Julkaisimme muutaman yli 55-vuotiaan laihduttajan tarinan. Yhteistä tarinoille on raju ja nopea painonpudotus sekä elämäntapojen muutos. Moni luopui punaisesta lihasta ja jopa hedelmistä. Asiantuntijat tyrmäävät äkkinäiset liikkeet.

Raili, 76, pudotti painoaan yli 50 kiloa, Kirsi, 58, karisti 60 kiloa ja Hannu 59 hoikistui jopa 45 kiloa. Jokaisen laihduttajan tarina on yksilöllinen, mutta jotakin yhteistä näillä tarinoilla on: kaikki kertovat keinoikseen mm. punaisen lihan syömisen lopettamisen, hedelmälakon sekä suolattoman ja sokerittoman ruokavalion.

Ravitsemuksen erityisasiantuntija Heli Reinivuo THL:stä näkee rajuissa painonpudotuksissa terveysriskejä. Yli 70-vuotiaille hän ei suosittele laihduttamista.

- Omatoimisissa rajuissa painonpudotusruokavalioissa on riskinä lihaskato sekä mahdolliset ravintoainepuutokset. Yli 60-vuotiaiden ei tarvitse välittää muutamista liikakiloista ja muutenkin iäkkäiden suositeltava painoindeksi on 24 - 29. Yli 70-vuotiaille laihduttamista ei suositella, Reinivuo sanoo ja jatkaa:

- Jos ylipaino on runsaasti ja siitä on merkittävää haittaa terveydelle ja toimintakyvylle, kannattaa yli 60-vuotiaankin laihduttaa. Iäkkäämmille henkilöille suositellaan yleensä rauhallista laihdutusta eli puoli kiloa viikossa. Näin voisi siis ainakin teoriassa laihduttaa 26 kiloa vuodessa. Käytännössä paino harvemmin pienenee lineaarisesti, vaan välillä tulee tasannevaiheita, jolloin paino ei putoa tai jopa nousee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

"Liian ehdottomia kieltoja!"

Yli 60-vuotiaiden liikuttamiseen erityistunut fysiatri Marianne Kyrklund on kauhuissaan rajuista elämäntapamuutoksista.

- Rajut ruokavaliomuutokset ovat mielestäni liian ehdottomia kieltoja!

Kiellettyyn hedelmään voi tulla himo, jolloin hyvä asia kääntyykin itseään vastaan.

- Asiaa voisi verrata hengittämättömyyteen. Kun ensin pidätät hengitystä, niin sitten lopuksi on pakko vaudilla vetää henkeä sisään. Kääntäen kiellät itseltäsi kaiken sokerin ja sitten repsahdat ja ahmit, Kyrklund havainnollistaa.

Ylipaino on kuitenkin terveysriski myös monelle yli 60-vuotiaalle. Lääkäri Risto Laitila kannustaa pitäytymään kansanterveydellisissä ohjeissa: lautasmallia ei ole turhaan laadittu.

- Jos dieetin lopputulema on hyväkuntoinen ja hoikistunut ex-ylipainoinen, niin jokin on mennyt oikein, vaikkakin tapa on ollut ronskimpi kuin suositellaan. Tästä eteenpäin fiksu siirtyy ruokapyramidin palvojaksi ja pitää energian saannin ja kulutuksen balanssissa, Laitila sanoo.

"Liikunta laihduttaa yllättävän vähän"

Moni painonpudottaja aloittaa muutoksen ruokaremontilla - ja hyvä niin - ainakin, jos on asiantuntijoita uskominen.

- Liikunta yksin pudottaa painoa yllättävän vähän vaikka toki energiaa kuluttaakin. Laihduttamisessa  kun on kyse varastorasvan sulattamisesta, niin liikunta ja lihashuolto ovat tärkeitä ettei elimistö polta lihaksia energiaksi. Rasvakudos kun ei hevin luovuta energia-aarrettaan ja voittaa kädenväännössä lihakset ellei niitä pidetä kunnossa, lääkäri Risto Laitila kommentoi.

Fysiatri Marianne Kyrklund kannustaa kiinnittämään erityistä huomiota lihaskuntoon. Laihduttaja kun saattaa usein menettää myös lihasvoimaansa.

"Pelkkä dietillä laihduttaminen syö lihasmassaa ja aineenvaihdunta hidastuu entisestään."

- Laihtumisen kannalta tärkeintä on kuluttaa mahdollisimman paljon energiaa. Suurimmillaan energiankulutus on silloin, kun kehon isot lihasryhmät tekevät töitä. Kalorit palavat parhaiten lajeissa, joissa muun muassa reidet, pakarat ja vatsalihakset tekevät töitä. Esimerkiksi reipas kävely, hiihto ja palloilulajit sopivat painonpudottajalle.

Uusi trendi: suolaton ja sokertion ruokavalio

Kaikki kolme asiantuntijaa allekirjoittavat yhden jutuissamme esitellyn ruokavaliomuutoksen: sokerista kannattaa luopua

- Terveyden kannalta liiallisen sokerin käytön vähentäminen on ehdottomasti suositeltavaa. Laihduttajan kannattaa karsia ruokavaliostaan sokeripitoisia herkkuja, kuten karkkeja, keksejä, sokeroituja mehuja ja limuja. Suolan käytön vähentäminen on sydän- ja verisuoniterveyden kannalta tärkeää. Laihdutukseen suola ei suoranaisesti vaikuta, mutta käytännössä monet suolapitoiset herkut, kuten sipsit ja makkarat, ovat myös energiapitoisia, joten suolaa vähentämällä saattaa huomaamatta laihtua, Heli Reinivuo sanoo.

- Suolaa tarvitaan kuitenkin aineenvaihdunnan tueksi (muun muassa kilpirauhasen toiminnan tueksi), täydentää Marianne Kyrklund.

Hedelmien poisjättäminen kummeksuttaa

Painoaan tarkkailevien keskuudessa näyttää olevan myös toinen, ristiriitainen trendi: hedelmättömyys.

- Se kyllä kummeksuttaa. Toisaalta, jos kyse on laihduttajan "alkuspurtista", tuskin siitä mitään haittaa on, Risto Laitila sanoo.

- Hedelmät ja marjat ovat sokeripitoisuudestaan huolimatta suositeltavia laihduttajille, mutta annosten on syytä pysyä kohtuudessa. Kaksi tai kolme hedelmää päivässä riittää hyvin. Paras janojuoma on vesi, Heli Reinivuo korostaa.

Lue kolmen laihduttajan tarinat kokonaisuudessaan:

Raili - uskomaton suoritus!

Kirsi laihdutti 60 kiloa - nyt psoriasis pysyy hallinnassa

Oopperalaulaja laihtui: "Nyt elän kuin paratiisissa"

Näin läski lähtee - hekin onnistuivat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla