaivaiset vanhurskaasti ja jakaa oikein oikeutta maan nöyrille; suunsa sauvalla hän lyö maata, surmaa jumalattomat huultensa henkäyksellä, totuus hänen lanteittensa side.

Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa. Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö rehua kuin raavas. Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.

Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren."

Vierailija

Minusta tämä on vaikea ymmärtää kun on niin vertauskuvallinen.
Miten voisi tehdä tämän ymmärrettäväksi?

Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa. Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö rehua kuin raavas. Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.

Vierailija

Että vaikka näin: kaikkialla vallitsee sopusointu, yhdenvertaisuus, kunnioitus, rakkaus, se mikä on minun on sinun.

Vierailija

Joh.ilm.1 "Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle, ja sen hän (Kristus) lähettämänsä enkelin kautta antoi tiedoksi palvelijalleen Johannekselle."

Milloin profetian piti täyttyä?

"Minä olin hengessä Herran päivänä." Tuo Kristuksen päivä on lopun aika, joka edeltää sitä tapahtumaa, jossa Jumalan valtakunta vastaa rukouksiin "tapahtukoon SInun tahtosi myös maan päällä". Matt.6.

Joh.ilm.6 "Kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!"

Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta (jatkuva sotiminen siellä täällä), että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka. (nykyaikaiset aseet)

Kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka (elintarvikepulaa).

Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin (työmiehen päiväpalkka)! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä." (Ruoan hinta nousee korkealle, että köyhä saa vaivoin leivän perheelleen ja vain rikkailla enää varaa kunnon ruokaan).

Kun Karitsa avasi neljännen sinetin, kuulin minä neljännen olennon äänen sanovan: "Tule!"

Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli (ennenaikainen) Kuolema, ja Tuonela (kuolemantila, josta mahdollisuus saada ylösnousemus) seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla (epidemiat)."

Lohduttava ennustus: "Herran päivänä" lopun ajan sodissa ja luonnononnettomuuksissa, epidemioissa ja nälkään kuolleilla on ylösnousemustoivo.

Vierailija

Löytyykö Jesajalta lohduttavia sanoja ja kannustavia jakeita?

Ajattelin tänään ottaa Raamatun sivuilta Jesajan ja kun on niin erilainen olo, ettei voi mihinkään lähteä, niin uskon saavani rauhoitusta sivuilta.

Mitä mieltä olette?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat